Épülettervek/Tervpályázat

A Studio Konstella kiemelt megvételt nyert terve a nagykátai Váci Mihály Katolikus Általános Iskola pályázatán

1/21

Látványterv. A Studio Konstella kiemelt megvételt nyert terve a nagykátai Váci Mihály általános iskola pályázatán.

Látványterv. A Studio Konstella kiemelt megvételt nyert terve a nagykátai Váci Mihály általános iskola pályázatán.

Látványterv. A Studio Konstella kiemelt megvételt nyert terve a nagykátai Váci Mihály általános iskola pályázatán.

Látványterv. A Studio Konstella kiemelt megvételt nyert terve a nagykátai Váci Mihály általános iskola pályázatán.

Látványterv. A Studio Konstella kiemelt megvételt nyert terve a nagykátai Váci Mihály általános iskola pályázatán.

Látványterv. A Studio Konstella kiemelt megvételt nyert terve a nagykátai Váci Mihály általános iskola pályázatán.

Látványterv. A Studio Konstella kiemelt megvételt nyert terve a nagykátai Váci Mihály általános iskola pályázatán.

Látványterv. A Studio Konstella kiemelt megvételt nyert terve a nagykátai Váci Mihály általános iskola pályázatán.

Látványterv. A Studio Konstella kiemelt megvételt nyert terve a nagykátai Váci Mihály általános iskola pályázatán.

Látványterv. A Studio Konstella kiemelt megvételt nyert terve a nagykátai Váci Mihály általános iskola pályázatán.

Látványterv. A Studio Konstella kiemelt megvételt nyert terve a nagykátai Váci Mihály általános iskola pályázatán.

Látványterv. A Studio Konstella kiemelt megvételt nyert terve a nagykátai Váci Mihály általános iskola pályázatán.

Perspektivikus metszet. A Studio Konstella kiemelt megvételt nyert terve a nagykátai Váci Mihály általános iskola pályázatán.

Pillanatképek. A Studio Konstella kiemelt megvételt nyert terve a nagykátai Váci Mihály általános iskola pályázatán.

Helyszínrajz, 1:5000. A Studio Konstella kiemelt megvételt nyert terve a nagykátai Váci Mihály általános iskola pályázatán.

Helyszínrajz, 1:500. A Studio Konstella kiemelt megvételt nyert terve a nagykátai Váci Mihály általános iskola pályázatán.

Földszint, 1:100. A Studio Konstella kiemelt megvételt nyert terve a nagykátai Váci Mihály általános iskola pályázatán.

Első emelet, 1:100. A Studio Konstella kiemelt megvételt nyert terve a nagykátai Váci Mihály általános iskola pályázatán.

Második emelet, 1:100. A Studio Konstella kiemelt megvételt nyert terve a nagykátai Váci Mihály általános iskola pályázatán.. A Studio Konstella kiemelt megvételt nyert terve a nagykátai Váci Mihály általános iskola pályázatán.

Hosszmetszet. A Studio Konstella kiemelt megvételt nyert terve a nagykátai Váci Mihály általános iskola pályázatán.

Homlokzatok. A Studio Konstella kiemelt megvételt nyert terve a nagykátai Váci Mihály általános iskola pályázatán.

?>
Látványterv. A Studio Konstella kiemelt megvételt nyert terve a nagykátai Váci Mihály általános iskola pályázatán.
?>
Látványterv. A Studio Konstella kiemelt megvételt nyert terve a nagykátai Váci Mihály általános iskola pályázatán.
?>
Látványterv. A Studio Konstella kiemelt megvételt nyert terve a nagykátai Váci Mihály általános iskola pályázatán.
?>
Látványterv. A Studio Konstella kiemelt megvételt nyert terve a nagykátai Váci Mihály általános iskola pályázatán.
?>
Látványterv. A Studio Konstella kiemelt megvételt nyert terve a nagykátai Váci Mihály általános iskola pályázatán.
?>
Látványterv. A Studio Konstella kiemelt megvételt nyert terve a nagykátai Váci Mihály általános iskola pályázatán.
?>
Látványterv. A Studio Konstella kiemelt megvételt nyert terve a nagykátai Váci Mihály általános iskola pályázatán.
?>
Látványterv. A Studio Konstella kiemelt megvételt nyert terve a nagykátai Váci Mihály általános iskola pályázatán.
?>
Látványterv. A Studio Konstella kiemelt megvételt nyert terve a nagykátai Váci Mihály általános iskola pályázatán.
?>
Látványterv. A Studio Konstella kiemelt megvételt nyert terve a nagykátai Váci Mihály általános iskola pályázatán.
?>
Látványterv. A Studio Konstella kiemelt megvételt nyert terve a nagykátai Váci Mihály általános iskola pályázatán.
?>
Látványterv. A Studio Konstella kiemelt megvételt nyert terve a nagykátai Váci Mihály általános iskola pályázatán.
?>
Perspektivikus metszet. A Studio Konstella kiemelt megvételt nyert terve a nagykátai Váci Mihály általános iskola pályázatán.
?>
Pillanatképek. A Studio Konstella kiemelt megvételt nyert terve a nagykátai Váci Mihály általános iskola pályázatán.
?>
Helyszínrajz, 1:5000. A Studio Konstella kiemelt megvételt nyert terve a nagykátai Váci Mihály általános iskola pályázatán.
?>
Helyszínrajz, 1:500. A Studio Konstella kiemelt megvételt nyert terve a nagykátai Váci Mihály általános iskola pályázatán.
?>
Földszint, 1:100. A Studio Konstella kiemelt megvételt nyert terve a nagykátai Váci Mihály általános iskola pályázatán.
?>
Első emelet, 1:100. A Studio Konstella kiemelt megvételt nyert terve a nagykátai Váci Mihály általános iskola pályázatán.
?>
Második emelet, 1:100. A Studio Konstella kiemelt megvételt nyert terve a nagykátai Váci Mihály általános iskola pályázatán.. A Studio Konstella kiemelt megvételt nyert terve a nagykátai Váci Mihály általános iskola pályázatán.
?>
Hosszmetszet. A Studio Konstella kiemelt megvételt nyert terve a nagykátai Váci Mihály általános iskola pályázatán.
?>
Homlokzatok. A Studio Konstella kiemelt megvételt nyert terve a nagykátai Váci Mihály általános iskola pályázatán.
1/21

Látványterv. A Studio Konstella kiemelt megvételt nyert terve a nagykátai Váci Mihály általános iskola pályázatán.

Látványterv. A Studio Konstella kiemelt megvételt nyert terve a nagykátai Váci Mihály általános iskola pályázatán.

Látványterv. A Studio Konstella kiemelt megvételt nyert terve a nagykátai Váci Mihály általános iskola pályázatán.

Látványterv. A Studio Konstella kiemelt megvételt nyert terve a nagykátai Váci Mihály általános iskola pályázatán.

Látványterv. A Studio Konstella kiemelt megvételt nyert terve a nagykátai Váci Mihály általános iskola pályázatán.

Látványterv. A Studio Konstella kiemelt megvételt nyert terve a nagykátai Váci Mihály általános iskola pályázatán.

Látványterv. A Studio Konstella kiemelt megvételt nyert terve a nagykátai Váci Mihály általános iskola pályázatán.

Látványterv. A Studio Konstella kiemelt megvételt nyert terve a nagykátai Váci Mihály általános iskola pályázatán.

Látványterv. A Studio Konstella kiemelt megvételt nyert terve a nagykátai Váci Mihály általános iskola pályázatán.

Látványterv. A Studio Konstella kiemelt megvételt nyert terve a nagykátai Váci Mihály általános iskola pályázatán.

Látványterv. A Studio Konstella kiemelt megvételt nyert terve a nagykátai Váci Mihály általános iskola pályázatán.

Látványterv. A Studio Konstella kiemelt megvételt nyert terve a nagykátai Váci Mihály általános iskola pályázatán.

Perspektivikus metszet. A Studio Konstella kiemelt megvételt nyert terve a nagykátai Váci Mihály általános iskola pályázatán.

