Design/Belsőépítészet

A megújult Utasellátó első földi egysége

1/7

A megújult Utasellátó első földi egysége – Urba pm Kft. – Elkészült építmény, fotót készítette: Lánszki Csenge; utómunka Barabás Dénes, Simon András Balázs

A megújult Utasellátó első földi egysége – Urba pm Kft. – Elkészült építmény, fotót készítette: Lánszki Csenge; utómunka Barabás Dénes, Simon András Balázs

A megújult Utasellátó első földi egysége – Urba pm Kft. – Elkészült építmény, fotót készítette: Lánszki Csenge; utómunka Barabás Dénes, Simon András Balázs

A megújult Utasellátó első földi egysége – Urba pm Kft. – Elkészült építmény, fotót készítette: Lánszki Csenge; utómunka Barabás Dénes, Simon András Balázs

A megújult Utasellátó első földi egysége – Urba pm Kft. – Elkészült építmény, fotót készítette: Lánszki Csenge; utómunka Barabás Dénes, Simon András Balázs

történelmi előképek, hangulatok – forrás: Fortepan

történelmi előkép, hangulat – forrás: Fortepan

?>
A megújult Utasellátó első földi egysége – Urba pm Kft. – Elkészült építmény, fotót készítette: Lánszki Csenge; utómunka Barabás Dénes, Simon András Balázs
?>
A megújult Utasellátó első földi egysége – Urba pm Kft. – Elkészült építmény, fotót készítette: Lánszki Csenge; utómunka Barabás Dénes, Simon András Balázs
?>
A megújult Utasellátó első földi egysége – Urba pm Kft. – Elkészült építmény, fotót készítette: Lánszki Csenge; utómunka Barabás Dénes, Simon András Balázs
?>
A megújult Utasellátó első földi egysége – Urba pm Kft. – Elkészült építmény, fotót készítette: Lánszki Csenge; utómunka Barabás Dénes, Simon András Balázs
?>
A megújult Utasellátó első földi egysége – Urba pm Kft. – Elkészült építmény, fotót készítette: Lánszki Csenge; utómunka Barabás Dénes, Simon András Balázs
?>
történelmi előképek, hangulatok – forrás: Fortepan
?>
történelmi előkép, hangulat – forrás: Fortepan
1/7

A megújult Utasellátó első földi egysége – Urba pm Kft. – Elkészült építmény, fotót készítette: Lánszki Csenge; utómunka Barabás Dénes, Simon András Balázs

A megújult Utasellátó első földi egysége – Urba pm Kft. – Elkészült építmény, fotót készítette: Lánszki Csenge; utómunka Barabás Dénes, Simon András Balázs

A megújult Utasellátó első földi egysége – Urba pm Kft. – Elkészült építmény, fotót készítette: Lánszki Csenge; utómunka Barabás Dénes, Simon András Balázs

A megújult Utasellátó első földi egysége – Urba pm Kft. – Elkészült építmény, fotót készítette: Lánszki Csenge; utómunka Barabás Dénes, Simon András Balázs

A megújult Utasellátó első földi egysége – Urba pm Kft. – Elkészült építmény, fotót készítette: Lánszki Csenge; utómunka Barabás Dénes, Simon András Balázs

történelmi előképek, hangulatok – forrás: Fortepan

történelmi előkép, hangulat – forrás: Fortepan

A megújult Utasellátó első földi egysége
Design/Belsőépítészet

A megújult Utasellátó első földi egysége

2023.03.09. 08:00
MÉD

Projektinfó

A Design rovatot támogatja a 

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Építészek, alkotók:
Urban pm Kft., Barabás Dénes, Lánszki Csenge, Halász György

Cég, szervezet:
MÁV-Start Zrt.

Vélemények:
1

Batthyány tér, Utasellátó

URL:
Urban pm Kft.

Építés éve:
2023

Stáblista

Generáltervező:
Urban pm Kft.

Építészet:
Barabás Dénes (projekt építész, koncepció terv, településképi terv, kiviteli terv),
Lánszki Csenge (településképi terv),
Halász György (projekt menedzser, kiviteli terv)

Társtervezők:
Statika – Rózsa Gábor statikus
Epületgépészet: Szijártó Gábor, Gerhárd Dávid
Épületvillamosság: Kapitor György, Kozma Károly
Gyengeáram: Ritzl András
Tűzvédelem: Bertók Szabolcs tűzvédelmi tervező
Konyhatechnológia: Molnár Máté
Arculattervezés: Bold Studio S.R.L.,

Dosszié:

MÉD:

Letölthető dokumentumok:

Az Urban pm Kft. 2021-ben kapott megbízást a Batthyány téri metró és HÉV állomás aluljárójában helyet kapó MÁV Utasellátó újragondolásában való részvételre. A kis alapterületű "resti" kialakítása ötvözi a klasszikus megjelenést, az indusztriális hangulatot és a futurisztikus látványvilágot, összekötve a vasúti utazás múltját, jelenét és jövőjét.

A 2006-ban alapított Urban pm kft. elsődlegesen – többek között – ingatlan-tanácsadással kezdte működését. A cég 2017-ben tervezői csapattal bővült és megkezdte építészeti és generáltervezői munkásságát. 2022-től kezdve az építészeti részleg a Monarch ZT GmbH, bécsi és budapesti illetőségű építészeti tervező céggé fejlődött. 2021-ben, két évvel ezelőtt azt a megtisztelő lehetőséget kaptuk, hogy a MÁV Utasellátó, mint védjegy újragondolásában részt vehettünk. Ennek első építészeti megjelenése a Batthyány téri metró és HÉV állomás aluljárójában kialakításra kerülő első földi egység. Ez a kis alapterületű, de annál nagyobb jelentőségű és központi elhelyezkedésű üzlethelyiség, amely a nagy múlttal és hagyománnyal rendelkező vállalat emlékeire és hangulatára építve szimbolikus tartalmat és megjelenést kapott.

A megújult Utasellátó első földi egysége – Urba pm Kft. – Elkészült építmény, fotót készítette: Lánszki Csenge; utómunka Barabás Dénes, Simon András Balázs
2/7
A megújult Utasellátó első földi egysége – Urba pm Kft. – Elkészült építmény, fotót készítette: Lánszki Csenge; utómunka Barabás Dénes, Simon András Balázs

A tervezést az építészeti koncepció kialakításával párhuzamosan az Utasellátó, mint védjegy gondolatiságának vizsgálatával kezdtük, egyaránt figyelembe véve a szolgáltatási típusok tartalmát. A múlt megértésén keresztül szerettük volna megtalálni azt az építészeti nyelvezetet, mely egyben korszerű és előre mutató, de ezzel egyidőben megtartja és idézi a hagyományokat is, a nosztalgiát sem mellőzve.

A vasúti restik ("restaurációk") megjelenése és elterjedése egyidőben történt a vasúthálózatok kiépülésével. A mai Utasellátó története az 1948. november 20-ai alapító oklevél elfogadásával kezdődött, melyet követően november 24-én hivatalosan is megkezdte működését a háló és étkezőkocsik szolgáltatásainak biztosításával és a vasútállomások kereskedelmi és vendéglátó-létesítményeinek üzemeltetésével. Induláskor mindössze 20 étkezőkocsi, 41 kosaras járat, 2 vendéglátóegység és 5 áruda szolgálta az utasok kényelmét, míg 1974-ben már 306 pályaudvari pavilont, 1000 elárusító helyet és 479 vendéglátóegységet üzemeltetett az Utasellátó. (3)

történelmi előkép, hangulat – forrás: Fortepan
7/7
történelmi előkép, hangulat – forrás: Fortepan

Az 1969-es Tükör hasábjain keresztül betekintést nyerhetünk a pusztaszabolcsi resti mindennapjaiba. Mészáros Kálmán főpincérből lett üzletvezető 1934-ben érkezett ide, és a következőképpen emlékszik vissza a régi békeidőkre: "Azelőtt, kérem minden vonat 10-15 percet várt nálunk. Vizet vett a mozdony. A paksi személyhez például 50 perc volt a várakozás. Világos, hogy beült a vendég. De még a balatoni filléresgyors is megállt itt itatni; kiraktuk a sínek mellé az asztalokra a kitöltött feketéket, söröket, leugráltak az utasok, felkapták a poharat, s a pénzt a tányérra tették. Az önkiszolgálást mi már akkor bevezettük." (4)  A nagymértékű elterjedés nem járt zökkenőmentesen, természetesen voltak és vannak nehézségek, de a szolgáltatás színvonalát és a benne rejlő lehetőségeket fémjelzi, hogy 1984-től a Budapest-Passau útvonalon közlekedő nyugat-német Donauprinzessin (1983) luxus szállodahajón és az 1986-os első Forma 1-es Magyar futamon kizárólagos vendéglátóként is a vállalat biztosította az ellátást. (5)

A rendszerváltás okozta átalakítások és az akkori piacgazdasági körülmények megnehezítették az Utasellátó működését, ennek köszönhetően is később beleolvadt a MÁV-ba. Azóta több körös átszervezésen ment keresztül, míg 2020 június 1-je óta a MÁV-START önálló igazgatóságaként folytatja tevékenységi körét, tudatosan növelve a MÁV-START szolgáltatási színvonalát is. (6)

történelmi előképek, hangulatok – forrás: Fortepan
6/7
történelmi előképek, hangulatok – forrás: Fortepan

Az Utasellátó földi egységeinek megjelenésén a közös ötletelés a MÁV-START Utasellátóért felelős munkatársaival 2021 elején kezdődött el. Ekkor az első egység kiépítésének a helyszíne már megvolt, ezért úgy kellett gondolkoznunk, hogy a koncepció illeszkedjen ebbe az épített környezetbe, de extrapolálható is legyen.  

A tervezést megelőző kutatás alapján három lehetséges koncepcióirány alakult ki, melyek közül mindegyik önállóan is megállta volna a helyét. Ezek a klasszikus megjelenésű, az indusztriális hangulatú és a futurisztikus látványú lett volna. A klasszikus megjelenés a hagyományt és nosztalgiát, az indusztriális pedig a vállalati profilt, míg a futurisztikus koncepcióirány akár a jövőkép és a technológiai fejlesztéseket idézné meg.  A földi egység építészeti nyelvezetét kötöttpályás közlekedéssel összekapcsolható elemekkel szerettük volna kiegészíteni, mint a vasúti nyomvonalak, a retro menetrend táblák vagy az állomásokon fellelhető óra állomás.

Megbízói döntés alapján végül az indusztriális vonal lett a fő vezérszál, melybe, ahol lehetett bekapcsoltuk a két mellékszálat, amivel a projekt összeköti a vasúti utazás múlt, jelen és a jövőkép metaforáit.

A megújult Utasellátó első földi egysége – Urba pm Kft. – Elkészült építmény, fotót készítette: Lánszki Csenge; utómunka Barabás Dénes, Simon András Balázs
3/7
A megújult Utasellátó első földi egysége – Urba pm Kft. – Elkészült építmény, fotót készítette: Lánszki Csenge; utómunka Barabás Dénes, Simon András Balázs

A projekt szimbolikáját tekintve a helyi hatóságok is támogatták a tervezés előrehaladását. A kivitelezési tervezés során hamar szembesültünk a hely szűkével, valamint a szerkezetek (jellemzően tömör vasbeton határoló falak, födémek) szabta korlátokkal. A múlt században kiépített, akkor korszerű gépészeti szelvényrendszere ma már inkább egy helyfoglaló emlék, mint egy működő hatékony mechanizmus. A tervezett technológiai tér (a látványkonyha) és a hátsó szervízzóna, valamint az ügyféltér területi igényeit nehézségek árán, de sikerült összehangolni. A térarányokat megtekintve látszik, hogy az ügyféltér alapterületéhez viszonyítva 3x akkora üzemi terület társul. A tervezés során a HÉV tervtár és a helyszín sok építészeti és közlekedéstörténeti vonatkozású érdekességet és kulisszatitkot tartogatott.

