21. századi „szonett” Szegedhez: Árkád bevásárlóközpont
Új kor, új igények: míg a 19. századot az iparosítás jellemezte, a 20. századot a fogyasztás. Szimbóluma lehet ennek a Csillag Katalin és Gunther Zsolt DLA építészeti irányítása alatt megvalósult Árkád Bevásárlóközpont Szegeden, mely a jelentős ipartörténeti múlttal bíró Első Magyar Kenderfonó épületegyüttesének helyén áll ma. A szigorúan meghatározott, uniformizált funkcionális igényeket kielégítő létesítmény a kendergyári gépek kiállításával és Juhász Gyula idézeteivel kíván személyes hangnemet találni a város lakóival.
A bevásárlóközpont korai prototípusa az arab városokban mai is működő szuk (souk, souq), a fedett bevásárlóutca. Nyilván minden tekintetben nem lehet párhuzamot vonni a két épületfajta között, azonban egy nagyon fontos összehasonlítási alap kínálkozik. Mindkét helyen szerephez jut a természetes fény – bár ezt a bevásárlóközpontok esetében általában nem tartjuk fontosnak. A szuk, mint keskeny sikátor, elsősorban a fénytől véd, ugyanakkor a felülről drámaian beszűrődő világosság fontos hangulati elem. A sikátor a drámai fényhatásoktól él, a kirakott portéka és a fény sokszor cinkosan összejátszik. A mi belsőnkben is a fénynek szántuk a főszerepet.
A másik fontos jellemző az utcán megjelenő sokféleség és gyors változás. Mind a szuk, mind a bevásárlóközpont akkor jó, ha egyfajta gerinccel, erős háttérrel rendelkezik azért, hogy a sokféleség ne legyen zavaró. Az első maga a nőtt rendetlenség, az utóbbi a tervezett, a rendetlenséget elviselő struktúra. Felhasználói mindkét típust folyamatosan változtatják, saját arcukra formálják. Mivel az épület változása állandó, akkor jó, ha lényege szilárd kulisszaként szolgál. A ház befelé él, kifelé nem nyílik meg, bár a városszövet része. Az utóbbi esetben – átadás után – a házat sokkal inkább a reklámok, nem pedig az építész alakítja. A fenti alapvetések végiggondolása fontos volt, hogy időtálló, tereiben nagyvonalúságot tükröző bevásárlóközpontot tervezhessünk.
A szegedi Árkád az Első Magyar Kenderfonó épületegyüttesének helyén épült meg. A valamikori gyár szigetként jelent meg a városban, kívülről teljesen zártan, csupán a teherbejárókkal nyílt meg a külvilág felé. Nyerstégla homlokzata monolitikus megjelenést kölcsönzött az épületnek, tagolását a csarnokok sokszor nőtt egymásutánisága jelentette. A zártsággal szemben megjelenő változatos kontúr oldotta az épület monoton megjelenését. Építése idején még a város peremén állt, mára teljesen körbenőtte a város.
Az új épület osztja régi társának főbb jellemzőit. Ugyanúgy téglából épült, ugyanúgy zárt kifelé, ugyanúgy megvannak a teherbejáratok. Azonban ez az épület nem a termelésről, hanem a fogyasztásról szól. Tehát a vásárlók fogadása, a bejárat és környezete fontos szerephez jut. A ház felépítését nagyon erősen meghatározza technológiája. A tervezési program alapja az egyszerűség és átláthatóság, jelentős eleme az épület teljes magasságában megjelenő átrium (Mall), mely az épület hosszanti közlekedő tengelyét is adja, és egyben szervezi a bevásárlóközpont funkcionális kialakítását. A függőleges vendégforgalmi közlekedést a mallban elhelyezett három mozgólépcsőpár és egy hármas liftcsoport biztosítja. A parkoló autók jelentős része a tetőn kapott helyet, innen nyílik igazán szép kilátás a városra. A parkolószintekről közvetlen bejáratok és a liftek vezetnek a központi részbe. Mint már említettem, a technológia meghatározza az épület felépítését – ebből fakad, hogy a központi tengely hátsó bejárata a városszövet vonatkozásában nem igazán értelmezhető.
A nagy tömeg formálása néhány alapvető kérdést vet fel. Az épületen kevés esetben jelenik meg a szobrászi gesztus. Ez látható a főbejárat egyszerű formáján, mely a beszállító udvar bejáratánál még egyszer – utalásként – jelenik meg. A további plasztikus elem a Rigó utcai hosszhomlokzaton a lépcsőházi elemek dobozszerű kiképzése. A tömeg formálását a továbbiakban a felület alakítása veszi át, ahol egyrészt az anyagszerűség, a textúra, másrészt a felületek egymáshoz való viszonya a döntő.
A kézenfekvő – és a rendezési terv által is kötelezővé tett – tégla monolitikusságát két anyag töri meg: az üveg és a lamellaként megjelenő alumínium-felület. A tégla alkalmazása többféle veszélyt rejt magában: amennyiben eltolódik a hangsúly a rendezési terv által előírt megtartandó homloklatszakaszok irányába, akkor az épület érzelgős lehet. Ebből fakadóan ezt és az önmagáért való díszítést elvetettük. A másik kockázat a sematikus megjelenés. Amennyiben marad csak a tégla, és lemondunk a díszítésről, akkor könnyen az elnagyoltság, a túlzottan tömegszerű megjelenés veszélye lép fel. A megoldást a tégla atektonikus használata jelentette: vízszintes téglalapokat helyeztünk egymás fölé kötés nélkül mintegy 85 cm magasságban és 300 cm hosszban. Ezeket a mezőket egy visszahúzott téglasáv választja el egymástól, mely alig érzékelhető, viszont fényben – s főleg, ha oldalról, súroltan esik rá – előtűnik egy absztrakt plasztika. Mivel ez a tektonika ellenében hat, ezért a hatalmas felületek feszültséggel telítődnek.
Az üveg – a főbejárattól eltekintve – függőleges tagolásként jelenik meg, az alumínium pedig a vízszintesen sávokban a funkcionális elemek eltakarásaként, illetve jelöléseként. A tömeget ritmikusan tagolják függőleges, fehér üvegsávok (fő egységek), melyeken belül a téglafelületek textúrája uralkodik. A teherbejáratok alsó és a parkolószintek felső sávjai lamellával burkoltak, ugyanebbe a logikába illeszkednek. Mivel ebben a nagyságrendben a tégla teljesen elidegenítetten, atektonikusan jelenik meg, ezért helyenként – például a hátsó homlokzaton – a fémfelületek váltakozó fenti és lenti megjelenése elegáns nagyvonalúságot kölcsönöz az épületnek.
Az épület főhomlokzata a belváros felé néz. Karakteres, szoborszerű főbejáratával fogadja a sugárutakról és a körútról érkező gyalogos és kerékpáros forgalmat. Az épület Londoni körút menti homlokzati síkja a telekhatártól kissé hátrahúzódik, előteret biztosít. Az enyhén íves körút folyamatos térfala azonban nem sérül a homlokzati sík hátrahúzásával. Éppen ezek a törések teszik hangsúlyos elemmé a bejáratot, mely anyagában és formájában autonómmá válik, mégis az épület szerves részét képezi. A főbejárat körüli falsíkok és a ferde fenéksíkú előtető – a téglaburkolatú tömegből mintegy kapumotívumként visszametszve – üvegfelületként jelennek meg. A tégla matt felületével szemben a fehérre festett üveg reflexei uralkodnak. A főbejáratot mint mértani testet – a csonkolt gúlát – reklámoktól mentesen tartottuk, a feliratokat összefogottan a csatlakozó téglafelületeken helyeztük el.
Egy tengelyre fűződnek fel az üzletek, melynek hangsúlyait az épületen belüli kisebb-nagyobb teresedések adják. Ez adja a lehetőséget egy narratíva végiggondolására és a tervezői szándék karakteresebb megjelenítésére. Tán elcsépeltnek tűnik az a közhely, mely szerint Szeged a napfény városa. Ez a közhely azonban adott kezünkbe egy nagyszerű eszközt: a belsőben a fény intenzív megjelenítésére, különféle állapotainak tematizálására tettünk kísérletet. A mall tengelyét a zárófödémen ritmikusan elhelyezett téglatestek tagolják. A közöttük található réseken rafináltan szűrődik be a fény, ezzel tovább erősíti a tömegek enyhén változó ritmusát. A fény közvetve, derítve jut le az alsóbb szintekre, hatása nem drámai, a kontúrokat csupán enyhén hangsúlyozza.
