Erőteljes vízszintes vonalak a Hungárián – a Fortis-Burco irodaház terve
A Hevesi és Pap Építészeti Tervezőiroda nemrég mutatta be a Fővárosi tervtanácson a Hungária út 95. szám alá tervezett új irodaépületét.
Beépítési koncepció
A tervezési terület a Hungária krt. páratlan oldalán, annak a Semsey Andor utca és a Francia út közötti változatos beépítettségű részén van. Északi oldalán a Körvasút töltése található, a rézsű tövében sorgarázs beépítéssel. A telekszomszédok - a Hungária köz –Francia út felőli szomszédos épületek - beépítése zártsorú ill. hézagosan zártsorú, F+3-5 szintes lakóépületekből áll. A telken korábban, a 70-es években épített kenyérgyár épülete állt, melyet 2007-ben lebontottak.
A szemközti oldalon igazi óriási lakóház van az 1950-es évekből, utána tömeg nélküli benzinkút, és tovább a Siemens irodatömbjei. A területen belső zöldterületek - mint magánkertek - a házak tömbbelsőiben találhatók, az utcán pedig meglévő (hézagos) fasorok vannak. A Hungária krt. menti fasor Fővárosi védettségű.
A Róbert Károly - Hungária - Könyves Kálmán körútra vonatkozó olyan városléptékű, érvényes koncepció tervet, ami a jövőbe tekintve funkciókat, útrendszereket és tömegeket vizionálna, sajnálatos módon nem találtunk, pedig ebbe szervesen beilleszthető lenne az új fejlesztés.
Fontos, városképi meghatározó elemként viszont épültek olyan irodaházak, amelyek előrevetítik egy kívánatosabb építészeti környezet lehetőségeit, és amelyeket gondolatilag elfogadva követni lehet. Ezek bár építészetileg, anyaghasználatukban nagyon különböznek egymástól, az azonos lépték és gesztusrendszer felé vették az irányt. Fizikai méreteik 100-150 méter hosszan az út mentén hangsúly- és mértékteremtő gesztusokként értékelhetők. (pl. Skanska, Népliget, Aréna irodaházak.)
A közvetlen környezetben meglévő 1930-1960 között épített lakóépületek nem lehetnek a Hungária krt. jövőben meghatározó elemei, hiszen mint lakókörnyezet, és mint építészeti alkotások is amortizálódtak. Remélhetőleg belátható időn belül ezek revitalizációja megtörténik, és új rend teremtődik a körutak mentén is.
A körvasút bevonása a városon belüli közlekedésrendszerbe nagyságrendekkel javíthatná, csökkenthetné az autóforgalmat és a környezeti ártalmak káros hatásait. Az M0-ra terelt teherautó forgalom is nagyot könnyített a zajon, poron, életérzésen, környezeti terhelésen. Ha ezt az elképzelt irányt elfogadjuk, mint esetleges jövőképet, azonnal megszűnik az a jelenlegi gyakorlat, ami a vasút menti területeket hátsóudvar szintre helyezi, annak minden pejoratív tartalmával. A mellékelt tervet a fentiek elfogadásával készítettük, és így azonos értékű és hangsúlyú épülettömeget alakítottunk ki, amelynek minden részlete a fentiekben leírtak következménye.
A tervezett épület két fő tömegből tevődik össze; a Hungária krt. menti és a Francia út menti szárnyakból. A Hungária körúttal párhuzamos tömeg súlypontjában, a körútra merőlegesen, utca méretű, 3 szint magasságú megnyitást terveztünk. Ez a kapuzat vezet be a belső két főtömeg közötti zöld térre, amely főtere, elosztótere az irodaegyüttesnek.
Építészeti kialakítás
Az építészeti koncepció az előzőekben vázolt, mintaértékű épületekhez igazodó ház tervezését fogalmazza meg. Az épület a nagy forgalmú, állandó mozgásban lévő környezetben homogén hatású kell, hogy legyen (legtöbbször 70 km/óra sebességű autókból látható).
A Hungária krt. –Francia út menti építési helyen álló épület a tömb közepéig zártsorúan épül, ezt egy 18 m széles átjáró (passzázs) oldja, ami felbontja az épülettömegeket, kijelölve a főbejárati irányt is. A fő homlokzatsík mögötti alaprajzi tömegvisszaugrás betereli, bevezeti a passzázsba gyalogosan érkezőket. A passzázs helyét hangsúlyozza a nagyméretű üveg előtető, mely vízszintes síkra fordítva a passzázs mennyezetén, mint üveg álmennyezet tovább hangsúlyozza a főbejárat helyét. Az üzletportálok üvegfelületei befordulnak a passzázs oldalfalaira is, könnyítve az épületköz térhatását. A külső terepcsatlakozást az előkertekben készülő zöld (támfal) rendszerek lépcsőzései biztosítják.
Az átjáró-passzázs a tömbbelsőben térré formálódik. A tér magassága a Hungária körút felett fél szinttel feljebb van és innen lépcsőzik le a Semsey utca felé. Ily módon formálható meg a belső tér-kert magassági változatossága és játékossága, a garázsbehajtók egyszerű kijelölése, valamint így alakítható ki a Hungária krt. melletti üzletek szükségszerűen nagyobb belmagassága. Az épületek földszintjén találhatók az épületszárnyak személybejáratai és vertikális összekötő magjai, amelyek a szint alatti garázsokat is kiszolgálják.
Az épülettömegek enyhe visszaléptetései azokon a helyeken vannak a Francia út mentén, ahol lehajtó rámpák lesznek. A Hungária krt. mentén külön bejárattal üzletek kapnak helyet, a homlokzaton nagyméretű üvegfelületekkel.
Az épületek monolit vasbeton szerkezetűek, biztosítandó a rugalmas téralakítást. A földszinti nagyméretű pillérek és üvegfelületek könnyítik az épület tömeghatását. Az egyszerűségre törekvő tömegformálást a homlokzatok felületeinek kialakításakor is követtük. Az egész együttes vakolt felületű, enyhén szürkésre színezett, belső síkokra húzott szalagablak sorokkal. Fontos építészeti elemnek tekintjük a homlokzati ablakok elé feszített nap- és zajvédő üvegsávokat, melyek összefüggő felületként finoman hangsúlyozzák a kívánt horizontális hatást. Az épületszerkezetek hagyományos monolit vasbeton szerkezetek, a homlokzati síkon ablakok és helyenként függönyfalak készülnek. Az épületen 3 méter magasságig anti-grafitti bevonat készül. Az alapszerkesztési raszter 135 cm. Ez a moduláris rendszer lehetővé teszi a kisebb irodaegységek kialakítását is. Magassági alapraszter 360 cm (födémtől födémig) az általános emeleteken, ettől a földszinti terek térnek el, ahol a Hungária út menti üzletek szintmagassága 510 cm. Az alaprajzi raszter szerint kialakított nyílászárók minden második eleme nyitható bukó-nyíló módban.
Hevesi Károly
Hungária 95 Irodaház
vezető tervező: Hevesi Károly
építész munkatársak: Pozderka István, Pap Gabriella, Vekerdi Péter, Szabó Zsófia
szakági tervezők:
tájépítészet: Dr. Balogh Péter István
tartószerkezetek: Puskás Balázs
épületgépészet: Lantos András
épületvillamosság: Üveges Zoltán
generáltervező: Hevesi és Pap Építész Stúdió Kft.
Tervezés éve: 2009
Bruttó szintterület: 33.000 szint felett, 16.000 szint alatt
Építtető: Hungária 95 Kft.