Közélet, hírek

Elhunyt Charles Jencks

1/6

Charles Jencks 2017-ben. Fotó: Crichton Foundation

Charles Jencks – Maggie Keswick – Terry Farrell – Michael Graves: Thematic House, London, 1979-1984. Fotó © Chris Redgrave, Historic England

Charles Jencks: A Garden of Cosmic Speculation részlete, Dumfries, Skócia. Fotó: Flexdream, Wikimedia Commons

Charles Jencks: A Garden of Cosmic Speculation részlete, Dumfries, Skócia. Fotó: Flexdream, Wikimedia Commons

Charles Jencks: Jupiter Artland, Bonnington House, Edinburgh, 1999-2015. Fotó. Jupiter Artland

Charles Jencks: Crawick Multiverse, Skócia, 2015. Fotó: Rosser1954, Wikimedia Commons

?>
Charles Jencks 2017-ben. Fotó: Crichton Foundation
?>
Charles Jencks – Maggie Keswick – Terry Farrell – Michael Graves: Thematic House, London, 1979-1984. Fotó © Chris Redgrave, Historic England
?>
Charles Jencks: A Garden of Cosmic Speculation részlete, Dumfries, Skócia. Fotó: Flexdream, Wikimedia Commons
?>
Charles Jencks: A Garden of Cosmic Speculation részlete, Dumfries, Skócia. Fotó: Flexdream, Wikimedia Commons
?>
Charles Jencks: Jupiter Artland, Bonnington House, Edinburgh, 1999-2015. Fotó. Jupiter Artland
?>
Charles Jencks: Crawick Multiverse, Skócia, 2015. Fotó: Rosser1954, Wikimedia Commons
1/6

Charles Jencks 2017-ben. Fotó: Crichton Foundation

Charles Jencks – Maggie Keswick – Terry Farrell – Michael Graves: Thematic House, London, 1979-1984. Fotó © Chris Redgrave, Historic England

Charles Jencks: A Garden of Cosmic Speculation részlete, Dumfries, Skócia. Fotó: Flexdream, Wikimedia Commons

Charles Jencks: A Garden of Cosmic Speculation részlete, Dumfries, Skócia. Fotó: Flexdream, Wikimedia Commons

Charles Jencks: Jupiter Artland, Bonnington House, Edinburgh, 1999-2015. Fotó. Jupiter Artland

Charles Jencks: Crawick Multiverse, Skócia, 2015. Fotó: Rosser1954, Wikimedia Commons

Elhunyt Charles Jencks
Közélet, hírek

Elhunyt Charles Jencks

2019.10.15. 08:07

Cikkinfó

Szerzők:
Kovács Dániel

Építészek, alkotók:
Charles Jencks

Vélemények:
2

Életének 81. évében, 2019. október 13-án elhunyt Charles Jencks Nagy-Britanniában élő amerikai tájépítész, építészettörténész, elméleti szakember. Magyarországon a posztmodern építészet meghatározó teoretikusaként vált ismertté, de az angol nyelvterületen úttörő tájépítészeti munkássága kapcsán is számon tartják, illetve a Maggie’s Centres néven ismert beteggondozó hálózat alapítása is a nevéhez fűződik.

Charles Alexander Jencks 1939. június 21-én született az Egyesült Államokban, Baltimore-ban. Angol irodalmat tanult a Harvardon, majd 1965-ban a Harvard Graduate School of Design hallgatójaként szerzett építész MA-diplomát. Még ebben az évben az Egyesült Királyságba költözött, ahol Skócia és London között ingázva élt. 1970-ben PhD-fokozatot szerzett Reyner Banham hallgatójaként a londoni University College-on; a disszertációja nyomán megjelent Modern Movements in Architecture (Modern mozgalmak az építészetben, 1973) már határozottan kritikus hangvételt ütött meg a modernizmussal kapcsolatban.


Charles Jencks 2017-ben. Fotó: Crichton Foundation
1/6
Charles Jencks 2017-ben. Fotó: Crichton Foundation



Jencks elsősorban fontos, bár nem tévedhetetlen, sokakkal vitázó elemzőként és építészettörténészként tett szert hírnévre. Számos antológia szerkesztője, építészettörténeti tanulmány, esszé és kötet szerzője. Legismertebb műve a sokat idézett The Language of Post-Modern Architecture (A posztmodern építészet nyelvezete, 1977), ebben jelöli meg a modern építészet „halálának" dátumát a St Louis-i Pruitt-Igoe lakótelep felrobbantásának kezdeti pillanatában, 1972. június 15-én, 15 óra 32 perckor. Jencks munkássága nagyban hozzájárult a posztmodern építészet térhódításához; 2011-ben megjelent összefoglaló kötete, a The Story of Post-Modernism, Five Decades of the Ironic, Iconic and Critical in Architecture az irányzat nagyszabású összefoglalását kínálja.



Saját épületeit Jencks ugyancsak posztmodern stílusban tervezte. A legismertebbek közé tartozik a feleségével, Maggie Keswick-kel, valamint Terry Farrell-lel és Michael Graves-szel közösen tervezett londoni Thematic House (Tematikus Ház, 1979-1985). A ma már műemléknek számító épület izgalmas téri struktúráival, szabadon klasszicizáló homlokzatával Nagy-Britannia egyik legfontosabb posztmodern épületévé vált, amelynek különszámot szentelt az A&U 1986-ban. Az épületet 2017-ben Jencks archívumként és múzeumként tette látogathatóvá. (Az épület részleteit Adam Nathaniel Furman Instagram-oldalán érdemes megnézegetni.)


