Design/Formatervezés

Falu a faluban - Hello Wood 2015

1/57

Sleepingtories (Az alvóhelyek) Csapatvezetők/Team Leaders: Jocelyn Froimovich / Bence Komlósi - fotó: Pásztor Erika Katalina

Sleepingtories (Az alvóhelyek) Csapatvezetők/Team Leaders: Jocelyn Froimovich / Bence Komlósi - fotó: Pásztor Erika Katalina
Sleepingtories (Az alvóhelyek) Csapatvezetők/Team Leaders: Jocelyn Froimovich / Bence Komlósi - fotó: Pásztor Erika Katalina
A falu projekt -  fotó: Pásztor Erika Katalina
A FALU projekt - fotó: Pásztor Erika Katalina
A FALU projekt  - fotó: Pásztor Erika Katalina
The Hedge of Hello Wood (A Sövény) csapatvezetők/ team leaders: Ákos Juhász / Charley Brentnall  - fotó: Pásztor Erika Katalina
Cohesive fence (Az összetartó kerítés) Csapatvezetők/Team Leaders: Pablo Kobayashi / Eke Dániel - fotó: Pásztor Erika Katalina
Village Cinema (Falumozi) csapatvezetők/Team Leaders: Rufus van den Ban / Suzana Milinović
Migration house (Migrációs Ház) Csapatvezetők/Team Leaders: Marcin Kurdziel  / Danny Wills from URBAN THINK-TANK - fotó: Pásztor Erika Katalina
Mazzochio Csapatvezetők/Team Leaders: Martial Marquet / Nicolas Polaert  - fotó: Pásztor Erika Katalina
Tea totem (Teaház) csapatvezetők/ team leaders: Lukasz Pastuszka from MOOMOO Architects and Illés Zsófi from COLLECTIVE PLANT
Tea totem (Teaház) csapatvezetők/ team Leaders: Lukasz Pastuszka from MOOMOO Architects and Illés Zsófi from COLLECTIVE PLANT
Tea totem (Teaház) csapatvezetők/ team leaders: Lukasz Pastuszka from MOOMOO Architects and Illés Zsófi from COLLECTIVE PLANT
Community
Community
Community
A falu - fotó: Pásztor Erika Katalina
A falu - fotó: Pásztor Erika Katalina
A falu - fotó: Pásztor Erika Katalina
A falu - fotó: Pásztor Erika Katalina
Hello Wood tábor - fotó: Pásztor Erika Katalina
Emiel Lamers, Muszbek Johanna - Hello Wood tábor - fotó: Pásztor Erika Katalina
Hello Wood tábor - fotó: Pásztor Erika Katalina
Hello Wood tábor - fotó: Pásztor Erika Katalina
Hello Wood tábor - fotó: Pásztor Erika Katalina
Hello Wood tábor - fotó: Pásztor Erika Katalina
Pozsár Péter és Janota Orsi - Hello Wood tábor - fotó: Pásztor Erika Katalina
Juhász Ákos - Hello Wood tábor - fotó: Pásztor Erika Katalina
Migration house (Migrációs Ház) csapatvezetők/ team leaders: Marcin Kurdziel  / Danny Wills from URBAN  - fotó: Pásztor Erika Katalina
The Towers (A Tornyok) csapatvezetők/ team leaders: Jan Vondrák / Jan Mach / Lukáš Holub fromMjölk Architects - fotó: Pásztor Erika Katalina
 Rolling pub (Guruló Kocsma) csapatvezetők/ team Leaders: Bart Jan Polman / Johanna Muszbek / Maurizio Bianchi Mattioli
Biwak (Bivak)Csapatvezetők/Team Leaders: Eleőd Ákos / Kalászi Zoltán / Máté Tamás /
Biwak (Bivak)Csapatvezetők/Team Leaders: Eleőd Ákos / Kalászi Zoltán / Máté Tamás /
The Towers (A Tornyok)Csapatvezetők/Team Leaders: Jan Vondrák / Jan Mach / Lukáš Holub from MJÖLK ARCHITECTS
Agóra (Performative agora) Csapatvezetők/Team Leaders: Lux Nieve  /  Pep Tornabell - fotó: Pásztor Erika Katalina
A FALU projekt - Hello Wood 2015 - fotó: Glódi Balázs
A FALU projekt - Hello Wood 2015 - fotó: Glódi Balázs
A FALU projekt - Hello Wood 2015 - fotó: Glódi Balázs
A FALU projekt - Hello Wood 2015 - fotó: Glódi Balázs
A FALU projekt - Hello Wood 2015 - fotó: Glódi Balázs
A FALU projekt - Hello Wood 2015 - fotó: Glódi Balázs
A FALU projekt - Hello Wood 2015 - fotó: Glódi Balázs
A FALU projekt - Hello Wood 2015 - fotó: Glódi Balázs
A FALU projekt - Hello Wood 2015 - fotó: Glódi Balázs
A FALU projekt - Hello Wood 2015 - fotó: Glódi Balázs
A FALU projekt - Hello Wood 2015 - fotó: Glódi Balázs
A FALU projekt - Hello Wood 2015 - fotó: Glódi Balázs
A FALU projekt - Hello Wood 2015 - fotó: Glódi Balázs
A FALU projekt - Hello Wood 2015 - fotó: Glódi Balázs
A FALU projekt - Hello Wood 2015 - fotó: Glódi Balázs
A FALU projekt - Hello Wood 2015 - fotó: Glódi Balázs
A FALU projekt - Hello Wood 2015 - fotó: Glódi Balázs
A FALU projekt - Hello Wood 2015 - fotó: Glódi Balázs
A FALU projekt - Hello Wood 2015 - fotó: Glódi Balázs
A FALU projekt - Hello Wood 2015 - fotó: Glódi Balázs
