Emberek/Interjú

Emberhez mért házakat tervezni, építeni

1/5

?>
?>
?>
?>
?>
1/5

Emberhez mért házakat tervezni, építeni
Emberek/Interjú

Emberhez mért házakat tervezni, építeni

2001.10.28. 23:00

Cikkinfó

Szerzők:
Nagy Farkas Dudás Erika

Építészek, alkotók:
Pesti Attila

Nagy Farkas Dudás Erika beszélget Pesti Attilával.

A kishegyesi Kátai tanyán 2001. július 2-án nyitott az öt napig tartó Campus építésztábor. A tábor egyik alapítója és állandó résztvevője Pesti Attila, a szabadkai Építőmérnöki Kar szerkezettervező szakának abszolvense.

NFDE: Hogyan jött létre a CAMPUS építésztábor?

PA: Eredeti célunk szerint két fő szála lenne a szemináriumnak: az alföldi építészeti hagyományok továbbgondolásán alapuló építészet köztudatba juttatása és népszerűsítése (eszmei és gyakorlati úton). Másrészt olyan nyitott fórumnak szántuk a Campust, ahol bárki kifejtheti az építészettel és társdiszciplínáival kapcsolatos álláspontját. Azon emberek találkozóhelyének szántuk a tábort, akik szélesebben értelmezik az építészetet.

NFDE: Miért kell "szélesebben" értelmezni az építészetet? Nem elég a mesterségbeli tudás?

PA: Semmiképpen sem. Az építész feladata ugyan az építés, de ennek első állomása önmaga felépítése. Kell egy szellemi alapállás, melyből kiindulva részvéttel és autonómiával meg tudja oldani a feladatát. Az igazi építészet a forma, idő, tér és anyag követelményének interferenciájából áll össze. Ha ezt valaki elfelejti, akkor a közízlés szintjén mozgó rutinfeladattá alacsonyítja az építészetet. A fent nevezett fogalmak viszont egyenként is sok kérdést vetnek fel, ezért van az, hogy sok minden szóba kerül itt.

 

1/5


 

NFDE: Sikerült-e a tervek mentén haladni?

PA: A siker felemás. Egyrészt olyan kvalitású építészek tiszteltek meg bennünket, mint Gáborjáni Péter, Gerle János (Velencei Építészeti Biennálé nemzeti biztosai) vagy például Ekler Dezső (Ybl-díjas) és Csete György (Ybl- és Kossuth-díjas), addig a helyi építész társadalom tagjai rendre távol maradnak. Hozzáteszem, nem azért, mert nem tudnak rólunk. Ez azért nyilvánvaló, mert egyeseket személyes meghívással sem tudtunk elcsalni.

NFDE: Miért?

PA: Előttem sem világos a dolog, de különös, hogy pont az építészek részéről lanyhább az érdeklődés. A társdiszciplínák képviselői nem ilyen passzívak. Vízépítészek, kert- és tájépítészek, néprajzosok, gépészek stb. szívesen jönnek hozzánk gondolatokat cserélni. Tény, hogy az építész szakma tájainkon teljesen elpetyhüdt, a hivatás űzése egzisztenciális praktikává vált: építészet az, amiből meg lehet élni. Ez a magatartás rímel Lenin szereposztására, miszerint az építészet humbug, s csak annyiban van jelentősége, amennyiben a proletár internacionalizmust szolgálja, mint propagandisztikus eszköz. A "bojkott"-ból azonban nem csinálunk hiúsági kérdést. Woody Allen azt mondta, neki az agya a második legkedvesebb testrésze. Szerintem sokaknál a harmadik helyre szorul. Az első kettővel nem tudunk a táborban konkurálni.

NFDE: Az organikus építészetről...

PA: Az organikus építészet lényegét tekintve nem annyira a modern építészet tagadása - ahogy ezt a legtöbben gondolják -, mint inkább az archaikus építészeti hagyományok folytatása. Tagadásra tulajdonképpen a modernisták "építettek", s az a tény, hogy házaik egy emberöltő alatt kudarccá váltak, azt támasztja alá, hogy a tagadás önmagában nem teremt rendszert, nem ad premisszákat egy új alternatívához. A dialektikus filozófia a változásokra összpontosított, nem ismert el állandó adottságokat, úgy mint táj, mentalitás, egyediség stb. Az organikus építészeti felfogás szerint az építésznek átfolyást kell engednie magán a hagyomány számára, mert csak is így formálhat "emberszabású" házat.

 

2/5

 

NFDE: Milyen hagyományról van szó?

PA: Én ez alatt a Hamvas által leírt hagyományt értem. Persze a hagyomány egyre "lejjebb" kerül a rárakodó civilizációs rétegek alatt, ezért üzenete nehezen olvasható, no meg a műbe való beépítése se könnyű feladat, hiszen az épület a legelvontabb alkotási forma. A számomra példaképül szolgáló magyar organikusok két fő szellemi kútfőből merítenek. Ezek: a steineri antropozófia és a paraszti kultúra. A népi építészetből könnyebben megérthető az egész organikus hozzáállás lényege. A paraszti kultúra ugyanis - mint minden ősi természetes kultúra - organikus, mert az anyagi és a szellemi tartalom mindig együtt és egységben van. Ha sorra vesszük a házhoz fűződő szavainkat: lábazat, kapuszárny, ablakszem, homlokzat, tetőgerinc stb., akkor azt láthatjuk, hogy eleink lénynek fogták föl a ma dologinak mondott fogalmakat. Eszerint a házzal, mint élőlénnyel van dolgunk...

NFDE: Van-e sajátos formavilága az organikus építészetnek?

PA: Az organikus építészet célja: az ember természetéhez illeszkedő házakat alkotni. Felmerül a kérdés: mely formák állnak legközelebb az ember természetéhez? A jungi lélektan szerint a tér archetipus, az anyaméhben született meg bennünk. Ez az első "házunk" - ahol a legjobban érezzük magunkat - puha és kerekded. Az első vonalak, amelyeket kisgyermekként rajzolunk - görbék. Hundertwasser azt mondta (mit mondta, dörögte!): vonalzóval rajzolni istenkáromlás, mert az egyenes vonal természetellenes. Az egyik legősibb szavunk is utal arra, milyen legyen a házunk formája: hajlék. És mégis: az organikus alkotás nem válhat formai dogmák hordozójává. Mint ahogyan a természetben sem létezik önmagáért való forma, úgy az építészetben sem szabad alkotói önkénnyé válnia, hanem az adott helyen ható fizikai és spirituális szervezőerők kikristályosodása kell, hogy legyen. Ennél fogva akár a "kocka" formájú ház is lehet organikus. Gondoljunk csak a hagyományos mediterrán építészetre, Djenné, Sibám városaira...

NFDE: Mi a helyzet az építőanyagokkal? Létezik-e organikus hierarchia?

PA: Mivel ez a fajta építészet szellemi indíttatású, szempontjaiban túllép az anyagszerűségen, pontosabban a ház szellemiségét olyan anyagokba gyúrja, amelyek méltó hordozói a szellemiségnek. De talán helyesebb lenne szólni a táj szellemiségéről, mert az ember is ennek része, és így ebből van levezetve az egész mese. Ily módon a legorganikusabbak az adott tájból kiemelt anyagok, melyek új "életükben" is tudnak azonosulni a tájjal, a ház halálával pedig visszatérni oda, ahonnan egykoron kiszakíttattak.

NFDE: Az építészet-pénz viszonyáról...

PA: Szerintem a pénz alapvetően nem rossz dolog. A bajt abban látom, hogy a pénzt fétisként kezelik. Hogy az építészetnek is gyeplőjévé vált, az annak a következménye, hogy a szellem is árucikké lett alacsonyítva. A tudást "kifizetik" arannyal, holott a kívánatos állapot a fordítottja lenne, tudniillik, hogy a szellem uralkodjon az anyagon, az aranyon. Voltak ilyen idők is. Gondoljunk csak az alkimistákra...

 

3/5

 

PA: Eleink ha házépítésbe fogtak, pontosan tudták, hogy milyen lesz az, mert a világképükhöz kapcsolódott. Az anyagelvű világképlet megjelenése a történelem döntőfejleménye. Az Ember kiemelte magát a világgal alkotott egységéből, kiveszett belőle mindenfajta érdeklődés a transzcendencia és a vallás iránt. Az ősi világkép felbomlott, az értékek helyzete a társadalomban labilissá vált. Ebben a fejetetejére állított világban a pénz avanzsált kultikus jelentőségűvé, és az a téves hozzáállás szilárdult meg az építészetben is, hogy az anyagi, technikai lehetőség adottsággá van avatva. Így a házak, amelyek ma (tömegével) épülnek szellemi váz nélkül olyan álarcok melyek mögött nincs arc, dobozok satnya szimbolikus tartalmakkal. Hamvas is rezignáltan legyint: van itt minden: dizájn, ergonómia, higiénia - csak meghittség nincs...

Hivatkozni is a pénzre szoktak: éhen halni nem egészséges - az ügyfél óhaja törvény. A plutokrácia hatalma egyenlőre töretlennek látszik. Megdöntése pedig túlmutat az építészeten.

Nagy Farkas Dudás Erika

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.