„Új arculat” - az Arany János utcai metróállomás felszíni kapcsolata, Pataki Dániel diplomaterve
Pataki Dániel diplomatervében az Arany János utcai metrómegálló felszíni épületetét és a Podmaniczky teret fogalmazta újra. A trolibusz-végállomás feltételezett kiváltásával a terület gyalogosbaráttá és zölddé válhatott, a mozgólépcsők felső részének átalakítása pedig az állomás természetes megvilágítását, valamint egy karakteres, a terep felhajló rétegeként megjelenő, innovatív gépészeti megoldásokkal ellátott építmény elhelyezését tette lehetővé.
Építészeti koncepció
Diplomamunkám témáját az alapján választottam, hogy hol és milyen funkcióval tudom legjobban bemutatni a saját építészeti hozzáállásomat, amely kialakult bennem az egyetemi éveim és utazásaim alatt. Hosszas keresgélés után találtam rá a helyszínemre a belváros szívében. Sokszor megfordulok a környéken, így szemet szúrt a metróállomás és a tér elhagyatottsága, mely nem méltó a fővárosban elfoglalt helyéhez képest. A területet bejárva azonnal erős építészeti vízióim támadtak, a tényleges tervezés megkezdése előtt pedig alaposabban elemeztem a helyszínt. A VÁTI Dokumentumtárban felleltem a metróállomás és a tér eredeti tervrajzait is.
Víziók
A mostani jellegtelen, rendezetlen állapothoz képest egy markáns téri összhatás kialakítása volt a célom. Úgy gondolom, a belváros szívében egy ilyen közlekedési pontnál lehetőség nyílik arra, hogy egy erőteljesebb kortárs arculat megjelenhessen.
Urbanisztikai szempontok
A tér identitása alapvetően közlekedési csomópont, de koncepcióm alapeleme volt, hogy emellett egy megállásra késztető, jól használható városi közteret is létrehozzak. Véleményem szerint a teret megkerülő trolibusz-állomásnak nem itt van a legmegfelelőbb helye. Sok területet elvesz, elszigeteli a teret, így az nem tud kapcsolódni térfalaihoz. Rendszeresen 4-5 trolibusz vesztegel a téren, itt szerelik, parkoltatják őket. Ha viszont a trolibusz az Arany János utcánál nem fordul meg, csak megáll a Bajcsy-Zsilinszky úton, akkor a térfal a tér szerves részévé tud válni, megszűnik a tér elszigeteltsége, a troli-forduló aszfalt helyett díszburkolatot kaphat, a környező vendéglátóhelyek pedig kitelepülhetnek a térre. (Közlekedésmérnökkel egyeztetve van reális alternatívája a végállomás kiváltásának, amely összeegyeztethető a BKV fejlesztési koncepciójával is).
A zöldfelületek, fák mennyiségét jelentősen növelni kell a belváros ezen részén. Van két meglévő facsoport, amelyet mindenképp érdemes megőrizni, illetve a troli-végállomás helyén nyert területtel lehetőségem nyílt egy belső fasor kialakítására és számos új fa ültetésére.
A fejépület megközelítése és a téren való átközlekedés zavartalan kell, hogy maradjon.Olyan felszíni építmény jelent meg a szemeim előtt, amely a jelenlegi zárt dobozhoz képest sokkal nyitottabb, átjárhatóbb tud lenni. Olyan épület, melyet nem fojtanak meg az üzletek, melyek a mostani épületet rendszertelenül körbezárják, melyeknek funkcionális szempontból nem is kell feltétlenül a metróhoz kapcsolódnia.
Építészeti szempontok
Olyan, nem épületszerű tömeg jelent meg szemeim előtt, mely a tér markáns elemeként jelenik meg, de nem akar vetekedni a környező zártsorú beépítésű, magas épületekkel, viszont egy jelzésértékű térfalat ad a Bajcsy-Zsilinszky út felé. Olyan tömeget képzeltem el, amelynek formálása kifejezi a metró – mint az egyik leggyorsabb városi közlekedési forma – dinamikáját. Olyan épület, melynek impozáns a felső, ötödik homlokzatának a kialakítása is a nagy rálátás miatt.
