Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Épületek/Örökség

Budapest Porta / "A kapuk bőbeszédűen szólnak egykori gazdájukról"

1/7

Fegyverneky Sándor, Filep Ákos, Gerle János, Váci Sándor Pál

Váci Sándor Pál magyar származású angol építész

?>
?>
?>
Fegyverneky Sándor, Filep Ákos, Gerle János, Váci Sándor Pál
?>
?>
?>
?>
Váci Sándor Pál magyar származású angol építész
1/7

Fegyverneky Sándor, Filep Ákos, Gerle János, Váci Sándor Pál

Váci Sándor Pál magyar származású angol építész

Budapest Porta /
Épületek/Örökség

Budapest Porta / "A kapuk bőbeszédűen szólnak egykori gazdájukról"

2008.07.03. 12:03

Cikkinfó

Az Épületek rovatot támogatja a 

Szerzők:
Gerle János (1947-2012)

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

VÁCI SÁNDOR - Sandor Vaci -, magyar születésű angol építész 2004-ben felfedezte a budapesti kapukat. A kapuk persze itt voltak korábban is, de felfedezni azt is jelenti: úgy nézni rájuk, ahogy azt más nem tette korábban.fotókiállítás a Gödörben július 28-ig. Képek a megnyitóról.

Váci Sándor Pál magyar származású angol építész
7/7
Váci Sándor Pál magyar származású angol építész

Budapest Porta - fotókiállítás július 28-ig
Budapesti kapuk művészete, mesterművek és szimbólumok Váci Sándor Pál építész szemével
Helyszín: a Gödör Klub kiállítóterme, Budapest V., Erzsébet tér

A kiállítást megnyitotta Fegyverneky Sándor, országos főépítész, Gerle János építész, a kiállítás kurátora és Váci Sándor Pál magyar származású angol építész; házigazda Filep Ákos építész (Gödör Klub).

Gerle János írása a kiállításról (részlet a nyomtatott ismertetőből)

VÁCI SÁNDOR - Sandor Vaci -, magyar születésű angol építész 2004-ben felfedezte a budapesti kapukat. A kapuk persze itt voltak korábban is, de felfedezni azt is jelenti: úgy nézni rájuk, ahogy azt más nem tette korábban. Nekiállt fényképezni és az azóta eltelt időben szép gyűjteményre tett szert. A szenvedélyes gyűjtő ápolja gyűjteményét és egyre jobban megismeri és megszereti érdeklődése tárgyát, újabb felfedezéseket tesz. Mikor már bőven van mit mesélnie, szeretné megosztani másokkal az élményt: tessék, itt van, nézzétek meg, mit találtam, kapjatok kedvet ti is a felfedezéshez! És lássátok meg azokat a különös értékeket, amiket a kapuk rejtenek, egyedileg is és abban az egyedülállóan nagy mennyiségben is, ami Budapesten - a hatvanas- hetvenes évek súlyos kapupusztítási láza ellenére - megmaradt.

Ezek a kapuk - a gyűjteményben a barokk kortól a második világháborúig terjedő időből vannak példák - először is szépek. Nem egy közülük igazi mestermű, iparművészeti remek, árulkodik az egykori mesterségbeli tudás magas színvonaláról, igényességéről. Budapest építészetének jellemzője a házak individualitása, az utcák legtöbbje lassan fejlődött, s mindig a kornak megfelelő épület készült a még üres telekre, s a változatosságot az is fokozza, hogy az építtető a homlokzattal saját művészi felfogását, társadalmi helyzetét, anyagi erejét is ki akarta fejezni. A kapu, amelyen át mindenki belép a házba, mert csak odabent válik ketté a fő- és melléklépcsőházzal a rangkülönbség szerint elkülönülő forgalom, ennek az önkifejezésnek a sűrítménye. Az emeletre nem mindenki emeli fel a fejét, de a kapu kilincsét mindenki megfogja, kapunyitásra várakozva elbámészkodik a cifra rácson, faragott motívumokon, a kaput körbevevő gipszfigurákon. Kiolvashatja a háziúrnak nemcsak monogramját, de vallási kötődését, a korszellem iránti érzékenységét.

...nincs két egyforma kapu a városban - kivéve az újabb házakat -, s hogy a helybeliek furcsa módon ügyet sem vetnek a hajdani értékekre, telefirkálják, hirdetményeket ragasztanak rájuk és reklámfeliratokat, átvezetik rajtuk a különféle vezetékeket és típus aluminiumkilincsre cserélik a bronz kutyalábat.

A kapuk tehát szépek és bőbeszédűen szólnak egykori gazdájukról. De leolvasható róluk sok információ a korról is, arról az időszakról, amikor Budapest Párizst megelőző sebességgel nőtt és vált világvárossá és amelyben a stílusok gyors egymásutánban váltották egymást és éltek békésen egymás mellett. A gyűjteményben - ahogy Budapest belső részeinek épületállományában - a historizáló és eklektikus kapuk dominálnak. A Magyarországon kivételesen változatos art nouveau a kapukon is megjelenik, bécsies, franciás, Jugendstil és finn minták mellett a jellegzetes magyar, népművészeti ihletettségű formálásmód emlékei. Ha a kapualjakat és a kapuk közvetlen környezetének homlokzati elemeit is figyelembe vesszük, akkor minden építőiparhoz kapcsolódó iparművészeti ág csúcsteljesítményeivel találkozhatunk: van öntöttvas és kovácsoltvas, lemezdomborítás, aluminiumöntvény, faragott fa, savmaratott és ólomüveg, kerámia és stukkó és ezek sokféle egyvelege.


2/7

Fegyverneky Sándor, Filep Ákos, Gerle János, Váci Sándor Pál
3/7
Fegyverneky Sándor, Filep Ákos, Gerle János, Váci Sándor Pál

4/7

5/7

6/7


fotók: éf

a kiállítás anyagának hivatalos oldala: www.budapest-porta.com

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.