// EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15.
Design/Formatervezés

Copycat: Empathy and Envy as Form Makers

1/4

Cino Zucchi Architetti (CZA) kiállítása

Cino Zucchi Architetti (CZA) kiállítása

Cino Zucchi Architetti (CZA) kiállítása

Cino Zucchi Architetti (CZA) kiállítása

Hirdetés
?>
Cino Zucchi Architetti (CZA) kiállítása
?>
Cino Zucchi Architetti (CZA) kiállítása
?>
Cino Zucchi Architetti (CZA) kiállítása
?>
Cino Zucchi Architetti (CZA) kiállítása
1/4

Cino Zucchi Architetti (CZA) kiállítása

Cino Zucchi Architetti (CZA) kiállítása

Cino Zucchi Architetti (CZA) kiállítása

Cino Zucchi Architetti (CZA) kiállítása

Copycat: Empathy and Envy as Form Makers
Design/Formatervezés

Copycat: Empathy and Envy as Form Makers

2012.11.30. 09:49

Cikkinfó

Földrajzi hely:
Velence, Olaszország

Építészek, alkotók:
Klaniczay János

Dosszié:

Klaniczay János építész hallgató 2012-es Velencei Építészeti Biennálé kiállításai közül a Cino Zucchi Architetti (CZA) installációját mutatja be, amely a „közös alap" témáját egyedi koncepció mentén dolgozta fel.

A 2012-es velencei építészeti biennálé témájára, a „Common Ground"-ra az egyik legfrappánsabban reagáló kiállítást a Cino Zucchi Architetti (CZA) állította össze. A téma értelmezése világszerte sok vitát váltott ki. Egyesek szerint egyértelműen a „közös térhasználatot" kell vizsgálni, mások szerint pedig a „közös alapot". A CZA kiállítása főleg az utóbbira reflektált, de elrendezése egyfajta közös teret is létrehozott.

Cino Zucchi Architetti (CZA) kiállítása
1/4
Cino Zucchi Architetti (CZA) kiállítása

A koncepciójuk szerint a közös alap az emberi alkotások nagy mennyiségben való vizsgálata során mutatkozik meg leginkább: az ugyanolyan témára, célra, koncepcióra létrehozott tárgyak ugyanis biztosan hasonlítani fognak egymásra. A hasonlóság, és nem az „egyediség" az, ami mindennapi életünk urbánus hátterét is képezi. „Az ami nem hasonlít semmire, nem létezik." /Paul Valéry/. Ezt persze számtalan léptékben lehet vizsgálni. Hasonló ruhákban lefényképezett hasonló emberek, a CZA koncepció makettjei, az 1: 250 méretarányú tengeralattjáró modellek, a milánói természettudományi múzeum bogarai, indiai chapati sodrófák, milánói lakóépületek homlokzatai és idézetek. Az egyik legérdekesebb a szuvenír épületek példája volt. A sok híres épület a közös anyag és kis lépték ellenére sem vesztette el ikonikus jellegét. A modernizmus kora előtt az alkotó nem volt más, mint része egy kollektív formai és statikai kísérletsorozatnak. Katedrálisok, paloták, arénák, várak, erődök, kiragadva a kontextusukból, és lekicsinyítve egy karácsonyfadísz léptékére együtt egy várost alkotnak, melyet egy „közös tudás" köt össze, a közös tudás, amit évezredek kísérletei, sikerei és kudarcai alakítottak.

Cino Zucchi Architetti (CZA) kiállítása
4/4
Cino Zucchi Architetti (CZA) kiállítása

A David Chipperfield által összehívott kiállítók többsége vagy csak a közös térrel, térhasználattal foglalkozott (pl. Sir Norman Foster), vagy csak az Építész szemszögéből próbált felfedezni valamilyen közös alapot, azt főleg fényképeken (pl. Valerio Olgiati fénykép-asztala) vagy maketteken (pl. Zaha Hadid Architects példakeresése) keresztül bemutatva. A CZA a másolás, repetíció, hasonlóság és kontextus építészetben megjelenő értelmezésével tűnt ki a kiállítás-dömpingből, sokkal filozofikusabb szintre emelve az idei témát. A kiállítást különdíjjal értékelte a Biennálé zsűrije. Megfogalmazásuk szerint példaértékű emlékeztetőül szolgál a „Common Ground" mindent átfogó témájának.

Klaniczay János, BME Urbanisztika Tanszék

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.