A tervezett épület kialakítása
A fejépület és a lejtakna felső szakaszánál kis szerkezeti változtatással (a lejtakna meglévő felső lemezének elbontásával és kiváltásával) jóval tágasabb megnyitásra van lehetőség, így a természetes fényt is be tudom engedni a lejáratba. Az üzletek sora át tud kerülni a belső környező térfalakra, a téren csak egy kis kávézó-kiszolgálópult kap helyet.
Az épület és a tér alaprajzi szerkesztését a helyszínen meglévő két koordináta-rendszer adja. A fő gyalogos közlekedési irányokat egy központi gócpontba gyűjtöttem össze. Szükség van a téren olyan kiszolgáló funkciókra, amelyek jobb, ha egy besüllyesztett szinten kapnak helyet, és a metró-forgalmi tere köré csoportosíthatók. Így a lejtaknából az amúgy is esedékes mozgólépcső-csere után erre a besüllyesztett szintre érkezek meg, innen pedig elhúzással érkezek fel a tér központjába. A mozgólépcső korábbi, föld alatti gépházára már nincs szükség, mivel az újnak a motorja önmagába integrált, illetve az egyéb, mostani terepszint alatti funkciókat is a mai kor igényeinek megfelelően gondoltam újra és helyeztem el. A besüllyesztett szint akadálymentesen megközelíthető, az állomás akadálymentes elérése viszont a térről csak gazdaságtalanul, körülményesen, nagy elhúzással lenne megvalósítható. Megoldást jelenthet, ha az állomás feletti épületbe érkezik fel egy lift, homlokzati kapcsolattal, de ennek kialakítása nem volt része a tervezési feladatnak.
A lejtakna irányából a terep szintjéről egy torzfelületű tető emelkedik egészen a csúcspontig, ahol egy fedett-nyitott teret hoz létre. A tető másik letámasztása befordul a tér azon részébe, ahol nem zavarja az átközlekedést. Ez egyrészt tagolja a teret, másrészt ezzel egy dinamikusan emelkedő forma jön létre. A belső letámasztás alá kerül egy kis kávézó, a többi bolt a környező térfalakban kap helyet. A tető intenzív jellegű zöldfelülete pihenő-kiülős helyként szolgál, a közlekedés fölé növő parkként jelenik meg. A tetőszerkezetbe belehasít egy felülvilágító-sáv, amely részleteiben a legreprezentatívabb eleme kíván lenni a tervnek. Ahelyett, hogy korláttal veszem körül, lépcsősen és járhatóan alakítottam ki, illetve üveggerendákkal támasztottam alá, ezzel a tetőszerkezet egy nem mindennapi összhatást ad az Arany János utcai metróállomásnak.
Gépészeti szempontból innovatív megoldást próbáltam alkalmazni: a metróállomásnak a szerelvények, berendezések és emberek által termelt hőjét hasznosítottam a felső szint fűtésére és nyári hűtésére; víz kering a peronszintre vezetett csőrendszerben, amely közvetíti a hőt a felszíni hőszivattyúnak. Ehhez példaként már megvalósult stockholmi és párizsi projektek voltak segítségemre.
Hogyan is próbáltam ezzel a tervvel bemutatni a mostani építészeti hozzáállásom?
Olyan kettős elv vezérelt, amiben egyrészt kontextust keresek a környezettel, az épületemmel pedig reagálok a téri adottságokra. Másrészt fontosnak érzem, hogy személyes kötődésem is megjelenjen a terven, ami itt számomra egy bátrabb hozzáállást, pozitív figyelemfelkeltést jelent. Kísérletet tettem arra, hogy jelenhetne meg korunk lenyomata a belváros szívében.
