építészet : környezet : innováció

Az MTK stadionja - a IV. díjas terv

Még december elején hirdették ki az MTK futballcsapatának budapesti stadionjára kiírt tervpályázat eredményét. Az ACW Konzorcium (Archiflex Studió Építésziroda, CET Budapest Kft., Wéber Építésziroda Kft) pályamunkáját IV. díjjal jutalmazta a zsűri. Bemutatjuk Csomay Zsófia, Heppes Miklós, Koczka István, Wéber József és munkatársaik tervét.

A tervezést meghatározó fő szempontok a következők voltak:

  • a több mint 100 éves klub történelmi hagyományait figyelembe vevő, a mai kor igényeit maximálisan kiszolgáló épületegyüttes létrehozása,
  • az MLSZ. 10/B. osztály és az UEFA 3 kategória infrastrukturális előírásainak kielégítése,
  • az ütemezett fejlesztési elképzelések biztosítása három ütemben,
  • kialakult városi szövetbe illeszthető beépítés,
  • a korszerű stadion építéseknél megkövetelt szurkolói, gépjármű forgalmi, parkolási rend kialakítása,
  • az eseményekhez kötött, illetve a folyamatosan működő funkciók, területek elválasztása.

1.) Telepítés, beépítés alapelvei

A Hidegkuti Nándor Stadion telepítésénél meghatározó volt a telek geometriai adottsága, a centerpálya 90 fokkal elforgatott É-D hossztengelyű tájolása, valamint a lehetőségek szerinti 4 oldali aréna jellegű lelátók biztosítása.

Helyszínrajz, forrás: ACW

Ennek megfelelően a pályát a telek szélesebb, Hungária körút felöli részén helyeztük el É-D-i hossztengellyel. Ez a telepítés lehetővé tette, hogy az alsó 4 sor lelátó „aréna” jelleggel körbe ölelje a pályát, és a keleti és nyugati oldalakon kialakuljanak a hosszoldali nagyobb lelátó felületek. Az épületet a Hungária körút felöli oldalon a telekhatártól 11,0 métert visszahúztuk, így lehetővé vált a főbejárat előtt – a mai rendezetlen terület helyén – egy burkolt felületű, intenzív növényzetű (részen meglevő állomány), leülő felületekkel, szobrokkal gazdagított városi teresedés létrehozása. A teresedés kettős funkcióval bír:

  • egyrészt elosztja a lökésszerűen jelentkező érkező – elmenő szurkolói forgalmat,
  • másrészt leválasztja a Hungária körút zavaróan intenzív forgalmát, zaját; egy nyugodt gyalogos zónát biztosítva.

Az épület délkeleti sarkán lévő teret, a Hungária körút egy ismert városi pontjává kívánjuk tenni.

A Salgótarjáni út felöli, szélesebb telekrészen, figyelembe véve az MTK hagyományait (szurkolói forgalom, elbontásra kerülő klubház) alakítottuk ki az új klubház épületét.

Ide a napi használatban, folyamatosan működő funkciók kerületek, önálló utcai bejárattal, mint:

  • MTK Memorial
  • étterem – söröző, kávézó
  • családi helyiségek
  • sportbolt, szuvenír
  • egyesületi irodák
  • egyéb kiszolgáló területek.

A Memoriál klubházban történő elhelyezésével az MTK sportklub-történeti kiállítása a nagyközönség számára bármikor elérhető, megtekintése a sportrendezvényektől függetlenül is lehetséges.

A pálya nyugati hosszoldalán kialakított főépület előtt a BKV védett klubházának tengelyében, egy a Salgótarjáni utat a Sport utcával összekötő, megemelt szintű, burkolt főbejárati tér, „plató” létesül.

Ez a terület biztosítja a nyugati oldali bejáratok és kijáratok szintbeli megközelítését, külön rendezvény esetén a VIP terem közvetlen megközelítését is.

