Épülettervek/Középület

Vision Towers irodaház a Volga Szálló helyén

1/15

Vision Towers irodaház, látványterv

Vision Towers irodaház, látványterv

Vision Towers irodaház, madártávlat

Vision Towers irodaház, madártávlat

Vision Towers irodaház, madártávlat

Vision Towers irodaház, makett

Vision Towers irodaház, makett

Vision Towers irodaház, makett

Vision Towers irodaház, makett

Vision Towers irodaház, látványterv

Vision Towers irodaház, látványterv

Helyszínrajz

Vision Towers irodaház

Vision Towers irodaház

Vision Towers irodaház

?>
Vision Towers irodaház, látványterv
?>
Vision Towers irodaház, látványterv
?>
Vision Towers irodaház, madártávlat
?>
Vision Towers irodaház, madártávlat
?>
Vision Towers irodaház, madártávlat
?>
Vision Towers irodaház, makett
?>
Vision Towers irodaház, makett
?>
Vision Towers irodaház, makett
?>
Vision Towers irodaház, makett
?>
Vision Towers irodaház, látványterv
?>
Vision Towers irodaház, látványterv
?>
Helyszínrajz
?>
Vision Towers irodaház
?>
Vision Towers irodaház
?>
Vision Towers irodaház
1/15

Vision Towers irodaház, látványterv

Vision Towers irodaház, látványterv

Vision Towers irodaház, madártávlat

Vision Towers irodaház, madártávlat

Vision Towers irodaház, madártávlat

Vision Towers irodaház, makett

Vision Towers irodaház, makett

Vision Towers irodaház, makett

Vision Towers irodaház, makett

Vision Towers irodaház, látványterv

Vision Towers irodaház, látványterv

Helyszínrajz

Vision Towers irodaház

Vision Towers irodaház

Vision Towers irodaház

Vision Towers irodaház a Volga Szálló helyén
Épülettervek/Középület

Vision Towers irodaház a Volga Szálló helyén

2013.03.27. 13:57

Projektinfó

Szerzők:
Garai Péter

Térkép:
Vision Towers

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Építészek, alkotók:
Gunther Zsolt, Csillag Katalin, 3H

Vélemények:
2

Vision Towers irodaház

URL:
3h építésziroda Kft.

Tervezés éve:
2012

Építés éve:
2014

Stáblista

építtettő: K4 Észak Ingatlanfejlesztő Kft., David Thompson ügyvezető igazgató
K4 Dél Ingatlanfejlesztő Kft., dr. Berki János ügyvezető igazgató
Futureal Csoport, Balogh József műszaki igazgató
Futureal Csoport, Németh László junior projekt igazgató
Futureal Csoport, Radványi Gábor főépítész
Futureal Csoport, Kovács Gábor főépítész
generál kivitelező: Pedrano Group, Szulyovszky Gábor, projekt menedzser
generál tervező, építészet, belsőépítészet: 3h építésziroda Kft.
felelős vezető tervezők: Csillag Katalin, Gunther Zsolt
koordináló építész: Békesi Tamás
építész tervező: Kertész Bence
építész munkatárs: Kántor Lilla, Bartha András
épületszerkezet: FRT Raszter Építésziroda Kft., Takács Balázs
tartószerkezet: Dinám mérnökiroda Kft., Gecsényi Róbert felelős vezető tervező, Lakos Gellért
épületgépészet: G&B Plan Kft., Bukovics János felelős vezető tervező, Terék Tamás, Hajnal Zsolt
épületvillamosság: Kelevill-FZ Kft., Kelemen Ferenc felelős vezető tervező, Szikora Nándor
kertépítészet: Gardenworks Kft., Kuhn András felelős vezető tervező, Bőcs Beatrix
tűzvédelem: Tűzterv Bt., Nagy Béla tűzvédelmi tervező
út és forgalomtechnika: Közlekedés Fővárosi Tervező Iroda Kft., Szegő János felelős vezető tervező, Balogh Balázs
környezetvédelem: Belemnites Mérnöki Iroda Kft., Péter Gábor felelős vezető tervező, Lázár Viktor
akusztika: Aqrate Kft., Fürjes Andor Tamás felelős vezető tervező
makett: Kocsis Ferenc

Letölthető dokumentumok:

Új irodaház épül Budapesten, a Váci út és a Dózsa György út sarkán. A kitüntetett városszerkezeti pozícióra és a sajátos adottságokra reagálva a 3h építésziroda tervezői egy kifelé forduló, átjárható, legyező formájú beépítést vázoltak fel. A koncepció kialakulásáról, a tervek és a fejlesztés részleteiről a vezető építészek egyike, Gunther Zsolt beszélt.

A speciális kiindulási helyzet, a szokatlan telekforma és a heterogén városi környezet kezelése nagy kihívást jelentett a tervezés során. A forgalmas közlekedési csomópont, a metróállomás közelsége és a közeli utcák felé nyitó átkötések hiánya a földszinten átjárható épületet és egy kis közteret igényelt, a hangsúlyos városképi megjelenés pedig karakteres tömegformálást kívánt. A városszövet vizsgálata megmutatta, hogy a helyszín környezetére a fellazuló, az utcavonaltól távolabb húzódó beépítések jellemzőek, így a szokványos belső udvaros, zártsorú képlet helyett egy nyitott, tagolt, kifelé forduló ház vált a koncepció kiindulópontjává ebben a sajátos – a tervezők meghatározása szerint – „hátsókerti szituációban". „Egy olyan végtelenül racionális és kötött műfajban, mint az irodaház-építés, igazán egyedit csak a telepítéssel lehet elérni" – mondja Gunther Zsolt.

Az épület tömege az irodaházakra jellemző hasáb alapformának egy függőleges tengely körüli elforgatásával született meg. A legyezőszerűen elrendezett három szárny közül az északi hossztengelye a Dráva utca irányába néz, a rá merőleges déli (keleti) párhuzamos az Angyalföldi utcával, a kettő közé 45°-ban szerkesztett harmadik pedig a főutak kereszteződése, mint súlypont felé mutat. A Váci út és a Dózsa György út jellemző beépítése közötti magasságkülönbséget a tervezők fokozatosan lelépcsőző tömegekkel hidalták át – ez a gesztus az átfordulással együtt egyfajta dinamizmus érzetét kelti a forgalmas csomópontban. Szembetűnő, hogy a középső szárny legfelső emeletének belmagassága nagyobb, mint az általános emeleteké, ezért a három hasáb között csupán fél-fél szintnyi magasságkülönbség adódik.

Vision Towers irodaház, makett
8/15
Vision Towers irodaház, makett

A terület átjárhatósága érdekében a gyalogos útvonalakat a két derékszögben találkozó szárny csuklópontjában vezették át, a középső tömeget pedig lábakra állították, ezáltal köztük egy védett, megállásra, találkozásra alkalmas teresedés alakulhat ki, méretéből adódóan visszafogott tartalommal. Ezt a funkciót erősíti az épület „ujjai" közé kifeszített „úszóhártya", egy különleges, fedett-nyitott teret létrehozó, rombusz alakú áttörésekkel tűzdelt látszóbeton rácsozat is. A meghatározott rendszer szerint szerkesztett, kürtőszerűen kialakított nyílásokon át bejutó napfény változatos árnyékhatásokat hoz létre, a szerkezet pedig kedvező mikroklímát teremt – a tér szabadon átszellőzhet, csupán a bejáratokhoz közeli néhány mezőt borítja majd üvegtető. A nyolcemeletes északi és a hétemeletes déli-keleti szárny véghomlokzatát a földszinten Oscar Niemeyert idéző V-támaszok élénkítik.

A fejlesztés eredményeként a telek jelentős része köztérré változik, amelyet a forgalmas úttól különböző méretű háromszögeket formázó, prizmaszerűen kiképzett, dús vegetációjú zöld dombok választanak majd el – ezek funkciója a közlekedésből származó por és zaj megszűrése, tompítása lesz. „Hihetetlenül érdekes, hogy amint létrejön egy erős koncepció, akkor a ház szinte magától elkezdi írni a saját történetét" – emlékszik vissza a tervezés kezdetére az építész.

Vision Towers irodaház, madártávlat
4/15
Vision Towers irodaház, madártávlat

A homlokzatképzés folyamatosan alakult, fejlődött a tervezés során, végül az építészek az egyszerű monolitikus hasábformákhoz illő - irodaházak esetében klasszikusnak számító - horizontális tagolást választották, amely minden homlokzaton következetesen végigvonul. Eltérés csupán a tömör és az üvegezett felületek arányában tapasztalható, amely mindhárom épülettömeg esetében más és más: az északi szárny padlótól mennyezetig érő üvegfelületekkel, a középső minimális parapettel, a déli szárny pedig szokványos nyílásmagasságokkal készül – ez az elrendezés kis mértékben igazodik az egyes kubusok eltérő tájolásához is. A K4 egy vállaltan modernista „fehér ház" lesz, ahol a vakolt felületek mögé rejtett zsaluziák leengedett állapotban egy teljesen fehér, homogén megjelenésű együttest hoznak létre (egyedül az északi homlokzat nem igényel árnyékolást). Mivel a környezet gépjárműforgalma és légszennyezettsége nagy, a homlokzatokra különleges öntisztuló vakolat kerül, a lapostetőket pedig - a szükségszerű gépészet mellett - zöldfelületek borítják majd. Az egységes összképhez igazodnak az épületszárnyak közé befeszülő látszóbeton előtetők is, ezeknél speciális adalékszerek biztosítják a fehér felületeket.

A projekt érdekessége, hogy az építtetői igények miatt a K4 valójában két, jogilag önálló irodaház („Észak" és „Dél"), két különálló, szomszédos telken. Ezért az egyik legnagyobb kihívást az jelentette a tervezés során, hogy a szokatlan helyzet ellenére a fejlesztés egy épületként hasson. A „kettéosztottságnak" köszönhető a funkcionális elrendezés is: a kétszintes mélygarázsok saját lehajtókkal, az épületrészek önálló előcsarnokkal, közlekedőmagokkal és vizesblokkokkal rendelkeznek – ez a „duplázás" valamelyest csökkentette a bérbe adható irodaterületek nagyságát. Mindazonáltal később bármikor könnyen kapcsolatot lehet teremteni a két épületrész szintjei között. A potenciális bérlők között nagy az érdeklődés, ami biztosan tudható, hogy az északi szárny nagy részébe a KPMG fog költözni.

Vision Towers irodaház, látványterv
11/15
Vision Towers irodaház, látványterv

Az épület a földszinten több ponton is átjárható lesz, a középső szárnyat csak néhány pillér és egy henger alakú, transzparens kávézó tömege támasztja alá, a két szélső „ujj" alsó szintjén étterem és a háztól függetlenül is üzemeltethető konferencia-blokk ad némi közösségi funkciót. A szárnyak közötti, enyhe lejtésű árnyékoló rácsozatnak köszönhetően viszonylag védett helyek alakulnak ki, ehhez járul még az északi tömeg mögötti hosszú, keskeny köztér-sáv is. A főutak forgalmából adódó hatásokat valamelyest enyhítő zöld dombok jelentős szerepet kapnak majd az épület előtt kialakuló köztér humanizálásában.

A K4 irodaház az előzetes számítások szerint az angol BREEAM (Building Research Establishment Environmental Assesment Method) környezettudatos minősítő rendszer „Very Good" vagy „Excellent" fokozatát fogja elérni. A megfelelően szigetelt épület fűtését távhő-rendszerből biztosítják, megújuló energiaforrásokat (például napkollektorokat) csak kisebb mértékben használnak majd. Az OTÉK által előírt parkolóhelyek számát a kiváló tömegközlekedési adottságok miatt sikerült minimálisra csökkenteni, a biciklivel érkezők számára elegendő tárolóhely és zuhanyzós öltöző áll majd rendelkezésre. A fejlesztés részeként megépül majd az épület előtt húzódó kerékpárút eddig hiányzó szakasza is, ezzel bekapcsolva a területet a fővárosi hálózatba. Az északi oldalon tetőteraszt alakítanak ki az irodaházban dolgozók részére, az épületszárnyak telepítésének köszönhetően pedig lehetővé válik az irodaterek természetes szellőzése, éjszakai átöblítése (passzív hűtése).

Vision Towers irodaház, látványterv
10/15
Vision Towers irodaház, látványterv

A területen korábban állt Volga, majd Ibis szálló korának emblematikus épülete volt, 1971-ben készült el Finta József tervei alapján. Paneles szerkezete és rendkívül kötött rendszere nem felelt meg a tervezett új funkció kívánalmainak, ezért döntöttek a lebontása mellett. A K4 irodaház Angyalföldi úttal párhuzamos déli szárnya szinte pontosan a szálló kontúrjára épül, ám jóval kisebb magassággal – így az új beépítés áttételesen utal a korábbi szituációra is. Jelenleg a felmenő szintek szerkezetépítése folyik, az épület várhatóan 2014 nyarára készülhet el.

Garai Péter

 

Vélemények (2)
Pákozdi Imre
2013.03.30.
14:49

Nagyon klassz megoldások, köztük a tömegek lépcsőzése és az "úszóhártya" (más-más okból) különösen tetszik. Igaza van G. Zsoltnak, amikor azt írja, hogy az irodaházaknál a fő attrakció a telepítés mikéntje; a magasság pedig ilyen tényező. A környezeti magasságokhoz idomuló, tömbönkénti lelépcsőzés látványos, már a Lukács-Vikár-féle Aréna Corner Hungária körúti frontját is előnyösen meghatározó gesztus. Az "úszóhártya" pedig egyrészt a középső szárny alatti, oszlopokkal átjárhatóvá tett tér nagystílű kiterjesztésén túl - legalábbis a közetlen közeli utcaszint felől - jótékonyan elrejti a hegyesszögben csatlakozó nagy épülettömbök "könyökzugát", ami meglehetősen nyomasztó látvány. Elég lesz majd elviselni ezeket az árnyékos, egymás szájába látást engedő zárványokat az emeletek csatlakozás-közeli traktusainak ablakaiból. 

Ábel
2013.03.29.
19:04

Ritka unalmas épület -még, hogy Niemeyer! Persze az óbudai lakótelep tervezésekor is le Corbusier-re hivatkoztak...

A Volga jobb volt.

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.