Nézőpontok/Vélemény

Tiszaug régi és új hídjai

1/21

Tiszaug és Lakitelek között, hosszú előkészítés után 1927-re készült el az acél rácstartós, szegecselt Tisza-híd, amely mellé 2001-ben egy egyszerűbb, kétsávos közúti híd is épült. A távolabbi, ferdekábeles autópálya-híd 2021 decemberre készült el.

?>
Tiszaug és Lakitelek között, hosszú előkészítés után 1927-re készült el az acél rácstartós, szegecselt Tisza-híd, amely mellé 2001-ben egy egyszerűbb, kétsávos közúti híd is épült. A távolabbi, ferdekábeles autópálya-híd 2021 decemberre készült el.
?>
Az autópálya hídja ugyan csak egy a Tisza fél tucat, hasonló, új átkelője közül, mégis országos hírnevet szerzett az egyedülálló, ellipszis formájú pilonjaival. Formája, és erőtani felépítése Dr. Teiter Zoltán munkája.
?>
Az új híd nem teljesen előzmények nélküli, a Tranzit
?>
Az 52 méter magas pilonok arányaiban hatalmas erőket vesznek fel, a hazai ferdekábeles hidak közül elsőként nem vasbeton doboz szerkezettel (Megyeri híd) vagy acél szekrénnyel (Komárom), hanem tömör vasbetonból készültek.
?>
A híd egyik különlegessége, hogy a feszítőpászmák nem párosával vannak a pilonokba horgonyozva, hanem a hagyományos függőhidakhoz hasonlóan, egy darabból állnak, keresztülvezetve a vastag vasbeton tartón.
?>
Alul, a pályalemezen túlnyúló, erős kereszttartóknál végződnek a kábelek, ahol a ferdekábeles hidaknál megszokott módon, a hasznos hosszuk és így a feszességük utólag is pontosan beállítható.
?>
A pilonokhoz hasonlóan, az útpálya is vasbetonból készült, acél szekrénytartós alsó szerkezettel. Ez a mintegy 300 méter hosszú egység csak a két végén támaszkodik az ártéri pillérekre, egyébként a súlya nagy része csak a kábeleken függ.
?>
A kapuzatok folyamatosan változó ívének zsaluzása rendkívüli feladat volt, amit a Panama-csatorna új zsilipjeink építésénél is használt Peri SCS zsaluzattal sikerült megoldani.
?>
Ha 2010 előtt épül meg, akkor 152 méteres fesztávolságával a Tisza legnagyobb nyílású hídja lehetne, azonban a tizenegy éve álló Móra Ferenc híd 180 méteres, szintén ferdekábeles nyílása a második helyre teszi.
?>
Az előírásokat követve, járda is mindkét oldalon épült, de csak a szükséges legkisebb, 1,4 méteres szélességgel, lejáratok nélkül.
?>
A hiányzó gyalogosforgalom ellenére, a függesztő kábelek két és fél méteres magasság alatt a hasonló hidakon megszokott tokozást kaptak, ami erős, rongálásbiztos védelmet ad a kábelek létfontosságú korrózióvédő bevonatának.
?>
Pilononként és oldalanként nyolc kábel, nyolc síkban vezetve hordozza az útpályát.
?>
A híd szomszédságában áll a Tisza egyik legszebb acél rácstartós hídja, amelynek felépítése a folyami hídépítés száz évvel ezelőtti, jellegzetes megoldásait prezentálja.
?>
Az 1927-re elkészült híd, számos társához hasonlóan vegyes forgalomra készült, széles útpályáján a vonatok elhaladása közti időszakban közúti forgalom zajlott, váltakozó irányban.
?>
A 44-es főút forgalmát 2001-re választották el a vasúttól, a meglévő pillérek szélesítésére támaszkodó, könnyű, acél szerkezetű közúti híddal. Mára egyetlen vegyes forgalmú folyami híd maradt Magyarországon, Kisköre mellett.
?>
A híd különlegessége, távolról sem egyedi, de mai szemmel már egzotikus felépítése: a több ezer kisebb-nagyobb rácsrudat közel tízezer szegecselt csomópont fogja össze, egy mai szemmel rendkívül karcsú és anyagtakarékos szerkezetté.
?>
Emléktábla a lakiteleki hídfőnél. A második világháborúban felrobbantott két, egyenként száz méteres medernyílás közül az egyiket sikerült visszaemelés után kijavítani, a másikat 1947-re újból megépítették.
?>
A szerkezet újramázolása előtt, 2007 őszén. A vasbeton pályalemez sínek közti részét a közúti híd elkészülte után bontották le.
?>
Az összetett szerkezet vezető tervezője, Tantó Pál, a híd építésének befejezése után már hazánk első modern, hegesztett hídszerkezetén dolgozott, ami öt évvel később készült el a győri Mosoni-Duna fölött, már nagyságrendekkel egyszerűbb felépítéssel.
?>
A négy nyílású mederhídhoz a bal parton egy klasszikus vonalú, 33 méteres ártéri híd is csatlakozik,  párhuzamos övű, felsőpályás elrendezéssel, és a korabeli vasúti hidakra jellemző, elegáns korlátokkal.
?>
Az eredeti korlátok, a különféle típusú rácsos tartók sora, és az őket összetartó szegecsek tízezrei a hídépítés múlt századi időszakának látványos emlékei.
1/21

Tiszaug és Lakitelek között, hosszú előkészítés után 1927-re készült el az acél rácstartós, szegecselt Tisza-híd, amely mellé 2001-ben egy egyszerűbb, kétsávos közúti híd is épült. A távolabbi, ferdekábeles autópálya-híd 2021 decemberre készült el.

Nézőpontok/Történet

KÁLI SZOBROK // Egy hely

2022.09.02. 14:53
00:04:59

Az Egy hely mai részében a Balaton-felvidékre látogatunk: Kővágóörs és Köveskál között áll a "Káli Stonehenge", vagyis Veszprémi Imre szobrászművész Emberi komédia című alkotása.

Az Egy hely mai részében a Balaton-felvidékre látogatunk: Kővágóörs és Köveskál között áll a "Káli Stonehenge", vagyis Veszprémi Imre szobrászművész Emberi komédia című alkotása.

Nézőpontok/Történet

LÖVŐHÁZ UTCA // Egy hely + Építészfórum

2022.09.02. 14:51
00:09:05

Bevásárlóközpont, piac, Ganz-székház, elemi iskola és persze lövőház. Az Egy hely mai részében Torma Tamás a budai Lövőház utcán kalauzolja végig a nézőket, bemutatva a ma élettel teli sétálóutcaként ismert városrész színes múltját és jelenét, a Széna tértől a Marczibányi téren át a Haris parkig.

Bevásárlóközpont, piac, Ganz-székház, elemi iskola és persze lövőház. Az Egy hely mai részében Torma Tamás a budai Lövőház utcán kalauzolja végig a nézőket, bemutatva a ma élettel teli sétálóutcaként ismert városrész színes múltját és jelenét, a Széna tértől a Marczibányi téren át a Haris parkig.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk