Közélet, hírek

David Adjaye kapta a RIBA Aranyérmét idén

1/13

Sir David Adjaye. Fotó © Alex Fradkin, via RIBA

?>
Sir David Adjaye. Fotó © Alex Fradkin, via RIBA
?>
Aishti kereskedelmi és kulturális fejlesztés, Bejrút, Libanon. Fotó: Guillaume Ziccarelli, via RIBA
?>
Aishti kereskedelmi és kulturális fejlesztés, Bejrút, Libanon. Fotó: Julien Lanoo, via RIBA
?>
Bernie Grant Művészeti Központ, London. Fotó: Assen Emilov, via RIBA
?>
Francis Gregory Könyvtár, Washington DC. Fotó: Edmund Sumner, via RIBA
?>
Ideas Store Whitechapel közösségi könyvtár, London. Fotó: Adjaye Associates, via RIBA
?>
Denveri Kortárs Művészeti Múzeum, Denver. Fotó: Dean Kaufman, via RIBA
?>
Rivington Art Place, London. Fotó: Lyndon Douglas, via RIBA
?>
Ruby City, San Antonio. Fotó: Dror Baldinger FAIA, via RIBA
?>
Specere Kielder, Skócia, Egyesült Királyság. Fotó: James T M Towill, via RIBA
?>
Sugar Hill lakó-, kereskedelmi- és kulturális fejlesztés, New York. Fotó: Leonid Furmansky, via RIBA
?>
Szkolkovo Üzleti Iskola, Moszkva. Fotó: Ed Reeve, via RIBA
?>
Az Afroamerikai Művészetek és Kultúra Smithsonian Nemzeti Múzeuma, Washington DC. Fotó: Nic Lehoux, via RIBA
1/13

Sir David Adjaye. Fotó © Alex Fradkin, via RIBA

David Adjaye kapta a RIBA Aranyérmét idén
Közélet, hírek

David Adjaye kapta a RIBA Aranyérmét idén

2020.10.01. 12:43

Cikkinfó

Szerzők:
Kovács Dániel

Földrajzi hely:
Nagy-Britannia

Építészek, alkotók:
David Adjaye

David Adjaye kapja idén a Királyi Aranyérmet, a Brit Építészek Királyi Intézete (RIBA) által adományozható legmagasabb elismerést – jelentették be szeptember 30-án. Ezzel párhuzamosan a RIBA azt is nyilvánosságra hozta: idén nem ítélik oda a brit építészeti alkotások legfontosabb elismerését, a Stirling-díjat. 

A magánlakásoktól a meghatározó művészeti központokig David Adjaye figyelme az építészet kreatív és gazdagító ereje iránt minden léptékben érzékelhető. Munkája helyi és sajátos, ugyanakkor globális és befogadó. A történelem, a művészet és a tudomány ötvözésével részletekbe menően kidolgozott, magával ragadó épített környezetet hoz létre, egyensúlyozva a kontrasztos témák közt, inspirációt kínálva minden szemlélőnek. Úgy gondolom, hogy mind építészeti gyakorlata, mint oktatási tapasztalata jelentősen gazdagította munkáját. Művészi és társadalmi víziójának olyan nyilvános projekteket köszönhetünk, amelyek tökéletesen bemutatják az építészet társadalmi lehetőségeit – elősegítve egymás megértését, támogatva az identitást és az emberi méltóságot – méltatta a díjazottat Alan Jones, a RIBA elnöke. 

Aishti kereskedelmi és kulturális fejlesztés, Bejrút, Libanon. Fotó: Guillaume Ziccarelli, via RIBA
2/13
Aishti kereskedelmi és kulturális fejlesztés, Bejrút, Libanon. Fotó: Guillaume Ziccarelli, via RIBA

David Adjaye pályája negyedszázados múltra tekint vissza. Saját irodáját 2000-ben hozta létre, ma a ghánai Akkrában, Londonban és New York-ban működtet stúdiókat. Legismertebb munkája az Afroamerikai Történelem és Kultúra Smithsonian Nemzeti Múzeuma az Egyesült Államokban (2016, tervezőtársak: Freelon Adjaye/Bond SmithGroup), emellett portfóliójában említendőek a 2004-2005-ben átadott londoni Idea Store közösségi könyvtárak, az oslói Nobel Béke Központ (2005), a moszkvai Szkolkovó Üzleti Menedzsment Iskola (2010), a bejrúti Aishti Alapítvány székhelye (2015), valamint az Alara Koncept-áruház Lagoszban (2016). Jelenleg többek között az akkrai Nemzeti Székesegyház, a New York-i The Studio, valamint a New Jersey-i Princeton University Art Museum új épületein dolgozik. 

A ghánai szülőktől Tanzániában született, Nagy-Britanniában felnőtt Adjaye gyakran hivatkozik az afrikai zene, kortárs művészetek és tudományok, valamint a városi élet hatására munkásságában, és az Akkrában nyitott irodán keresztül a kontinens több országában is jelentős hatást fejt ki. Lovagi címet 2017-ben kapott II. Erzsébettől az építészet ügyében tett szolgálataiért. 

Szkolkovo Üzleti Iskola, Moszkva. Fotó: Ed Reeve, via RIBA
12/13
Szkolkovo Üzleti Iskola, Moszkva. Fotó: Ed Reeve, via RIBA

Az Afroamerikai Művészetek és Kultúra Smithsonian Nemzeti Múzeuma, Washington DC. Fotó: Nic Lehoux, via RIBA
13/13
Az Afroamerikai Művészetek és Kultúra Smithsonian Nemzeti Múzeuma, Washington DC. Fotó: Nic Lehoux, via RIBA

A RIBA 1848 óta adományozza a Királyi Aranyérmet a brit uralkodó hagy jóváhagyásával évente egy olyan személynek vagy csoportnak, amely – direkt vagy indirekt módon – jelentős hatást gyakorolt az építészet fejlődésére. Az elmúlt öt évben a díjat Zaha Hadid, Paulo Mendes da Rocha, Neave Brown, Nicholas Grimshaw és a Grafton Architects vehette át. A bejelentéssel egy időben a RIBA azt is nyilvánosságra hozta, hogy idén nem osztják ki a legjobb brit épületeiknek járó Stirling-díjat. A díj zsűrizése ugyanis mindig helyszínbejárással kapcsolódik össze, de ez a jelenlegi járványhelyzetben az induló több mint 200 épülettel nem oldható meg.

David Adjaye munkáiból az Építészfórumon korábban többek közt a Washingtonban felépült Afroamerikai Nemzeti Múzeumot, illetve az Abu-Dzabiba tervezett monoteista szakrális központot mutattuk be. 2019-ben elkészült San Antonió-i múzeumát a jövő héten ismertetjük.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Örökség

VÁRKERT BAZÁR // Egy hely + Építészfórum

2021.03.24. 18:04
00:07:03

A dualista Monarchia kialakulsával Budapest elindult az uralkodói központtá válás útján, melynek szimbolikus eleme volt a korszerűtlen királyi palota nagyszabású átépítése. A megtisztelő feladatot nem más kapta, mint az építészóriás Ybl Miklós. A munkálatok az épületegyüttes környezetének rendezésével kezdődtek, így jött létre 1875 és 1882 között a Várhegy Duna felé néző oldalán a Várkert Bazár. A látványos neoreneszánsz stílusú épülethez és a mögötte található királyi kerthez egy szintén elegáns kialakítású műszaki épület is tartozott, ez a Várkert Kioszk. Az Egy hely és az Építészfórum közös sorozatának legújabb részében a magyarországi neoreneszánsz építészet kiváló példájával ismerkedhetünk meg.

A dualista Monarchia kialakulsával Budapest elindult az uralkodói központtá válás útján, melynek szimbolikus eleme volt a korszerűtlen királyi palota nagyszabású átépítése. A megtisztelő feladatot nem más kapta, mint az építészóriás Ybl Miklós. A munkálatok az épületegyüttes környezetének rendezésével kezdődtek, így jött létre 1875 és 1882 között a Várhegy Duna felé néző oldalán a Várkert Bazár. A látványos neoreneszánsz stílusú épülethez és a mögötte található királyi kerthez egy szintén elegáns kialakítású műszaki épület is tartozott, ez a Várkert Kioszk. Az Egy hely és az Építészfórum közös sorozatának legújabb részében a magyarországi neoreneszánsz építészet kiváló példájával ismerkedhetünk meg.

Helyek/Köztér

SÁRKÁNYOK ÉS DELFINEK PESTEN ÉS BUDÁN // Egy hely + Építészfórum

2021.02.24. 16:10
00:06:00

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében a budapesti sárkányok és delfinek nyomába eredünk, amelyeket természetesen nem az állatkertben fogunk megtalálni, ám talán nem is kell olyan messzire mennünk a rejtély első megoldásáért. Három sárkány és nyolc delfin bújik Pesten és Budán, amik mellett nap mint nap sétálhatunk el anélkül, hogy ismernénk múltjukat, pedig 150 éves vándorlásuk során az egész város történetét elmesélik nekünk.

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében a budapesti sárkányok és delfinek nyomába eredünk, amelyeket természetesen nem az állatkertben fogunk megtalálni, ám talán nem is kell olyan messzire mennünk a rejtély első megoldásáért. Három sárkány és nyolc delfin bújik Pesten és Budán, amik mellett nap mint nap sétálhatunk el anélkül, hogy ismernénk múltjukat, pedig 150 éves vándorlásuk során az egész város történetét elmesélik nekünk.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk