Eláll a főváros a Gellért-hegyi siklóról kötött megállapodástól, kérdéses, miként valósulhat meg a beruházás
A fejlesztésért felelős cég álláspontja szerint a sikló építése hosszú évekre ellehetetlenül a szerdán meghozott döntés következtében.
A fővárosi önkormányzat eláll a Gellért-hegyi sikló és az alsó állomásnál tervezett autóbusz-parkoló megépítésére vonatkozó 2009-es szerződéstől - döntött a Fővárosi Közgyűlés szerdán. A Fővárosi Közgyűlés 2008. november 27-i ülésén döntött a Rác Sikló Kft.-vel - a névváltozást követően Gellérthegyi Sikló Kft. - és az I. kerülettel a fővárosi önkormányzat, valamint a budavári önkormányzat tulajdonában álló ingatlanokat érintően a parkoló-garázs és a sikló létesítményeinek megépítésére irányuló beruházás megvalósításáról szóló megállapodás megkötéséről.
A szerdán elfogadott előterjesztésben a megállapodástól való elállást úgy indokolták: a szerződés hatályba lépésétől számítva több mint tizenhárom év telt el anélkül, hogy a szerződés szerinti beruházás megvalósítását szolgáló érdemi kivitelezési munkák egyáltalán megkezdődtek volna és a beruházás eredeti műszaki tartalmától történő eltérés miatt a szerződésben foglaltak teljesítése a beruházó érdekkörében felmerülő okból a továbbiakban már nem is lehetséges. "Mindezekre, valamint a jogszabályi környezet lényeges megváltozására és a szerződés gazdasági egyensúlyának felbomlására tekintettel a fővárosi önkormányzatnak a továbbiakban nem áll érdekében a szerződés fenntartása" - idézi tudósításában az MTI.
A döntés a földhasználati jog visszavételét, valamit a projekt teljes leállítását jelenti a Népszava szerint. A siklót közberuházásként, az uniós helyreállítási alapból kívánják megvalósítani úgy, hogy lehetővé váljon a turistabuszok teljes kitiltása a hegyről.
Karácsony Gergely főpolgármester arról beszélt, hogy a beruházásban a fővárost rengeteg környezeti kockázat érinti, és az időközben hozott módosításokkal a látványberuházás csak tovább terhelné a Gellért-hegyet, mert nem váltaná ki a turistabuszokat.
A Gellérthegyi Sikló Kft. álláspontja szerint a sikló építése hosszú évekre ellehetetlenül a döntés következtében - írja cikkében a Portfolio. "A cég a történések, valamint az eddigi ráfordításokból és a remélt haszon elmaradásából fakadó veszteségek mérlegelését követően tulajdonosaival, a szintén kárt szenvedett Budapesti Közlekedési Központtal és a magánbefektetőkkel egyeztetve dönt a további lehetséges jogi lépésekről" - tették hozzá.
A fejlesztésért felelős cég éppen múlt héten számolt be arról, hogy megkapták a beruházáshoz kapcsolódó gyalogos-aluljáró és a Hegyalja útra felvezető lépcső építésére szóló engedélyt. Akkori közleményük szerint a kormányhivatal egy hónappal ezelőtt új építési engedélyt adott ki a sikló megvalósítására, a korábbi építési engedély mellett. Azt is hozzátették, hogy bíznak abban, "hogy a fővárosi önkormányzattal folytatott párbeszéd erősítésével hamarosan az utolsó akadályok is elhárulhatnak az építés megkezdése elől". A projekthez szükséges környezetvédelmi engedélyt már korábban megadta a kormányhivatal.
03:15
Ez a döntés szerves folytatása annak a rombolásnak amit a főváros 2019 óta folytat. Ne épüljön semmi, torpedózzuk meg azt is amit a kormány építene. A fővárosban semmi sem épül, ill, ami mégis, drágábban és később. (Lánchíd, Blaha, stb.)