Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Épülettervek/Tervpályázat

Több udvar, kevesebb ház! – A CAN Architects díjazásban nem részesült terve a nagykátai Váci Mihály általános iskola pályázatán

1/20

Földszinti alaprajz. Több udvar, kevesebb ház! – A CAN Architects terve.

Emeleti alaprajz. Több udvar, kevesebb ház! – A CAN Architects terve.

Tetőtéri alaprajz. Több udvar, kevesebb ház! – A CAN Architects terve.

Metszetek. Több udvar, kevesebb ház! – A CAN Architects terve.

Földszinti kapcsolatok, axonometria. Több udvar, kevesebb ház! – A CAN Architects terve.

Iskola és udvar, axonometria. Több udvar, kevesebb ház! – A CAN Architects terve.

Könyvtárszoba, axonometria. Több udvar, kevesebb ház! – A CAN Architects terve.

Sportcsarnok, axonometria. Több udvar, kevesebb ház! – A CAN Architects terve.

Tanulási táj, axonometria. Több udvar, kevesebb ház! – A CAN Architects terve.

Tanterem átrendezhetősége. Több udvar, kevesebb ház! – A CAN Architects terve.

Kültéri tanteremek, axonometria. Több udvar, kevesebb ház! – A CAN Architects terve.

Környezeti elemek. Több udvar, kevesebb ház! – A CAN Architects terve.

Madártávlat a udvar felől. Több udvar, kevesebb ház! – A CAN Architects terve. Render: Tóth Sándor

Madártávlat az utca irányából. Több udvar, kevesebb ház! – A CAN Architects terve. Render: Tóth Sándor

Utcanézet. Több udvar, kevesebb ház! – A CAN Architects terve. Render: Tóth Sándor

Kültéri tanulás helyszínei. Több udvar, kevesebb ház! – A CAN Architects terve.

Sportcsarnok. Több udvar, kevesebb ház! – A CAN Architects terve. Render: Tóth Sándor

Aula. Több udvar, kevesebb ház! – A CAN Architects terve. Render: Tóth Sándor

Könyvtárszoba, render. Több udvar, kevesebb ház! – A CAN Architects terve.

Tanterem. Több udvar, kevesebb ház! – A CAN Architects terve. Render: Tóth Sándor

?>
Földszinti alaprajz. Több udvar, kevesebb ház! – A CAN Architects terve.
?>
Emeleti alaprajz. Több udvar, kevesebb ház! – A CAN Architects terve.
?>
Tetőtéri alaprajz. Több udvar, kevesebb ház! – A CAN Architects terve.
?>
Metszetek. Több udvar, kevesebb ház! – A CAN Architects terve.
?>
Földszinti kapcsolatok, axonometria. Több udvar, kevesebb ház! – A CAN Architects terve.
?>
Iskola és udvar, axonometria. Több udvar, kevesebb ház! – A CAN Architects terve.
?>
Könyvtárszoba, axonometria. Több udvar, kevesebb ház! – A CAN Architects terve.
?>
Sportcsarnok, axonometria. Több udvar, kevesebb ház! – A CAN Architects terve.
?>
Tanulási táj, axonometria. Több udvar, kevesebb ház! – A CAN Architects terve.
?>
Tanterem átrendezhetősége. Több udvar, kevesebb ház! – A CAN Architects terve.
?>
Kültéri tanteremek, axonometria. Több udvar, kevesebb ház! – A CAN Architects terve.
?>
Környezeti elemek. Több udvar, kevesebb ház! – A CAN Architects terve.
?>
Madártávlat a udvar felől. Több udvar, kevesebb ház! – A CAN Architects terve. Render: Tóth Sándor
?>
Madártávlat az utca irányából. Több udvar, kevesebb ház! – A CAN Architects terve. Render: Tóth Sándor
?>
Utcanézet. Több udvar, kevesebb ház! – A CAN Architects terve. Render: Tóth Sándor
?>
Kültéri tanulás helyszínei. Több udvar, kevesebb ház! – A CAN Architects terve.
?>
Sportcsarnok. Több udvar, kevesebb ház! – A CAN Architects terve. Render: Tóth Sándor
?>
Aula. Több udvar, kevesebb ház! – A CAN Architects terve. Render: Tóth Sándor
?>
Könyvtárszoba, render. Több udvar, kevesebb ház! – A CAN Architects terve.
?>
Tanterem. Több udvar, kevesebb ház! – A CAN Architects terve. Render: Tóth Sándor
1/20

Földszinti alaprajz. Több udvar, kevesebb ház! – A CAN Architects terve.

