/ MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek
Épülettervek/Hallgatói terv

Trial edzőtelep a tarcali kőfejtőben

1/27

?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/27

Trial edzőtelep a tarcali kőfejtőben
Épülettervek/Hallgatói terv

Trial edzőtelep a tarcali kőfejtőben

2014.09.07. 10:00
MÉD

Projektinfó

Építészek, alkotók:
Máté Tamás

Földrajzi hely:
Tarcal, Magyarország

Vélemények:
1

Trial edzőtelep, Tarcal, kőfejtő

Tervezés éve:
2014

Stáblista

Témavezető: Ferencz István
Építész konzulens: Ferencz István
Elméleti konzulens: Soóki-Tóth Gábor
Épületszerkezettan: Novák Ágnes
Statika: Ligeti Ágnes
Gépészet: Oltvai Tamás
Opponens: Golda JánosModell fotók: Ibrahim Mehdi Aida, Ladocsi András

MÉD:

„A triálban minden a hirtelen súlypont-áthelyezésre épül: el kell találni azt a pontot, ahonnan a lendület továbbvihető és az egyensúlyi helyzet tartható. Egy szépen teljesített ugrást nüansz választ el az eséstől." Máté Tamás diplomamunkája.

Máté Tamás terve tele van finom és kockázatos súlypont-áthelyezésekkel. A jó tervekben gyakran nüansznyi a távolság siker és kudarc között. 

Itt van mindjárt a tervezési program alapja, a bike-triál extrém kerékpáros akrobatika, környezetünk szürmodern lenyomatainak, felületeinek, hajlatainak és horpadásainak érzéki letapogatására született kortárs szabadidős tevékenység. A kívülállónak talán úgy tűnhet, mintha lépcsőket, járdákat, támfalakat és rézsüket ritmikus mozgásukkal szkennelő kapucnis biorobotok űznék ezt a műfajt. A világranglista-hetedik Hegedűs László ceglédi triálos például állítólag helyből másfél méter magasra tud felugrani biciklijével, ha éppen kerítés akad az útjába.

7/27

Ezek a fiúk úgy ugratnak nyereg nélküli bringáikkal, mint a régiek a szőrén megült sárga kancával. Az embernek persze mindig is volt hű segítőtársa: először kutya, aztán ló, később autó, most éppen a kerékpár, aminek hatalmas reneszánszát éljük napjainkban. A motorizált városi életforma mintha átalakulóban lenne és egészen másfajta, nagyon különböző mozgásformák törnek utat maguknak.

Úgy tűnik, hogy a világ újfajta birtokbavétele zajlik: a székbe, autóba, tévé elé kényszerített modern ember fellázadt és próbálja áthelyezni a súlypontját.

Tamás azonban – tudatosan vagy ösztönösen - mégsem városi helyszínben gondolkodik, hanem nagyon ütős természeti környezetet keres és talál. A lélegzet-elállítóan méregzöld tarcali tengerszem azonban kicsit ipari környezet is egyben: lényegében egy felhagyott kőfejtő okozta seb a Tokaj-hegy átellenes, Tarcal felőli oldalán.

14/27

Finom súlypont-eltolódást érzékelünk megint: a természeti és művi táj közelít egymáshoz, föltételezi egymást és a különböző tevékenységek – esetünkben egy túlszabályozott világra válaszul adott speciális sporttevékenység - révén össze is fonódik. A választott építészeti karakter ezt a dinamikus egyensúlyi állapotot tükrözi: a hegyoldalba telepített parazita lakó- és kiszolgáló-konténerek ugyanúgy egyensúlyoznak a sziklafalon, mint az ugrásra készülő triálosok súlypont-áthelyezés közben.

Balance in a quarry_2014 from mt on Vimeo.

 

Lehet-e fenntartható építészetben gondolkodni Magyarországon egy olyan öntörvényű, periférikus szubkultúra számára, mint a triál?" – kérdezi a tervező a tanulmányban. Az egyik építészeti lehetőség kétségtelenül a sportágra jellemző aktív internetes kommunikáció fölhasználásával a tájseb új design-arculattal, ikonikus szobor-épülettel való gyógyítása lehetett volna. Szerencsére a diplomaterv nem ezt a marketinges utat választotta. Inkább kis elemekből álló, fokozatosan fejleszthető, ütemezetten, kis lépésekben is megvalósítható szakipari modul-rendszert tervez, amely rugalmasan képes reagálni az alakuló igényekre. Paradox módon éppen az egykori kőbánya indusztriális jellegére reagálva tartja tiszteletben a táj szellemiségét. A genius loci ugyanis már nem romantikus természeti idill, hanem a modern utáni világ bonyolult egyensúly-keresése, amely folyamatos súlypont-áthelyezésekből áll.

23/27

Máté Tamás diplomaterve kockázatos, de végül szépen teljesített ugrás. Egyensúlyt teremtett egy extrém szubkultúra közösségi igényeinek kielégítésében és egy különös természeti környezet értékeinek építészeti kiaknázásában. Ezért a tervet elfogadásra ajánlom.

Szentendre, 2014. 06. 03.
Golda János

Vélemények (1)
Pákozdi Imre
2014.09.07.
11:17

Nem derül ki, hogyan közelíthető meg a tarcali helyszín, a pálya, normál futóművű mentőautóval. Ha sehogy, akkor ez a terv a képzőművészet területére tartozik. 

Triálos ill. akrobatikus kerékpár-versenypálya amúgy van már, méghozzá igencsak szem előtt Magyarországon. Ha a 71-es úton Tihany felé elhagyjuk Balatonfüredet, a kertészeti árusítóhely után látható egy minősíthetetlen külsejű, elhagyott, vörös salakos dombokkal, fatönkökből emelt ugratóállásokkal tarkított, dudvás terület, ahol valamikor, talán három éve, rendeztek egy-két versenyt. Azóta ott züllik ez a nem is olyan kis objektum. Ennek civlizálása, áttervezése, természet- és emberközelivé alakítása volna az igazi építészi-tájépítészi kihívás.

Új hozzászólás
Épületek/Irodaépület

VISION TOWERS IRODAHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.10.14. 15:17
00:03:53

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

TRANZIT ART CAFÉ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.30. 19:04
00:06:46

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk