Épülettervek/Tervpályázat

A Snøhetta tervezheti Budapest déli kapuját

1/5

Budapest déli városkapu pályázat- -Snøhetta

Budapest déli városkapu pályázat- -Snøhetta
Budapest déli városkapu pályázat- -Snøhetta
Budapest déli városkapu pályázat- -Snøhetta
A nyertesek
Budapest déli városkapu pályázat- -Snøhetta
Budapest déli városkapu pályázat- -Snøhetta
Budapest déli városkapu pályázat- -Snøhetta
Budapest déli városkapu pályázat- -Snøhetta
A nyertesek
Budapest déli városkapu pályázat- -Snøhetta
1/5

Budapest déli városkapu pályázat- -Snøhetta

A Snøhetta tervezheti Budapest déli kapuját
Épülettervek/Tervpályázat

A Snøhetta tervezheti Budapest déli kapuját

2018.12.20. 10:54

Cikkinfó

Földrajzi hely:
Budapest

Építészek, alkotók:
Snøhetta

Vélemények:
1

Kihirdették a Budapest Déli Városkapu meghívásos nemzetközi tervpályázat eredményét. A mintegy 135 hektáros terület komplex fejlesztése a főváros egyik legnagyobbb ívű projektje lesz.

A rendezvényen Szalay-Bobrovniczky Alexandra humán főpolgármester-helyettes azt mondta, a kormány és Budapest olyan műveket várt, amelyek a Duna, a Rákóczi híd, a Könyves Kálmán körút, a Soroksári út és a Weiss Manfréd út által határolt, mintegy 135 hektáros terület beépítésének átfogó tervezésére vállalkoznak.

 

Budapest déli városkapu pályázat- -Snøhetta
1/5
Budapest déli városkapu pályázat- -Snøhetta

 

A kiírás egy csaknem 12 ezer egyetemi hallgatónak szánt diákváros, valamint nemzetközi rangadók megrendezésére alkalmas sportlétesítmények tervezésére, valamint ezek városszerkezeti elhelyezésére irányult. Ilyen például egy 15 ezer férőhelyes atlétikai stadion.

Szalay-Bobrovniczky Alexandra felidézte: a Fővárosi Közgyűlés 2013-ban fogadta el a Budapest 2030 hosszú távú városfejlesztési koncepciót, hogy harmonikus, sokszínű környezet alakuljon ki, élénküljön a tudásalapú fenntartható gazdaság, és így a főváros Európa erős, a szűkebb régiójának pedig meghatározó tényezőjévé váljon. A déli városkapuról szóló projekt az elmúlt időszak nagy vállalása: a kormány támogatásával Budapest vezetése elkötelezett, hogy élhetővé, szerethetővé tegye a fővárost - jelentette ki.

Az értékelés főbb elemei között említette a városképi megjelenést, az építészeti minőséget, a terek közti funkcionális kapcsolatrendszert, valamint az innovációt. A 21. század ingatlanfejlesztéseinél nem lehet kihagyni az okos, környezettudatos megoldásokat, a fenntartható koncepciókat - vélekedett a főpolgármester-helyettes.

A projekt összhangban áll Budapest stratégiai céljaival, és kapcsolódik a Dunára tervezett új déli hídhoz is - emelte ki Szalay-Bobrovniczky Alexandra, hozzátéve: a kialakítandó intermodális csomópont révén a korábban kihasználatlan terület valódi városkapuként működhet a jövőben.

 

Budapest déli városkapu pályázat- -Snøhetta
2/5
Budapest déli városkapu pályázat- -Snøhetta

 

Fürjes Balázs, a Miniszterelnökség Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkára, a bírálóbizottság elnöke hangsúlyozta: az elmúlt húsz évben az a tendencia rajzolódott ki, hogy mind Pesten, mind Budán déli irányba terjeszkedik a város, mert arrafelé egyaránt van tér és közlekedési infrastruktúra. Dél-Pestet és Észak-Csepelt "aranytartaléknak" nevezte, óriási lehetőségnek, amellyel "okosan kell sáfárkodni".

Ma ez a terület "mentálisan kívül esik" a városon, pedig mindössze öt kilométerre található a központi Deák Ferenc tértől, ahonnan autóval tíz-harminc, közösségi közlekedéssel tizenöt-húsz perc utazással elérhető - emelte ki Fürjes Balázs. Mint mondta, nagy lehetőség áll előttük: egy lerobbant, elhanyagolt, részben korábbi ipari létesítményekből álló térség megújítása, hatékonyabb bekapcsolása a város életébe.

