Épületek/Középület

Újragondolt német minimalizmus

1/9

Falkenberg Innenarchitektur: Rheder ház. Fotó: Reimund Braun

?>
Falkenberg Innenarchitektur: Rheder ház. Fotó: Reimund Braun
?>
Falkenberg Innenarchitektur: Rheder ház. Fotó: Reimund Braun
?>
Falkenberg Innenarchitektur: Rheder ház. Fotó: Reimund Braun
?>
Falkenberg Innenarchitektur: Rheder ház. Fotó: Thomas Mayer
?>
Falkenberg Innenarchitektur: Rheder ház. Fotó: Thomas Mayer
?>
Falkenberg Innenarchitektur: Rheder ház. Fotó: Thomas Mayer
?>
Falkenberg Innenarchitektur: Rheder ház. Fotó: Reimund Braun
?>
Falkenberg Innenarchitektur: Rheder ház. Fotó: Reimund Braun
?>
Falkenberg Innenarchitektur: Rheder ház
1/9

Falkenberg Innenarchitektur: Rheder ház. Fotó: Reimund Braun

Újragondolt német minimalizmus
Épületek/Középület

Újragondolt német minimalizmus

2017.01.11. 15:16

Cikkinfó

Szerzők:
Bán Dávid

Földrajzi hely:
Németország

Építészek, alkotók:
Falkenberg Innenarchitektur

Dosszié:

Jó alapokra épített a düsseldorfi Falkenberg Innenarchitektur építész iroda, amikor teljes egészében átalakította az '50-es évekből ránk maradt minimalista lakóházat. A Közép-Németországban található egyszerű eleganciával és könnyedséggel megáldott, tájba vesző üvegházról Bán Dávid írt. 

Ilyenkor szokták mondani: "Ja kérem, hát így könnyű." Ha van egy fantasztikus környezetű telkünk, azon meg egy vele tökéletesen harmonizáló nyaralónk, akkor már csak egy ugrás, hogy abból pompás lakóházat varázsoljunk. Ezzel persze kockáztatunk, hiszen a bővítéssel megbontjuk az arányokat, az eredeti formavilágot, a kiegyensúlyozott összképet, sőt, sok esetben valami nagyon maival szeretnénk fölülírni a múltat, de szerencsére itt nem így történt. A Nethe folyó menti kelet-vesztfáliai csöppnyi Rheder központjában, a külvilágtól elzárt Paradicsomban még az 1950-es években épült egy, a maga korában modern nyaraló. Az idillt a házat körülölelő zöldellő fák és az alatta csörgedező patak fokozza.

Falkenberg Innenarchitektur: Rheder ház
9/9
Falkenberg Innenarchitektur: Rheder ház



Bő fél évszázaddal később döntöttek az átépítésről, amely során a Falkenberg Innenarchitektur dizájnstúdió a formavilágot jól megtartotta, az épületet azonban teljesen újragondolta. Egyedül a padlózat és a kerten átcsordogáló patak felé nyúló terasz maradt eredeti állapotában. Az így létrehozott 90 nm-es családi házban csak a legszükségesebb térkialakításokra koncentráltak. Az épület lényegében a fényhatásokra épül: a külső falak legnagyobb részét teljes magasságú üvegtáblák alkotják, a belső tér jóformán transzparens.

Falkenberg Innenarchitektur: Rheder ház. Fotó: Thomas Mayer
6/9
Falkenberg Innenarchitektur: Rheder ház. Fotó: Thomas Mayer



A megrendelők elképzelése a megnyugvást, a mindennapok rohanásából való kikapcsolódást adó nyugalom szigete, egy olyan hely létrehozása volt, ami az alapvető érzékelhetőségről szól és ami átadja magát a környezetének. „Egy olyan házat építettünk, amely a túlzások időszakában a nélkülözhetetlent teszi kézzel foghatóvá" – vallják a megrendelők. A tervezők igyekeztek minden szükségtelent, lényegtelent kihagyni a koncepcióból és csak a lényeges terekre koncentráltak. Ennek megfelelően a házban nem is helyiségek vannak, hanem a hatalmas üvegtáblákon átfolyó, kertbe ömlő tér.

Az építészeti koncepció nemcsak a természetre, hanem a négy alapelemre (levegő, tűz, víz, föld) is épít, ezek valamilyen formában mind megjelennek benne. A terasz alá komponált víz, az üvegeken beáramló és minden napszakban játékosan változó fényhatás mint a levegő, a kert és a környék természete mint a föld és a belsőben domináns kandalló által adott tűz foglalja keretbe az építészeti elképzeléseket. A táj és a belső tér így válik eggyé.

Falkenberg Innenarchitektur: Rheder ház. Fotó: Reimund Braun
8/9
Falkenberg Innenarchitektur: Rheder ház. Fotó: Reimund Braun



A minimalizmusával elegáns és könnyed ház az új technikáknak, az új építőanyagoknak köszönhetően fölülmúlja majd' félévszázados elődjét. Légiességét az üvegfalakon "lebegő", könnyített acélszerkezetes tetőzet erősíti. A három méter magas üvegtáblák a terasznál egymásba csúsztatva nyithatóak, keretszerkezetük oly filigrán, hogy lényegében nem zavarja a Rheder vidékére nyíló panoráma élvezetét.

A belső tér fa padlózata átmenet nélkül folyik át a terasz deszkapadlójába. A minimalista bútorokon a praktikum, az egyszerűség és a természetes – leginkább fa – anyaghasználat érhető tetten. A megrendelő saját tervezésű bútorait néhány régebbi, a múltból hozott darab egészít ki. A hatalmas és nyitott közösségi tér mögött diszkréten bújik meg a ház intim zónája: a hálószoba, egy kisebb vendégszoba, a fürdő, sőt még egy technikai helyiség, ahol a ház gépészete van (amit a 21. századhoz híven már egy applikáció segítségével vezérelnek). A fényre, a szellősségre és a nyugalomra koncentráló ház „nem nagy és fontos, hanem kicsi és korrekt akar lenni" – összegzik a tulajdonosok a nemrég elkészült épület lényegét.

Bán Dávid

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Örökség

VÁRKERT BAZÁR // Egy hely + Építészfórum

2021.03.24. 18:04
00:07:03

A dualista Monarchia kialakulsával Budapest elindult az uralkodói központtá válás útján, melynek szimbolikus eleme volt a korszerűtlen királyi palota nagyszabású átépítése. A megtisztelő feladatot nem más kapta, mint az építészóriás Ybl Miklós. A munkálatok az épületegyüttes környezetének rendezésével kezdődtek, így jött létre 1875 és 1882 között a Várhegy Duna felé néző oldalán a Várkert Bazár. A látványos neoreneszánsz stílusú épülethez és a mögötte található királyi kerthez egy szintén elegáns kialakítású műszaki épület is tartozott, ez a Várkert Kioszk. Az Egy hely és az Építészfórum közös sorozatának legújabb részében a magyarországi neoreneszánsz építészet kiváló példájával ismerkedhetünk meg.

A dualista Monarchia kialakulsával Budapest elindult az uralkodói központtá válás útján, melynek szimbolikus eleme volt a korszerűtlen királyi palota nagyszabású átépítése. A megtisztelő feladatot nem más kapta, mint az építészóriás Ybl Miklós. A munkálatok az épületegyüttes környezetének rendezésével kezdődtek, így jött létre 1875 és 1882 között a Várhegy Duna felé néző oldalán a Várkert Bazár. A látványos neoreneszánsz stílusú épülethez és a mögötte található királyi kerthez egy szintén elegáns kialakítású műszaki épület is tartozott, ez a Várkert Kioszk. Az Egy hely és az Építészfórum közös sorozatának legújabb részében a magyarországi neoreneszánsz építészet kiváló példájával ismerkedhetünk meg.

Helyek/Köztér

SÁRKÁNYOK ÉS DELFINEK PESTEN ÉS BUDÁN // Egy hely + Építészfórum

2021.02.24. 16:10
00:06:00

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében a budapesti sárkányok és delfinek nyomába eredünk, amelyeket természetesen nem az állatkertben fogunk megtalálni, ám talán nem is kell olyan messzire mennünk a rejtély első megoldásáért. Három sárkány és nyolc delfin bújik Pesten és Budán, amik mellett nap mint nap sétálhatunk el anélkül, hogy ismernénk múltjukat, pedig 150 éves vándorlásuk során az egész város történetét elmesélik nekünk.

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében a budapesti sárkányok és delfinek nyomába eredünk, amelyeket természetesen nem az állatkertben fogunk megtalálni, ám talán nem is kell olyan messzire mennünk a rejtély első megoldásáért. Három sárkány és nyolc delfin bújik Pesten és Budán, amik mellett nap mint nap sétálhatunk el anélkül, hogy ismernénk múltjukat, pedig 150 éves vándorlásuk során az egész város történetét elmesélik nekünk.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk