Épülettervek/Hallgatói terv

Csemete-kert // Permakultúrás oktatóház és piac – Varga Sarolta diplomamunkája

1/23

Csemete-kert // Permakultúrás oktatóház és piac

Csemete-kert // Permakultúrás oktatóház és piac

Csemete-kert // Permakultúrás oktatóház és piac

Csemete-kert // Permakultúrás oktatóház és piac

Csemete-kert // Permakultúrás oktatóház és piac

Csemete-kert // Permakultúrás oktatóház és piac

Csemete-kert // Permakultúrás oktatóház és piac

Csemete-kert // Permakultúrás oktatóház és piac

Csemete-kert // Permakultúrás oktatóház és piac

Csemete-kert // Permakultúrás oktatóház és piac

Csemete-kert // Permakultúrás oktatóház és piac

Csemete-kert // Permakultúrás oktatóház és piac

Csemete-kert // Permakultúrás oktatóház és piac

Csemete-kert // Permakultúrás oktatóház és piac

Csemete-kert // Permakultúrás oktatóház és piac

Csemete-kert // Permakultúrás oktatóház és piac

Csemete-kert // Permakultúrás oktatóház és piac

Csemete-kert // Permakultúrás oktatóház és piac

Csemete-kert // Permakultúrás oktatóház és piac

Csemete-kert // Permakultúrás oktatóház és piac

Csemete-kert // Permakultúrás oktatóház és piac

Csemete-kert // Permakultúrás oktatóház és piac

Csemete-kert // Permakultúrás oktatóház és piac

?>
Csemete-kert // Permakultúrás oktatóház és piac
?>
Csemete-kert // Permakultúrás oktatóház és piac
?>
Csemete-kert // Permakultúrás oktatóház és piac
?>
Csemete-kert // Permakultúrás oktatóház és piac
?>
Csemete-kert // Permakultúrás oktatóház és piac
?>
Csemete-kert // Permakultúrás oktatóház és piac
?>
Csemete-kert // Permakultúrás oktatóház és piac
?>
Csemete-kert // Permakultúrás oktatóház és piac
?>
Csemete-kert // Permakultúrás oktatóház és piac
?>
Csemete-kert // Permakultúrás oktatóház és piac
?>
Csemete-kert // Permakultúrás oktatóház és piac
?>
Csemete-kert // Permakultúrás oktatóház és piac
?>
Csemete-kert // Permakultúrás oktatóház és piac
?>
Csemete-kert // Permakultúrás oktatóház és piac
?>
Csemete-kert // Permakultúrás oktatóház és piac
?>
Csemete-kert // Permakultúrás oktatóház és piac
?>
Csemete-kert // Permakultúrás oktatóház és piac
?>
Csemete-kert // Permakultúrás oktatóház és piac
?>
Csemete-kert // Permakultúrás oktatóház és piac
?>
Csemete-kert // Permakultúrás oktatóház és piac
?>
Csemete-kert // Permakultúrás oktatóház és piac
?>
Csemete-kert // Permakultúrás oktatóház és piac
?>
Csemete-kert // Permakultúrás oktatóház és piac
1/23

Csemete-kert // Permakultúrás oktatóház és piac

Csemete-kert // Permakultúrás oktatóház és piac

Csemete-kert // Permakultúrás oktatóház és piac

Csemete-kert // Permakultúrás oktatóház és piac

Csemete-kert // Permakultúrás oktatóház és piac

Csemete-kert // Permakultúrás oktatóház és piac

Csemete-kert // Permakultúrás oktatóház és piac

Csemete-kert // Permakultúrás oktatóház és piac

Csemete-kert // Permakultúrás oktatóház és piac

Csemete-kert // Permakultúrás oktatóház és piac

Csemete-kert // Permakultúrás oktatóház és piac

Csemete-kert // Permakultúrás oktatóház és piac

Csemete-kert // Permakultúrás oktatóház és piac

Csemete-kert // Permakultúrás oktatóház és piac

Csemete-kert // Permakultúrás oktatóház és piac

Csemete-kert // Permakultúrás oktatóház és piac

Csemete-kert // Permakultúrás oktatóház és piac

Csemete-kert // Permakultúrás oktatóház és piac

Csemete-kert // Permakultúrás oktatóház és piac

Csemete-kert // Permakultúrás oktatóház és piac

Csemete-kert // Permakultúrás oktatóház és piac

Csemete-kert // Permakultúrás oktatóház és piac

Csemete-kert // Permakultúrás oktatóház és piac

Csemete-kert // Permakultúrás oktatóház és piac – Varga Sarolta diplomamunkája
Épülettervek/Hallgatói terv

Csemete-kert // Permakultúrás oktatóház és piac – Varga Sarolta diplomamunkája

2024.10.07. 13:44
MÉD

Projektinfó

Földrajzi hely:
Mány

Építészek, alkotók:
Varga Sarolta

Permakultúrás oktatóház és piac Mányon

Tervezés éve:
2023/2024

Bruttó szintterület:
3500 m2

Dosszié:

MÉD:

A Csemete-kert megalkotása során olyan komplex élettér létrehozása volt a cél, amely nemcsak a gazdálkodók számára mutat utat a fenntarthatóság irányába, hanem egy egész helyi közösség létfenntartói szemléletét formálja, segíti jó irányba terelni azt. A ház amellett, hogy fizikai teret ad a fenntartható szemléletmód oktatásának, építészeti megformálásával is azt hivatott hirdetni minden porcikája.

Gondolatfelvetések

Diplomatervem középpontjában a fenntarthatóság, a természetet megbecsülő és ahhoz visszatérő gondolkodásmód állt. Egyre aktuálisabb problémakör, hogy környezetünk hogyan tudja az emberi léthez szükséges forrásokat biztosítani, miközben saját természeti minősége is megmarad. Az ember és a természet közötti kapcsolat a városiasodás folyamatával mára szinte teljesen elveszett, ugyanakkor a kapcsolat keresésére egyre növekvő az igény. A kérdéskör szinte mindennapjaink részévé vált, folyamatosan keressük rá az iránymutatást és saját válaszainkat. A kérdéskört megpróbáltam építészeti szemmel értelmezni, és saját felvetéssel reagálni rá.      
A fenntartható ellátás problémájára, az ember és az őt körülvevő környezet szimbiózisának erősítésére kis léptékben kezdtem el megoldást keresni, hogy az önmagát természetes módon túlnőve tudja idővel kifejteni hatását. A nagy változáshoz saját erőnknek megfelelő lépésekkel, megvalósítható mintákkal kerülhetünk közelebb.

Csemete-kert // Permakultúrás oktatóház és piac
2/23
Csemete-kert // Permakultúrás oktatóház és piac

Út a permakultúrához

A természeti minőségromlás, a globális és éghajlati problémák egyik fő okozója az iparosított mezőgazdaság, melytől saját élelmiszerbiztonságunk is függ, miközben a föld természeti erőforrásait kimeríti. Hosszú távon a kis léptékben működő, kíméletes gazdaságok nyújtanak számunkra fenntartható biztonságot, a bolygónk kiszipolyozása nélkül. Ahogy beleástam magam az önellátás témájába, hamar a permakultúrás gazdálkodáshoz érkeztem. Lényege a természet egyensúlyba állítása, a gazdálkodás környezetre kíméletes felépítése, megőrzése. Fő elvei az energia-körforgás, az emberi mellett az állat- és növényvilág fenntartása és védelme. A megfogalmazott etikai és tervezési elvek az elmúlt években tágabb körre is kivetíthetők lettek, például az oktatás, épített környezet, közösségi irányítás vagy egészségmegőrzés terén.          
A permakultúra alapjait ma már képzésszerűen oktatják, Magyarországon 2006 óta. A hazai oktatási rendszerbe betekintést nyerhettem kutatásaim során, melyek egyértelműen több oktatási tér és infrastruktúra szükségét mutatták.

Csemete-kert // Permakultúrás oktatóház és piac
1/23
Csemete-kert // Permakultúrás oktatóház és piac

Tájolás

Helyszínemet a Zsámbéki-medencében kerestem, mely budapesti közelsége mellett erősen mezőgazdálkodó környék maradt, gazdag természeti környezettel. A terület ugyanakkor keresi saját identitását is, az agglomerációs határ két oldalán billeg.   
A kétezer fős falu, Mány régre visszanyúló kertművelő múlttal rendelkezik, beépítésének jellege a mai napig őrzi ezt. A földművelés meghatározza a település életét, erős közösséggel rendelkezik, és tudatos a természeti értékeinek őrzésében.

Közösségre szabás

A programalkotás a helyszínkereséssel párhuzamos fázis volt a tervezésben, fontos volt számomra, hogy a megtalált közösségre szabjam az épületet. A funkciók meghatározása a helyi igények és lehetőségek alapján történt. Az oktatási célok mellett így lett a tervezési program része a helyi gazdák által használható dolgozótér és az egész falu felé megnyíló piactér is. Emellett kettős funkciót kapott a tervezett műhelytér is, amely az oktatás mellett a közösség számára is nyitott. Az épület fenntartása egy helyi gazdacsoport feladatköre lett, amely cserébe állandó használója a háznak. A piactér a találkozások helyszíne, mely minden tudás cseréjének feltétele.

Csemete-kert // Permakultúrás oktatóház és piac
10/23
Csemete-kert // Permakultúrás oktatóház és piac

Térrendezés

A ház falun belüli helyének egy jól megközelíthető, jelenleg kihasználatlan önkormányzati telket választottam. A telek aktív kapcsolatban van a falumaggal, de a kiskertek területéhez is kapcsolódik, annak kapujában áll. Erre a kettős kapcsolatra a tervezésben is rá akartam erősíteni. A terek rendszerezése a használati logika mellett a szükséges minimális követelmények szempontjából is történt, az egyszerű térkapcsolatokra és a legkisebb helyigényre törekedve. Az energetikai gazdaságosság céljából fűtött, fűtetlen, fedett és szabad tércsoportokat hoztam létre. A közösségi terek a falu felé nyitnak, míg az oktatás és munka helyszíne zártabb egység mintakerttel és műhellyel.

Csemete-kert // Permakultúrás oktatóház és piac
14/23
Csemete-kert // Permakultúrás oktatóház és piac

Anyaghasználat

Kifejezetten fontos volt számomra a természetben is megtalálható, helyi anyagok választása, melyekből egyszerűen, akár közösségi építéssel megvalósítható az épület. A fő szerkezetek így helyi, lehetőség szerint újrahasznált vályogból és anyagtakarékos méretezésű faanyagból készültek. A szigeteléshez nádpallót választottam, ami mesterember segítségével a helyi termésből is elkészíthető. A náddal szigetelt vályogház ősi építési mód a környéken is. A szerkezetválasztásnál fontos elv volt, hogy minél kevesebb külső erőforrásra legyen szükség a megvalósítás és a működtetés során.

Csemete-kert // Permakultúrás oktatóház és piac
16/23
Csemete-kert // Permakultúrás oktatóház és piac

A tervezési folyamatban én magam is igyekeztem a fenntarthatóság szempontjai szerint meghozni a szükséges építészeti döntéseket, és alkalmazni azokat az elveket, melyek tanítására és terjesztésére álmodtam meg az épületet. A Csemete-kert célja nem iskolaként, vagy munkahelyként működni, hanem egy olyan közösségi térré válni, mely észrevétlenül tanítja használóit a fenntarthatóságra.

/ Varga Sarolta /

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Mozgásjavító Általános Iskola épülete // Egy Hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:36
10:30

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Nézőpontok/Történet

Japánkert // Egy hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:35
10:27

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.