Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Nézőpontok/Vélemény

Utópisztikus építészeti álmok egy gazdaságos biennálén - az USA pavilonja

1/23

az USA pavilonja a 2016-os Biennálén

a fényképpályázat egyik nyertes fotója - az USA pavilonja a 2016-os Biennálén

az USA pavilonja a 2016-os Biennálén

az USA pavilonja a 2016-os Biennálén

az USA pavilonja a 2016-os Biennálén

az USA pavilonja a 2016-os Biennálén

az USA pavilonja a 2016-os Biennálén

az USA pavilonja a 2016-os Biennálén

a fényképpályázat nyertes fotóiból készült képeslapok - az USA pavilonja a 2016-os Biennálén

virtuális ellen-pavilon

az USA pavilonja a 2016-os Biennálén

az USA pavilonja a 2016-os Biennálén

az USA pavilonja a 2016-os Biennálén

az USA pavilonja a 2016-os Biennálén

az USA pavilonja a 2016-os Biennálén

az USA pavilonja a 2016-os Biennálén

az USA pavilonja a 2016-os Biennálén

az USA pavilonja a 2016-os Biennálén

az USA pavilonja a 2016-os Biennálén

az USA pavilonja a 2016-os Biennálén

az USA pavilonja a 2016-os Biennálén

az USA pavilonja a 2016-os Biennálén

lead

?>
az USA pavilonja a 2016-os Biennálén
?>
a fényképpályázat egyik nyertes fotója - az USA pavilonja a 2016-os Biennálén
?>
az USA pavilonja a 2016-os Biennálén
?>
az USA pavilonja a 2016-os Biennálén
?>
az USA pavilonja a 2016-os Biennálén
?>
az USA pavilonja a 2016-os Biennálén
?>
az USA pavilonja a 2016-os Biennálén
?>
az USA pavilonja a 2016-os Biennálén
?>
a fényképpályázat nyertes fotóiból készült képeslapok - az USA pavilonja a 2016-os Biennálén
?>
virtuális ellen-pavilon
?>
az USA pavilonja a 2016-os Biennálén
?>
az USA pavilonja a 2016-os Biennálén
?>
az USA pavilonja a 2016-os Biennálén
?>
az USA pavilonja a 2016-os Biennálén
?>
az USA pavilonja a 2016-os Biennálén
?>
az USA pavilonja a 2016-os Biennálén
?>
az USA pavilonja a 2016-os Biennálén
?>
az USA pavilonja a 2016-os Biennálén
?>
az USA pavilonja a 2016-os Biennálén
?>
az USA pavilonja a 2016-os Biennálén
?>
az USA pavilonja a 2016-os Biennálén
?>
az USA pavilonja a 2016-os Biennálén
?>
lead
1/23

az USA pavilonja a 2016-os Biennálén

a fényképpályázat egyik nyertes fotója - az USA pavilonja a 2016-os Biennálén

az USA pavilonja a 2016-os Biennálén

az USA pavilonja a 2016-os Biennálén

az USA pavilonja a 2016-os Biennálén

az USA pavilonja a 2016-os Biennálén

az USA pavilonja a 2016-os Biennálén

az USA pavilonja a 2016-os Biennálén

a fényképpályázat nyertes fotóiból készült képeslapok - az USA pavilonja a 2016-os Biennálén

virtuális ellen-pavilon

az USA pavilonja a 2016-os Biennálén

az USA pavilonja a 2016-os Biennálén

az USA pavilonja a 2016-os Biennálén

az USA pavilonja a 2016-os Biennálén

az USA pavilonja a 2016-os Biennálén

az USA pavilonja a 2016-os Biennálén

az USA pavilonja a 2016-os Biennálén

az USA pavilonja a 2016-os Biennálén

az USA pavilonja a 2016-os Biennálén

az USA pavilonja a 2016-os Biennálén

az USA pavilonja a 2016-os Biennálén

az USA pavilonja a 2016-os Biennálén

lead

Utópisztikus építészeti álmok egy gazdaságos biennálén - az USA pavilonja
Nézőpontok/Vélemény

Utópisztikus építészeti álmok egy gazdaságos biennálén - az USA pavilonja

2016.12.16. 15:25

Az idei Biennálén az USA kiállításának középpontjában a lehanyatlott Detroit, illetve a várost az építészeti képzelőerő segítségével újra élettel megtölteni vágyó 12 projekt állt. A bemutatott megoldások csupa utópisztikus építészeti elemmel operálnak, melyek beindíthatják a helyi közösségek fantáziáját is. Felmerül azonban a kérdés: mennyiben összeegyeztethetőek ezek az elképzelések az idei expó gazdaságosságot célzó tematikájával? Cselényi Bence írása.