Charles Jencks – Maggie Keswick – Terry Farrell – Michael Graves: Thematic House, London, 1979-1984. Fotó © Chris Redgrave, Historic England
2/6
Charles Jencks – Maggie Keswick – Terry Farrell – Michael Graves: Thematic House, London, 1979-1984. Fotó © Chris Redgrave, Historic England




A tájépítészként dolgozó Maggie Keswick Jencks felvetése volt egy olyan beteggondozó hálózat létrehozása, amely meglévő egészségügyi központokhoz kapcsolódva, az építészet eszközeivel nyúlt felemelő és pihentető környezetet rákbetegek számára. Az erre a célra létrehozott Maggie’s Centres jótékonysági szervezetet még együtt alapították Jencks-szel, de az első intézmény megnyitását Edinburgh-ben már nem érhette meg. Jencks folytatta a feleségével közösen megkezdett munkát: azóta több mint húsz városban nyílt ilyen központ, olyan építészek munkájaként, mint Zaha Hadid, Richard Rogers, Rem Koolhaas, Kisho Kurokawa vagy a Snøhetta. A hálózat mára Nagy-Britannián kívül is működik: a hongkongi egységet Frank Gehry, a tokióit a Cosmos More tervezte. Jencks a The Architecture of Hope (A remény építészete, 2015) című könyvében foglalta össze a Maggie-központok történetét.





Jencks felesége hatására kezdett el maga is a tájépítészettel foglalkozni, bár őt kevésbé a növények, mint inkább a land-art érdekelte. Első közös munkájuk saját skóciai házuk kertje, a több évtizeden keresztül épített Garden of Cosmic Speculation volt Dumfries-ben. Ezt követően Jencks mind nagyobb szabású munkákat vállalt. Az edinburgh-i Modern Művészeti Galéria parkjában kialakított Ueda (1999-2002) a geometrikus, természetfeletti módon szabályos formák iránti érdeklődését példázzák.

Idővel Milánóban, Pekingben, Dél-Koreában is megvalósultak tájépítészeti munkái, bár a legfontosabbak továbbra is az erősen ihlető Skóciához kötődnek. Legkülönlegesebb munkája talán a skót felföld ősi tájformáló aktusainak utánérzéseként 2012-ben elkészült Northumberlandia, egy korábbi bánya helyén kialakított, négyszáz méter hosszú nőalak. A műfajról vallott gondolatait a The Universe in the Landscape (A táj univerzuma, 2011) című könyvében vetette papírra.

 

Vélemények (2)
P. Imre
2020.06.15.
12:28

Élmény újra olvasni Ch. Jencks "A posztmodern építészet" c. könyvét. Majdnem ötven év után is üdítő a sok szokatlan, de elméletileg és példákkal egyaránt jól megalapozott vélemény, amely mellesleg a modernizmus sok ponton vitatható, de átfogó bírálatát is nyújtja. Kár, hogy ez az értékes mű magyarul megalázó minőségű könyvként jelent meg a MÉSZ elméleti sorozatában. A fordítás is gyenge, ám a szöveggondozás (ami láthatóan a puszta gépelésre szorítkozott) egyenesen kritikán aluli. "Mentsége", hogy régi kiadvány, mindössze 350 példányban jelent meg és kéziratként. A szerző és műve immáron megérdemelne egy új, professzionális kiadást.

P. Imre
2020.06.16.
08:16

@P. Imre: Ez a felháborítóan slendrián módon lefordított és nyomdába küldött kis kötet legalább felidézi, hogy mi volt a szocializmus és termékei talán legfontosabb ismérve: a silányság. A módszeresen létrehozott, elfogadott, minőségként méltányolt silányság, az igényesség teljes hiánya. Hogy ezt szegény Jencks műve és az olvasók szenvedik meg, másodlagos. A keserű tanulság fontosabb: hogy mi, mai nyugdíjasok ebben tapicskoltunk alkotó évtizedeink jelentős részében, eleve kudarcra ítélt szakmai erőfeszítéseink hiábavalóságával. Bocsánat a szinte OFF-nak számító kommentárért.

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Hilton szálló // Egy hely + Építészfórum

2024.06.05. 14:37
9:40

Az Egy hely soron következő részében a Budai Várnegyed egyik legelutasítottabb épületének, a Hilton szálló építésének történetét mutatja be. A közel fél évszázados hotel mégis a budai látkép fontos részévé vált, különleges architektúrájával egyszerre különül el és illeszkedik a középkori romok, és a szomszédos épületek sokszínűségéhez.

Az Egy hely soron következő részében a Budai Várnegyed egyik legelutasítottabb épületének, a Hilton szálló építésének történetét mutatja be. A közel fél évszázados hotel mégis a budai látkép fontos részévé vált, különleges architektúrájával egyszerre különül el és illeszkedik a középkori romok, és a szomszédos épületek sokszínűségéhez.

Nézőpontok/Történet

A Tóth Árpád sétány // Egy hely + Építészfórum

2024.06.05. 14:34
9:25

Hadászati célokat szolgáló sikátorból gesztenyesorral és japán cseresznyefákkal tűzdelt gáláns sétány, a Budapestre nyíló egyik legszebb kilátással. A sétány sokszínű, rétegzett történetét az Egy hely csapata mutatja be.

Hadászati célokat szolgáló sikátorból gesztenyesorral és japán cseresznyefákkal tűzdelt gáláns sétány, a Budapestre nyíló egyik legszebb kilátással. A sétány sokszínű, rétegzett történetét az Egy hely csapata mutatja be.