építészet : környezet : innováció
Bán Ferenc rajza

Aktívház és zöld dizájn – a MOL új budai benzinkútja

Január 20-án adták át a megújuló energiaforrásokat aktívan hasznosító, új MOL-töltőállomást Budapest XII. kerületében, az Istenhegyi úton. A jövőbe mutató projekt kihívásairól és részleteiről Zombori Zsolt építész mesélt. A helyszínen Garai Péter járt, a nem mindennapi létesítményt pedig Zsitva Tibor fotóival mutatjuk be.

Környezetbarát benzinkút – elsőre furcsa megállapításnak, akár oximoronnak is tűnhet, ám ha arra gondolunk, hogy az épület saját maga állítja elő a működéséhez szükséges energiát - sőt még többletet is termel -, a kép máris árnyaltabbnak tűnik. Ilyen MOL-töltőállomást adtak át 2012. január 20-án Budán, a XII. kerületben, az Istenhegyi út egyik kanyarulatában.

 

Mol kút, tervező: Zombori Zsolt, fotó: Zsitva Tibor
Mol kút, tervező: Zombori Zsolt, fotó: Zsitva Tibor
Mol kút, tervező: Zombori Zsolt, fotó: Zsitva Tibor
 

 

Zombori Zsolt, az Európa Stúdió építésze hat évvel ezelőtt nyerte meg a MOL-töltőállomások új külső arculattervezésére kiírt pályázatot. Az Istenhegyi úti „jövő töltőállomása” tervezési programjában nagy hangsúllyal szerepelt az innovatív zöld megoldások integrált alkalmazása. A munkát többéves tanulás, vizsgálódás, a témában való elmélyedés előzte meg, amelynek során az építész elvégezte a berlini Szolár Akadémiát, valamint számos nemzetközi konferencián vett részt, kiállításokra, vásárokra látogatott el. „A feladat egyfajta jövőkutatás volt, ami rendkívüli izgalmat és kihívást jelentett. Meg kellett jósolnunk, milyen lesz a világ 5-10 év múlva, hiszen a szolár technológiák akkoriban még kevésbé fejlett stádiumban voltak” – mondta Zombori Zsolt.

 

Mol kút, tervező: Zombori Zsolt, fotó: Zsitva Tibor
Mol kút, tervező: Zombori Zsolt, fotó: Zsitva Tibor
Mol kút, tervező: Zombori Zsolt, fotó: Zsitva Tibor
Mol kút, tervező: Zombori Zsolt, fotó: Zsitva Tibor
 

 

A kiindulást a benzinkutak több évtizede kialakult, „öröklött doboz-építészetének” újragondolása jelentette. „Már az első vázlatainkban egy részben földbe rejtett, dombház-szerű képződmény szerepelt, napelemekkel és szélkerékkel. Utóbbiról végül lemondtunk, mert a szélenergia hasznosítása hazánkban kevésbé hatékony” – mesélt az építész a kezdetekről. A „felkészülés” részét képezte egy A+ kategóriás irodaház-felújítás projektje, amely egy éve készült el. Az összegyűjtött információk és tapasztalatok birtokában a konkrét tervezési folyamat fél évig tartott, a kivitelezés pedig mindössze 95 napig, amelynek minősége szintén példaértékű. Az építésben döntően magyar cégek és gyártók vettek részt, amelynek során több, korábban még nem alkalmazott innovatív fejlesztés született.

 

Mol kút, tervező: Zombori Zsolt, fotó: Zsitva Tibor
Mol kút, tervező: Zombori Zsolt, fotó: Zsitva Tibor
Mol kút, tervező: Zombori Zsolt, fotó: Zsitva Tibor
 

 

A kezdeményezés világszinten úttörőnek tekinthető, főként a környezetbarát megoldások integrált alkalmazása miatt, amelyre benzinkutak esetében eddig - a tervező tudomása szerint - még nem volt példa. Egy évvel ezelőtt Dubai-ban épült egy magát világelsőnek hirdető öko-benzinkút, itt a környezettudatosság az autómosáshoz felhasznált víz összegyűjtésében, a napelemes világításban és a szelektív hulladékgyűjtésben merül ki.

 

Mol kút, tervező: Zombori Zsolt, fotó: Zsitva Tibor
Mol kút, tervező: Zombori Zsolt, fotó: Zsitva Tibor
Mol kút, tervező: Zombori Zsolt, fotó: Zsitva Tibor
Mol kút, tervező: Zombori Zsolt, fotó: Zsitva Tibor
 

 

Az eddig megszokott, 90 cm magas előtető (canopy) helyett itt mindössze 18 cm összvastagságú, egyirányba lejtő, egyhéjú hártyaszerkezetet látunk. A kétrétegű edzett-ragasztott üvegtetőt a felületbe laminált polikristályos napcellák borítják, a vezetékek és a kötődobozok - a gondos tervezésnek köszönhetően - alulról egyáltalán nem láthatók. A filigrán tartószerkezet miatt a világítás megtervezése külön kihívást jelentett. A tartóoszlopokból kinövő ferde „ágakba” integrált Power LED-ek fényét beépített prizmák törik meg és teszik függőlegessé. A szolárfák kezdettől fogva szerepeltek a koncepcióban, elsősorban szimbolikus, illetve figyelemfelkeltő, „nevelő” célzattal. A 8 %-os lejtésben álló, öntisztulásra képes - összesen 50 m2 felületű - levelek formája az első terveken még hatszögletű volt; később kapták végleges, rombusz alakjukat.

A lejtős területbe simuló épületet passzívházként tervezték meg, 70 cm összvastagságú falakkal és födémszerkezettel; a 150 m2-es extenzív zöldtető a hegyvidéki környezetbe való illeszkedés figyelembevételével készült. A zöldfal teljesen egyedi tervezésű: a téglakötésben elrendezett, varjúháj-félék családjába tartozó talajtakarók vízutánpótlását csepegtető rendszer és speciális vízmegtartó réteg biztosítja. A növényzetet a 195 m2-es üvegtetőről elvezetett és ciszternákban összegyűjtött esővízből öntözik. A homlokzatokon megjelenő faburkolat újrahasznosított fazúzalékból készült, a belső térben pedig - szintén újrahasznosított - hullámkartonból készült berendezési tárgyakkal találkozhatunk, amelyek a Terbe Design nevéhez fűződnek. A térbe lógatott, 512 használt parafadugóból készített lámpa, valamint a három, északi zuzmóval díszített gömb külön attrakciót jelent.

 

Mol kút, tervező: Zombori Zsolt, fotó: Zsitva Tibor
Mol kút, tervező: Zombori Zsolt, fotó: Zsitva Tibor
 

 

A „zöld” koncepciót tükrözi a szemetesek, a hulladéktárolók, valamint a rejtett kamerák egyedi dizájnja is, a térburkolat pedig világoszöld árnyalatú bazaltbetonból készült. A töltőállomás vendégei hatalmas LED-kijelzőn láthatják az épület által termelt elektromos energia és a növények által elnyelt CO2 mennyiségét, amit a megnyitás óta folyamatosan mérnek. A kút alkalmazottai szerint a betérők zöme kíváncsian szemléli és értékeli az újfajta fejlesztéseket, többen érdeklődtek már ezek részleteiről is.

 

Mol kút, tervező: Zombori Zsolt, fotó: Zsitva Tibor
Mol kút, tervező: Zombori Zsolt, fotó: Zsitva Tibor
Mol kút, tervező: Zombori Zsolt, fotó: Zsitva Tibor
 

 

Zombori Zsolt véleménye szerint az elkövetkező években a szolár technológiák egyre szélesebb körben terjedhetnek el. Az Istenhegyi úti töltőállomás elsősorban a számos prototípus (például a levelek, világítótestek) legyártása miatt jelentett költségbeli többletet, a megbízható működés viszont 25-30 éven keresztül garantálható. „Ki kellene találni a jövő jól működő rendszereit, amelyek az előregyártás révén jelentősen olcsóbbá válhatnának” - összegezte gondolatait az építész. Az alkalmazott műszaki megoldások és dizájn-elemek - vagy ezek variánsai - a jövőben akár több MOL benzinkúton is feltűnhetnek, az itt szerzett tapasztalatok felhasználásával.

Garai Péter


Napelemes, „zöld” MOL töltőállomás
vezető tervező: Zombori Zsolt

Zombori Zsolt

építész munkatársak: Kiss Péter, Papp Dávid Béla, Bárdos Gabriella
tervezés éve: 2010
generáltervező: Európa Stúdió Építészet-Belsőépítészeti Kft.
tartószerkezetek: Medek Ákos - Medek Kft.
épületgépészet: Nógrádi Péter - Hano-plan Kft.
épületvillamosság: Kovács Gábor - H.P. Mérnökiroda Kft.
belsőépítészet: Myd II. Kft.
egyedi lámpák: Zengővári Kft.
kartonbútorok: Terbe Design
generálkivitelező: Meto-Építő Zrt.
szerkezet: Metalux Kft.
begbízó: MOL Nyrt.
projektmenedzser: Céh Beruházó Zrt.
fotók: Zsitva Tibor

 

 

7 vélemény | vélemény írásához jelentkezzen be »