| CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Épülettervek/Középület

Diósgyőri Gimnázium épületbővítése és rekonstrukciója, Miskolc

1/13

pince alaprajz

emeleti alaprajz

metszet

?>
pince alaprajz
?>
emeleti alaprajz
?>
metszet
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/13

pince alaprajz

emeleti alaprajz

metszet

Diósgyőri Gimnázium épületbővítése és rekonstrukciója, Miskolc
Épülettervek/Középület

Diósgyőri Gimnázium épületbővítése és rekonstrukciója, Miskolc

2007.01.17. 12:50

Projektinfó

Térkép:
Diósgyőri Gimnázium

Földrajzi hely:
Miskolc, Magyarország

Építészek, alkotók:
Taba Benő, Tőzsér Iván, Taba és Társai Mérnöki Iroda

Vélemények:
8

Tervezés éve:
2006

Stáblista

Építészet: Taba és Társai Mérnöki Iroda Kft.
Taba Benő építész vezető tervező, Tőzsér Iván építész tervező
Statika: Molnár Sándor vezető tervező
Gépészet: Nagy Gábor vezető tervező
Elektromosság: Kucskár Mihály
Tűzjelző hálózat: Malinkó Nándor tűzvédelmi rendszertervező
Viziközművek, burkolatrendezés: Vámos Csaba közmű-út tervező 

Letölthető dokumentumok:

Bemutatjuk a Diósgyőri Gimnázium épületbővítésére és rekonstrukciójára beérkezett pályaműveket. A nyertes pályamű szerzői a Taba és Társai Mérnöki Iroda. 

Előzmények

A miskolci Diósgyőri Gimnázium vezetősége 2003. februárjában meghívásos tervpályázatot írt ki a címben megnevezett feladatra vonatkozóan. Az 5 miskolci, ill. borsodi tervező csapat közül társaságunk pályamunkája kapta az első díjat, így a jelenlegi munkára is mi kaptunk felkérést. A tervpályázat kiírói határozott fejlesztési koncepciót tártak az építészek elé, mely több ütemre bontva, fontossági sorrendet fölállítva gyűjtötte csokorba az elképzeléseket. Végül az építészeti megoldások a funkcionális igények és a rendelkezésre álló (ill. meghatározott) anyagi eszközök együttesen szabták meg a jelenlegi engedélyezési terv térprogramjának határait.

Meglévő állapot

A Gimnázium 1950-es években épült, Dávid Károly építész tervei alapján. Az épület alagsor + földszint + 1 emeletes, három fő épületszárnyból áll:
A. épület: (a Kiss tábornok úttal párhuzamos, főbejárati tömb)
földszint: főbejárat, előcsarnok, főlépcső, tantestületi helyiségek, ebédlő, melegítő konyha, gazdasági irodák, gondnoki lakás
alagsor: gázkazánház, raktárak és karbantartó műhelyek irodákkal, diák-klub
I. emelet: természettudományi előadók és szertárak (fizika - kémia) + 4 db tanterem, WC csoportok
B. épület: (É-D-i tengelyű tantermi számy)
földszint: 9 db különböző méretű tanterem, a nyaktagnál könyvtár helyiséggel
I. emelet: 9 db hasonló méretrendű tanterem
C. épület: (tornatermi blokk)
kosárlabda pálya méretű tornaterem, fiú - lány öltöző-blokk, alkalmi színpad, a nyaktagnál testnevelői irodákkal beépítve. A területen található még egy egyszerű szerkezetű, földszintes tömegű melléképület, melynek tetején található a hajdani csillagvizsgáló kupolája.

Mindegyik épület falazott szerkezetű, (km. tégla) kis lejtésű magastetős tömegű, racionális, a funkciót jól kifejező homlokzati tagolású. Meghatározó építészeti felületek; mészkő (helyi) bütűk és lábazatok, dörzsölt vakolat (csont szín), nyílászárók, tető trapézlemez (semleges).

A megoldások ismertetése

A terv elkészítésekor az alábbi tervezési szempontokat, megvalósítandó célokat tűztük ki:

  • A megfogalmazott tervezési programból minél többet megvalósítani jelen építési ütemben.
  • A fejlesztést oly módon hajtsuk végre, hogy az a meglévő terek legcélszerűbb kihasználását. ill az új és régi épületrészek legnagyobb funkcionális flexibilitását tegye lehetővé.
  • A rekonstrukció legkisebb mértékben zavarja az oktatási tevékenységet, jól szakaszolható, elkülöníthető részekből álljon, jó építési organizációt biztosítson, a meglévő épületrészek műszaki állapotát ne veszélyeztesse.
  • Alaprajzi tagozódása, forgalomszervezése, térkapcsolatai biztosítsák a gimnázium multifunkcionalitását a sport, oktatás és nagyközösségi tevékenységek terén, kultúrális központi szerepe erősödhessen.
  • A térszervezés és a szerkezetek minősége gazdaságos megvalósítást és takarékos üzemeltetést biztosítson.
  • A rekonstrukció végrehajtását követően további fejlesztéseknek is biztosítson felületet.
  • A gimnázium tevékenységét térbeliségében is hozza közelebb a városlakókhoz, a bővítésekkel együtt rangjának megfelelő megjelenést biztosítson.

Megoldások

A tantermek számának növelését az udvari tantermi szárnyhoz kapcsolt, arra merőleges, új épülettestben oldjuk meg. Földszinten a nagyobb méretű tantermek, emeleten a kissebbek és a csoportszobák kapnak helyet. Ezt az épületszárnyat úgy alakítottuk ki, hogy a későbbiek során a sportpálya irányába lelátók kialakítására nyíljon lehetőség.

A közösségi tereket, a többfunkciós helyiségeket utcai irányba, az előkert területén építjük meg. Ezzel biztosítjuk, hogy a fejlesztés végrehajtását követően nemcsak összenyitható, felfűzhető nagy tereket nyerünk, de a gimnázium épületének homlokzati felületei, "arca" is közelebb kerül a Kiss tábornok utcához, közvetlenebb kommunikációt biztosítva a várossal... A főbejárati oldalon a tornateremtől a díszteremig a jelenlegi kerítést és kaput részlegesen elbontjuk az épület főhomlokzatáig, így esetenként kialakuló területből dísztér - FÓRUM valósítható meg.

A reprezentatív terek első eleme az új aula. A meglévő tornaterem keleti oldalához, valamint a jelenlegi főépület előcsarnokához kapcsolódik. Kétszintes tömegét acéltartó födém zárja le. Ezzel a szerkezeti kialakítással biztosítjuk, hogy a négy homlokzati felület (2 belső - 2 külső) bármilyen nagy megnyitást kaphasson. Az aulához csatlakozó tornatermi tömör falszakaszt 2 helyen ajtónyílásokkal könnyítjük ki, így a két nagy belső tér nagylétszámú bálok, akár városi rendezvények felületévé is válhat. Az aula központi szerepét, jó megvilágítását és a külső terekkel való vizuális kapcsolatát jelentősen növeli a jelenlegi tornatanári helyiségek új épületbe való átszervezése és helyükön udvari kapcsolat biztosítása. Itt kerül kialakításra az új központi lépcsőház is, mely a vertikális közlekedés fötengelyét adja. Az elbontandó jelenlegi fölépcső helyén új födémszakasz készül, mely összeköti az új emeletet, tornaöltözőket és aula-galériát a jelenlegi folyosókkal. ­

A másik nagy hangsúlyt biztosító épülettömeg a könyvtár - díszterem és kapcsolódó helyiségei. A "tortaszelet" alakú építmény utcai oldala a föbejárat felé történő közvetlen irányultságot fejezi ki, míg a belső oldalon a könyvtár­olvasóterem, médiatár és a tantestületi helyiségek felé biztosít közvetlen kapcsolatot. A kiállító előtér északi irányban -egy igényesen telepített belső kerthez, pációhoz csatlakozik. A díszterem és az aula nagyobb épülettömegét a föbejárati új előcsarnok és az előtte húzódó árkád és oszlopsor fogja össze egy építészeti egységgé. Ez a tér is úgy van megtervezve, hogy alkalmassá váljon a tornaterem, aula, könyvtár - díszterem teljes átjárhatóságára.

A jelenlegi tantestületi szárny ("A" épület) földszinti, utcai traktusa az oktatáshoz közvetett módon csatlakozó funkcióknak ad helyet. Az átalakítás során ezen helyiségek átcsoportosítását terveztük, hogy az épület egyik legértékesebb részén kialakulhasson a gimnázium "kultúrális" központja, egyszerre biztosítva kapcsolatot elhelyezkedésével az iskola és a város irányába.

A tantestületi helyiségekhez kapcsolódó bővítéseket az "A" épület keleti végéhez épített tömegben biztosítjuk. Itt egy új lépcső építését terveztük a földszinti gazdasági irodák és az alagsori konyha és műhely "adminisztratív" kapcsolatának biztosítása érdekében. A jelenlegi térképtár helyett a folyosó oldalán kialakított zárt szekrényekben oldjuk meg a szemléltető eszközök tárolását. A tantestületi helyiségek udvari oldalán egy kilépő terasz megépítését terveztük, mely ünnepségek alkalmával protokoll emelvénnyé átalakítható.

Az alagsor - pinceszint jelentős átalakításon megy keresztül. Lényegesen megnő e felület használati értéke a területet "keresztbe - metsző" nagyátmérőjű gázvezeték áthelyezésével a helyiségek padlóvonalát egy síkba hozzuk, a 2 középfőfalat pilléresítjük, az északi oldalon található rézsű támfalat átértékeljük. E tágító, tisztázó tevékenységeket követően az ott lévő raktárak, műhelyek átcsoportosításával, áthelyezésével kialakítható egy tágas, jól használható étterem a hozzá kapcsolódó konyha helyiségeivel. A klubként is használható étterem előterében központi WC-csoport és személyzeti öltözők is helyet kapnak. A konyha melletti sarokban a "mindennapi javítások" karbantartó műhelye kap helyet. Az udvar felé meghúzódó támfal átépítésével nemcsak az alagsor megvilágítottsága növekedik jelentős mértékben, de kultúrált szabadtéri étkezésekre is felületet biztosíthatunk. (Növényzet, ivókút - díszkút?).

A tornatermi öltözőblokkok korszerűsítését is elvégezzük. A jelenlegi öltöző épület új födémet kap és a tornaterem tömegét meghosszabbítva egységes formát nyer emeletráépítéssel. Így az öltözők száma megkétszereződik, a vizes-blokkokat összeforgatva közös gépészeti egységként alakítjuk ki. A jelenlegi színpad helyén alakítjuk ki a két szintet összekapcsoló lépcsőt. Az öltözőkhöz rendeljük az orvosi szobát, és az aula-galériához ebben a blokkban biztosítunk WC csoportot. E létesítmény tetőterében kap helyet a tornaterem és az új aula szellőző gépháza és berendezései.

Az iskola imázsához hozzátartozó udvari csillagvizsgáló funkcióját a főépület tetején kilátó-terasszal kombinált módon valósítjuk meg. Az épületnek és a főbejáratnak külön hangsúlyt biztosító létesítmény a Diósgyőri Vár mellett az iskola másik címer motívuma lehetne.

Az akadálymentes közlekedés biztosítása érdekében a főbejáratokat rámpával is elláttuk. Mindhárom (ill. 4.) tetőtéri szintet összekötő lift megépítésére van mód és a közösségi vizesblokkokba mozgáskorlátozottak számára kialakítandó WC-mosdókat terveztünk.

Taba Benő

Vélemények (8)
hady
2007.01.31.
16:41

mesterem' take it easy = Balkán

abli
2007.02.01.
19:13

@hady: Az. ... Njiric x 2 :)

hady
2007.01.24.
15:57

Össze nem illő formák érthetetlen tömkelege. Szomorú, hogy ilyen környezetet képzel el valaki a jövő nemzedéke számára. Hogy egy zsűri ezt elfogadta és még díjazta is, még szomorúbb. Ebből világos: abszolúte alkalmatlanok vagyunk. Nem látunk tisztán. A forma jelentés. Ha úgy tetszik, gesztus, ha másképp, szimbólum, ha harmadképp, pszichofiziológiai hatás. A formákkal - azaz a jelentéssel - tobzódva játszadozni felelőtlenség. Rosszabb esetben végletes elmebaj tünete. De mindenképpen zavarodottság. És ha ez egy diplomás elme terméke, akkor vagy egyéni pszichózisról, és/vagy az őt kitermelő és elfogadó társadalom ön- és jövőképének totális csődjéről van szó. Az utóbbi sajnos igaz, túl sok a tünet. Ki kell mondani egyszer.

abli
2007.01.28.
09:50

@hady: Te jó ég... ennyire szörnyű a helyzet? Vegyek egyáltalán holnapra kenyeret? :) Én sajnos szellemi képességeimnél fogva nem tudok ennyire messze szállni ... de meglepő, hogy egy terv kapcsán egyesek milyen következtetésekre jutnak... Próbálom pragmatikusabb irányba terelni a dolgot... első ránézésre a 3d feldolgozásra biztos kevés idejük volt... és talán sok a "tömeg játék", legalábbis "purista" szemszögből nézve. Az elmebajt, pszichózist és a sok ezer éve folyamatosan "romló" civilizációt és társadalmat stb... pedig hagyjuk az arra illetékesekre! Take it easy! :)

gerry
2007.01.23.
19:45

Tisztelt Szerkesztőség! Anélkül, hogy mélyebben kifejteném ellenérzéseimet Taba Benő munkásságával kapcsolatban (fenti ház, ill. buszpályaudvar), engedjenek meg egy kérdést. Miért e silányság? Üdv, Paulinyi Gergely

tewe
2007.01.24.
08:01

@gerry: Kedves Gergely!

A kérdést a "szakértő" zsűrinek tessék feltenni, aki ezt a pályaművet díjazta 1. díjjal... Ez van ma M.o.-on az építészetben, ezt mutatja meg az építészfórum ...

nem mi mondtuk, hogy ez kiemelkedő, ezt a szakmai zsűri gondolta, mi csak bemutattuk, hogy ez van...

Üdv. m.emil

beton
2007.01.17.
15:51

Engem a H jelű épületszárny funkciója érdekelne ... kár hogy pl; az alaprajz ebben a felbontásban így értelmezhetetlen.

wondi
2007.01.18.
16:55

@beton: csatoltunk néhány rajzot pdf-ben!

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.