Épülettervek/Hallgatói terv

Új vitorlázó repülőtér a Hármashatárhegyre

1/10

helyszín - Vitorlázó repülőtér a Hármashatárhegyre - tervező: Virág István

?>
helyszín - Vitorlázó repülőtér a Hármashatárhegyre - tervező: Virág István
?>
helyszín - Vitorlázó repülőtér a Hármashatárhegyre - tervező: Virág István
?>
helyszín - Vitorlázó repülőtér a Hármashatárhegyre - tervező: Virág István
?>
helyszín - Vitorlázó repülőtér a Hármashatárhegyre - tervező: Virág István
?>
helyszín - Vitorlázó repülőtér a Hármashatárhegyre - tervező: Virág István
?>
látványterv - Vitorlázó repülőtér a Hármashatárhegyre - tervező: Virág István - látvány: Virág Viktor
?>
látványterv - Vitorlázó repülőtér a Hármashatárhegyre - tervező: Virág István - látvány: Virág Viktor
?>
látványterv - Vitorlázó repülőtér a Hármashatárhegyre - tervező: Virág István - látvány: Virág Viktor
?>
lead
?>
skicc - Vitorlázó repülőtér a Hármashatárhegyre - tervező: Virág István
1/10

helyszín - Vitorlázó repülőtér a Hármashatárhegyre - tervező: Virág István

Új vitorlázó repülőtér a Hármashatárhegyre
Épülettervek/Hallgatói terv

Új vitorlázó repülőtér a Hármashatárhegyre

2016.10.19. 10:00
MÉD

Projektinfó

Földrajzi hely:
Budapest

Építészek, alkotók:
Virág István

Hármashatárhegyi Vitorlázó Repülőtér

Tervezés éve:
2016

Bruttó szintterület:
1802 m2

Stáblista

tervező: Virág István

építész konzulensek: Tőkés Balázs, Wagner Péter

MÉD:

Letölthető dokumentumok:

Virág István diplomatervében erőteljes formaképzéssel alakította ki a Hármashatárhegyre már régóta szükséges új repülőtéri épületet. A domboldalba süllyesztett épülettömeget úgy tudta dinamikussá és igen hangsúlyossá tenni, hogy közben a táj képe és átláthatósága nem csorbult. 

Opponensi vélemény


"Kitalálni egy repülőgépet, az semmi.
Megépíteni azt, az a kezdet.
Repülni, az minden"
Otto Lilienthal - a vitorlázó repülés úttörője

 


Minden olyan egyszerű.
(Vagy legalábbis annak tűnik.)

Egy vitorlázó repülőgépet siklórepülésre terveznek. Vontatással vagy csörléssel magasba emelik a gépet, ahol a szárnyakon keletkező felhajtóerő tartja fenn. A kezdetben elért repülési magasság fokozatosan sebességgé alakul át a repülés közben, a folyamatos siklás lehetőségét biztosítva.

látványterv - Vitorlázó repülőtér a Hármashatárhegyre - tervező: Virág István - látvány: Virág Viktor
7/10
látványterv - Vitorlázó repülőtér a Hármashatárhegyre - tervező: Virág István - látvány: Virág Viktor

Minden olyan egyszerű.
(Vagy legalábbis annak tűnik.)

Virág István egy tereptárgyat tervezett. Háza a domboldali bevágásra ülve kihasználja a környezetből és az épület kétszintes elrendezéséből származó előnyöket. Minden a repülés irányába néz, alul a gépek, felül az emberek. Jó és hatásos a terv felütése.

Az egészben van egyfajta - jó értelemben vett – nyersesség, erő. Egyszerű szerkesztési elvek, dobozház, visszahúzott, tetőteraszos felső szint, homogén, gesztusszerű homlokzatok, szerkezet adta ritmusban. Tágas terek mindenütt. Erőteljesség és levegősség jellemzi a tervet. Olyan, amilyennek a földről a repülést képzeljük.

helyszín - Vitorlázó repülőtér a Hármashatárhegyre - tervező: Virág István
3/10
helyszín - Vitorlázó repülőtér a Hármashatárhegyre - tervező: Virág István

A szerzőnek van honnan építkeznie, családtagjai és barátai repülnek, pilótaként, "nem középiskolás fokon". A helyszínt, a Hármashatárhegyet, illetve az ott hol igen - hol nem üzemelő sportcélú repülőteret kiválóan ismeri. Az első kézből megszerzett információkat formálta tervvé. Tisztán látja, hogy a sportrepülőtér meglévő épületállománya bontásra érett, új épületért kiállt. Ezen változtat tervével, egy másik dimenziót hozva a területre. Érdekes ugyanakkor, hogy építészeti előképeit nem a repülésből válogatja, a szoborszerű épületek izgatják.

Használati szempontból tiszta a ház.

Ahogy rögzíti a szerző a repülőtér nem nyitott, hanem jellemzően hétvégente, klubszerűen működő intézmény. Sőt, tovább szűkítve a használat idejét, csak jó időben repülnek, ennek megfelelően rendezkedik be. Felül, középen a repülős klub fogadja a betérőt, jobbra az elmaradhatatlan oktatóterem és a repülésirányítás, valamint kiszolgáló helyiségek; balra a szálláshelyek (a távolról érkezőknek), szépen sorba rendezve. Az egész - rendezvényekre alkalmas kialakítással - csúcsterhelésre készül. Külön hangsúlyok nélkül, minden teret azonos rangúnak sorol a szerző, igazán demokratikus szemlélet. Alul a gépek pihennek, rendben egymás mellett és fölött, műhely a sarokban.

látványterv - Vitorlázó repülőtér a Hármashatárhegyre - tervező: Virág István - látvány: Virág Viktor
8/10
látványterv - Vitorlázó repülőtér a Hármashatárhegyre - tervező: Virág István - látvány: Virág Viktor

Szerkezetei helyénvalók.

Nagy fesztávú, előfeszített körüreges födémpanelek adják át terhüket a teherhordó falakra és pillérekre. Helyénvaló, hogy összesen csak két pillér áll be a hangártérbe. Azok is úgy elhelyezve, hogy a gépek rendben, tartalékkal számolva is elférjenek. Egyetértek a szerzővel, értelmetlen megoldás lett volna a belső alátámasztás nélküli hangár kialakítása. Ezért elfogadható kompromisszumnak ítélem a hangár terébe belógó vasbeton gerendát. A bevágott domboldalra feszülő, leterhelt hátfal szemmel láthatóan elviseli a földnyomást, a mögötte betervezett szivárgó is helyes.

Néhány megjegyzés a gyakorló építész szemével:

A vitorlázó repülés jellegéből adódóan, mozgássérült ember nem űzheti e tevékenységet. A diplomázó ezen elvnek megfelelően építette fel tervét, a hely ugyanakkor klubként üzemelhet, ahol családtag, vagy ismerős is megfordulhat. Így akár olyan személy is, aki mozgásában korlátozott. Erre majd javaslom, gondoljon.

A felső szint fűtött, hiszen telente is lehetnek repülésre alkalmas napok, a hangártér ellenben fűtetlen. A keresztmetszeten szépen ábrázolta a szerző, hogy - költségtakarékosságot is figyelembe véve - csak egy két méteres födémszakaszt hőszigetelt le alulról. A födém jellege azonban ezt nem engedi meg, hiszen köröregesek a födémpanelek, ahol a lyukak támasztól támaszig futnak, a hőszigetelést kikerülve, végig vezetve a hideget. Indítványozom e részletképzés átgondolását.

skicc - Vitorlázó repülőtér a Hármashatárhegyre - tervező: Virág István
10/10
skicc - Vitorlázó repülőtér a Hármashatárhegyre - tervező: Virág István

A végén arról, hogy az idő és a helyszín időnként összeér.

Alig egy hónap múlva elkezdődik Rio de Janeiróban a nyári olimpiai játékok. A versenyszámok közt most nem szerepel a vitorlázó repülés, pedig akár szerepelhetne is, ugyanis 1936-ban arról döntött a Nemzetközi Olimpiai Bizottság, hogy a sorban következő XII. újkori olimpiai játékokon új hivatalos versenyszámként a vitorlázó repülés is szerepelhet. Ahogy azt ismerjük, 1940-ben nem rendezhette meg Helsinki városa az olimpiát, sőt 1944-ben London sem a XIII.-at. De, hogy igazán fájdalmas legyen a sor, a világégést követően nem maradt (elég) vitorlázó repülőgép, így a következő években a NOB levette a vitorlázórepülést az Olimpiai sportágak listájáról.

Talán csak ezért nincs magyar érem ebben a számban, egyébként akár lehetne is, hiszen hazánkban a vitorlázórepülés gondolata már 1921-ben – és hol máshol, mint – a József Nádor Műegyetem sportrepülő egyesületének megalakulásakor megfogant. A korábban használt német gyártású repülők helyett két darab - Lampich Árpád és Rotter Lajos tervei alapján készülő - motor nélküli gép építését határozták el akkor.

Ezek után gondolhatja valaki, hogy a véletlenek önmagukban léteznek?

A diplomatervet támogatóan elfogadásra javaslom.

Pásztor József

 

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Örökség

A MARRIOTT SZÁLLÓ // Egy hely + Építészfórum

2020.08.11. 11:04
00:06:01

Elizabeth Taylor és Richard Burton nyitotta meg a híres vendégek sorát, de lakott itt Woody Allen és Freddy Mercury is. A háború előtti Duna-korzó híres szállodasorának örököseként az egykori Duna Intercontinental, ma Marriott ötvenegy évvel ezelőtt nyitotta meg kapuit, és több felújítás után még mindig Budapest vendégeit szolgálja. De mennyire szeretik a budapestiek?

Elizabeth Taylor és Richard Burton nyitotta meg a híres vendégek sorát, de lakott itt Woody Allen és Freddy Mercury is. A háború előtti Duna-korzó híres szállodasorának örököseként az egykori Duna Intercontinental, ma Marriott ötvenegy évvel ezelőtt nyitotta meg kapuit, és több felújítás után még mindig Budapest vendégeit szolgálja. De mennyire szeretik a budapestiek?

Épületek/Örökség

AZ ÓBUDAI FALUHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.08.11. 11:02
00:04:54

Szovjet technológiájú panelház. Magyarország legnagyobb épülete. Egy falunyi ember lakja – innen kapta közkeletű elnevezését is. Budapest városképének meghatározó eleme, remek kilátó, és nem utolsósorban a legutóbbi felújítás óta egy fenntarthatóbb panelkép közvetítője. Ez az óbudai Faluház, ahova Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében kalauzol el minket.

Szovjet technológiájú panelház. Magyarország legnagyobb épülete. Egy falunyi ember lakja – innen kapta közkeletű elnevezését is. Budapest városképének meghatározó eleme, remek kilátó, és nem utolsósorban a legutóbbi felújítás óta egy fenntarthatóbb panelkép közvetítője. Ez az óbudai Faluház, ahova Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében kalauzol el minket.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk