Épülettervek/Hallgatói terv

Csemeteház a paneltömbök árnyékában – Maródy Levente diplomamunkája

1/30

Épületmakett

Helyszínmakett

Átnézeti helyszínrajz

Helyszínrajz

Magyarázó ábra

Magyarázó ábra

Magyarázó ábra

Alaprajz

Axonometria

A metszet

B metszet

D metszet

Részlet metszet 1

Részlet metszet 2

Részletrajzok

Közlekedő, látványterv

Tornaterem, látványterv

Csoportszoba, látványterv  

Bútortervek

Csemete udvar, látvanyterv

Jatszo udvar, látványterv

Fonatos utca felőli látványterv

Déli homlokzat

Északi homlokzat

Fonatos utcakep

Keleti homlokzat

Csonka utca felőli utcakép

Nyugati homlokzat

Senyei utcakép

C metszet

?>
Épületmakett
?>
Helyszínmakett
?>
Átnézeti helyszínrajz
?>
Helyszínrajz
?>
Magyarázó ábra
?>
Magyarázó ábra
?>
Magyarázó ábra
?>
Alaprajz
?>
Axonometria
?>
A metszet
?>
B metszet
?>
D metszet
?>
Részlet metszet 1
?>
Részlet metszet 2
?>
Részletrajzok
?>
Közlekedő, látványterv
?>
Tornaterem, látványterv
?>
Csoportszoba, látványterv

 
?>
Bútortervek
?>
Csemete udvar, látvanyterv
?>
Jatszo udvar, látványterv
?>
Fonatos utca felőli látványterv
?>
Déli homlokzat
?>
Északi homlokzat
?>
Fonatos utcakep
?>
Keleti homlokzat
?>
Csonka utca felőli utcakép
?>
Nyugati homlokzat
?>
Senyei utcakép
?>
C metszet
1/30

Épületmakett

Helyszínmakett

Átnézeti helyszínrajz

Helyszínrajz

Magyarázó ábra

Magyarázó ábra

Magyarázó ábra

Alaprajz

Axonometria

A metszet

B metszet

D metszet

Részlet metszet 1

Részlet metszet 2

Részletrajzok

Közlekedő, látványterv

Tornaterem, látványterv

Csoportszoba, látványterv  

Bútortervek

Csemete udvar, látvanyterv

Jatszo udvar, látványterv

Fonatos utca felőli látványterv

Déli homlokzat

Északi homlokzat

Fonatos utcakep

Keleti homlokzat

Csonka utca felőli utcakép

Nyugati homlokzat

Senyei utcakép

C metszet

Csemeteház a paneltömbök árnyékában  – Maródy Levente diplomamunkája
Épülettervek/Hallgatói terv

Csemeteház a paneltömbök árnyékában – Maródy Levente diplomamunkája

2024.11.29. 09:00
MÉD

Projektinfó

Földrajzi hely:
Debrecen

Építészek, alkotók:
Maródy Levente

Cég, szervezet:
Debreceni Egyetem Műszaki Kar

2024

Stáblista

Konzulensek: Major Zoltán, Müllner Péter

MÉD:

Maródy Levente diplomamunkájában egy Waldorf-óvoda tervezésével foglalkozik, kiemelt figyelmet fordítva az építészet és a nevelési elvek szerves összhangjára. Ennek megfelelően a természetes anyaghasználat és a gyerekek igényeire szabott terek mellett a közösségi funkciók is nagy hangsúlyt kapnak. A terv alapkoncepciójának fontos része a debreceni Szentlászlófalva városrész helyi építészeti karakterének erősítése is. 

A prokjetet a tervező szavaival ismertetjük.

Diplomamunkám tervezése során átfogó, de mégis részletekbe menő válaszokat próbáltam keresni a Waldorf-pedagógián alapuló óvoda megalkotása során felmerült kérdésekre. Úgy gondolom, hogy a legapróbb dolognak is van jelentősége és mindent összevetve kell megértenünk azt, amit egy épület képviselni kíván.

Fonatos utca felőli látványterv
22/30
Fonatos utca felőli látványterv

Témaválasztás:

A témán belül miért pont a Waldorf-pedagógiát választottam? Személyes érintettségemből eredendően azt gondolom, a Waldorf-pedagógia különös figyelmet fordít a gyermekek egészségére nem csak testi, de lelki és szellemi téren egyaránt. Véleményem szerint ez ma nagy érték, ugyanis a gyors fejlődés negatívumai már egészen kicsi korban elérik a gyermekeket, amitől az általam választott pedagógia-szemlélet talán egyfajta védelmi burkot nyújthat.