 

Az államtitkár azt hangsúlyozta: azért van szükség diákvárosra, mert Budapest egyetemi központ, és ma a további külföldi hallgatók felvételének egyik akadálya, hogy nem tudnak nekik kollégiumi férőhelyeket biztosítani.
A diákvároson kívül közparkot, sport- és szabadidős létesítményeket, valamint lakóházakat, kisebb mértékben irodákat terveznek építeni - sorolta.

 

A nyertesek
4/5
A nyertesek

 

Összesen tizenhét pályamű érkezett, amelyek közül a nemzetközi zsűri döntése alapján hetet vettek meg, és további háromnak dobogós helyezést osztottak; a magyar irodák is jól szerepeltek a versenyben.

Az első díjat a norvég nemzeti operaházat is tervező, oslói székhelyű Snohetta építészműhely innsbrucki irodája nyerte el, közösen a Verkehrsingenieure Besch und Partner nevű vállalattal.

MTI

 

Vélemények (1)
Hartmann György Sándor
2018.12.20.
13:05

Igaz, hogy egy szabályozási tervnek 20 évre kellene meghatározni a jövőt, de én a győztes és feltett képekből a következőket hiányolom:

Hol van a Szalay-Bobrovniczky Alexandra által beharangozott „kialakítandó intermodális csomópont”

Mi történik, és hogyan történik a HÉV-ek  integrálása (lásd: Balázs Mór terv), és hová tűnt mind a Ráckevei, mind a Csepeli hév?

Hová tűnt a Kvassay út? Belefut a dzsumbujba? Ez az egyetlen használható Csepelt feltáró út.

Hova lett a Vásártelepi bejárat műemléki védelem alatt álló kapuzata? (Igaz, most számolták fel az illetékes helyen az örökségvédelmet, amelybe a műemlékvédelem is belefoglaltatik.)

A kormány éppen most hozott határozatot, hogy a 150-es vasútvonal építését eltolják 2020 utánra. Addig (a fentiek alapján cca. 2024-ig) a Soroksári úti vasúti híd és a meglévő pálya (és állomás miatt) a Soroksári úttal semmit sem lehet kezdeni. Tehát az atlétika vb-ig a Nagyvásártelep beépítése ugyan csak korlátozott. Itt nem lesznek sportolói szállások.

A sok lagúna jól mutat, de jó büdös is lesz!

Hol van az, az infrastruktúra amely az ide betervezett lakásokba költözőket szolgálja ki? (Pl. lebontanak egy viszonylag jó állapotú iskolát. (Hol vannak már azok a mutatók (a fiatalok kedvért műszaki-gazdasági normatívák), amelyek meghatározták egy terület beépítésének követelményeit.

És a jelenlegi NATURA 2000-es besorolású területekről ne is beszéljünk. (De hát az örökségvédelemhez hasonlóan, a környezetvédelemmel is jól elbántak.)

Mindez valószínűleg azért van mert olyan külföldi szakértők vettek részt a bírálatban, akik nincsnek tisztába a részletekkel. (És nagy a valószínűsége, hogy ez a jelenlegi jogszabályok szerint megjárta az építészetért és az építésügyért felelős minisztériumot, ahol megtörtén az országképi és településképi felülvizsgálata is.)

Valójában a kiírás nem csupán építészetről szólt, nem látványtervet és nem „szőnyeg tervet” kellet készíteni (ahogy mondtuk egykor, Perényi doktor várostervezési tanszékvezető idején), hanem többről. És mintha egyes – kötelező -projektelem hiányozna is a tervből.

Bár a regiszterek nevesítik a véleményt, ez az írás az MTI tájékoztatója. (Bízok abban, hogy többen megnézik a beérkezett és díjazott terveket (a Bárka Szinházban) és legalább olyan szakmai vita kerekedik , mint azokban a kérdésekben, ahol jól oda lehet mondogatni egymásnak.)

UI. Egyben lehet csak bírni, hogy a 10 díjazott pályamű alapján el lehet készíteni egy valójában megfelelő „MASTERTERVET”.

Új hozzászólás

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk