Épülettervek/Középület

A fák tisztelete – a dán ALL megvételt nyert terve az Új Nemzeti Galéria és Ludwig Múzeum közös épületére

1/0
Hirdetés
1/0
Épülettervek/Középület

A fák tisztelete – a dán ALL megvételt nyert terve az Új Nemzeti Galéria és Ludwig Múzeum közös épületére

2014.11.07. 13:19

Projektinfó

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Építészek, alkotók:
Kasper Lorentzen, Kristian Langkilde, Mathias Holm

Vélemények:
2

az Új Nemzeti Galéria és Ludwig Múzeum közös épülete

URL:
ALL - atelier lorentzen langkilde

Tervezés éve:
2014

Stáblista

szerkezetterv: Buro Happold

Dosszié:

A Városligetbe tervezett múzeumi negyed körüli vita ellenére az építészeti pályázatok lassan haladnak. A múlt heti sajtóbejelentést követően megtudhattuk, hogy a Nemzeti Galéria és a Ludwig Múzeum új épületére kiírt pályázaton nem osztottak ki díjakat, de öt külföldi tervezőcsapat munkáját megvételben részesítették. Bemutatjuk az Atelier Lorentzen Langkilde elképzelését. 

A Városliget az első közösségi parkok egyike volt a világon, ma pedig fák ezreinek otthona. Ezek a növények gyönyörű szobrokként alkotják meg a park meghatározó tereit, és költői árnyékokat vetnek a fűre, varázslatos fényjátékokként engedik át lombjaik közt a napfényt. Kisebb tereket tudnak létrehozni egyetlen példányuk alatt is, ugyanakkor zöld falként keretezik a nagyobb tisztásokat is. A fák a természet és az elét részét képezik – és megérdemlik, hogy megünnepeljék őket. Történeteket mesélnek. Növekvésük jele, évgyűrűik hasonlatosak a festmények festékrétegeihez. Történeteket mondanak a festésről: hogyan, mikor és ki „festette" őket? Az Új Nemzeti Galéria és a Ludwig Múzeum a helyszínnek ehhez a képéhez fog egy újabb réteggel hozzájárulni.

Tervünk egy különleges kapcsolat megalkotásáról szól park és múzeum között, a meglevő rétegek tiszteletben tartásával, és benne rejlő helyzetek és költői szabálytalanság felhasználásával. A fák meglevő hálózatát használjuk arra, hogy egy vízjelet képezzünk a múzeum alaprajzában.

A meglevő növények ebben a környezetben absztrakt szobrokká alakulnak át, amely alapvetően befolyásolta a múzeum építészeteti és funkcionális beosztását. A fák pedig tovább élnek, ezzel a Föld egyik legegyedibb múzeumát megteremtve.

A keret

A művészetnek mindig vannak keretei. Szó szerint értve mondjuk egy 18. századi festmény körüli aranyozott képkeretre is gondolhatunk, vagy arra az átvitt értelemben vett keretre, amelyet a társadalom és a korok adnak a megszülető műalkotásoknak. Egy művészeti múzeum építészete szintén keretet képez a műtérgy körül kiállítótereivel, atmoszférájával. Olyan terek és hangulatok kialakítására tettünk javaslatot, amely szorosan kapcsolódik a fő inspirációs forráshoz, a Városligethez, mint a múzeumnak keretet adó térséghez.

A természeti ihletettség

Mindannyian tanulunk, és inspirálódunk a természetből, amely egyszerre intelligens és gyönyörű – ilyen kompozíciókat, formákat, színeket és struktúrákat mutat nekünk. A természettől megihletve az építészet is lehet egyedi, intelligens és nem utolsorban gyönyörködtető. A meglevő fák helyzete egy szabálytalan alaprajzot eredményezet, amely dinamikus tereket és hangulatot teremt. Akárcsak a parkban, ahol a nagyobb füves területek egyszerre sok ott tartózkódonak is helyet adnak, mondjuk egy rendezvény, vagy egy napos vasárnap ideje alatt, vagy a kisebb, erődszerű facsoportok hangulata, a privát, otthonos terek jönnek létre.

A fák egyedi térszervező szerepén túl alapvetőnek bizonyultak a múzeun funkcionális felépítése tekintetében is. A szabálytalan alaprajz ellenére egyszerű, áttekinthető rendszert, racionalizálható munkafolyamatok helyszínét, egyszerű tájékozodást lehetővé tevő felépítést hoztunk kétre. A funkciók sorolását a fák helyzetének feltérképezésével és értékelésével hoztuk létre – a nagy lombok és kis lobmok, nagy és kis tereket, a fasorok folyosókat, a hatalmas méretű fák bejárati pontokat jelöltek ki.

A kontextus

A múzeumnak egy téglalap alakú keretet adtunk, a terület határa mellett, egy hatalmas központi füves terület szomszédságában. Az épület nagyméretű homlokzattal fordul ez utóbbi nyitott terület felé, míg kisebbekkel a szűkebb rálátást biztosító irányokba. A múzeum léptékben tehát igyekszik a környező városi és parki tájhoz igazodni, hogy gyengédebben simuljon bele új rétegként a közparkba.

A múzeumépület így lezárja és egyúttal fókuszpontjába is kerül a központi tengelynek. A gyepes terület felől a múzeum egy kis emelvényen látszik lebegni, a nyitott és transzparens földszint által, amely a látogatókat hívogatja, és egyúttal összekapcsolja a kültéri zöldet, az épületbe foglaltakkal. Kávézók és múzeumi boltok helye ez, amelyek által egy hétköznapi és forgalmas sétatér jön itt létre.

Északi irányba a homlokzatot részlegesen fák takarják majd, ezért nem látszik teljesen – ide a parkról szóló múzeumrészt álmodtunk meg, magában a parkban, amely a természet és az építészet kapcsolatát mutatja meg. Vonzó térségek sorozata vezeti el a látogatót a bejárathoz. A fák számára létrehozott kürtőkön és félkürtőkön keresztül lehet elhagyni a város zaját és belépni a művész világába. Egy csendes és tiszteletteli úton át, amely organikusan leköveti a meglevő fák elhelyezkedését. Oly módon, hogy a múzeumba való megérkezés mégis egyértelmű és tiszta.

Az ostorfa

A Hermina út zaját magunk mögött hagyva kinyílik előttünk a földszint és egy nyitott udvarba vezet minket az út a bejárattal. Ezen az udvaron egyetlen fa – a terület legértékesebb és legnagyobb fája – egy hatalmas ostorfa áll. Úgy ad új minőséget a környezetének, ahogyan a művészet tud. Ez a természetes szobra a „park múzeumnak" egyaránt remekművévé lehet az Új Nemzeti Galériának és a Ludwig Múzeumnak.

Egyetlen előcsarnok – két múzeum

Az ostorfás bejárat a park tengelyében áll. Ez a tengely adja meg a két múzeumi szárny közötti határvonalat is. Kelet felé található a Ludwig Múzeum, nyugati irányban az Új Nemzeti Galéria. A múzeumok közötti kapcsolatot a közös előcsarnok adja meg, a központi közlekedőmagjával és minden látogató számára elérhető nyilvános funkcióival. Ez a tiszta átláthatóság minden látogató számára könnyű hozzáférést jelent, akár egy, akár mindkét múzeumot látogatja meg. Az ostorfára reflektál a nagyméretű körkörös lépcső is a déli bejáratnál. Ez kapcsolja össze az előcsarnokot a kiállítóterekkel. Mellette találhatóak a látogatók számára a liftek, amelyeket egy építészet, strukturális nyelven megfogalmazott fa, egy nyaláb fog egybe. Az építészeti nyelvezetet a park fáiból alakítottuk ki, innen jön mindez, és így jön létre ez a csendes, szerény előcsarnok, egybeolvaszta a parkot a múzeummal.

A részek

A fák gyökerekből, törzsből és lomboronából állnak és gyakran a legnyitottabbak a törzsük szintjénél. A gyökerekek és a lombkorona itt forr egybe, miközben dinamikus képeket alkot az ágak formájában például. A múzeumot hasonló módon ostottuk három részre. A föld alatti világra, valamint a park szintjére és felső részekre, amelyek együttesen szolgálják ki a publikus funkciókat. A föld alatti szinteken az üzemeltetés és fenntartás, és az ideiglenes kiállítér, a felső részeken – a lombkoronában – az állandó kiállítások és az irodák kaptak helyet. Ez az egyszerű és kompakt kiosztás lehetővé tette a funkciók racionális szervezését, rövid távolságokkal a személyzet, és a látogatók szempontjait egyaránt figyelembe véve. A tömör alaprajz úgyszintén segít abban, hogy minél több fát őrizhessünk meg.

A tisztás

Hosszában az épületet az előcsarnok és a szobrok tisztása köré szerveződik fel. Ez utóbbi, egy ma is meglevő, természetes tisztás nyomán került helyére. Ez egy hatalmas, rugalmasan, adott esetben természetes fénnyel használható teret eredményezett a szobroknak. A tisztás sarkában egy kisebb facsoportot magába foglaló kürtő kapott helyet, hogy kontrasztot képezzen a nagyméretű térrel. A tisztás egy természetes célpontja lesz az épületben való mozgásnak. A körülötte csoportosuló boltokkal és kávézókkalpedig egy kellően hétköznapi kiállítótérre tud válni, ahol a természet és művek élvezete kéz a kézben járhat.

Az üresség fasora

Az előcsarnokot és a tisztást egy ma létező fasor helyén fogja összekötni a folyosó. Az ide tervezett költői fények vezetik el a látogatót a két nagyobb tér felé. Ezeket nyilvános funkciók szegélyezik, úgy mint a ruhatárak, ésmosdók. A boltok és kávézók ugyanakkor a külvilág felől is elérhetőek lesznek. A felsőbb szinteken a folyosók választják el egymástól a nyilvános kiállítótereket és az irodákat. A kiállítótereketnek északi irányba, az irodáknak déli irányba remek kilátása lesz a park központi, nagy füves területére. A múzeum különleges és egyben jó hely lesz a munkavégzésre.

A kiállítóterek

A kiállítóterek jórészt téglalap alakúak és rugalmasan szervezhetőek. Az előcsarnok köré kerültek csoportosításra. Mindegyik 8 méteres belmagasságú padlótól plafonig. A központi tér köré szervezésük könnyeddé teszi különféle jegytípusokkal a különféle kiállítások elérhetősége egyértelműen megoldható legyen. Ez a lehető legteljesebb flexibiltást jelenti.

A kiállítótereket így kis terekre is lehet osztani, egymástól független bejárással az előcsarnokból, vagy hatalnas tereket lehet belőlük csinálni. Gyakorlatilag bármiféle műtárgyakhoz, bármiféle kiállítástípushoz alkalmasak.

A terek semleges keretet adnak a kiállított tárgyaknak. A padló és a plafon rugalmas rendszerekben integrálja magába a világítást, a hangeszközet és az intallációkat, amely bármiféle kiállítási alaprajzot lehetővé tesz szinte.

 

Vélemények (2)
bardóczi
2014.11.07.
15:05

Tűnődöm azon, és nem csak ennek a pályázati anyagnak a kapcsán, hogy vajon tényleg az volt a feladat, kötelező kellék, hogy egy építészeti tervpályázat kapcsán a megszerkesztett homlokzatot néhány photoshop fával eltakarják, bizonyítandó azt, amit nem lehet bebizonyítani? green washing...

Pákozdi Imre
2014.11.07.
16:24

@bardóczi: Kedves Sándor, az elmúlt két hétben San Franciscóban és New Orleansban jártam, ahol park-ügyben is érdekes megfigyeléseket tettem. Megerősödött az a meggyőződésem, hogy a “Városligeti hatástanulmány” az esettanulmányait illetően is gyenge alkotás. Ha csupán azt vesszük, hogy a san franciscói Golden Gate Park a de Young múzeummal és a new orleansi City Park a Museum of Art-tal valamint a szoborparkkal lényegesen fontosabb, tanulságosabb, elgondolkodtatóbb, egyszerűen jobb példa, mint amilyeneket Baánék és a tanulmányíróik felhoztak, hát kedvem volna megírni a hatástanulmányuk elemzésének harmadik részét. Amelyet persze azzal kezdenék, hogy a Városligetnél négyszer-ötször nagyobb, kifejezetten nem belvárosi parkokról van szó... A fenti, a hozzászólásodban érintett dán épület tömege szerintem unalmas, közhelyes, kómába döntő kockológia. Térképzése, tehát belső kialakítása már izgalmasabb, mit ne mondjak, ütős. Ám, miközben ezt írom, úgy érzem magam, mint aki a hóhért dicsérgeti perfekt nyakcsigolya-törési technikájáért, miközben szelíden megszólja, hogy a lábszárcsont nyílt, reccsenéses szétlapítását szerencsésebben is eszközölhette volna.

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.