Pataki Dániel
„Új arculat"- az Arany János utcai metróállomás felszíni kapcsolata (Diplomamunka)
tervező: Pataki Dániel (BME – tervező szakirány)
építész konzulens: Kolossa József DLA
épületszerkezet: Dr. Takács Lajos PhD
tartószerkezet: Visnovitz György
építéskivitelezés: Huszár Zsolt
épületgépészet: Viczai János
épületvillamosság: Filetóth Levente PhD
opponencia: Szilvási Attila
„New Image" - Entry building of the ’Arany János’ Street metro station, thesis project of Daniel Pataki
Rethinking the square and the top part of the station, and then finding a new character, which can be well-integrated to the urban context – these were the briefs of the project. Daniel Pataki’s aim was to create a liberal, distinctive spatial environment, instead of the recent neglected and featureless state.
However the area is primarily a public transport conjunction, it should become much friendlier for the users and habitants, and it should make the pedestrians stop for a while.
The trolley-bus terminal – which occupied a large amount of place - was translocated (discussed with transportation engineer), buses only stop by the square, so the square could gain more green area, and in this way it’s better connected to the adjoining houses.
The top part of the escalators of the metro was converted, in ordered to lead some natural light to the tunnel and to put the necessary supplementary functions under the ground level, only a small coffee shop is found on the square, other shops were put to the surrounding houses’ ground level.
Based on the first visions, the design concept was to create a not-a-building-like volume, which can be more opened and airy. As a result of this, a dynamic, passable green roof rises over the entrance, of which direction was determined by the metro station and by leaving the pedestrian transport undisturbed. The building makes a symbolic spatial wall in front of the noisy and busy ‘Bajcsy-Zsilinszky’ Road, creating a more intimate square behind itself.
Besides this, the project contains an innovative building engineering solution, so the warmth generated by human bodies in the metro tunnels is able to supply the heating of the upper rooms, through a heat pump system.
17:19
Kedves Pataki Dániel, akár részt vett a tér rendbehozatalának tervezésében, akár nem, végül is az Ön alapgondolata valósult meg: https://index.hu/kultur/epiteszet/2019/10/25/podmaniczky_ter_metroallomas_zoldfelulet_tajepiteszet_lipotvaros_csomopont/
Gratulálok.
04:12
Tehát ahhoz, hogy itt "teret" hozzunk létre (amit utána megosztunk egy tetővel), az alábbiakra van szükség: 1. Ássunk egy jó nagy lyukat a föld alá, plusz építsük át az állomást kompletten. 2. Vigyünk ki a lepukkadt Kőbányára egy elég drága közlekedési eszközt, majd kössük össze egy másik vonallal, létrehozván ezzel egy olyan hosszú trolijáratot, amilyen Pesten nem nagyon van, feltehetően nem véletlenül. Bocs, de nem az ilyen diplomamunkák után szoktak születni, már élesben persze, a kétstadionos tervpályázatok? Ez a hely egyébként olyan miniatűr, hogy valódi teret itt aligha lehetne teremteni. (Valódi térképzésre két sarokkal odébb, a Városháza előtt van reális lehetőség. Természetesen azt politikusok is, építészek is beépíteni szeretnék.) Elég lenne kitakarítani a felesleges bodegákat: mobilos, zöldséges stb., plusz adni az építménynek valami ráncfelvarrást, vajszínű árnyalattal. Ha meg kis zöld kell, azt is lehet csinálni. De közösségi teret, "pihenős-kiülős helyet" (egy metróállomás tetején a Bajcsy-Zsilinszky forgalma mellett...) meg hasonlókat nem itt kéne létrehozni, mert itt mindenki csak át akar közlekedni. Érdemesebb lett volna inkább a Moszkva térrel foglalkozni, mert ott tényleg lenne igény az innovatív gondolatokra - lehetőleg nem egy mesterséges domb formájában.
08:37
@lecsó: Kedves lecsó, mit tegyünk, ha diplomázó ezt a teret nézte ki magának, és nem a Moszkva, pardon, Széll Kálmán teret. Ha nagyot álmodik, hát nem tesz mást, mint amire építészként egész életében számíthat: gúzsba kötve táncol. A Bajcsy-Zsilinszky út, mai állapotában valóban lehetetlenné tesz mindent, aminek bármi köze is van a relaxált emberi léthez. (Az úton elhelyezett kerthelyiségek is, minden jószándék ellenére, elviselhetetlenek.) Ez azonban nem ok a beletörődésre és arra, hogy ennek a törvény által elhagyott, hatsávos Országútnak a hangulatához idomuljanak az épített struktúrák. Meg kell fékezni a rohanást - a járdával közös biciklisávon is! -, fel kell újítani az utat szegélyező fákat, és mindjárt nem tűnik majd életidegennek egy tenyérnyi zöld sziget a kőrengetegben.
15:32
@Pákozdi Imre: Bocsánat, de nem értek egyet. Amikor én diplomáztam (tök más műfajban), nekem valami működőt kellett csinálnom. Nem volt egy nagy etvasz, de mért valamit, amit kellett, az adattal csinált valamit, amit kellett, ennyi. Pedig nyilván tervezhettem volna holdrakétát is, beleírva, hogy ez majd egy szép napon repülni fog, ha olyan lesz a bolygók együttállása. Itt van a másik cikk azzal a sráccal, aki az irodaházakat újítaná fel. Írta, hogy több felkérést is kapott a dolgozata ismertetésére. Valószínűleg azért, mert nem holdrakétában gondolkodott, nem álmodozott, hanem egy teljesen kézzelfogható problémára ajánlott valós megoldást. Olyat, aminek holnap neki lehetne állni. Nem pedig álmodozni, hogy a BKV majd egyszer így, meg hasonlók. Voltak itt már hasonló "álmos" tervek, nincs is ezzel baj önmagában. A baj azzal van, ezért is szóltam most hozzá, ha később a profi építész is ugyanilyen álomkergetések, és az ezekből fakadó kudarcok között él. Ennek a legeklatánsabb példája az NS-projekt jelenlegi állása: Orbán kitalálja, hogy neki kell egy új stadion, az építész kitalálja, hogy az NS megőrzendő, a civil pedig, aki se nem politikus, se nem építész, se nem Fradi-drukker, csak egy szimpla adófizető, találja ki, hogy mindezt miből fogja finanszírozni. Mi ez, ha nem álomkergetés? Mindez egy kiemelt pályázaton. Hogy juthatunk oda, hogy a kívülálló átlagembernek azért kell rimánkodnia, hogy jaj, csak nehogy nekiálljanak megcsinálni? És nem ez az egyetlen, hiszen az elmúlt 20 év csupa ilyen marhaságról szólt: Repülőszőnyeg, sajtház, városházi torony, völgyhíd, olimpia, foci-EB, világkiállítás, alagutas autópálya, velencei kaszinó stb. A politikus, az üzletember nyugodtan álmodozhat, körmönfonhat, de a szakember az, akin a dolgok múlnak. Nem Demszky Gábor miatt áll majd meg minden sarkon a metró, hanem azok miatt a jogászok és mérnökök miatt, akik ezt hajlandóak voltak megtervezni (vagy inkább "kitervelni"). Természetesen nem akarom egy diplomamunkára ráhúzni az ország gondjait, de az NS-vita szomszédságában elég nyilvánvaló a párhuzam. Főleg, mert szerintem is ráférne a helyre valami kisebb beavatkozás, de a hangsúly a kisebben van! Álmodozni, táncolni, rittbergert leszúrni ott kéne, ahol bejönnek a pontok és a vastaps. Elhiszem, hogy a munka építészetileg jó, de tényleg szeretnénk, ha holnap nekiállnának megcsinálni?
16:02
@lecsó: Én szeretném. De ezzel véget is ér a dacolásom, mert a hozzászólás többi részével mélyen egyetértek.
11:18
Most komolyan, azon túl, hogy a srác ráemel egy füves rampát az állomásra (és légbőlkapott álommódón kirakja onnét a trolivégállomást), mi többet tesz a térrel? Semmit. A hely ótvarának oka nem a fűfavirág erőltetett jelenlétének hiánya, hanem magának az állomásépítménynek (nem mondanám épületnek) a silány balkánisága. Továbbá a környezetének ápolatlansága. Kipucolás kéne ide, meg egy szerény de funkcionális lejáróház. Slussz-passz. De persze arra nem lehetne diplomatervet kreálni... Lehet hogy nem is kéne?!
19:59
@városjáró: Ez a kipucolás. Az ótvar, huszonöt éves távlattal kortársi, felszíni épület eltávolítása. Amit a tervező nem "ráemel az állomásra", hanem állomásnak tervez, füves rámpával. Vegyük észre, hogy a működő metrók valamennyi mai felszíni épülete az esendőség és a múlékonyság mindannyiónkat kijózanító példája. A konkrét helyszínre visszatérve: az Erzsébet térhez és a Szabadság térhez csatlakozva ez a tervezett tér már jelentékenyen javítaná a Belváros kősivatagos képét. Éljen a nem önmagát, hanem a lélegzethez jutni vágyó nagyközönséget ünneplő építészi gondolat!
05:33
@Pákozdi Imre: Egyfelől félő, hogy nem működne ez a fajta zöldterület, mert azt is gondozni kéne - lásd Gödör -, jobban is, mint egy valódi talajon kialakított parkot. Másfelől drága is lenne. Viszont ha a pénz nem számít - márpedig ebből a tervből az jön le, hogy a tervező nem számol a város anyagi lehetőségeivel -, akkor miért nem inkább egy beépítési tervet készített? Állt ott korábban négy épület. Nosza, rakjuk vissza őket fászádista módon - földszintjükön a metrókijárattal. Álmodozni én is tudnék... Csak már nem szeretek. Kielemezte már valaki is, hogy mi az alapvető gondja a mai állapotnak? Mert hamar kiderülne, hogy nem több, mint az elhanyagoltság. Az pedig egy csodarampával is hamar el tud ám bánni... A MÉ indított tavaly egy ötletbörze akciót, ahová olyan helyszínjavaslatokat vártak, amelyeknél kisebb építészeti vagy design beavatkozások révén élhetőbbé lehetne tenni az adott területet. Érkeztek is bőven - többek között az A.J. utca is - mely be is került a projektbe. Akkor készültek ezek a képek: http://meta.meonline.hu/2011/06/27/podmaniczky-ter/ Kár hogy maga a további akció hamvába holt (ha csak nem épp ez a terv ez egyik - nekem túlzónak tűnő - válaszlehetőség az akkor felvetett problémára.)
21:26
@városjáró: Igaza van, ápolás nélkül nem megy - a Gödör fölött sem... A jelenlegi Arany János u-i metróépület és a tér azonban maga a szomorú jelentéktelenség. Rendbehozhatatlan. Beépíteni? Isten ments.
16:25
Ez egy nagyon jó megoldás - mármint Pataki Dániel terve. Nagystílű, zöld, teret enged, mégis intim. Megnyitja a föld mélyét és megmászni engedi a tetőt (ld. még az Oslói Opera tervezőinek nagy és sikeres húzását). A fák pedig nagyon jót tesznek majd a kőrengetegnek. Ha ez megvalósul, akkor egész lakható lesz a ma leginkább spontán esti motoros és autós gyorsulási versenyek céljára hasznosított Bajcsy Zsilinszky út...
14:33
nem akarok rossz lenni, de ha a metró sem állna meg itt, meg a vácra ingázók sem itt robognának át a városon, akkor még vadasparkot vagy echte nyugis idegszanatóriumot is lehetne tervezni a placcra ,-)