A FALU projekt - Hello Wood 2015 - fotó: Glódi Balázs
A FALU projekt - Hello Wood 2015 - fotó: Glódi Balázs
Sleepingtories (Az alvóhelyek) Csapatvezetők/Team Leaders: Jocelyn Froimovich / Bence Komlósi - fotó: Pásztor Erika Katalina
Sleepingtories (Az alvóhelyek) Csapatvezetők/Team Leaders: Jocelyn Froimovich / Bence Komlósi - fotó: Pásztor Erika Katalina
A falu projekt -  fotó: Pásztor Erika Katalina
A FALU projekt - fotó: Pásztor Erika Katalina
A FALU projekt  - fotó: Pásztor Erika Katalina
The Hedge of Hello Wood (A Sövény) csapatvezetők/ team leaders: Ákos Juhász / Charley Brentnall  - fotó: Pásztor Erika Katalina
Cohesive fence (Az összetartó kerítés) Csapatvezetők/Team Leaders: Pablo Kobayashi / Eke Dániel - fotó: Pásztor Erika Katalina
Village Cinema (Falumozi) csapatvezetők/Team Leaders: Rufus van den Ban / Suzana Milinović
Migration house (Migrációs Ház) Csapatvezetők/Team Leaders: Marcin Kurdziel  / Danny Wills from URBAN THINK-TANK - fotó: Pásztor Erika Katalina
Mazzochio Csapatvezetők/Team Leaders: Martial Marquet / Nicolas Polaert  - fotó: Pásztor Erika Katalina
Tea totem (Teaház) csapatvezetők/ team leaders: Lukasz Pastuszka from MOOMOO Architects and Illés Zsófi from COLLECTIVE PLANT
Tea totem (Teaház) csapatvezetők/ team Leaders: Lukasz Pastuszka from MOOMOO Architects and Illés Zsófi from COLLECTIVE PLANT
Tea totem (Teaház) csapatvezetők/ team leaders: Lukasz Pastuszka from MOOMOO Architects and Illés Zsófi from COLLECTIVE PLANT
Community
Community
Community
A falu - fotó: Pásztor Erika Katalina
A falu - fotó: Pásztor Erika Katalina
A falu - fotó: Pásztor Erika Katalina
A falu - fotó: Pásztor Erika Katalina
Hello Wood tábor - fotó: Pásztor Erika Katalina
Emiel Lamers, Muszbek Johanna - Hello Wood tábor - fotó: Pásztor Erika Katalina
Hello Wood tábor - fotó: Pásztor Erika Katalina
Hello Wood tábor - fotó: Pásztor Erika Katalina
Hello Wood tábor - fotó: Pásztor Erika Katalina
Hello Wood tábor - fotó: Pásztor Erika Katalina
Pozsár Péter és Janota Orsi - Hello Wood tábor - fotó: Pásztor Erika Katalina
Juhász Ákos - Hello Wood tábor - fotó: Pásztor Erika Katalina
Migration house (Migrációs Ház) csapatvezetők/ team leaders: Marcin Kurdziel  / Danny Wills from URBAN  - fotó: Pásztor Erika Katalina
The Towers (A Tornyok) csapatvezetők/ team leaders: Jan Vondrák / Jan Mach / Lukáš Holub fromMjölk Architects - fotó: Pásztor Erika Katalina
 Rolling pub (Guruló Kocsma) csapatvezetők/ team Leaders: Bart Jan Polman / Johanna Muszbek / Maurizio Bianchi Mattioli
Biwak (Bivak)Csapatvezetők/Team Leaders: Eleőd Ákos / Kalászi Zoltán / Máté Tamás /
Biwak (Bivak)Csapatvezetők/Team Leaders: Eleőd Ákos / Kalászi Zoltán / Máté Tamás /
The Towers (A Tornyok)Csapatvezetők/Team Leaders: Jan Vondrák / Jan Mach / Lukáš Holub from MJÖLK ARCHITECTS
Agóra (Performative agora) Csapatvezetők/Team Leaders: Lux Nieve  /  Pep Tornabell - fotó: Pásztor Erika Katalina
A FALU projekt - Hello Wood 2015 - fotó: Glódi Balázs
A FALU projekt - Hello Wood 2015 - fotó: Glódi Balázs
A FALU projekt - Hello Wood 2015 - fotó: Glódi Balázs
A FALU projekt - Hello Wood 2015 - fotó: Glódi Balázs
A FALU projekt - Hello Wood 2015 - fotó: Glódi Balázs
A FALU projekt - Hello Wood 2015 - fotó: Glódi Balázs
A FALU projekt - Hello Wood 2015 - fotó: Glódi Balázs
A FALU projekt - Hello Wood 2015 - fotó: Glódi Balázs
A FALU projekt - Hello Wood 2015 - fotó: Glódi Balázs
A FALU projekt - Hello Wood 2015 - fotó: Glódi Balázs
A FALU projekt - Hello Wood 2015 - fotó: Glódi Balázs
A FALU projekt - Hello Wood 2015 - fotó: Glódi Balázs
A FALU projekt - Hello Wood 2015 - fotó: Glódi Balázs
A FALU projekt - Hello Wood 2015 - fotó: Glódi Balázs
A FALU projekt - Hello Wood 2015 - fotó: Glódi Balázs
A FALU projekt - Hello Wood 2015 - fotó: Glódi Balázs
A FALU projekt - Hello Wood 2015 - fotó: Glódi Balázs
A FALU projekt - Hello Wood 2015 - fotó: Glódi Balázs
A FALU projekt - Hello Wood 2015 - fotó: Glódi Balázs
A FALU projekt - Hello Wood 2015 - fotó: Glódi Balázs
A FALU projekt - Hello Wood 2015 - fotó: Glódi Balázs
A FALU projekt - Hello Wood 2015 - fotó: Glódi Balázs
1/57

