| CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Design/Formatervezés

Természet, újrahasznosítás, népi motívumok: madeinhungary + meed 2012

1/23

Madeinhungary + meed, fotó: Pók Enikő

Részlet a kiállításról, fotó: Pók Enikő

Nyilas Kálmán: Újrahasznosított EUR raklapok, fotó: Pók Enikő

Fock Máté: Örökmozgó virágtartó, fotó: Pók Enikő

Simonfalvi Ágnes: Ypszilon karton bútorcsalád, fotó: Pók Enikő

Finta Csaba, fotó: Pók Enikő

Szigeti Szilvia: nyomott textilek, fotó: Pók Enikő

Molnár Réka, fotó: Pók Enikő

Moringa: Röppentyű kollekció, fotó: Pók Enikő

Regős István: Trabant csomagtartó újrahasznosítás, fotó: Pók Enikő

Rácz Anikó: „Gyönyörű Magyar”, fotó: Pók Enikő

Bodor audio +: Presence hangfalszett, fotó: Pók Enikő

Bodor audio +: Presence hangfalszett, fotó: Pók Enikő

Középen: Szigeti Szilvia, fotó: Pók Enikő

Regős István: Trabant ülés újrahasznosítás, fotó: Pók Enikő

Regős István: Trabant csomagtartó újrahasznosítás, fotó: Pók Enikő

Vidó Nóri: Centipede szék, fotó: Pók Enikő

Michal Bacak: nyomott textil, fotó: Pók Enikő

Jana Nováková: komód, fotó: Pók Enikő

Klára Sumová: természeti ihletésű bútorok, fotó: Pók Enikő

Klára Sumová: természeti ihletésű bútorok, fotó: Pók Enikő

Klára Sumová: pad, fotó: Pók Enikő

Enterteam: kanapé, fotó: Pók Enikő

?>
Madeinhungary + meed, fotó: Pók Enikő
?>
Részlet a kiállításról, fotó: Pók Enikő
?>
Nyilas Kálmán: Újrahasznosított EUR raklapok, fotó: Pók Enikő
?>
Fock Máté: Örökmozgó virágtartó, fotó: Pók Enikő
?>
Simonfalvi Ágnes: Ypszilon karton bútorcsalád, fotó: Pók Enikő
?>
Finta Csaba, fotó: Pók Enikő
?>
Szigeti Szilvia: nyomott textilek, fotó: Pók Enikő
?>
Molnár Réka, fotó: Pók Enikő
?>
Moringa: Röppentyű kollekció, fotó: Pók Enikő
?>
Regős István: Trabant csomagtartó újrahasznosítás, fotó: Pók Enikő
?>
Rácz Anikó: „Gyönyörű Magyar”, fotó: Pók Enikő
?>
Bodor audio +: Presence hangfalszett, fotó: Pók Enikő
?>
Bodor audio +: Presence hangfalszett, fotó: Pók Enikő
?>
Középen: Szigeti Szilvia, fotó: Pók Enikő
?>
Regős István: Trabant ülés újrahasznosítás, fotó: Pók Enikő
?>
Regős István: Trabant csomagtartó újrahasznosítás, fotó: Pók Enikő
?>
Vidó Nóri: Centipede szék, fotó: Pók Enikő
?>
Michal Bacak: nyomott textil, fotó: Pók Enikő
?>
Jana Nováková: komód, fotó: Pók Enikő
?>
Klára Sumová: természeti ihletésű bútorok, fotó: Pók Enikő
?>
Klára Sumová: természeti ihletésű bútorok, fotó: Pók Enikő
?>
Klára Sumová: pad, fotó: Pók Enikő
?>
Enterteam: kanapé, fotó: Pók Enikő
1/23

Madeinhungary + meed, fotó: Pók Enikő

Részlet a kiállításról, fotó: Pók Enikő

Nyilas Kálmán: Újrahasznosított EUR raklapok, fotó: Pók Enikő

Fock Máté: Örökmozgó virágtartó, fotó: Pók Enikő

Simonfalvi Ágnes: Ypszilon karton bútorcsalád, fotó: Pók Enikő

Finta Csaba, fotó: Pók Enikő

Szigeti Szilvia: nyomott textilek, fotó: Pók Enikő

Molnár Réka, fotó: Pók Enikő

Moringa: Röppentyű kollekció, fotó: Pók Enikő

Regős István: Trabant csomagtartó újrahasznosítás, fotó: Pók Enikő

Rácz Anikó: „Gyönyörű Magyar”, fotó: Pók Enikő

Bodor audio +: Presence hangfalszett, fotó: Pók Enikő

Bodor audio +: Presence hangfalszett, fotó: Pók Enikő

Középen: Szigeti Szilvia, fotó: Pók Enikő

Regős István: Trabant ülés újrahasznosítás, fotó: Pók Enikő

Regős István: Trabant csomagtartó újrahasznosítás, fotó: Pók Enikő

Vidó Nóri: Centipede szék, fotó: Pók Enikő

Michal Bacak: nyomott textil, fotó: Pók Enikő

Jana Nováková: komód, fotó: Pók Enikő

Klára Sumová: természeti ihletésű bútorok, fotó: Pók Enikő

Klára Sumová: természeti ihletésű bútorok, fotó: Pók Enikő

Klára Sumová: pad, fotó: Pók Enikő

Enterteam: kanapé, fotó: Pók Enikő

Természet, újrahasznosítás, népi motívumok: madeinhungary + meed 2012
Design/Formatervezés

Természet, újrahasznosítás, népi motívumok: madeinhungary + meed 2012

2012.05.09. 11:25

Cikkinfó

A Design rovatot támogatja a 

Szerzők:
Pók Enikő

A „madeinhungary + meed" kiállítás bútorait hazai, cseh, lengyel és szlovák iparművészek készítették. Míg a fiatalabb tervezők szellemes ötleteket valósítottak meg, addig mások újrahasznosítottak, de ugyanúgy megjelent a népi motívumkincs, mint a legmodernebb anyagok. Bár a tárgyak között nem lehet hasonlóságot felfedezni, egy közös mindenképp volt bennünk: mindegyikük értéket teremtett. Pók Enikő beszámolója.

„Madeinhungary + meed" 2012: előtörőben a természet inspirálta design, az újrafelhasználás és visszanyúlás a népi motívumkincshez

A 2012. március 2-4 között a Millenáris Park B Csarnokának Galériáján megrendezett „madeinhungary + meed" kiállítást a Lakástrend 2012 társrendezvényeként néztem meg. Ahogy korábban is megírtam, bár a Lakástrend volt a fő kiállítás, az immáron hetedik alkalommal megrendezett „madeinhungary + meed" tárlat mégis messze felülmúlta azt mind a kiállított tárgyak színvonalában, mind a bemutatás módjában. Míg az előbbin teljesen eltértek egymástól a kiállítók enteriőrjei, addig a madeinhungary-t összhang jellemezte. Pengefalas elválasztás nélkül követték egymást a designer tárgyak, textilek, bútorok, így a tér átlátható volt, de a névjegytáblákat sokszor megtévesztően helyezték el két alkotás közé – a beazonosíthatóság rovására.

 

Madeinhungary + meed, fotó: Pók Enikő
1/23
Madeinhungary + meed, fotó: Pók Enikő

Részlet a kiállításról, fotó: Pók Enikő
2/23
Részlet a kiállításról, fotó: Pók Enikő

Nyilas Kálmán: Újrahasznosított EUR raklapok, fotó: Pók Enikő
3/23
Nyilas Kálmán: Újrahasznosított EUR raklapok, fotó: Pók Enikő

 

 

A Lakástrenddel szemben a „madeinhungary + meed" tárlaton kiállított bútorok egyediek vagy kisszériásak, jellemzően természetes anyagból készülnek, és mindegyikből sugárzik a mögöttes gondolat – más miatt, de „megszólítják" az embert. Érdekes különbséget figyeltem meg a „meed", a Meeting of European and Central Eastern European Designers 7 cseh, lengyel és szlovák kiállítójának és a „madeinhungary" 34 magyar tervezőjének munkái között. A szomszédos országok tervezőit leginkább a természet inspirálta, és a magyarokhoz képest több szellemes ötlettel éltek, míg a hazai tervezők az újrafelhasználással és a népi motívumkincshez való visszanyúlással újítottak.

Nemcsak a Lakástrenden volt jelen a képzőművészet (Dante Empire standja), a Galérián állt Fock Máté alkotása, aki végzettségét tekintve tervezőgrafikus, egyébként örökmozgó szobrokat készít. A művész egy egyensúlyi helyzetben lévő virágtartót állított ki, mely egy pozsgás növényekkel teli rozsdásodó tálcát tartott. A szobor természetességét fokozta, hogy a szobor váza is oxidálódott, a félbe vágott fatörzs alapzat bütü metszetén természetesen kirajzolódtak a fa évgyűrűi. A növénytartó mellett álltak Nyilas Kálmán EUR raklap bútorai. Az anyagmozgatáshoz használt raklapot újrafelhasználta: ülőke, szék és virágtartó pad is készült, melyben a cserépbe ültetett fácskát növekedése ütemének függvényében hamarosan ki kell cserélni. Itt egy ipari jellegű lámpa patinásodott az asztalba építve, a folyamatot a kültéri használat fel fogja erősíteni – bízzunk benne, hogy a világítótest megfelelő IP-védettséggel és szigeteléssel van ellátva.

 

Fock Máté: Örökmozgó virágtartó, fotó: Pók Enikő
4/23
Fock Máté: Örökmozgó virágtartó, fotó: Pók Enikő

Simonfalvi Ágnes: Ypszilon karton bútorcsalád, fotó: Pók Enikő
5/23
Simonfalvi Ágnes: Ypszilon karton bútorcsalád, fotó: Pók Enikő

Finta Csaba, fotó: Pók Enikő
6/23
Finta Csaba, fotó: Pók Enikő

Szigeti Szilvia: nyomott textilek, fotó: Pók Enikő
7/23
Szigeti Szilvia: nyomott textilek, fotó: Pók Enikő

 

 

Az újrafelhasználás mellett az újrahasznosítást sem hanyagolták a tervezők: Simonfalvi Ágnesnek, a myd-II interior design formatervezőjének Ypszilon karton bútorcsaládja teljesen környezetbarát és újrahasznosítható, mivel összeállításához nincs szükség ragasztóra, hiszen a hajtogatás adja a bútorok merevségét. A stúdió másik designere, Finta Csaba a Bodor Audio-t képviselte a kiállításon, ahol érzelmei takargatása nélkül beszélt a „madeinhungary" 5-10 fős közönségének tartott előadáson a zene szeretetéről és a Presence audio szettről. Míg a Bodor Ferenccel alkotott tervező párosban ő felel a designért, addig Bodor Ferenc felelős a bútordarabnak is beillő elektronikai eszközök műszaki hátteréért. Kettejük tudásának összeadásából születnek meg azok – az angolul minden szerénység nélkül „Jelenlét"-nek nevezett – hangszórók, melyeket a zene teljes (m)értékű befogadásáért hoznak létre a lekerekített CD-lejátszókkal, erősítőkkel és hangfalakkal. Különlegességük, hogy a két világháború között Magyarországon gyártott rádiókhoz hasonlóan (Bozzay Dezső: Olympia rádió) kialakításuk személyre szabható – így belesimulnak a lakás környezetébe.

Kónya Kinga bolyhos, simogatásra ösztönző párnája a mohákra emlékeztet - nemcsak zöldes-barnás színe, hanem tapintása miatt is, ezért mind vizualitásával, mind taktilisságával a természetet idézi vissza. Kinga kézzel kötött párnáival először az Eventuell Galériában találkoztam, ahol több jeles magyar textiltervezővel állítanak ki. A „madeinhungary" szervezője, Szigeti Szilvia is közéjük tartozik, akinek textilje harsány színeivel szinte „ordít", felhívja magára a figyelmet, így lesz az erőteljes, magabiztos, nőies. Szilvia alkotott már geometrikus és „irkafirkás", devoreaux nyomással és szövéssel készült anyagokat, az idei újításai közé tartozik a szerényebb virágmintás, finn ihletésű nyomott textil.

 

Molnár Réka, fotó: Pók Enikő
8/23
Molnár Réka, fotó: Pók Enikő

Moringa: Röppentyű kollekció, fotó: Pók Enikő
9/23
Moringa: Röppentyű kollekció, fotó: Pók Enikő

Regős István: Trabant csomagtartó újrahasznosítás, fotó: Pók Enikő
10/23
Regős István: Trabant csomagtartó újrahasznosítás, fotó: Pók Enikő

Rácz Anikó: „Gyönyörű Magyar”, fotó: Pók Enikő
11/23
Rácz Anikó: „Gyönyörű Magyar”, fotó: Pók Enikő


 