A kiviteli terv – ahol lehetett – követte a koncepció elképzeléseit. A homlokzati burkolat eredetileg fehérre festett fa lécvázas rendszerét tűzvédelmi okokból szükségesnek bizonyult fém burkolatra cserélni. A csere során törekedtünk az eredeti finom barázdált hangulat és szín megőrzésére. A fehér színű lemezburkolat és a portálok kontrasztja kiemeli az új "restit" a látogatók számára. A belső tér kialakításában a világos anyaghasználat a könnyebb megvilágíthatóságot és a tisztaság szolgálja. A belső térben a meleg színek erősebb használata (világítás, anyagok) a kivitelezés során kevesebb hangsúlyt kapott.

A megújult Utasellátó első földi egysége – Urba pm Kft. – Elkészült építmény, fotót készítette: Lánszki Csenge; utómunka Barabás Dénes, Simon András Balázs
5/7
A megújult Utasellátó első földi egysége – Urba pm Kft. – Elkészült építmény, fotót készítette: Lánszki Csenge; utómunka Barabás Dénes, Simon András Balázs

Végül, a mindössze 45 m2-es büfé jelentősége nem önmagában rejlik. Távolabbról érdemes vizsgálni, hazai kontextusban, hogy a mai korban mit jelent az utazó számára maga az Utazás élménye (legyen az akár bel- vagy külföldi, közúti, vasúti, légi, vízi). Mit jelentett a múlt században? Hová alakult a 21. század legelején és hova érdemes fejlődnie? A Batthyány téri büfé, mint a komplex utas-szolgáltatás egyik kis szelete – egyfajta mock-upként – arra keresi a választ, hogy a 21. században milyen építészeti eszközökkel és megjelenéssel lehet újrateremteni a nagy múltú hazai közlekedési vállalat stílusát, annak tradicionális elemeit felvállalva; mindezt új arculattal, friss designnal, a fővárosi központi helyszínen, mint egy elsőként megvalósult jelképes elem.

Bízunk benne, hogy nemcsak a megrendelők számára, de a használók számára is, a nosztalgikus Utasellátós termékek mellett, mint a csokis roló és szalámis zsömle, az üzlethelység kialakítása is hozzájárulhat a vállalat eszmeiségéhez és a múlt élményei mellett akár újak átéléséhez is.

Barabás Dénes, Halász György, Lánszki Csenge építészek

 

Szerk.: Hulesch Máté

 

Források:

(1) https://kozlekedesimuzeum.hu/hu/kiallitasaink/vendeglatas-sinen-es-vizen

(2) https://hypeandhyper.com/bufekocsik-restik-automatak-utasellato/

(3) Pártélet, 1974/4

(4) Tükör, 1969/4.

(5) https://kozlekedesimuzeum.hu/hu/kiallitasaink/vendeglatas-sinen-es-vizen

(6) https://www.mavcsoport.hu/mav-start/nemzetkozi-utazas/utasellato

(7) Urban pm tervtár (koncepcióterv, településképi terv, kiviteli terv)

 

Vélemények (1)
BogiKarton
2023.03.09.
12:51

Remek példa arra, hogy az állami válalkozások is érvényesülhetnek a kereskedelmi téren. A cikkben felvetül a kérdés, hogy hova fejlödhet a utazási szokásaink. Államositani a turista járatokat és városnézö buszokat lehetne a következö lépés.

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.