Épületmakett
1/30
Épületmakett

Helyszín/telepítés:

A kiválasztott telek domborzatilag sík, ezáltal nem emelkedik ki a szomszédos épületek közül. Az új kapocs megépítéséhez, mivel a telken és annak szomszédságában nem áll műemlékvédelem alatt egy épület sem, a területen lévő intézményi és gazdasági épületek lebontásra kerülnek minden kiszolgálóegységükkel együtt. A peremterület besűrűsödése, illetve a környék nagymértékű benépesedése miatt a terület igényli a gyakorlati közjavakhoz hozzájáruló programalkotást. A projekt megvalósulásával elősegíthető a helyi társadalom fejlődése, a kívánatos építészeti színvonal elérése, továbbá lehetőség nyílik a jövő generációinak oktatásának megalapozottságára is.

Csemete udvar, látvanyterv
20/30
Csemete udvar, látvanyterv

A lakóépületek és a tömblakások szoros beépítésének következtében kialakult határhelyzet jelentős hatással bír a választott telek közvetlen környezetére. A telek és annak környezetében megtalálható valamennyi zöld növényzet megtartását szeretném elérni a tervezésem során. Emiatt magában az óvodában használt anyagok is természetes anyagok, az ablakok, ajtók és függönyfalak a napjainkban forgalmazott korszerű fa nyílászárókból kerülnek beépítésre. Az épület szigetelését tekintve megfelel a napjainkban előírt hőszigetelési szabályzatnak.

Építészet:

Az építészeti koncepció legfőbb alappillére egy olyan épület megteremtése, amely a szomszédságban lakó szülők gyermekeinek számára biztosít megfelelő óvodai gondozást. Mindemellett, a benne lévő terek és az épület tömegformájának a saját környezetéhez való viszonya építészetileg átgondoltak és kielégítik a kívánt igényeket. Az épületben folyó tevékenység tágabb keretben megoldást nyújtana az állami oktatásban ismert problémákra, illetve lokálisan a családok számára. Az épület sajátos célja a gyermekek korai fejlesztésének elősegítése, valamint az óvodai oktatás megreformálása, mindez a Waldorf-pedagógia alapján. Az épület részben gyógypedagógiai, konduktív pedagógiai nevelési-oktatási intézményként üzemelne. Az épület külső és belső terei szerves részként illeszkednének az adott környezetbe.

Déli homlokzat
23/30
Déli homlokzat

A beépítéssel két különálló udvart kívántam létrehozni, melyek közül az egyiket az épület tömege körülhatárolná, ezáltal megteremtve egy védettebb, bensőségesebb hangulatot a kertnek. A gyermekek magaságyásokban ültetve gondozhatják növényeiket, átélhetik a növények, fák, csemeték által generált atmoszférát. A másik udvar a csoportszobákhoz közvetlen csatlakozik, ahol a gyermekek szabadon játszhatnak, mászókázhatnak, csúszdázhatnak. Az így kialakult játszó udvar az óvodaépület lezárását követően óvodaidőn kívül a környező családok és gyerekeik számára megnyithat, és mint egy játszótér üzemelhet. Ehhez az udvarhoz két külön bejárat tartozik, melyek a Fonatos és Csonka utcáról nyílnak. Ilyen módon a szülők ezeken az útvonalakon keresztül is érkezhetnek gyermekeikkel az óvodába.

Jatszo udvar, látványterv
21/30
Jatszo udvar, látványterv

Az épületben fontos szempont a nagy terek kapcsolata, a foglalkozások helyének megteremtése, ezért a csoportszobák egybenyithatóak, viszont lehetőség van külön kiscsoportos foglalkozásokat is tartani az egyéni foglalkoztatókban. A Waldorf pedagógiát követve az épületben nem található külön igazgatói iroda, a megbeszéléseket, szülői fogadóórát a konferenciateremben van lehetőség megtartani. A kiszolgáló helyiségek, (mint a szülői és mozgássérült mosdó, dolgozói öltöző, gépészeti helyiség, egészségügyi szoba, melegítő konyha) a Csonka utca felőli épületszárnyban kaptak helyet. A tornaterem teret nyújt az óvodás gyermekek számára, mind játék, mind pedig testnevelés vagy rendezvények, ünnepek megtartására. A funkcionális tér kiegészíti a tornaterem és a közlekedő használatát is. A program komplexitása miatt a tervnek építészetileg átgondoltnak kell lennie. A fentebb írtak, valamint a gyermekek és növények kapcsolata miatt neveztem el az épületem csemeteháznak.

Közlekedő, látványterv
16/30
Közlekedő, látványterv

A Waldorf pedagógia tanulmányozásával és az építészeti leképezésével szerettem volna bemutatni mi is késztetett igazán a tervezés során. Célomként szolgált, hogy bemutassam az épület mögöttes tartalmát, hogy általa a fizikai módon látható és érzékelhető megoldások értelmet és történetet nyerjenek.

 

/ Maródy Levente /

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Mozgásjavító Általános Iskola épülete // Egy Hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:36
10:30

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Nézőpontok/Történet

Japánkert // Egy hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:35
10:27

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.