Design/Formatervezés

Copycat: Empathy and Envy as Form Makers

1/4

Cino Zucchi Architetti (CZA) kiállítása

Cino Zucchi Architetti (CZA) kiállítása
Cino Zucchi Architetti (CZA) kiállítása
Cino Zucchi Architetti (CZA) kiállítása
Cino Zucchi Architetti (CZA) kiállítása
Cino Zucchi Architetti (CZA) kiállítása
Cino Zucchi Architetti (CZA) kiállítása
Cino Zucchi Architetti (CZA) kiállítása
Cino Zucchi Architetti (CZA) kiállítása
1/4

Cino Zucchi Architetti (CZA) kiállítása

Copycat: Empathy and Envy as Form Makers
Design/Formatervezés

Copycat: Empathy and Envy as Form Makers

2012.11.30. 09:49

Cikkinfó

Földrajzi hely:
Velence, Olaszország

Építészek, alkotók:
Klaniczay János

Klaniczay János építész hallgató 2012-es Velencei Építészeti Biennálé kiállításai közül a Cino Zucchi Architetti (CZA) installációját mutatja be, amely a „közös alap” témáját egyedi koncepció mentén dolgozta fel.

A 2012-es velencei építészeti biennálé témájára, a „Common Ground”-ra az egyik legfrappánsabban reagáló kiállítást a Cino Zucchi Architetti (CZA) állította össze. A téma értelmezése világszerte sok vitát váltott ki. Egyesek szerint egyértelműen a „közös térhasználatot” kell vizsgálni, mások szerint pedig a „közös alapot”. A CZA kiállítása főleg az utóbbira reflektált, de elrendezése egyfajta közös teret is létrehozott.

Cino Zucchi Architetti (CZA) kiállítása
1/4
Cino Zucchi Architetti (CZA) kiállítása

A koncepciójuk szerint a közös alap az emberi alkotások nagy mennyiségben való vizsgálata során mutatkozik meg leginkább: az ugyanolyan témára, célra, koncepcióra létrehozott tárgyak ugyanis biztosan hasonlítani fognak egymásra. A hasonlóság, és nem az „egyediség” az, ami mindennapi életünk urbánus hátterét is képezi. „Az ami nem hasonlít semmire, nem létezik.” /Paul Valéry/. Ezt persze számtalan léptékben lehet vizsgálni. Hasonló ruhákban lefényképezett hasonló emberek, a CZA koncepció makettjei, az 1: 250 méretarányú tengeralattjáró modellek, a milánói természettudományi múzeum bogarai, indiai chapati sodrófák, milánói lakóépületek homlokzatai és idézetek. Az egyik legérdekesebb a szuvenír épületek példája volt. A sok híres épület a közös anyag és kis lépték ellenére sem vesztette el ikonikus jellegét. A modernizmus kora előtt az alkotó nem volt más, mint része egy kollektív formai és statikai kísérletsorozatnak. Katedrálisok, paloták, arénák, várak, erődök, kiragadva a kontextusukból, és lekicsinyítve egy karácsonyfadísz léptékére együtt egy várost alkotnak, melyet egy „közös tudás” köt össze, a közös tudás, amit évezredek kísérletei, sikerei és kudarcai alakítottak.

Cino Zucchi Architetti (CZA) kiállítása
4/4
Cino Zucchi Architetti (CZA) kiállítása

A David Chipperfield által összehívott kiállítók többsége vagy csak a közös térrel, térhasználattal foglalkozott (pl. Sir Norman Foster), vagy csak az Építész szemszögéből próbált felfedezni valamilyen közös alapot, azt főleg fényképeken (pl. Valerio Olgiati fénykép-asztala) vagy maketteken (pl. Zaha Hadid Architects példakeresése) keresztül bemutatva. A CZA a másolás, repetíció, hasonlóság és kontextus építészetben megjelenő értelmezésével tűnt ki a kiállítás-dömpingből, sokkal filozofikusabb szintre emelve az idei témát. A kiállítást különdíjjal értékelte a Biennálé zsűrije. Megfogalmazásuk szerint példaértékű emlékeztetőül szolgál a „Common Ground” mindent átfogó témájának.

Klaniczay János, BME Urbanisztika Tanszék

Vélemények (0)
Új hozzászólás

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk