// EDGE Awards // Call for Applications // Beadási határidő: 2025. május 31. // EDGE Awards // Call for Applications // Beadási határidő: 2025. május 31. // EDGE Awards // Call for Applications // Beadási határidő: 2025. május 31. // EDGE Awards // Call for Applications // Beadási határidő: 2025. május 31. // EDGE Awards // Call for Applications // Beadási határidő: 2025. május 31. // EDGE Awards // Call for Applications // Beadási határidő: 2025. május 31.
Egyéb cikkek

Várpalota, Thury György tér rendezése

1/4

Várpalota, Thury György tér rendezése

Várpalota, Thury György tér rendezése

Várpalota, Thury György tér rendezése

Hirdetés
?>
Várpalota, Thury György tér rendezése
?>
Várpalota, Thury György tér rendezése
?>
Várpalota, Thury György tér rendezése
?>
1/4

Várpalota, Thury György tér rendezése

Várpalota, Thury György tér rendezése

Várpalota, Thury György tér rendezése

Várpalota, Thury György tér rendezése
Egyéb cikkek

Várpalota, Thury György tér rendezése

2009.08.19. 11:33

Megvételt nyert 5. számú pályamű vezető építész tervező: Répás Ferenc DLA

Megvételt nyert 5. számú pályamű
vezető építész tervező: Répás Ferenc DLA
szakági tervezők: Andaházy László, Fekete Zsolt
munkatárs: Szabó Ádám

 

Várpalota, Thury György tér rendezése
1/4
Várpalota, Thury György tér rendezése

Várpalota, Thury György tér rendezése
2/4
Várpalota, Thury György tér rendezése

Várpalota, Thury György tér rendezése
3/4
Várpalota, Thury György tér rendezése

 

 


Részletes bírálat

A terv funkcionális és formai szempontból egyaránt erőteljesen hangsúlyozza a vár közvetlen környezetében a módosított zöldfelületek és a megteremtett architektúrák történeti jellegét, hangulatát. (Pl. vizes várárok, vízesés-medencék, lovagi játékok, vár grund.)

A vár környezetét sokcélúan használható városi közparkként fogalmazza meg a terv.
A Szent István út –Thury György tér – Szabadság tér találkozási pontjába tervezett háromágú körforgalom forgalomtechnikai szempontból sem szerencsés, hiszen egyik ága forgalomcsillapított útszakasz.

Ez a közúti csomópont az egységes téralakítás gátját képezi, ami a jelenleg is szabdalt térhelyzetnél még kedvezőtlenebb eredményt adna. A műszaki leírásban közöltekkel ellentétben a tervek csak kevéssé tükrözik a forgalomcsillapítási megoldást. Elmarad pl. az egységes burkolat architektúra alkalmazása.

A hibás közúti megoldás miatt nem jön létre egységes tér a vár előterében.

A vár főhomlokzata elé javasolt vízesés medencerendszer igen költséges, nehezen fenntartható és túlépítettsége miatt idegen a vár előtti tér léptékétől, inkább nagyvárosi köztér hangsúlyos eleme lehetne. (A medencék látvány érétke a téli félévben a külterjesség hangulatát keltenék.)

A vár előterének megfogalmazása, a térburkolati raszterek és növénysávok alaprajzi geometriájára tett javaslata a reneszánszra utalóan a homlokzat jellemző tagozatainak, elemeinek továbbvetítésének szándékát jelenti. A tervezett magasságok, a vízesés medencerendszer kitakaró áthatása miatt ez a szándék a valóságban azonban kevéssé érvényesülne.

A keleti oldalon javasolt árok átépítés (műtárgyba helyezett vízmosás árok, felette külön vízmedence) jelentős építési költséggel és fenntartási gondokkal járna, ezért a Bíráló Bizottság ezt nem tartotta jó megoldásnak.

A vár északi oldalára javasolt szabadtéri színpad lelátója a terepbe illeszkedik, de a híd alatti túlépített aréna-bejárat szárnyfalai más dimenziót idéznek, harsány beavatkozás lenne ez a megoldás.

A szabadtéri színpad északi oldalára helyezett „szezonális zöld parkoló" lerontja a park értékét, az év nagy részében általában kihasználatlan lenne ez a terület, továbbá megterhelné a tervezett szálloda tömbjének környezeti kapcsolatait is. (A parkoló „zöld" jellegének megtartása fenntartási okok miatt kérdéses.)

A tervet az alapos vizsgálatokból kiinduló gondolataiért a Bíráló Bizottság megvételre javasolja.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.