Alaprajz - földszint, forrás: ACW

A telek Törökbecse utca felöli részén, a meglévő terepszinten, az utca szintjétől lesüllyesztve - a meglévő terepadottságok kihasználásával - alakítjuk ki a szükséges parkolókat, valamint a szükséges gyakorlópályát. A parkoló terület a Törökbecse utca felől egyirányú rámpákon közelíthető meg, hagyható el. Süllyesztett, növényzettel telepített kialakítása rendezett, szellős látványt biztosít a későbbi ütemben megvalósítható fejlesztéseknek is.

2.) Közlekedési kapcsolatok, parkolás

Az MTK szurkolók hagyományosan tömegközlekedéssel (37-es villamos), gyalogosan, esetleg kerékpáron érkeznek a Stadionhoz. A tervezett új beépítésnek, valamint az egyszerű, gyors közlekedés igényeinek megfelelően az alábbi módosításokat javasoljuk:

37-es villamos:

  • a Hungária körúti mindkét irányú megálló a K-i oldalra kerül,
  • új megállók létesülnek a nyugati oldali MTK főtér vonalában,
  • az Asztalos Sándor utcai megálló áthelyezésre kerül a Salgótarjáni úti edzőpályákhoz,

1-es villamos:

  • új megállójából egyenes rávezetésű zebra a bejáratokhoz,
  • Hungária körút – Salgótarjáni út kereszteződésében zebrák nyomvonalainak egyszerűsítése.

A javasolt módosítások elfogadása esetén a lökésszerű szurkolói forgalom egyszerűen és gyorsan érheti el a főbejáratokat.

A nagyszámú kerékpáros szurkoló részére a Törökbecse utcai telekhatár mentén, valamint az MTK főtéren biztosítunk parkolóhelyeket.

A személygépkocsival és busszal érkezők (VIP, játékosok, dolgozók, akadálymentes, sajtó) a Salgótarjáni út – Asztalos Sándor utca felől érhetik el a süllyesztett parkolót és a Sport utca felé történik a kihajtás. Ide érkeznek a TV közvetítő kocsik, mentők, tűzoltók, egyék áruszállítók is. A be- és kihajtás ezen a területen csak engedéllyel, ellenőrzött módon lehetséges.

Alaprajz - pályaszint, forrás: ACW

A szervezetten érkező vendégszurkolók fogadása a Hungária körút felől a Százados utcában történik, ahonnan gyalogosan, közvetlen útvonalon érhetik el a számunkra kijelölt bejáratot. A buszokat és személygépkocsikat, a BKV telepén kialakított, meccsek idején őrzött parkolókban hagyják. Az itt kialakított parkolók szolgálhatnak, a későbbi ütemekben megvalósuló fejlesztések parkolási igényeinek kielégítésére is.

3.) Belső forgalom

Szurkolói forgalom:

A vendégszurkolók a Százados úti parkolóból rövid, biztosított útvonalon érhetik el, a részükre kijelölt „B” jelű bejáratot, illetve ugyanezen az útvonalon távoznak is. A „B” jelű bejárattól közvetlenül érhetik el a részükre leválasztott szektorokat a +4,20 m, ill. +9,20 méteres szinteken.

A hazai szurkolók fogadására az „A”; „C”; „D” jelű bejáratok szolgálnak. A hazai családos szurkolók fogadására a „C” jelű, Sport utca felőli bejárat van kijelölve, ami a megemelt szintű főbejárati téren közelíthető meg. Az MTK „B” közép részére, hagyományosan a klubház melletti „D” jelű bejáratot terveztük, ahonnan a kapu mögötti lelátórészek közvetlenül megközelíthetőek.

A stadionba a szurkolók az utcaszinttel, illetve a megemelt főtérrel azonos +4,20 méteres szintre érkeznek a sarkokon, ahonnan a könnyű tájékozódást segítő betekintés nyílik a pályára, lelátókra.

