építészet : környezet : innováció

Bemutatkozik a Színdinamika Szakmérnöki Műhely

A Budapesti Műszaki Egyetem Rajzi és Formaismereti Tanszékén több évtizedes múlttal működő Színdinamika Szakmérnöki Műhely legújabb saját színharmónia-kutatási eredményei alapján próbál meg segítséget nyújtani azoknak, akiket érdekel a színek világa.

Még egy szűk évtizede is gyakran lehetett olyan hangokat hallani –főleg idősebb kollégáktól, hogy egy építésznek bőven elegendő az anyagok természetes színe –a fehér mész, a natúr cserép, kő, vagy kezelt fafelület, a nyers beton, krómacél és üveg. Az illemtudó tört fehéreknél, óvatos halvány barnáknál, vagy álszerénységből semmitmondóvá váló egérszürkéknél több színerő már sallangnak, cicomának lett nyilvánítva. Aztán jött a posztmodern az extravagáns „fagylalt-színeivel” most meg a minimalista trendek mellett már-már a reklámgrafika harsogó színei köszönnek ránk különféle új burkolati rendszerekről. Ekkora szemléletváltás ilyen viszonylag rövid időn belül akár el is bizonytalaníthatja a szakma középgenerációját a színekkel kapcsolatban, a frissen végzett kollégák meg túllőhetnek a célon. A szín az épület teljes vizuális hatásának, az építészeti gondolatnak  fontos része, élni kell vele –de megfelelően! Csak az tudja megtalálni a helyes irányt a szélsőségek között, aki a színek összefüggéseit, törvényszerűségeit behatóan ismeri.

A Budapesti Műszaki Egyetem Rajzi és Formaismereti Tanszékén több évtizedes múlttal működő Színdinamika Szakmérnöki Műhely legújabb saját színharmónia-kutatási eredményei alapján próbál meg segítséget nyújtani azoknak, akiket érdekel a színek világa.

Harmónia-ellipszisek /Tari Gábor pHd –Immcolor Színarmónia rendszer/

Még mindig hatalmas építészeti látvány -minőség van függőben a szigetelésre váró panelépületeknél, a színezés alatt álló több ezer négyzetméter esztétikai színvonala is finoman fogalmazva változó, ahogy a szabályozás sem egységes. Műhelyünk majdnem félszáz panelépületet színezett már meg egyéni módon, pontos kutatási program alapján.

Bp.III.ker. Juhász Gyula utca 12. – panelszínezés /Dr Tari G. Kálmán J./

Nagyon sok a vitás kérdés a műemlékek színkutatása, mai igényeknek megfelelő, az azóta épült környezettel harmóniában történő újraszínezése terén is. Ebben a tematikában is megvalósult tervek alapján adjuk át az ismeretanyagot.

Pécs „Múzeum utca” színtervezése, Vasarely és Bányászati Múzeum –/Dr Tari G. /

Hagyományaink szerint a vizuális kultúra szinte összes területéről érdeklődnek  a képzés iránt, hiszen a szín ott van a vizuális nevelésben, tárgy és környezetkultúrában is, de leginkább  a szabad művészetekben mint a kifejezés legfontosabb eleme.

Sokszor említik meg–főleg a nyári művésztelepeink során  visszajáró régi hallgatóink, hogy egy építésznek is szüksége van az önmegvalósítás kicsit szabadabb formájára is–amit a képzőművészet jelent számukra - a napi megszokott tervezési feladatok rutinján túl.

A mozaikművészet megízlelése is egy érdekes színfolt Balázs Miklós habil. DLA mozaikművész kollégánk jóvoltából. Hosszú távon ezek a tapasztalatok visszahathatnak egy építész szemléletének alakulására, szélesíthetik látóterét, megkönnyíthetik az egyéni karakter kialakítását.

Balázs Miklós mozaik munkája

A Rajzi Tanszéken mi az általános építészeti formálási elveket is képzőművészeti feladatokon keresztül tanítjuk meg. Napjaink építészeti stílusában a szín „kirobbanásán” túl megfigyelhetjük a formakezelés felszabadulását is. A szinte egyeduralkodó derékszögű rendszer mellett megjelent a ferde és íves vonalakkal történő tömegalakítás is.

Kompozíciós feladat petpalackból –hallgatói munka

Viszont az ilyen épületek tervezéséhez szükséges általános kompozíciós törvényszerűségek, összefüggések és hatótényezők ismerete is lehet finoman fogalmazva véletlenszerű sokaknál, attól függően, hogy volt-e ilyen tervezési feladatuk az egyetemen és kaptak-e átfogó vezérelveket korrektoruktól. Tanszékünk nevében benne van a „formaismeret” szó is, igyekszünk egy hallgatóval a „tetszik- nem tetszik” útmutatásoknál és az éppen adott feladat problémáinál mélyebbre is ásni, távolabbra is nézni... Ilyen formaelméleti feladatok is a kínálatunkban vannak a szín tényezővel és magas szintű számítógépes programismerettel gazdagítva azoknak, akik ezt még nem sajátították el korábban.

Konok Tamás Kossuth díjas festőművész kortárs művészettörténet órái csak nálunk látogathatók és sokaknak emlékezetes a műtermében, kiállítás megnyitóin tett látogatás, építészettel kapcsolatos tevékenységének megismerése is.

Konok Tamás - murális képzőművészeti munka –Pécs

Akiknek megtetszett a Színdinamika Szakmérnöki Műhely tematikája, kérem jelentkezzen az alábbi elérhetőségeken:
Dr Tari Gábor
egyetemi docens
művészeti vezető
302279659
gabortari[kukac]yahoo.com

A képzésről bővebben ide kattintva olvashat.

vélemény írásához jelentkezzen be »