Emeleti alaprajz. Több udvar, kevesebb ház! – A CAN Architects terve.

Tetőtéri alaprajz. Több udvar, kevesebb ház! – A CAN Architects terve.

Metszetek. Több udvar, kevesebb ház! – A CAN Architects terve.

Földszinti kapcsolatok, axonometria. Több udvar, kevesebb ház! – A CAN Architects terve.

Iskola és udvar, axonometria. Több udvar, kevesebb ház! – A CAN Architects terve.

Könyvtárszoba, axonometria. Több udvar, kevesebb ház! – A CAN Architects terve.

Sportcsarnok, axonometria. Több udvar, kevesebb ház! – A CAN Architects terve.

Tanulási táj, axonometria. Több udvar, kevesebb ház! – A CAN Architects terve.

Tanterem átrendezhetősége. Több udvar, kevesebb ház! – A CAN Architects terve.

Kültéri tanteremek, axonometria. Több udvar, kevesebb ház! – A CAN Architects terve.

Környezeti elemek. Több udvar, kevesebb ház! – A CAN Architects terve.

Madártávlat a udvar felől. Több udvar, kevesebb ház! – A CAN Architects terve. Render: Tóth Sándor

Madártávlat az utca irányából. Több udvar, kevesebb ház! – A CAN Architects terve. Render: Tóth Sándor

Utcanézet. Több udvar, kevesebb ház! – A CAN Architects terve. Render: Tóth Sándor

Kültéri tanulás helyszínei. Több udvar, kevesebb ház! – A CAN Architects terve.

Sportcsarnok. Több udvar, kevesebb ház! – A CAN Architects terve. Render: Tóth Sándor

Aula. Több udvar, kevesebb ház! – A CAN Architects terve. Render: Tóth Sándor

Könyvtárszoba, render. Több udvar, kevesebb ház! – A CAN Architects terve.

Tanterem. Több udvar, kevesebb ház! – A CAN Architects terve. Render: Tóth Sándor

Több udvar, kevesebb ház! – A CAN Architects díjazásban nem részesült terve a nagykátai Váci Mihály általános iskola pályázatán
Épülettervek/Tervpályázat

Több udvar, kevesebb ház! – A CAN Architects díjazásban nem részesült terve a nagykátai Váci Mihály általános iskola pályázatán

2025.05.02. 18:00

Projektinfó

Több udvar, kevesebb ház! A CAN Architects díjazásban nem részesült terve

URL:
CAN Architects

Tervezés éve:
2024

Stáblista

Építésziroda: CAN Architects

Vezető tervező: Cseh András, Élő József, Köninger Szilárd, Németh Dávid, Tátrai Ádám

Építész munkatárs: Beiermeiszter Tamás, Timár Anna Zorica

Forgalomtechnika: NYÉK Soft Tervező Kft. – Nyitrai Zsolt

Látványterv: Tóth Sándor

„Nem elég fellobogni, de mindig égni kell!"[1] A CAN Architects elképzelése szerint nagykátai főnixként éled újjá a Váci Mihály Katolikus Általános Iskola alsós tanulóháza. Az építészek víziójában a Tápió-vidék gyermekeit befogadó intézmény organikus pedagógiájával[2], a család-egyház-iskola hármasának hangsúlyozása mentén emelkedhet ki a környék iskolái közül és teremthet fejlődési lehetőséget mintegy 400 tanuló és pedagógusaik számára.

A megújulás lehetőséget teremt az iskola misszióját támogató terek létrehozására: a zsebkendőnyi telek meglévő, értékes növényállományát felhasználva olyan épületet terveztünk, mely szakít a folyosós-cellás egykori leányiskola rendszerével és csokrokba szervezett tantermek segítségével alakítja ki a tanulás és találkozás komplex térrendszerét – mindezt Nagykáta épített örökségének hagyományain alapuló házban.

Célok

  • Lehetőség szerinti legnagyobb udvar biztosítása
  • Intenzív udvarkapcsolat
  • Tagolt épülettömeg
  • Életkori sajátosságokra való téri reakció
  • Összetett tanulási-téri helyzetek biztosítása
  • Megfelelő benapozás biztosítása

Eszközök

  • 18x30m ’B’ méretű tornaterem emeleti pozícióban;
  • Nyitható üvegfalú termek a földszinten(csoporttermek, teakonyha, étterem, táncterem);
  • Alacsony, ülhető parapetű ablakok;
  • Északkeleti belső udvar, tornác az utcán és az iskolaudvar irányában, tetőterasz;
  • Elsődleges az osztálytermek, mint otthonterek megfogalmazása, szintenkénti tanári szoba;
  • Tagolt osztályterem: olyan négyzetes alaprajzú tanterem, mely kiegészül egy puhán kibélelt sarokkal, mely berendezhető meseolvasáshoz, alváshoz, imádkozáshoz;
  • Tanterem-csokrok kialakítása, minden osztályterem legalább két oldalról kapjon fényt

Madártávlat a udvar felől. Több udvar, kevesebb ház! – A CAN Architects terve. Render: Tóth Sándor
13/20
Madártávlat a udvar felől. Több udvar, kevesebb ház! – A CAN Architects terve. Render: Tóth Sándor

Földszinti kapcsolatok, axonometria. Több udvar, kevesebb ház! – A CAN Architects terve.
5/20
Földszinti kapcsolatok, axonometria. Több udvar, kevesebb ház! – A CAN Architects terve.

Az iskola a 6-10 éves korosztály birodalma. Számukra olyan otthonterek létrehozása a cél, melyben a tanulás és játék egyensúlya belépést jelent az egyéni motiváción nyugvó tanulás és a szociális fejlődés előszobájába. A nagy közösség helyett a tanterem-csokrok kisebb csoportokra osztják a tanulókat, a szintenként megjelenő tanári szobák pedig a szoros tanítói kapcsolatra építenek. A tagolt tantermek bent és a kültéri tantermek odakint az egyre magasabb létszámban megjelenő sajátos nevelési igényű tanulók beilleszkedése mellett a mindennapos tanulási helyzetek sokszínűségét segítik. A klaszteres rendszerű iskola az életkori sajátosságokra épít. A különböző intimitási és találkozási szinteket támogató terek használatuk során képessé teszik a diákokat arra, hogy felsőbe lépve könnyebben boldoguljanak nagyobb közösségben, kezdődő önállóságuk mellett.

A kültéri tanulás áll a környezetalakítás középpontjában
Az udvar a találkozások, a játék és a mozgás helye, ahol olyan folyamatokban szereznek tapasztalatokat és tudást, amelyet önmaguk irányítanak a diákok. (Pl. Elesni focizás közben fájdalmas dolog!) Ez olyan konstrukciós folyamatok eredménye, amelyre a tanulási folyamatot érdemes építeni, és ami emiatt a modern oktatás nélkülözhetetlen alapvetése. Az egyéni tapasztalatszerzésen keresztül épülő tudáskonstrukciók olyannyira együtt járnak az iskolaudvarral, hogy mondhatni, hogy “akkor is tanul valamit a gyerek, ha semmit nem tanul". Ösztönözni és támogatni érdemes, hogy az iskolaudvar a pedagógiai gyakorlat teljes értékű részévé váljon. A kültéri tanulás közoktatásba való integrálásának jelentősége a változásra való képességünk fejlesztésének kulcsa, melyhez illeszkednie kell tanulási gyakorlatunknak és emberi kapcsolatainknak egyaránt. Bár a formális edukációs környezet a tudásátadás fontos színtere, jellemzője, hogy ellenőrzött és szabályozott környezetben (zavaró ingerek kizárása mellett) a tanár köré szerveződik, instrukciói és feladatingerei rendszerint verbálisak, mely oktatási környezet így kevésbé képes reprodukálni a változó világunk ránk gyakorolt hatását. A természetben létrejövő nem formális edukációs környezet – optimális környezeti ingerek mellett – instrukciói és feladatingerei alapvetően vizuálisak és multiszenzoriálisak, folyamatai gyermekközpontúak, társas érintkezései pedig a tapasztaláson alapulnak, így gyorsabban és tudattalanul vagyunk képesek hozzárendelni a megfelelő alkalmazkodási értékeket.[3]