A kiállítás színes darabjai közé tartoznak Molnár Réka textiljei is, akinek munkáit a Moringa márkanév fémjelzi. Réka a MOME öltözéktervező szakán végzett, de később a lakástextilekkel kezdett el foglalkozni, jelenleg – tudatosan – az ember tudatalattijára kíván hatni a meleg és hideg színtónusú párnáival, textiljeivel. Míg a kékek nyugtató hatással vannak az emberre, a vörösek izgatnak és erőt sugároznak, a sárga árnyalatai pedig lelkesítenek, és ébren tartanak – mivel a Nap áldásos hatásait juttatják eszünkbe –,  így attól függően alkalmazhatjuk különböző színárnyalatú, Röppentyű elnevezésű kollekcióját, melyet a juhar termése, a szárnyas makkocska, vagy más néven ikerlependék ihletett, hogy milyen hatást kívánunk elérni egy enteriőrben.

 

Bodor audio +: Presence hangfalszett, fotó: Pók Enikő
12/23
Bodor audio +: Presence hangfalszett, fotó: Pók Enikő

Bodor audio +: Presence hangfalszett, fotó: Pók Enikő
13/23
Bodor audio +: Presence hangfalszett, fotó: Pók Enikő

Középen: Szigeti Szilvia, fotó: Pók Enikő
14/23
Középen: Szigeti Szilvia, fotó: Pók Enikő

 

 

Bár az egyéb sajtóorgánumokban csupa pozitív kritikát kapott Rácz Anikó Corian anyagú étkezőbútora, szerintem a bútoroknak negatív kisugárzásuk van. Azt dicséretesnek tartom, hogy magyar népművészeti formákat dolgoz fel – de valószínűleg csak divatból. A „Gyönyörű Magyar" kollekció Hat szék nevű étkezőbútora nem olyan finomsággal értelmezi újra a népművészeti motívumokat, ahogy azt Kaesz Gyuláné Lukáts Kató tette, hanem merész színhasználattal és tükröződő anyaggal. A fekete Corian étkezőasztal a márványt idézi meg, arról sírkövekre asszociálok – így lesz az én olvasatomban (kis túlzással élve) egy étkezőből ravatalozó. Ezt tükrözi az asztalvég is, mely a letört végű fejfákra emlékeztet. Mindezek ellenére a „Hat plusz egy Hófehér" székek formavilága tetszik, a kapu, ökör, angyal, ördög, tulipán és rózsaihletésű székekre rajzolt fehér motívumok feloldják a sötét székek komorságát. A természetes színű és anyagú diófa láb életet ad a bútornak, így alulról kissé feloldja a temetkezési hatást.

Tradicionális motívumokat használ az iparművész házaspár, a Palmetta design festőművésze, Regős István is, aki nem vászonra, hanem egy Trabant ülésének oldalára festett. Az újrahasznosítás részeként a kényelem érdekében átalakította magát az ülést is, és az oldalára vicces, a játszószőnyegekre emlékeztető úttestet festett. A „Trabi" csomagtartóját egy tulipános ládikára helyezte, így lett a karosszériaelemből ülőfelület – a ládikatető funkció mellett.

Frissességet, fiatalos lendületet és természetességet sugall Kele Sára lámpakollekciója. Beton alj, faléc lámpatest és strapabíró lámpabúra. Sárától a Kitchen Budapest Startupokról szóló előadásán tudtam meg, hogy a lámpabúra, bár gézből készült, de betonnal kezelve éri el szilárdságát. Sára hazánk feltörekvő iparművészei közé tartozik, Wally nevű, újrahasznosított lécekből készült „patchwork" éjjeliszekrénye felkeltetette a sajtó érdeklődését is. A fiatal tervező elmesélte, hogy a bútor prototípusát egy asztalosműhelyi gyakorlaton készítette. A kisszekrény különlegessége az amarant fa eredendően lila színű darabja, mely a juhar, bükk, tölgy és egyéb faanyagmaradványok természetes színtónusa mellett, bár felhívja magára a figyelmet, de pasztell árnyalatának köszönhetően mégsem hivalkodóan teszi ezt.