Az autóiparral virágzásnak induló, a modern életsílus úttörőjének számító Detroit megannyi feltalálóval és találmánnyal büszkélkedhet. Azonban a kontrollálatlan gyárfejlesztéseknek, téves várostervezésnek és az ipar elköltözésének köszönhetően lakossága az '50-es évek óta 1 millió fővel megcsappant, mintegy a felére csökkent, a bűnözési ráta viszont az egekbe szökött - itt a legmagasabb az Egyesült Államokban. A város csődben áll. A kiállítás és a cikk kezdőhangulatát jól adja meg Eminem: Beautiful című videoklipje.


a fényképpályázat egyik nyertes fotója - az USA pavilonja a 2016-os Biennálén
2/23
a fényképpályázat egyik nyertes fotója - az USA pavilonja a 2016-os Biennálén



Eddig főleg bontásokkal, alacsony költségvetésű fejlesztésekkel, a kisebb városi közösségek kialakulását elősegítő programközpontokkal, iskolákkal, közösségi kertekkel, energiafarmokkal próbálták kivágni vagy visszakötni a város vérkeringésébe a problémás, kihalt területeket. Az idei Építészeti Biennáléra összerakott kiállítás azonban radikálisan új eszközt vesz elő: Detroitot az 'Építészeti képzelőerő' mentheti meg. Az 'Architectural Imagination' címet viselő amerikai pavilon 4 detroiti helyszínre tervezett 12 projektet mutat be. Ezek globális jelentőséggel is bírnak, hiszen a világ többi posztindusztriális városában hasonlóan jelenlévő problémákra keresik a választ, azokra általánosan alkalmazható megoldásokat bemutatva.


az USA pavilonja a 2016-os Biennálén
3/23
az USA pavilonja a 2016-os Biennálén



A kiállítás elsőre meghökkentő, a tervek drágának, kivitelezhetetlennek tűnnek, felvetései provokatívak. Nem is feltétlenül építésre szánták ezeket a terveket – sokkal inkább a problémákkal foglalkozó társadalmi párbeszéd, a közösség öntervező, öngyógyító folyamatainak elindítására. A projektek különbözősége az építészeti képzelőerő sokszínűségét hirdeti, ami alapja lehet Detroit és a hozzá hasonló jeleggű városok felemelésének. A merész, futurisztikus városközpontokat az építészek a helyi közösségek vezetőivel együttműködve, a céljaikat szem előtt tartva álmodták meg. Néhány a kiállított projektek közül:

  • A Greg Lynn FORM által a Packard gyártelepre tervezett "Beteljesülés, Tudás és Innováció Központja" egy új épülettípust mutat be, amely egy közlekedési csomópontot, ipari parkot, gyárat, egyetemet kombinál a felgyorsult robotikus gyártás és az online vásárlásra reagálva.
  • Az A(n) Office "Ígéret Földje Levegője" projektje a várost a kanadai Windsorral összekötő harmadik (még épülő) híd forgalma által keletkezett légszennyezést megszűrő épületeket, bennük nemzetközi intézményeket, manufaktúrákat és lakásokat foglalna magában.
  • BairBalliet által felvázolt "A következő kikötő" egy művésztelep lenne inkubátorházakkal, műtermekkel, kikötővel, ami a város központi, folyóparti, üres részét kulturális parkká varázsolná.


az USA pavilonja a 2016-os Biennálén
8/23
az USA pavilonja a 2016-os Biennálén



A (nyomtatott, fröccsöntött, lézervágott) modellek, kollázsok jól reprezentálják az amerikai technológia fejlettségét, és fogalmat adhatnak a rendezők költségvetéséről is. Kicsit ellentmondásos, hogy ennyi pénzt költöttek el egy szociális témákat feldolgozó kiállításra egy gazdasásosságról szóló biennálén. Látszik, hogy más méretű forrásból dolgoztak, mint a többi nemzet a biennálén - különösen erős a kontraszt például az egyiptomi pavilon makettjeivel.

A pavilon felvonultatja az "Én Detroitom" fotópályázat nyerteseit is, a történeteket a látogatók képeslapok formájában szuvenírként hazavihetik magukkal. A kiállítás részletesen dokumentálva a Google Arts&Culture gyűjteményében tekinthető meg.

Érdekes adalék, hogy Donald Trump  is az építésben látja a kiutat a város nehézségeiből. Michigan államban az infrastruktúra fejlesztésére, állami építkezésekre, illetve a munkafolyamatok Kínából való hazatelepítésére tett ígéreteivel nyerni tudott Michigan államban az elnökválasztáson.


virtuális ellen-pavilon
10/23
virtuális ellen-pavilon



A kiállítás ellenhangokat is keltett - vannak, akik szerint nem a kivitelezhetetlen utópisztikus építészeti fantazmagóriák jelentik a város lakóinak a megoldást, hanem az ingyenes közműellátás és a város hanyatlásának fő okai között szereplő rasszizmus visszaszorítása. Tiltakozásképp még egy virtuális ellen-pavilont is készítettek.

Az amerikai pavilonhoz hasonlóan sok kritika érte idén magát a biennálét is. Utóbbit témája miatt, előbbit, mert első ránézésre nem kapcsolódik ehhez. A biennále idén nem a szakma csúcsáról, sztárépítészekről, fényűzésről szólt - a kiállítók lemásztak az elefántcsonttoronyból, és szembenéztek a valósággal. Válaszokat, mégpedig építészeti válaszokat állítottak reális problémákkal szemben - mert a világ bajaira az építészetben kell keresni a megoldást.

Cselényi Bence

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.