A mozgásnak és tanulásnak dedikált helyei szervezik az iskolaudvart, így a tanulási környezet fontos összetevői a kültéri tantermek. Technológiai innovációja Magyarországon megtörtént ennek a fajta tanulásnak. Országszerte épülnek általános és középiskolák, valamint egyetemek udvarán/tetőkertjén kültéri tanulást célzó építmények, azonban szociális innovációja még előttünk áll. A következő tanulási helyzetek jelennek meg a kertben:

Tanterem. Több udvar, kevesebb ház! – A CAN Architects terve. Render: Tóth Sándor
20/20
Tanterem. Több udvar, kevesebb ház! – A CAN Architects terve. Render: Tóth Sándor

Kültéri tanteremek, axonometria. Több udvar, kevesebb ház! – A CAN Architects terve.
11/20
Kültéri tanteremek, axonometria. Több udvar, kevesebb ház! – A CAN Architects terve.

Magaságyások
A legkisebbek – az első és második korosztály – számára az osztálytermeik ablaka alatt helyezkedik el 14db magaságyás – minden osztály számára egy-egy. A természet megismerésének fontos állomása a kertészet, ahol napi-heti feladat a gondozás, az ablakból látni, hogy munkánk révén miként termeszthetünk növényeket.

Amfiteátrum
A látszóbeton anyagú, háromszög alaprajzú lépcsős tanulási felület a frontális oktatás kültéri megfelelője. A diákok egyirányú figyelem központjában a tanár, vagy diáktársuk előadása áll. Befogadóképessége: egy osztálynyi gyerek.

Kültéri tanulás helyszínei. Több udvar, kevesebb ház! – A CAN Architects terve.
16/20
Kültéri tanulás helyszínei. Több udvar, kevesebb ház! – A CAN Architects terve.

Aula. Több udvar, kevesebb ház! – A CAN Architects terve. Render: Tóth Sándor
18/20
Aula. Több udvar, kevesebb ház! – A CAN Architects terve. Render: Tóth Sándor

Ziggurat
Olyan lépcsős piramis, melyre minden irányból el lehet helyezkedni. Legyen szó egy rajzóráról, vagy olyan csapatmunkát igényló kültéri helyszínről, amikor egyéni, vagy kiscsoportos munka zajlik. Befogadóképessége: két osztálynyi gyerek.

Karéj
A földszinti csoportterem kültéri kiegészítése, ahol egy csoportnyi gyerek körben tud leülni. A körben ülés demokratikus helyzet, ahol könnyedén láthatjuk társainkat. A Karéj használatában a fókuszpont áthelyezésének lehetősége megvan. A tudásátadást nem feltétlenül egy központi személy (tanító) irányítja.

CAN Architects

 

[1] Váci Mihály: Még nem elég! (1961)
[2] https://vacim.hu/pages/vmkai/contents/static/10/doc/pedagogiai-program_2020.pdf
[3] Dúll A. (2010). Helyek, tárgyak, viselkedés. Környezetpszichológiai tanulmányok. L’Harmattan Kiadó. pp. 150-151.

 

Szerk.: Borenich Levente

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.