Pillanatképek. A Studio Konstella kiemelt megvételt nyert terve a nagykátai Váci Mihály általános iskola pályázatán.

Helyszínrajz, 1:5000. A Studio Konstella kiemelt megvételt nyert terve a nagykátai Váci Mihály általános iskola pályázatán.

Helyszínrajz, 1:500. A Studio Konstella kiemelt megvételt nyert terve a nagykátai Váci Mihály általános iskola pályázatán.

Földszint, 1:100. A Studio Konstella kiemelt megvételt nyert terve a nagykátai Váci Mihály általános iskola pályázatán.

Első emelet, 1:100. A Studio Konstella kiemelt megvételt nyert terve a nagykátai Váci Mihály általános iskola pályázatán.

Második emelet, 1:100. A Studio Konstella kiemelt megvételt nyert terve a nagykátai Váci Mihály általános iskola pályázatán.. A Studio Konstella kiemelt megvételt nyert terve a nagykátai Váci Mihály általános iskola pályázatán.

Hosszmetszet. A Studio Konstella kiemelt megvételt nyert terve a nagykátai Váci Mihály általános iskola pályázatán.

Homlokzatok. A Studio Konstella kiemelt megvételt nyert terve a nagykátai Váci Mihály általános iskola pályázatán.

A Studio Konstella kiemelt megvételt nyert terve a nagykátai Váci Mihály Katolikus Általános Iskola pályázatán
Épülettervek/Tervpályázat

A Studio Konstella kiemelt megvételt nyert terve a nagykátai Váci Mihály Katolikus Általános Iskola pályázatán

2025.04.01. 18:05

Projektinfó

Nagykáta – Váci Mihály Katolikus Általános Iskola építészeti tervpályázat

URL:
Studio Konstella Kft.

Tervezés éve:
2025

Bruttó szintterület:
4560 m2 m2

Stáblista

Építészek, alkotók: Studio Konstella, Kronavetter Zsófia, Bartha András Márk, Alkér Katalin, Gyulovics István, Könyves-Tóth Piroska, Skrabák Julianna

A központi aula köré szervezett iskola harmonikus kapcsolatot ápol környezetével, fenntartható megoldásokkal és természetes anyaghasználattal, mindemellett játékos, felfedezésre ösztönző tereket kínál a gyerekeknek. Az épület formavilága és térszervezése a klasszikus iskolaképet idézi, miközben kielégíti a modern funkcionális elvárásokat.

A Váci Mihály Katolikus Általános Iskolát Nagykáta karakteres, külső és belső szervezőerővel bíró épületének képzeltük el. Egy olyan háznak, ami tekintettel van környezetére, de tovább írja azt, így maga is a pedagógia részévé válik. Könnyen azonosítható, iskolaformájú épület, egy biztos, szerethető pont a gyerekek életében. Központi aula köré szervezett tantermeivel a közösségi összetartozást képezi le, de több irányban nyit a városlakók felé is. Gazdag térrendszere az oktatás változatos formáit teszi lehetővé. A környezettel való harmonikus együttélés végigvonul a tervezési koncepción a külső-belső térkapcsolatoktól kezdve, a természetes anyagválasztáson át az üzemeltetőbarát működésig. Ugyanakkor nem veszíti szem elől a gyerekperspektívát, a játékosságot sem, bőven tartogat felfedezni valót a kicsiknek.

TELEPÍTÉS, BEÉPÍTÉS
Az épület telken belüli elhelyezésével arra törekedtünk, hogy minél több területet maradjon szabadon a sportpályák, játszótér és a kültéri tantermek számára. Így jött létre az a kompakt – nem mellesleg gazdaságos és könnyen átlátható – épülettömeg, ami a kerttel együtt alkot teljes egységet, a gyerekek mindennapi életének kerek világát. Az épületek a telek északi oldalára húzódnak és dél felé nyílnak a kedvező, déli pozíciójú kertre.

Tájépítészeti és pedagógiai szempontból egyaránt fontosnak tartottuk a telken található nagyobb fák megtartását, ezeket is belekomponáltuk a tervbe. Ennek érdekében – a kettéoszthatóság megtartása mellett – csökkentettünk a pályázati kiírásban előírt „B" típusú tornaterem méretén. Amennyiben a tornaterem szabványos mérete feltétlenül szükséges üzemeltetési szempontból, a telepítés és az épület működési logikája lehetőséget teremt a bővített változat kialakítására is.

Helyszínrajz, 1:500. A Studio Konstella kiemelt megvételt nyert terve a nagykátai Váci Mihály általános iskola pályázatán.
16/21
Helyszínrajz, 1:500. A Studio Konstella kiemelt megvételt nyert terve a nagykátai Váci Mihály általános iskola pályázatán.

A telepítés során a meglévő játszóteret megtartottuk. A meglévő sportpálya áthelyezését javasoljuk, tekintettel arra, hogy a kiírás nagyobb kültéri sportpályát kér, melyet biztosítottunk. Szükség esetén a meglévő sportpálya az iskolaudvarban elfér, a zöldfelület rovására.

VÁROSSZÖVETBE ILLESZTÉS
Egy új középület építése apropót jelent, hogy értelmezzük a település közterületeit, és tisztázzuk a meglévő épített értékhez való viszonyt. Az iskola telke igen kedvező, településközponti fekvésű. A csendes, biztonságos Zárda utcáról nyílik, de a forgalmas és jó intézményi ellátottságú Dózsa György út felől is megközelíthető a 2159/3 hrsz.-ú önkormányzati ingatlanon keresztül. Az épület elhelyezésével szándékunk volt az egykori Keglevich-kastélyt és a mögötte lévő parkot a történetéhez, és városépítészeti pozíciójához méltó helyzetbe hozni. A kastély középrizalitjának tengelyébe pozicionáltuk az új tornacsarnokot, mint közösségi sport- és rendezvényhelyszínt. Ezáltal a park alárendelt udvarból előkertté válik, elegáns, új térfalat kap, egyúttal megnyitja az iskola alternatív megközelítésének lehetőségét.

Az ötszintes panelház tűzfala elé került az iskolaépület magasabb tömege. Az alacsonyabb egy-kétszintes lakóházak szövetéhez az iskolaudvar csatlakozik.

Gyalogos közlekedésre az iskola meglévő – Zárda utcai felőli – bejáratát javasoljuk. Széles árkád jelöli ki a hangsúlyos megérkezési pontot. A fedett kerékpártárolót az épület északi homlokzata mentén helyeztük el. A szükséges gépkocsi mennyiséget a szomszédos 2159/3 hrsz.-ú önkormányzat ingatlanon javasoljuk elhelyezni, a park zöldfelületének megtartása mellett. Innen nyitottunk egy új bejáratot az iskolának, ami lehetőséget teremt a sportcsarnok tanítási időn túli leválasztott megközelítéséhez és használatához is. Az autósok és a kerékpárosok ezen az északi bejáraton érkeznek az aulába, melyet az épületegyüttes súlypontjába helyeztük el. A portás így felügyelni tudja a mindkét irányból érkező forgalmat. A konyha szeparált gazdasági bejárata az északi homlokzaton található.

Pillanatképek. A Studio Konstella kiemelt megvételt nyert terve a nagykátai Váci Mihály általános iskola pályázatán.
14/21
Pillanatképek. A Studio Konstella kiemelt megvételt nyert terve a nagykátai Váci Mihály általános iskola pályázatán.

KERT, KÖRNYEZET
Határozott tervezői szándék volt az iskola telkének több mint felét szabadon hagyni kültéri használatra, minél sokrétűbb kialakítással, valamint a fákat minél nagyobb számban megtartani. A Zárda utca felőli érkezésnél egy kis erdő képez árnyékoló-szűrőzónát. Majd a fakockával burkolt játszóudvar következik, számos belecsempészett oktatási egységgel: tanulókerttel, amfiteátrum-dombbal, mászófallal, lugassal, kültéri tanteremmel. A telek öblösödését egy nagyobb sportpályával töltöttük ki. A meglévő játszótér zárja az iskolaudvar térsorát. A futópálya hosszában szalad végig az iskola előtt. A telek északi oldalkertjében a gazdasági és a kerékpáros megközelítés által megkövetelt minimális burkolt felületet alakítottunk ki. Arra törekedtünk, hogy a zöldfelületek ne aprózódjanak el, hanem nagyobb összefüggő egységeket alkossanak. Az iskolaudvar funkció jelentős burkolt felületet igényel, ezt, ahol lehet, természetes anyagokkal biztosítottuk és az igénybevételt jobban tűrő kiemelt zöldfelületekkel, magaságyásokkal, fákkal gazdagítottuk. A meglévő fákat lehetőség szerint megtartottuk. Az iskolát tágabb környezeténék zöldfelületi rendszerében képzeltük el, a szomszédos önkormányzati tulajdonban lévő parkkal egységben.

Az épületet a TÉKA követelményeinek megfelelően terveztük akadálymentes közcélú használatra: a függőleges közlekedést akadálymentes felvonó biztosítja, ezen kívül a lépcsők, közlekedők és szintenként egy illemhely akadálymentes kialakítású. Valamennyi közösségi tér akadálymentesen megközelíthető. A gyengénlátókat kontrasztos felületek és az épületinformációs rendszer segíti.

Látványterv. A Studio Konstella kiemelt megvételt nyert terve a nagykátai Váci Mihály általános iskola pályázatán.
12/21
Látványterv. A Studio Konstella kiemelt megvételt nyert terve a nagykátai Váci Mihály általános iskola pályázatán.

FUNKCIONÁLIS RENDSZER
Az iskolaépület szíve egy vertikális központi tér, mely közlekedőmag és fényforrás egyben. Erre szerveződnek az emeleti oktatási szinteken a zsibongók, illetve a fölszinten az aula és az előcsarnok. A kiemelt közösségi funkciók mind a földszinten kaptak helyet, az aula köré rendezve, egymással vizuális kapcsolatban, szükség esetén összenyithatóan. Itt található a könyvtár zártabb könyvespolcos és nyitottabb csalogató-olvasó tere. Erre nyílik a multifunkcionális drámapedagógia-, tánc- és gyógytorna terem. Szintén a földszinten van a melegítőkonyha és az étkező helye, sarkában a növényházzal szeparált tanári étkezővel. A felülvilágított közlekedőmag mellé szervezett minden szinten a vizesblokk, ezen kívül a földszinten az előcsarnok is, melyben a portás mindkét bejáratot felügyelni tudja. Itt kapcsolódik össze az iskolaépület a tornacsarnokkal és öltözőkkel, mely tanítási időn túl akár önállóan is kiadható.

Az első és második oktatási szint elrendezése azonos. Szintenként 3-3 délkeletre és északnyugatra, valamint 1 délnyugatra tájolt tanterem szerveződik a tágas zsibongó köré. A csoportszobák a zsibongó térbővületeként vagy leválasztott helyiségként is használhatók a bútorozásnak köszönhetően. A harmadik emeletre, nyugodtabb pozícióba került a tanári szoba saját tetőterasszal, valamint az informatikaterem. A fennmaradó padlásteret a gépészet foglalja el.

Földszint, 1:100. A Studio Konstella kiemelt megvételt nyert terve a nagykátai Váci Mihály általános iskola pályázatán.
17/21
Földszint, 1:100. A Studio Konstella kiemelt megvételt nyert terve a nagykátai Váci Mihály általános iskola pályázatán.

A központos térszervezés azon túl, hogy kedvező energetikai tulajdonságokat eredményez, az összetartozás érzését kelti a diákokban. Azt a tudatot, hogy mindenkinek megvan a helye a nagy egészben.

FORMÁLÁS, ANYAGOK
Az épület tömegformálása során a klasszikus értelemben vett iskolaszerűségre törekedtünk. A homlokzatokon a logikus rendben sorakozó nyílások a mögöttes funkciót tükrözik, stabilitást sugároznak. Egy körbefutó lábazati sáv emeli magasra az oktatási egységeket. A földszinten, ahol az épület a város felé megnyílik és az érkező gyerekek tapintható közelségbe kerülnek vele, míves kerámiaburkolatot kap, míg a felsőbb szintek rusztikusan vakoltak. A dekoratív vakolatarchitektúra rokonságot keres a város fénykorának épített emlékeivel, a bazársor és a korábbi iskolák építészeti megoldásaival. Az ég felé dinamikus mozdulattal zárják a kompozíciót a fémlemezfedésű tetősíkok.

Tervünk nem tartalmaz különleges kivitelezési technológiát igénylő műszaki megoldásokat. Azonban a közfunkció és fokozott igénybevétel miatt javasoljuk a tartós, strapabíró anyagok és termékek beépítését. A magas minőségű kivitelezés a későbbiekben, az üzemeltetés során feltétlenül megtérül.

Perspektivikus metszet. A Studio Konstella kiemelt megvételt nyert terve a nagykátai Váci Mihály általános iskola pályázatán.
13/21
Perspektivikus metszet. A Studio Konstella kiemelt megvételt nyert terve a nagykátai Váci Mihály általános iskola pályázatán.

FENNTARTHATÓSÁG
A köznevelési intézmény feladataként tekintünk a tanulók látens környezettudatos nevelésére is. Ezért tartjuk kiemelten fontos feladatunknak a változó klimatikus viszonyok mellett az iskolaépület üzemeltetésekor a passzív energetikai megoldások alkalmazását. Ennek nem csak a közvetlen üzemeltetési költségek racionalizálása, hanem demonstrációs szerepe van. Ezek a megoldások jellemzően rejtve maradnak, vagy a legkevésbé sem látványosak. Mi mégis igyekszünk az osztálytermek, vagy a közösségi terek integráns részévé tenni. Az épületautomatizálás a passzív energetikai rendszereknek a kiegészítő eleme.

Egy jó és korszerű épület is alapvetően a csontvázzal, a tartószerkezettel kezdődik. A földszinti falazatok teljes egészében 50 cm vastag hőszigetelő vázkerámia-elemekből készülnek. Kívülről ragasztott mázas kerámiaburkolat, a belső tér felől egyrétegű, szálerősítéses fehér trassz-mész vakolat készül, ami vázkerámiával együtt a belső terek egészséges páraháztartásáért felelős. Nagyobb rendezvényeknél képes a megnövekedett páramennyiséget felvenni, majd leadni azt. Az emeleti szintek egységesen vasbeton oszlop-gerendázatos tartószerkezeti rendszerrel készülnek. A kitöltő falak a földszinttől eltérően itt 30 cm vázkerámia 20 cm ásványi szálas hőszigeteléssel, kívülről szilikát bázisú vékonyvakolattal készülnek.

Látványterv. A Studio Konstella kiemelt megvételt nyert terve a nagykátai Váci Mihály általános iskola pályázatán.
2/21
Látványterv. A Studio Konstella kiemelt megvételt nyert terve a nagykátai Váci Mihály általános iskola pályázatán.

Látványterv. A Studio Konstella kiemelt megvételt nyert terve a nagykátai Váci Mihály általános iskola pályázatán.
8/21
Látványterv. A Studio Konstella kiemelt megvételt nyert terve a nagykátai Váci Mihály általános iskola pályázatán.

A nyári hőterhelés csökkentése érdekében a nyílászárók a külső falazatokban a belső síkra vannak rendezve, hogy a magas napálláskor a szemöldök árnyékolja az üvegfelületet. A függőleges nyílászárók külső árnyékolószerkezete textil roló hőtükör kasírozással. Működtetése alapvetően automatikus, de a helyiségekben egyéni szabályozásra is van lehetőség. A központi tér felülvilágítója kültéri mozgatható lamellás árnyékolószerkezettel rendelkezik a nyári hőterhelést minimalizálásáért.

Az épület belső geometriájának nemcsak közösségformáló ereje van, hanem a gravitációs szellőztetés egyik fontos eleme. A nyílászárók tömör eleme szellőzőnyílást takar. Ezek, és a tető szellőzőrácsainak megnyitásával éjszakánként gravitációsan kiszellőztethető az épület.

Az épület az elektromos hálózaton felül a tetősíkra szerelt napelemekkel megtermelt elektromosságot használja. Az áramszolgáltatóval történő egyeztetés után pontosan definiálható a telepíthető fotovoltaikus panelek mennyisége. Az épületautomatizálás és a biztonságtechnikai rendszer szünetmentes tápellátása az átlagos áramszünetek esetére méretezett. A napelem rendszer segítségével ez az időtartam tovább növelhető.

Az iskolaépület gazdaságos üzemeltetésének egyre fontosabb elemévé válik a fűtés mellett a hűtés és szellőztetés megoldása. Alapvető célunk, hogy a fosszilis energiahordozók felhasználását optimális szintre szorítsuk. Így a fúrt talajszondás geotermikus rendszer ideálisan szolgálhatja ki az épületbe tervezett felület hűtés-fűtés igényét. A rövidebb ideig tartó nyári, illetve téli csúcsidőszakokban a tetőszinti gépészeti térben elhelyezett VRF segít az áthidalásban. A hűtés és fűtési igény további optimalizálása érdekében az épületben hővisszanyerős szellőztetési rendszert tervezünk.

Látványterv. A Studio Konstella kiemelt megvételt nyert terve a nagykátai Váci Mihály általános iskola pályázatán.
11/21
Látványterv. A Studio Konstella kiemelt megvételt nyert terve a nagykátai Váci Mihály általános iskola pályázatán.

Az egyre gyakoribb impulzusszerű csapadék kezelésére az épület északi oldalán zárt terepszint alatti záportározót tervezünk. Ezzel nemcsak a városi csatornahálózat terhelését csökkentjük, hanem az iskolaépület körüli zöldfelületek, tankertágyások és a gyümölcsös öntözését is támogatja az itt tárolható esővíz mennyiség.

Az iskola szabadtéri területén, ahol az akadálymentesítési követelmények nem igénylik a szilárd járófelületet, ott nyílt hézagos akácból készült fakocka burkolatot tervezünk, ami a csapadékvíz elszivárogtatásában és helyben tartásában segít. Az alkalmazott akác nemcsak ellenálló burkolat, de az alföldi táj honos kemény fája.

BELSŐÉPÍTÉSZET
A belső tér fő szervező motívuma az organikusan csavarodó lépcső- és növénysáv, ami tulajdonképpen egy barátságos, de biztonságos korlátszalag. A zsibongókba kékes árnyalatú melegpadlót terveztünk. Ezt egészíti ki a ruhatárolók természetes fafelülete.

A tantermek berendezése variálható. A frontális oktatás mellett különféle csoportos és centrális elrendezésben helyet foglalhat bennük 28 fő. A csoportszobák eltolható fa fallal és üvegezett felülvilágítóval kapcsolódnak a zsibongótérhez.

Látványterv. A Studio Konstella kiemelt megvételt nyert terve a nagykátai Váci Mihály általános iskola pályázatán.
3/21
Látványterv. A Studio Konstella kiemelt megvételt nyert terve a nagykátai Váci Mihály általános iskola pályázatán.

Látványterv. A Studio Konstella kiemelt megvételt nyert terve a nagykátai Váci Mihály általános iskola pályázatán.
4/21
Látványterv. A Studio Konstella kiemelt megvételt nyert terve a nagykátai Váci Mihály általános iskola pályázatán.

Ez az egységes belsőépítészeti koncepció fut végig a teljes épületen azzal a különbséggel, hogy a földszinten több átlátást engednek az üvegfalak és egyedi kialakítás ünnepli a belső galériás könyvtárat, valamint az elfüggönyözhető tánctermet.

A tornaterem apró lamellás faburkolata akusztikai és esztétikai célokat is szolgál. Ezáltal sportesemények mellett más rendezvények fogadására is alkalmas. Légies tartói szerkezeti szépséget csempésznek ebbe az amúgy egyszerű térbe.

Az oktatási koncepció fontos elemei a kültéri helyszínek, melyek változatos környezetben teszik lehetővé a tanórák megtartását: a tornaterem és az iskolaépület közti „öbölben", a lugassal fedett kültéri tanteremben és egy mini amfiteátrumban a kertben.

Látványterv. A Studio Konstella kiemelt megvételt nyert terve a nagykátai Váci Mihály általános iskola pályázatán.
9/21
Látványterv. A Studio Konstella kiemelt megvételt nyert terve a nagykátai Váci Mihály általános iskola pályázatán.

Az infokommunikációs hálózat és eszközök a korszerű oktatás elengedhetetlen részei. Azonban olyan gyorsan változnak az épület élettartamához képest, hogy nem terveztünk számukra egyedi bútorokat. A helyüket jelöltük ki csupán és a csatlakozási lehetőséget biztosítottuk.

Az infografikai rendszert javasoljuk egy későbbi tervfázisban egyedileg tervezni, mert saját karaktert adhat az iskolának. Ezt sem integráltuk a belsőépítészeti elemekbe a könnyebb cserélhetőség érdekében.

Studio Konstella

 

ZÁRÓJELENTÉS
„Pályázó az épületet egy kompakt tömegként a tervezési terület észak-keleti részére húzta, ezzel elérte, hogy a területen egy összefüggő, igen jól és többcélú módon hasznosítható kert, sportterület, zöldterület alakuljon ki. Ezzel a megoldással ez a terv tudta a legnagyobb, összefüggő kertterületet, a legsokoldalúbban használható iskolaudvart létrehozni, ahol viszont ennek ellenére a természetes zöldfelület kevés, de átgondolt koncepcióba vannak rendezve az udvar berendezései. Még a hátsó udvaron lévő értékes fa megtartására is törekszik.
A tömbszerű épület félnyeregtetős megoldásával törekszik pályázó illeszkedni a környezetéhez, illetve átmenetet képezni a többszintes beépítés és a kertvárosi lépték között. Az utcai monoton ablakosztásoknál kedvezőbb a kert felé néző homlokzat, – iskolához jobban illő, – játékosabb megjelenése. A homlokzati anyaghasználat önmérséklő, a környezetébe illő.
Az előkert kerítéssel történő leválasztása a közterületről meggondolandó, főként annak tudatában, hogy az épület bejárata nem is a homlokoldalon történik.
Kiváló a földszinti terület bejárat-aula-ebédlő-kert egysége, átláthatósága, használhatósága. Érdekesek és tiszták a térkapcsolatok, kedvezőek a szintek közötti átlátások. A földszinti terület kiváló használhatóságát pályázó az oldalra helyezett bejárattal éri el. Ennek megközelítésére egy fedett, nyitott árkádot húz az épület elé, mely így kiemeli, kijelöli az utcáról nézve az épület bejáratát. A beléptetés viszont szintén ezen az oldalsó bejáraton történik. Ennek eredménye, hogy a diák, szülő, látogató, vagy más, már a diákok által használt iskolakerten keresztül haladnak át. Ez súlyos biztonsági problémákat vet fel, akár a gyerekek ellenőrizetlen távozása, akár idegenek őrizetlen bejutása miatt.
Kedvező viszont a tornaterem külön tömegben való elhelyezése és önálló megközelítési lehetősége, ez a külső használat lehetőségét biztosítja.
Tantermek, zsibongó aránya megfelelő, flexibilis csoportszobák szimpatikusak, függőleges közlekedők pozíciója jó, a tornaterem mérete azonban nem felel meg a kiírásnak. Belsőépítészeti kialakítása racionális, funkcionális, szép.
Az épület nagyon racionális térszervezése és tömegképzése miatt kivitelezési költsége nagyon takarékos, valószínűleg üzemeltetési költsége is hatékony. A belső faszerkezet karbantarthatósága nehézkes, viszont az egyéb burkolatok és a homlokzat lényegesen racionálisabb és üzemeltetésbarátabb.
Pályázó parkolókat nem hozta be a területre, az önkormányzati telken helyezte el azokat.
A pályaművet különleges értékei miatt a Bírálóbizottság kiemelt megvételben részesíti."

 

Szerk.: Borenich Levente

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.