Teljesen másképp kezeltük a központi teret, a rotundát: egy nagy, fehér henger helyezkedik el aszimmetrikusan az üvegtető alatt, fehéren lóg alá egy hatalmas, kereszt alakú tartóról. Az üvegtetőn beeső fény az üvegmozaikkal borított külső palástot éri, a közvetlenül ráeső fényt csillogóan reflektálva. Így folytat párbeszédet fényes és matt, színes és fehér felület. A központi tér a körmotívumot erősíti fel minden elemében, és egyben ellenpontozza a mall tengelyének téglalap alapú szerkesztését. A felső, lebegő fehér henger alatt helyeztük el a kör alakú szökőkutat. Az 1. emeleti, összevont fogyasztótér (Foodcourt) közvetlenül kapcsolódik az épület súlypontjába tervezett rotundához, álmennyezete, kialakítása íveivel az előbbi logikához kapcsolódik.
Az egyenes sétálóutcát szintenként összekötő hidak tagolják. A főbb felületek – a padlón elhelyezett Jura-mészkő, a szegélyező oldalfalak fehéres színei – visszafogottak, tudván, hogy az üzletek harsányságát úgysem lehet felülmúlni. A tervezési program fontos eleme a hely történetének és hagyományainak megjelenítése a belsőben is. A második emeleti bejáratoknál felújított kenderfonó gépek fogadják a látogatót. A közönségforgalmi területeken és a foodcourtban a kenderfonó gyárban készített fotók és arra emlékeztető grafikák teszik teljessé a képet.
Gunther Zsolt DLA
3h építésziroda
15:52
Negyedszer nyitom ki, nézem végig és jelentem: tetszik. Lehet, hogy tévedek, hogy a valóságban egy sivár behemót, de nem hiszem: mind a belseje, a színek, a versidézet, a bútorok, az atommáglya-szerű világító-kisbolygó, a tágasság... És kívül is: nagy darab épület, hát istenem. De az építész csapat a mérethez illő merészséggel, mégis ízléssel formálta a homlokzatokat, amelyek tagoltak, érdekesek és oldalanként is változatosak. A főbejárat pedig valósággal beszippant. Éljen az igényes megalománia, ha már egyszer a túlméret a divat.
02:25
@Pákozdi Imre: Meg szokta nézni, ami érdekli, tegye most is azt, akkor talán átgondolja a véleményét.
06:03
@csoszka: Igaza van. Annál is inkább, mert már a bontások reális megítélése is helyszíni ismereteket követelne. No meg a halászlé a híd mellett....:-)
13:37
teljesen elhibázott a belsőben a versidézet megjelenése [is]: ez a folytonosan változó nézőpontú, forgó, átalakuló [a szöveghez, a jelentéshez látványosan semmilyen kapcsolatot nem kereső] tipográfia jó lehet egy film főcíméhez, egy új telefon bevezetőkampányához -- de egy verset így szétvágni, szétszedni?... nagyon nem jót tesz neki, méltatlan. [valahol szerepelt is hogy Juhász Gyula a szerző, most nem találom a cikkben... rosszul emlékeztem, máshol láttam?...]
17:15
@másik: Ez a kinyilatkoztatás késztetett megszólalásra. Ugyanis, bár nem vagyok rendszeres árkád-látogató, de múltkor épp olvasgattam a verset a helyszínen és azon döbbentem meg, hogy milyen "erős" ez a szöveg, hogy még így, darabokra szedve, akár összevissza olvasva is hatásos és működik (engem például késztetett arra, hogy megkeressem az elejét és onnan végigolvassam). Persze mindenkinek joga van utálkozni az ilyesfajta bevásárlóközpontokon, de úgy gondolom, hogy az objektív értékeléshez érdemes egypár semlegesebb észrevételt is megtenni: -a régi gyárépületről: voltak ugyan hangulatos részletei, de azért a valóságban egy meglehetősen szedett-vedett, oda nem illő gyárépület volt, s a nagyközönség számára kb. annyi látszott belőle, mint amennyit a mostani külső mutat; -ha jobban belegondolunk: milyen funkció lenne adekvátabb az adott helyre? Csak a lakóépület? Lett volna arra olyan finanszírozási lehetőség, ami egy ekkora telket színvonalas lakóépülettel teleépít? Park? Jól hangzik, de az se ingyen lett volna (a szennyezett talaj cseréje, a meglévő épületek bontása és az új park kialakítása); ennyire sajnos nem gazdag a város. Szegedi Millenáris park? Olyasmi kb. 2 sarokra épül. -a tetőparkolóról igenis zseniális kilátás van a belvárosra (komolyan hiányolok egy teraszos éttermet a tetőről); -az üzletekben pedig kínai piaci árakon egész színvonalas cuccok kaphatók (egy magára valamit adó építésztől is elvárható, hogy tisztességes ruhákban jelenjen meg, saját úriszabóra meg nem mindenkinek tellik) - ergo: valós piaci, vásárlói igény volt egy ilyen "áruházra"; -az épület részlet- és térképzése kimondottan elegáns, visszafogott; a nagyvonalú főhomlokzati gesztus mégsem unalmas, s nem primitív, a funkciónak megfelelően feltűnő, de nem talmi módon hivalkodó. -mint áruház is egészen normális nagyságrendű: elég nagy ahhoz, hogy várhatóan hosszabb távon is működőképes lehessen (ellentétben a város másik, a megnyitás óta vergődő plázájával, ahol pedig mozi is van - de a ház annyira kicsi, hogy nem igazán érdemes elmenni oda); de még belátható, fölfogható nagyságrendű. -városszerkezeti összefüggései: pár lépésre a belvárostól, közel a Mars téri tömegközlekedési csomóponthoz, az új életre kelő Guttenberg utca végén célt ad a Zsinagóga körüli sétálóutcának. A szegedi nagykörút jelenleg nem valami nagy presztizsű valami, ezzel a házzal talán én határozottan érzek presztizsnövekedést. Szóval, összességében: bárcsak minden bevásárlóközpont csak ennyi problémával küszködne!
17:37
@sityu: (pardon: nem hinném, hogy utálkoztam, nem hinném, hogy az épülettel kapcsolatban [amiről egy szót se szóltam -- a tipográfián tűnődtem], s nem hinném, hogy 'kinyilatkoztattam'... a véleményemet írtam le, többé-kevésbé artikuláltan, indokolva. nem kell szeretni, de azért maradjunk a tárgynál [akár: vitatkozzunk róla] -- és ne az egymásnak tulajdonított, vélelmezett indulatoknál... ;) kösz!)
18:24
@másik: Nem kívánnék filológiai, értelmezési, stilisztikai vitákba bonyolódni, de úgy gondolom, hogy a tömör "teljesen elhibázott" szintagmával történő felütés és a mondat végén lévő "is" szócska alapján nem volt elrugaszkodott az általam vélelmezett értelmezés, szándék és indulat. Ha ezek nem voltak, akkor tisztelettel jelzem: tessen ügyelni jobban a fogalmazásra, mert nagyon eltér a leírt szövegének értelmezhetősége a szándéktól! S ezt mindenféle személyeskedés nélkül, valódi érvekkel alátámasztva fogalmaztam meg. S nem látok semmi kivetnivalót, ha vélemények ütköznek. Abban sem látok szentségtörést, ha valaki egy odavetett, alig végiggondolt mondattal kívánja "értékelni" mások munkáját. De akkor az sem tekinthető arcátlanságnak, ha valaki kritikát fogalmaz meg a kritikáról (annak felületességéről). Nincs mit! ;) ceterum censeo: csmék tisztújítás (2011)
18:38
@sityu: hm, ha még a 'nemkívánás' is két bő bekezdést tesz ki... akkor inkább hagyjuk... ;) 'kívánok!
19:26
@másik: Valóban érdemesebb egy sommás bővített mondatot lazán odalökni, mert arra lehet azt mondani, hogy nem is úgy kell azt érteni; hameg mégis a fikázós vonal kezd megerősödni a hozzászólások közt, akkor meg oda is jó lesz. 'nnyibajlegyen!
20:22
@sityu: (uhh... az eddigieket legalább értettem, ha nem is tetszett... ;) )
05:20
@másik: hahh... pedig elég egyértelmű: Pákozdi úr és az én hozzászólásom előtt a következő volt a helyzet: 2 db, meglehetősen elítélő vélemény után írtál (írt) egy sommás véleményt, miszerint még a versidézet megvalósítása IS teljesen elhibázott; tehát nem csak a vers megjelenítése, hanem a korábbi hozzászólásban foglaltak is. Indifferens, hogy ez volt-e az eredeti szándék, a szöveg egyértelműen ezt jelentette. S mivel a kifejtésben is csak annyi érvelés hangzik el, hogy olyan, mint egy mobiltelefon-hirdetés, semmiképp sem tekinthető alapos, a tárgyát több szempontból körüljáró véleménynek. Sokkal inkább a korábbi "fikázós" hangvételt erősítő 'aláfestő zenének'. Majd megjelent 2 db, viszonylag jól artikulált elismerő vélemény, aminek következtében megfordult a "közhangulat". Erre lehetett volna egy tökös hozzáállás, hogy további érveket hozol az álláspontod védelmében, de ehelyett a szándékaidról szóló vélelmezésemet nehezményezted, azt bizonygattad, hogy "nem is akartad te leszólni". Valamint jogos kritikával illetted a terjengős stílusomat. Tökös kiállás lett volna még az is, ha hagyod az egészet a fenébe; de ehelyett további provokatív jellegű jópofaságokat írtál. Az is igaz, hogy én is hagyhattam volna, dehát nem sikerült... (bocs;) Tudom, hogy az én hosszadalmas körülírásaim sokakban ellenérzéseket keltenek ("ez egy időmilliomos, ha egy ennyire lényegtelen ügyben ráér ilyen hosszan locsogni"), dehát mit csináljak, én ilyen vagyok, szeretem pontosan, nehezen félreérthető módon kifejezni magam. Meghát általában nem arról van szó, hogy elhatározom, hogy egy féloldalas filippikát rittyentek, hanem a szöveg folyamatosan hízik ilyenné (s menet közben már nehéz félbehagyni, ha már vagy 10 percet beleöltem, akkor belemegy még egy másik 10, hogy a teljes gondolatmenet megjelenjen). béke!
02:43
@sityu: Néhány megjegyzés: -a régi gyárépület kb fele beépítési százalék volt a 100% plázához képest, a Rigó utca felől épület-udvar-épület ritmusban, szemben a mostani zárt, téglával lefestett betonfallal -nem érzem a városfejlesztési koncepció komolyságát, egy plázába torkolló Guttenberg utca kapcsán, ennél talán többről kéne szólnia Szeged város fejlesztésének -a szomszédos utcáknál egy m2 sincs közterületbe vonva, a nagy körúti bejáratnál ~200 m2 a köznek átadott terület, nem valami nagyvonalú -a tetőteraszról jó lehet nézni a tetőket, klassz, gratulálok, csak így tovább, de azért nagyon sok jobb hely van ennél -kínai piaci áron, csak kínai piacon tudsz vásárolni, ez sajnos rosszabb, mert sokkal nehezebb lesz eltakarítani
12:16
dla? Ezt a dobozt nem megmagyarázni, inkább hallgatni kéne róla! El kell menni megnézni ezt a szörnyűséget, hogyan lett bepasszírozva a belváros szélére, alig kezelhető közlekedési csomópontot képezve a körúton, meg kell nézni a Rigó utcai homlokzatot, ami a keskeny utcában börtönszerű hatást kelt a korábbi szellős gyárépület helyén, a megnövekedett forgalmat nem bírja a kis lakóutca, autók egymás hegyén-hátán. Ez a disnilend, a korábbi gyár helyén épülő bevásárlóközpontra ráfesteni a régi gyár homlokzatát! "A parkoló autók jelentős része a tetőn kapott helyet, innen nyílik igazán szép kilátás a városra." - ezt hogy gondolta a tisztelt cikkíró? Ráadásul a cikk egy nappal a szegedi belváros rombolásáról szóló beszámoló után jelenik meg!
13:01
@csoszka: Az építészeti alkotásokról szóló már-már irodalmi jellegű megnyilatkozásokat mindig nagy csodálattal olvastam, hallgatom. Egy gond lehet, ha látja az ember fia az alkotást. Most ez a helyzet. Persze minden megoldásra van ideológia vagy ok, pl. nagyon kötött volt a szerkezet stb. (Magyarul a beruházó nem volt hajlandó változtatni és a Város meg nem szólt bele eléggé a dolgokba.) De a sok, részeiben esetleg jó döntés együtt....? Összességében ez az épület - a már-már poetikus leírás ellenére is - csak egy árkád. De nagyon. És ez szomorú egy jobbra érdemes városban