Helyek/Infrastruktúra

Autó helyett vonat – Folytatódhat a budapesti elővárosi vasutak fejlesztése

1/6

Budapest–Hatvan és Budapest–Újszász–Szolnok vasútvonalak fejlesztése – forrás: Vitézy Dávid Facebook oldala

Hirdetés
?>
Budapest–Hatvan és Budapest–Újszász–Szolnok vasútvonalak fejlesztése – forrás: Vitézy Dávid Facebook oldala
?>
Budapest–Hatvan és Budapest–Újszász–Szolnok vasútvonalak fejlesztése – forrás: Vitézy Dávid Facebook oldala
?>
Budapest–Hatvan és Budapest–Újszász–Szolnok vasútvonalak fejlesztése – forrás: Vitézy Dávid Facebook oldala
?>
Budapest–Hatvan és Budapest–Újszász–Szolnok vasútvonalak fejlesztése – forrás: Vitézy Dávid Facebook oldala
?>
Budapest–Hatvan és Budapest–Újszász–Szolnok vasútvonalak fejlesztése – forrás: Vitézy Dávid Facebook oldala
?>
Budapest–Hatvan és Budapest–Újszász–Szolnok vasútvonalak fejlesztése – forrás: Vitézy Dávid Facebook oldala
1/6

Budapest–Hatvan és Budapest–Újszász–Szolnok vasútvonalak fejlesztése – forrás: Vitézy Dávid Facebook oldala

Autó helyett vonat – Folytatódhat a budapesti elővárosi vasutak fejlesztése
Helyek/Infrastruktúra

Autó helyett vonat – Folytatódhat a budapesti elővárosi vasutak fejlesztése

2020.11.26. 14:04

Cikkinfó

Támogatott tartalom

Szerzők:
Hulesch Máté

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Cég, szervezet:
Budapest Fejlesztési Központ

Megjelent a Budapest Fejlesztési Központ tervezői tendere Kőbánya felső – Rákos – Rákosliget vasúti szakasz felújításáról és vasúti kapacitásának bővítéséről. A fejlesztés elengedhetetlen ahhoz, hogy a hatvani és újszászi, naponta tízezrek által használt elővárosi vonalakat többen és kényelmesebben használhassák, a vonatok sűrűbben járhassanak Budapestre. A munkák előkészítését és a tervezést a Budapest Fejlesztési Központ irányítja, a tervezőknek európai uniós nyílt közbeszerzési felhívásra lehet jelentkezni.

A főváros kétségkívül egyik legnagyobb problémája a rengeteg autó, és az ezzel járó zaj, légszennyezés és dugók. Bár ez sokakat zavar, a legtöbben már megszoktuk, a városi élet velejárójának tartjuk – Budapesten sokan laknak, ezért elkerülhetetlen, hogy ennyi autó legyen. Elgondolkodtató azonban, hogy az 1,7 millió lakosú városba közel ugyanennyi ember utazik be dolgozni vagy tanulni, jelentős részük autóval. Ha ennek a rengeteg autósnak csak egy részét sikerülne rábírni arra, hogy a közösségi közlekedést válasszák személygépjárművük helyett, az egész város fellélegezhetne. Az elővárosi vasút fejlesztésének éppen ez a célja.

A felmérések szerint óriási potenciál van az elővárosi vonalak fejlesztésében, reggelente több mint kétszer ennyi vonat is megtelne utasokkal az elővárosokból és a külső kerületekből érkezőkkel, a főváros belső területeire naponta zúduló autóáradat csak ilyen jellegű fejlesztésekkel mérsékelhető – írja Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója posztjában. A Rákoson egyesülő hatvani és újszászi vonalak együttesen az ország egyik legforgalmasabb vasúti folyosóját jelentik naponta 42 ezer ingázóval.

Budapest–Hatvan és Budapest–Újszász–Szolnok vasútvonalak fejlesztése – forrás: Vitézy Dávid Facebook oldala
1/6
Budapest–Hatvan és Budapest–Újszász–Szolnok vasútvonalak fejlesztése – forrás: Vitézy Dávid Facebook oldala

Az ingázóforgalmon kívül a távolsági, nemzetközi és teherforgalomban is fontos szerepet töltenek be ezek a vonalak, elhelyezkedésükből adódóan a kelet-magyarországi és a dunántúli országrészek felé is vasúti kapcsolatot jelentenek, a Miskolc, Békéscsaba és Erdély irányába utazókat is kiszolgálják. A BFK által koordinált több másik projekthez kapcsolódva a sűrűbb és kényelmesebb közlekedésen kívül az utasok új irányokba is utazhatnak majd: a Déli Körvasút fejlesztésével az új Népliget (átszállás az M3-as metróra), Közvágóhíd (átszállás a hévekre), Nádorkert megállók és a budai agglomeráció felé, a külső körvasúton pedig Újpalotára és az esztergomi vonalra. De a hagyományos irányban, a Keleti pályaudvar felé is lesz új kapcsolat: a BFK megrendelésére tervezés alatt álló új, a Hungária körútnál készülő megállónál az 1-es, 28-as, 37-es, 62-es villamosra lehet majd átszállni.

A fejlesztés Kőbánya és a XVII. kerület, Rákosmente, illetve Ecser, Pécel, Gödöllő, Isaszeg, Aszód, Hatvan, Maglód, Gyömrő, Sülysáp térségének jelent megbízhatóbb vasúti közlekedést és új kapcsolatokat. A cél az, hogy a Keleti pályaudvartól legalább Pécelig és Gyömrőig 15-15 perces járatsűrűség legyen biztosítható a MÁV Start elővárosi vonatai számára a Budapest–Hatvan és Budapest–Újszász vonal belső szakaszán. Ehhez a meglévő kettő mellé további vágányokat kell építeni a Keleti pályaudvar és Rákosliget között, ami lehetővé teszi majd az elővárosi vonatok sűrítését a zsúfolt budapesti szakaszokon, és ez a feltétele annak, hogy az elővárosokból több vonat tudjon indulni a főváros felé.

Budapest–Hatvan és Budapest–Újszász–Szolnok vasútvonalak fejlesztése – forrás: Vitézy Dávid Facebook oldala
4/6
Budapest–Hatvan és Budapest–Újszász–Szolnok vasútvonalak fejlesztése – forrás: Vitézy Dávid Facebook oldala

A Budapest Fejlesztési Központ a MÁV-val együttműködésben kialakított tervezési programja szerint új, harmadik vágány létesül Kőbánya felső és Rákos, valamint Rákos és Rákosliget között és az eredeti, 100 km/órás pályasebesség is helyreáll. A vágányfelújítás és -bővítés mellett a BFK tervei szerint Kőbánya felső állomást áthelyezik az Élessarokhoz, így könnyebb lesz átszállni az ott közlekedő buszokra, villamosokra. Új megálló épül a Közlekedési Múzeum leendő új otthona mellett, a Hungária körútnál, így a hatvani és újszászi–szolnoki vonalról érkező elővárosi vonatok új átszállási kapcsolatot kapnak az 1-es villamosra – az új megállót a forgalmi modellezések szerint akár 10 ezer utas is használhatja majd naponta. Rákosnál a vonalak szétágazása a nagyobb kapacitás érdekében külön szintűre épül át. A környéken lakók régi panasza, hogy a Jászberényi út felől egy, a Tündérfürt utca irányából pedig két sorompón keresztül vezet az út a Keresztúri úthoz. Ezen segít, hogy a Tárna utcánál felüljáró készülhet a beruházás részeként a vasút felett.

A korszerűsítéseknek köszönhetően az elővárosi vonatok gyorsabban és sűrűbben járhatnak majd, így az elővárosok és a főváros között közlekedő utasok számára az eddiginél jóval vonzóbbá válhat a vonatközlekedés. A kényelmesebb, gyorsabb közlekedés miatt egyre többen válthatnak autóról vonatra, aminek köszönhetően csökkenhet a fővárosi utak forgalma és a levegőszennyezés, összességében a fővárosban és az elővárosokban lakók életminősége is jelentősen javulhat.

 

Forrás: Vitézy Dávid Facebook oldala

(x)

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Örökség

VÁRKERT BAZÁR // Egy hely + Építészfórum

2021.03.24. 18:04
00:07:03

A dualista Monarchia kialakulsával Budapest elindult az uralkodói központtá válás útján, melynek szimbolikus eleme volt a korszerűtlen királyi palota nagyszabású átépítése. A megtisztelő feladatot nem más kapta, mint az építészóriás Ybl Miklós. A munkálatok az épületegyüttes környezetének rendezésével kezdődtek, így jött létre 1875 és 1882 között a Várhegy Duna felé néző oldalán a Várkert Bazár. A látványos neoreneszánsz stílusú épülethez és a mögötte található királyi kerthez egy szintén elegáns kialakítású műszaki épület is tartozott, ez a Várkert Kioszk. Az Egy hely és az Építészfórum közös sorozatának legújabb részében a magyarországi neoreneszánsz építészet kiváló példájával ismerkedhetünk meg.

A dualista Monarchia kialakulsával Budapest elindult az uralkodói központtá válás útján, melynek szimbolikus eleme volt a korszerűtlen királyi palota nagyszabású átépítése. A megtisztelő feladatot nem más kapta, mint az építészóriás Ybl Miklós. A munkálatok az épületegyüttes környezetének rendezésével kezdődtek, így jött létre 1875 és 1882 között a Várhegy Duna felé néző oldalán a Várkert Bazár. A látványos neoreneszánsz stílusú épülethez és a mögötte található királyi kerthez egy szintén elegáns kialakítású műszaki épület is tartozott, ez a Várkert Kioszk. Az Egy hely és az Építészfórum közös sorozatának legújabb részében a magyarországi neoreneszánsz építészet kiváló példájával ismerkedhetünk meg.

Helyek/Köztér

SÁRKÁNYOK ÉS DELFINEK PESTEN ÉS BUDÁN // Egy hely + Építészfórum

2021.02.24. 16:10
00:06:00

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében a budapesti sárkányok és delfinek nyomába eredünk, amelyeket természetesen nem az állatkertben fogunk megtalálni, ám talán nem is kell olyan messzire mennünk a rejtély első megoldásáért. Három sárkány és nyolc delfin bújik Pesten és Budán, amik mellett nap mint nap sétálhatunk el anélkül, hogy ismernénk múltjukat, pedig 150 éves vándorlásuk során az egész város történetét elmesélik nekünk.

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében a budapesti sárkányok és delfinek nyomába eredünk, amelyeket természetesen nem az állatkertben fogunk megtalálni, ám talán nem is kell olyan messzire mennünk a rejtély első megoldásáért. Három sárkány és nyolc delfin bújik Pesten és Budán, amik mellett nap mint nap sétálhatunk el anélkül, hogy ismernénk múltjukat, pedig 150 éves vándorlásuk során az egész város történetét elmesélik nekünk.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk