Design/Formatervezés

Crimson Architectural Historians – A jólét banalitása

1/6

Crimson Architectural Historians - Velencei Építészeti Biennálé

Crimson Architectural Historians - Velencei Építészeti Biennálé

Crimson Architectural Historians - Velencei Építészeti Biennálé

Crimson Architectural Historians - Velencei Építészeti Biennálé

Crimson Architectural Historians - Velencei Építészeti Biennálé

Crimson Architectural Historians - Velencei Építészeti Biennálé

?>
Crimson Architectural Historians  - Velencei Építészeti Biennálé
?>
Crimson Architectural Historians  - Velencei Építészeti Biennálé
?>
Crimson Architectural Historians  - Velencei Építészeti Biennálé
?>
Crimson Architectural Historians  - Velencei Építészeti Biennálé
?>
Crimson Architectural Historians  - Velencei Építészeti Biennálé
?>
Crimson Architectural Historians  - Velencei Építészeti Biennálé
1/6

Crimson Architectural Historians - Velencei Építészeti Biennálé

Crimson Architectural Historians - Velencei Építészeti Biennálé

Crimson Architectural Historians - Velencei Építészeti Biennálé

Crimson Architectural Historians - Velencei Építészeti Biennálé

Crimson Architectural Historians - Velencei Építészeti Biennálé

Crimson Architectural Historians - Velencei Építészeti Biennálé

Crimson Architectural Historians – A jólét banalitása
Design/Formatervezés

Crimson Architectural Historians – A jólét banalitása

2012.12.03. 11:54

Cikkinfó

Építészek, alkotók:
Takács Ákos

Földrajzi hely:
Velence, Olaszország

Dosszié:

Takács Ákos építész hallgató a 2012-es Velencei Építészeti Biennálén szereplő rotterdami építészettörténész csoport installációját mutatja be, amely a 20. század második felének jóléti és profitorientált városfejlesztési példáit állítja szembe egymással.

Hogyan vált a közös jólétet és a társadalmi egyenlőséget, mint egyfajta „közös alapot" megtestesítő új kertváros (New Town) egy szűk, tehetős réteg kiváltságává?

A Crimson Architectural Historians független rotterdami építészet-történész csoport „The Banality of Good" címet viselő installációja arra keresi a választ, milyen sorsra jutottak a 20. század II. világháborút követő időszakának ambíciózus jóléti urbanisztikai törekvései. A kiállítás szembeállít 3-3, a háború utáni időszakból származó, illetve a 21. század fordulóján befektetéssel létrehozott várost, melyek hangzatos jelszavait, ideáljait hatásosan egy-egy klasszikus szárnyas oltáron ábrázolja.

Crimson Architectural Historians  - Velencei Építészeti Biennálé
2/6
Crimson Architectural Historians - Velencei Építészeti Biennálé

A Giardini fő kiállítóépületében helyet kapó tárlat bemutatja a bürokratikus, központilag tervezett jóléti városok első angliai csíráját, Stevenage-et, illetve annak további külföldi utódait, mint a frissen dekolonizált ghánai Tema városát és a háború utáni lakásigény kielégítésére egy polderben felépített holland Almere-t. Míg az előbbiek a kor szociális érzékenységének eszményképeit maguk előtt tartva, egyfajta újjáépítési szándéktól vezérelve épülnek, helyüket az ezredfordulóra átveszik a teljes mértékben profitorientált fejlesztések.

A kiváltságosok kapukkal elzárt közösségét rejtő brazil Alphaville-Tamboré, az import angol kisvárost idéző kínai skanzenváros, Songjiang és a sivatag közepén kialakított arab luxusváros, King Abdullah Economic City kendőzetlenül a tőke erejéről beszélnek, viszont paradox módon nem mutatnak nagy formabeli különbséget a korábbi szociális jellegű fejlesztésekkel.

Crimson Architectural Historians  - Velencei Építészeti Biennálé
5/6
Crimson Architectural Historians - Velencei Építészeti Biennálé

Maradt-e korunk városfejlesztőiben annyi alázat, hogy olyan banális dolgokkal is foglalkozzanak, mint az általános jólét, és létezik-e vajon egy mindenre ráhúzható univerzális várossablon, amely jólétet biztosít?

Takács Ákos, BME Urbanisztika Tanszék

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.