Alaprajz - VIP szint, forrás: ACW

Erről a közlekedő, elosztó területről aréna töltéssel érhetőek el az alsó, illetve felső széksorok. Az eltávozás részben az aréna bejáratokon keresztül, részben a homlokzatok mentén húzódó egykarú, menekülő lépcsőkön és közvetlen kijáratokon keresztül történik a szabadba.

VIP forgalom:

A VIP nézők – jellemzően gépkocsival – ellenőrzött behajtóval a süllyesztett parkolószintre érkeznek. Innen, a centrális elhelyezkedésű főbejáraton jutnak a fogadó előcsarnokba, ahonnan a függőleges közlekedő magokon (liftek, lépcsőházak) keresztül juthatnak fel az I. és II. szinten lévő VIP termekbe, lelátókra, valamint a III. szinten létesülő skyboxokba.

Sportolók útja:

A sportolók részére külön bejáratot alakítottunk ki, a süllyesztett parkoló szintjéről. Innen egy belső ellenőrzött folyosón keresztül közelíthetik meg az öltözőcsoportokat. Ugyancsak ezen az útvonalon közlekedhetnek az edzők, versenybírók, ellenőrök, sportorvosok.

A játékosok az öltözőcsoportból ezen a folyosón keresztül közvetlenül érik el a játékos bejárót a „mix zóna” érintésével.

A sajtó útja:

A sajtó munkatársai a terepszinten a parkolóból jutnak be a főépületbe, ahonnan a recepció érintésével egy külön közlekedő vezet a konferencia terembe, televíziós helyiségekbe. A TV közvetítő kocsik területét, közvetlenül ezen területek előtt alakítottuk ki. Az újságírói lelátó és a III. szinti rádiós-televíziós közvetető helyek, főkamera állás az előcsarnokból nyíló lifteken érhetőek el, a pálya tengelyének közelében.

Homlokzatok, metszetek, forrás: ACW

Akadálymentes közlekedés:

A terepadottságok kihasználásával kialakított süllyesztett pályaszint miatt, az akadálymentes megközelítés természetes módon, a terepszinten biztosított mind az „A”, mind a „B”, „C” és „D” jelű bejáratokon keresztül, az alsó lelátók felső síkján kialakított MS nézőhelyekre. A főbejárat oldalán a parkolószintről, a felvonókon keresztül bármelyik épületszint akadálymentesen elérhető.

Áruszállítás, hulladék elszállítás:

A stadion és a klubház gazdasági kiszolgálása, hulladék elszállítása, a parkoló szintjén, a főbejárat DNy-i sarkán kialakított, tehergépkocsi úrszelvényre méretezett gazdasági bejáraton keresztül biztosított. Ugyancsak ezen a bejáraton keresztül lehet közvetlenül a pálya szintjére behajtani, akár különböző áruszállítások, akár bármely vészhelyzet (mentők, tűzoltók) esetén. A tervekben javasolt, Hungária körút felőli részen kialakítható fitness és sportszolgáltatás funkciójú terület gazdasági kiszolgálása szintén innen történhet.

4.) A funkciók területi felosztása:

A talajfűtéssel kialakított centerpályát a jelenlegi pálya szintjén, 90°-os elforgatással alakítjuk ki, figyelemmel a megkívánt tájolási követelményekre, valamint a magas talajvízszintre.

A létesülő lelátók alsó sorai, melyek arénaszerűen körbe ölelik a futballpályát, gyakorlatilag a terepszintről közvetlenül közelíthetőek meg. A nagyobb befogadóképességű lelátó területek a hosszoldalak mentén létesülnek, a tájolásból adódóan eltérő funkciókkal. A Hungária körút felüli kevésbé kedvező K-i oldal „tiszta” lelátó funkció a szükséges kiszolgáló helyiségekkel (WC csoportok, büfék, eü. helyiség). a felső +9,20 m szinten kialakított közlekedő terület alkalmas a későbbi lelátó kapacitás bővítés fogadására is. A sportszakértő javaslatára, ezen a területen helyet biztosítottunk mozgó büfépultok elhelyezésére. Erre a javaslat szerint azért van szükség, mert a stadion bevételek egyik jelentős forrása a büfék forgalma, melyek a lökésszerű forgalmat 15 perc alatt, csak egyenletesen elosztott nagy kiszolgáló felületen tudják biztosítani. Ez a szakértők által alátámasztott igény, a kiírásban szereplő méretekhez képest többlet területeket igényel, gazdaságos mozgó árusítással.

Látványterv, forrás: ACW

A lelátó I. szintje alatti épületrészen adódó terepszint alatti tér, fejlesztési területként hasznosulhat, kapcsolódva a programban meghatározott elképzelésekhez, mint:

  • fitness, aerobik, és egyéb sportedző termek kialakítására alkalmas terület
  • Labdarúgó Akadémia fedett edzőterülete
  • speciális sporttal kapcsolatos kis üzletek

A terület gazdaságos kialakítása és üzemeltetése hozzájárulhat a beruházás hosszú távú, fenntartható működéséhez.

A kedvezőbb tájolású Ny-i oldalon létesül a stadion főépülete az eseményekhez kötődő funkciókkal, mint: - VIP terem

  • VIP lelátók, terasz, VIP boxok
  • újságírói helyek
  • közvetítői és kamera állások.

A főépület legalsó, a parkolóval és a pályával azonos szinten a sport kiszolgáló funkciók (öltözők, bemelegítő helyiségek, orvosi területek, szertárak), valamint a sajtókonferencia és televíziós közvetítő helyiségek nyertek elhelyezést.

A Salgótarjáni út felőli oldalon létesül az új 4 szintes klubépület, a folyamatos működésű funkciókkal. Pince szintjén üzemeltetési helyiségek, az étterem árufogadási területei, valamint a szurkolói kelléktár. Az utca szintjén, a hangsúlyos sarok fedett-nyitott területéhez kapcsolódva létesül az étterem-söröző, galéria szintjén kávézóval. Az utca lejtését követő szintről nyílik az épület főbejárata, és az MTK szuvenír- és sportbolt. Az épület valamennyi vendéglátó létesítményének ellátását az étteremhez kapcsolódó konyhaüzemből javasoljuk kiszolgálni.

Látványterv, forrás: ACW

A megnövelt számú jegypénztár, szintén itt került elhelyezésre, a szakértői javaslatnak megfelelően elkülönítve a forgalmas szurkolói bejáratoktól.

Az I. emeleti, +9,20 méteres szinten az MTK Memorial helyiségei, interaktív berendezéssel, szülői váró, játszóház, és a kávézó nyert elhelyezést. Ez a szint kapcsolódik a stadion felső szinti lelátó szintjeihez, melyen keresztül közvetlen átjárás biztosított a klubház és a főépület között. A legfelső +13,20 méteres szinten az MTK egyesület irodái kerültek kialakításra, vizuális kapcsolatban a centerpályával.

A főépület és a klubépület eltérő működése miatt indokolt elválasztását, követik a gépészeti területek elosztása is.

5.) Megvilágítás

A pályavilágítást, a legkorszerűbb igényeknek megfelelő, káprázásmentes nagy magasságból (36-38 n) biztosítjuk, a pálya négy sarkán elhelyezett jelképszerűen megformált világítóoszlopokról. Az oszlopok lelátó szint felett külső burkolata áttetsző, (esetleg csak előtető szintjétől), és a rendezvények idején belülről nem zavaró fényerővel megvilágított, ami az új stadionnak egy hangsúlyos, jellegzetes elemévé válhat.

Az oszlopok belsejében légcsatornák épülnek, melyeken keresztül a legkedvezőbb helyen, nagy magasságban történik a szellőzéshez szükséges friss levegő beszívása, illetve az elhasznált levegő kifúvása.

A lelátó területek, az előtető enyhén emelkedő alsó síkjába süllyesztett, a pályára merőleges irányú vonalmenti LED-es megvilágítást kapnak.

Látványterv, forrás: ACW

6.) Tömegkialakítás, anyaghasználat

A telek elhelyezkedése és a környezet beépítése indokolja a városi létékű összefogott tömeg és homlokzatképzést. Ezt a célt, az eltérő használatú épületrészek lefedő könnyed megjelenésű tartószerkezettel, és azt alátámasztó, a homlokzaton körbefutó oszlopsorral kívántuk elérni.

Ezzel a kialakítással, véleményünk szerint, az eltérő funkciók formai és anyaghasználata egységesen tud megjelenni

A lelátók és az egyéb épületrészek felett végigfutó filigrán előtető előregyártott vasbeton szerkezetű, egységes látszóbeton felületekkel. A lelátók külső homlokzati síkját egy áttetsző, feszített fém háló borítja. A sarkokon elhelyezkedő főbejáratok felett a háló besűrűsödik, és a bejárati jelek a hálószerkezetbe beleszövődnek. A bejáratokat és a menekülő kijáratokat látszóbeton kapuzatok alkotják. A főépület homlokzatát egységes függönyfal képezi, azonos síkban a csatlakozó hálószerkezettel. A klubépületen, amely egy formailag is elkülönülő épületrész, a sávosan megnyitott homlokzati felületek előtt, vízszintes, mintázott üveglamellák futnak végig, melyek az „áttetsző látványon” kívül, a déli fekvésű homlokzat árnyékolását is biztosítják.

Látványterv, forrás: ACW

7.) Fejlesztési javaslatok, ütemezés

A tervezett beruházások javaslatunk szerint 3 ütemben valósulna meg:

I. ütemben:

  • a Hidegkuti Nándor Stadion épületei; hrsz.: 38852/6. számú telken, a keleti oldali lelátók alatti fejlesztési terület szerkezetkész kiépítésével,
  • a Hungária körút felől, a Stadion előtti közterület rendezése, burkolt fogadótér kialakításával, növénytelepítéssel,
  • telken belüli parkolók, edzőpálya, főbejárati tér kiépítése,
  • villamos megállók áthelyezése, a Hungária körúti gyalogos átkelők rendezésével,
  • Százados úti parkolók kiépítése,
  • Salgótarjáni úti edzőpálya az öltözőépület felújítása, gépkocsikkal történő behajtási lehetőség

II. ütemben:

  • a Labdarúgó Akadémia teljes tervezési programjának megvalósítása a BKV Sporttelep főépületében, annak teljes körű felújításával. Az épületben használatban lévő sport és edzőterem megtartása mellett teljes funkcióval elhelyezhető
  • a BKV Sporttelep komplex fejlesztése 3 edzőpályával, teniszpályákkal, esti megvilágítással, zöldterület rendezéssel
  • a Hidegkuti Nándor Stadion keleti lelátója alatti fejlesztési terület teljes kiépítése,
  • A BKV központi épület lelátójának felhasználásával oldható meg a sport területen biztosítandó 300 fős nézőtérrel bíró pótpálya is.
  • Salgótarjáni úti edzőpályák kialakítása esti megvilágítással a teljes terület rendezésével,

III. ütemben:

  • az MTK főtér nyugati oldalán a parkoló feletti épületfejlesztés megvalósítása (sportszálló, MEDICAL Sport Center, Sportáruház, szolgáltatások funkciókkal). A jelentkező többlet parkolási igény a Százados úti parkolóban oldható meg.
  • a BKV sporttelep Sport utca mentén megvalósítható fejlesztései, elsősorban a főépülettől nyugatra eső területeken,
  • a Salgótarjáni úti edzőpályán az elbontott sportcsarnok felépítése parkolóval.

Forrás: műleírás

 

vélemény írásához jelentkezzen be »