Zaha Hadid reptere Pekingben
Elkészült az új pekingi reptér, a Dahszing, öt évvel a munkálatok megkezdése után. A Zaha Hadid és irodája tervei alapján készült repülőtér Peking belvárosától, a Tienanmen tértől 46 km-re délre található és azzal a céllal jött létre, hogy Peking északkeleti külvárosában lévő, a világon a második legnagyobb reptérként működő Pekingi Fővárosi Nemzetközi Repülőteret tehermentesítse. A légikikötő előreláthatólag 2021-ben 45 milliós, 2025-re már 72 milliós utasforgalmat bonyolít, ezzel a világ legnagyobb repterévé válik.
Az új repülőtér egyik legszembetűnőbb építészeti érdekessége, hogy a világ legnagyobb egyterű termináljával dicsekedhet, légiforgalom-irányító rendszere pedig a Kínában használt legkorszerűbb automatizált rendszer, egyszerre négy kifutópálya irányítására képes.
A repülőtéren óránként (!!!) több mint 250 le- és felszállás mehet majd végbe, de a hosszú távú tervek szerint ezt a számot 300-ra növelnék, a jelenlegi négyen felül további két kifutópálya hozzáadásával.
Az új légikikötő nevét arról a Peking déli részén fekvő kerületről kapta, ahol található.
A repülőtér légiforgalom-irányító központja szintén világelső lesz méretét tekintve: 173 légiforgalom-irányítót foglalkoztat majd, akik Észak-Kína három kulcsfontosságú repülőterének forgalmát irányítják; a két pekingi nemzetközi repülőtér mellett a fővárostól keletre fekvő Tiencsin városét is.
Ha ránézünk a gigantikus méretekre, a nőies, áramvonalas formákra, a meghökkenő dizájnra, rögtön a három éve elhunyt, iraki származású sztárépítész, Zaha Hadid jut az eszünkbe, joggal: a repteret ő és irodája jegyzi. (Lám, lám, így él tovább a kreatív zseni művében.) A reptér felülről hatágú csillag alakú, belül is különleges, extravagáns formákat, alakzatokat, díszítéseket és meghökkentő kialakítású, a repülés, a szárnyalás tematikájához kiválóan illeszkedő belső tereket tartalmaz, a dizájn le sem tagadhatná a származású építésznő „keze nyomát".
A repteret gyorsvasút köti majd össze Peking központjával, az utasok így fél óra alatt bejutnak a városba.
Korábban több légitársaság is jelezte már, hogy bázist nyitna az új helyen. A kínai polgári légügyi hatóság pedig közölte, mely további cégeknek javasolja a bázisváltást. A China Southern például jelentős bázisává teszi az új repteret, emellett a hatóság azt kérte, hogy a Capital Airlines és a China United Airlines társaságok is költözzenek át, a külföldi légitársaságok pedig választhatnak, hogy melyikre közlekednek. A repteret szeptemberben adják át a forgalomnak.
Építészfórum
14:29
Az új pekingi reptér bővelkedik a repüléssel kapcsolatos, tetszetős építészeti közhelyekben. Felívelő, átívelő, transzparens, az égre mutató, van itt minden. De méltán, még ha ezt a PR-ban gazdag építészeti tűzijátékot a világ egyik legnagyobb, ismét bezárkózófélben lévő (!), szigorodó, egyre inkább autoriter hatalma adja is elő. Amíg ez a közlekedési ág, a repülés, a kontinensnyi földrajzi távolságok és a fényévnyi társadalmi, politikai különbözőségek áthidalásának eszköze és szimbóluma, addig jogos ilyen szárnyaló képzetek bűvöletében építeni. Ne feledjük, számtalan fantazmagória született a XIX. század utolsó és a XX. század első negyedében a vasútról, még ha a pályaudvarok dicséretesen megmaradtak is a hasznos szépség szintjén.