Zuzmós Zena: a szép hölgy zöld ruhája
Hogy fest a rénszarvaszuzmó egy magyar szépségcentrumban? Hogyan hasznosítja a Vitra a moszatot? Milyen az, amikor egy kép kilép a keretből? Hogyan rendszerezzünk dizájn-kefével? A kérdésekre zöld dizájnról szóló sorozatunk újabb részében Pók Enikő válaszol.
(Belső)Építészet
Zuzmós Zena: a szép hölgy zöld ruhája
Akár egy varázsige mormolásaként is jól hangzana: Zena, mely szépségközpont, wellness szálloda, fogorvosi klinika és plasztikai sebészet egyben, ahol az orvosi beavatkozások után a test és a lélek is feltöltődésre talál. Hévíz belvárosában épült meg a Zsuffa és Kalmár Építész Műterem tervezte ZENA Beauty + Med Center, belső tereinek kialakítása a Finta Csaba belsőépítész tervező vezette MYD-II interior design nevéhez fűződik. A Zena spa részlege egészen internacionális jelleget ölt, ahol jól megfér egymás mellett a hévízi iszap, a bambuszborítás és a tavaszt idéző, zöld színű, norvég rénszarvaszuzmóból kialakított zöldfal. A medencetér főfala rozsdamentes, hálószerű lemezre rögzített, kezelt és színezett moszatborítást kapott, melyet a víz párája éltet.
Az épület bemutatása az építészfórumon.
A 6b videója megtekinthető az épületről.
Természet inspirálta design
Installálj moszatot!
A természet inspirálta dizájn korai példája a Vitra forgalmazta Algue kollekció. Beltéri dizájnelemként funkcionálnak a Ronan és Erwan Bouroullec által tervezett, 320 x 257 x 40 mm méretű plasztik algák, melyek összekapcsolva a tér dekoratív formájává válnak. A természettel való kapcsolatra utalnak a fröccsöntött műanyag egységek alapszínei is (áttetsző, fehér, fekete, kétféle vörös és zöld). Huszonöt darab algából cirka egy négyzetméter mesterséges zöldfal alkotható, mely jól párosítható a testvérpár üvegszál erősítésű poliamidból készült Vegetal székeivel. Kellő kitartással és megfelelő rögzítés segítségével akár szimplán az ágak inspirálta székekből is összeállítható egy meghökkentő enteriőr.
Képzőművészet
Kép korlátok nélkül
A New York-i Museum of Arts and Design ad helyet 2011. szeptember 18-ig az „Otherwordly: Optical Delusions and Small Realities" (Túlvilági: optikai téveszmék és kis realitások) című kiállításnak, melyben a digitális technológia 3D-s térhódítására kívánják felhívni a figyelmet, ami a hagyományos festészet háttérbe szorítását idézi elő. Gregory Euclide a 2D-s képi ábrázolást épített környezettel bővíti ki, ezzel olyan abszurd világot alkot, melyben az akril és a merített papír mellett a Central Park-i kövek is éppúgy alkotóelemei a műnek, mint a moha, a sedum, vagy éppen a páfrány. Munkásságát nevezhetjük 21. századi tájképfestészetnek, festészettel kombinált terepmodellezésnek vagy szürreális virágkompozíció készítésének, mindenesetre természettisztelete híven tükröződik a "Held Within What Hung Open and Made to Lie Without Escape" elnevezésű alkotásában, melynek címe a képkeret korlátainak elhagyására utal.
Design
Rendszerezz dizájnkefével!
Szanaszét heverő tollak, ceruzák, névjegykártyák mindenfelé? Hova tegyük őket, ha az asztalunkon kezd eluralkodni a káosz? Erre a kérdésre nyújt dizájn választ a műfű hatású, mélyzöld színű, natúr sörtéket tartalmazó, fa talapzatú iratrendező és ceruzatartó, mely leginkább egy hátára fektetett kefére hasonlít. Olasz tervezők, Max Battaglia (Givingshape) és Matteo Mocchi (BBMds) együttműködésből született meg a PRATONZOLO irodai rendszerező, melyet a designerek közös cége, a találó elnevezésű Stylemylife forgalmaz.
Pók Enikő