 

Regős István: Trabant ülés újrahasznosítás, fotó: Pók Enikő
15/23
Regős István: Trabant ülés újrahasznosítás, fotó: Pók Enikő

Regős István: Trabant csomagtartó újrahasznosítás, fotó: Pók Enikő
16/23
Regős István: Trabant csomagtartó újrahasznosítás, fotó: Pók Enikő

Vidó Nóri: Centipede szék, fotó: Pók Enikő
17/23
Vidó Nóri: Centipede szék, fotó: Pók Enikő

Michal Bacak: nyomott textil, fotó: Pók Enikő
18/23
Michal Bacak: nyomott textil, fotó: Pók Enikő


 

 

A fiatal magyar tervezőgeneráció tagja Vidó Nóri is, aki építészként végzett, ugyanakkor – a Bauhaus művészeihez hasonlóan – az épített tér egészét meg szeretné tervezni, minden egyes bútorával és kiegészítőjével együtt. Centipede nevű széke – hátrahajlított lábai miatt – engem az építészfórumon a Design Hét 2011 kapcsán bemutatott Walking Chair design stúdió tárgyaira emlékeztet. A szék vicces és fiatalos, izgalmas és mozgalmas formai kialakítású, de kemény anyagból, mahagónifából készül, és a venyigéket utánzó formai játékból következő alak sem helyezi előnybe az ergonómiát.

A magyar tervezők mellett cseh, lengyel és szlovák iparművészek is kiállítottak a „madeinhungary+meed" standján. A szomszédos országokból érkező bútorok bájosak, külön hangulatvilágot képviselnek, ezáltal plusz érzelmi töltettel rendelkeznek. Tudatosan vagy ösztönösen, de a tudatalattira hatnak – bennük érzem alkotójuk egész világszemléletét – ettől a tárgyak pozitívan „rezegnek". A lengyel tervezőnőt, Jana Novákovát, a KEKS design egyik oszlopos tagját a villanydróton ülő füsti fecskék inspirálták, így kerültek a madarak a komódok frontjára, melyek a bútor rejtett fogantyúiként funkcionálnak.

Michal Bacak textiljei első látásra florális függönyöknek tűntek, ám a cseh tervező felnagyította az előadáson a kis mintákat, így közelebbről kirajzolódott a hátsó felüket felénk tartó gombaszedő hölgyeket ábrázoló grafikák. A textilen ezek a rajzok keverednek a gombák, gombaszeletek és termések részleteivel – így vicces, merész, fiatalos, mégis a szürke szín miatt visszafogott, semleges hatású anyagokká válnak.

Nem lepett meg, mikor Klára Sumová természeti ihletésű padjáról elmondta, hogy egy kidöntött fatörzs inspirálta. A pad felülete kellemesen grafikus, a pallókon visszafogottan rajzolódik ki az évgyűrűk sokasága – megjelenésében hasonlóan hivalkodásmentes, mint tervezője. Klára standján egy „szenteltvíztartó" kis kőedény is állt, mely elsődleges funkcióját tekintve virágtartó. A standon lévő (akár) kerti bútorok mellett lévő lámpatest egyrészt arányai, másrészt beltéri jellege miatt nem illett a képbe, ráadásul a gegnek szánt lámpaburától liliputinak éreztem magam.

 

Jana Nováková: komód, fotó: Pók Enikő
19/23
Jana Nováková: komód, fotó: Pók Enikő

Klára Sumová: természeti ihletésű bútorok, fotó: Pók Enikő
20/23
Klára Sumová: természeti ihletésű bútorok, fotó: Pók Enikő

Klára Sumová: természeti ihletésű bútorok, fotó: Pók Enikő
21/23
Klára Sumová: természeti ihletésű bútorok, fotó: Pók Enikő

Klára Sumová: pad, fotó: Pók Enikő
22/23
Klára Sumová: pad, fotó: Pók Enikő

Enterteam: kanapé, fotó: Pók Enikő
23/23
Enterteam: kanapé, fotó: Pók Enikő

 

 

Ha a Lakástrendről írt beszámolómban megneveztem a „Lakástrend 2012 kiállítás legzöldebb standját", akkor itt muszáj kiosztanom a „madeinhungary + meed 2012 leginteraktívabb bútora" címet az Enterteam kanapéja részére. A csapat tagjai, Horváth Attila és Sarkadi Péter saját bevallásuk szerint bútorokat alkotnak. A textilborítású kanapé lyuggatott kialakításának köszönhetően könnyedén átrendezhető, így kreativitásunktól és kedvünktől függően változtathatjuk a hegyvonulatot formázó háttámlák és a kavics formájú asztallap helyét. Nagyon vagány, fiatalos, ötletes és egyedi, ráadásul a két fekvőfelület akár szét is húzható egymás mellől, így aki sokszor változtatja a lakása berendezését, vagy egész egyszerűen csak szereti a változatosságot, az ezen a bútoron kiélheti a játék(os)szenvedélyét.

Pók Enikő

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.