Sleepingtories (Az alvóhelyek) Csapatvezetők/Team Leaders: Jocelyn Froimovich / Bence Komlósi - fotó: Pásztor Erika Katalina

Falu a faluban - Hello Wood 2015
Design/Formatervezés

Falu a faluban - Hello Wood 2015

2015.07.23. 13:33

Cikkinfó

Földrajzi hely:
Csórompuszta, Magyarország

Vélemények:
7

A Hello Wood csapatai idén egy egész falut felépítettek. Nem a hagyományos értelemben, hiszen olyan konstrukcióban gondolkodtak, ahol az építmények egymáshoz kapcsolódnak és egymásra reflektálnak, megalkotva a tökéletes faluközösséget. Az alkotótáborban jártunk. 

Rem Koolhaas világhírű holland építész és urbanista szerint a kortárs építészetben aránytalanul sok figyelem irányul a városra, emellett szükséges lenne sokkal többet foglalkozni a vidékkel. Az Architizer A+ Award-nyertes Hello Wood hatodik alkalommal megrendezett építészeti táborában a világ több mint harminc országából érkező építészek és diákok célja az volt, hogy olyan építészeti együttest hozzanak létre, mely újraértelmezi a falu fogalmát. A korábbi évektől eltérően az alkotók olyan konstrukcióban gondolkodtak, ahol az építmények egymáshoz kapcsolódnak és egymásra reflektálnak, megalkotva a Hello Wood ideális faluközösségét.

Az installációk között található migrációs ház, közösségi színpad, szentély, a születés és a halál körforgását megörökítő lakóépület, kilátóba épített zuhanyzó, sőt még egy guruló kocsma is. A csórompusztai táborban felépült installációk a tábor után a Művészetek Völgye egyik központi helyszínére, Vigántpetendre kerültek.



A FALU projekt - Hello Wood 2015 - fotó: Glódi Balázs
39/57
A FALU projekt - Hello Wood 2015 - fotó: Glódi Balázs




"A FALU PROJEKTNEK nem célja, hogy megoldást kínáljon Koolhaas problémafelvetésére és a vidék problémájára, hiszen a falu kialakulása lassú folyamatok eredménye. A falu szerkezete saját történelmi, társadalmi és környezeti összefüggésrendszerének leképződése. Amivel kísérletezünk, az az, hogy értelmezhető-e ez a folyamat fordítva? Létrehozható-e egy falu egy hét alatt, helyszíni településtervezéssel, ahol a résztvevők nem csupán élhető építményeket, hanem közösséget is építenek? A FALU PROJEKT ellenpontozta a lassan alakuló, bukolikus falu romantikáját és egy működő, instant község létrehozását célozza meg." - nyilatkozták a nemzetközi alkotófesztivál szervezői.

A Hello Woodra érkezett építész-csapatoknak nem volt célja, hogy már létező falustruktúrákat másoljanak, vagy azokat megpróbálják áthelyezni a csórompusztai alkotótábor kontextusába. A csoportvezető építészek a világ minden tájáról érkeztek Chilétől Japánig, és hamar kiderült, hogy sokszor teljesen különböző nézeteket vallanak a falu szerkezetéről: amíg például a magyar falu lineáris szerkezetű, vagyis legtöbbször egy hosszú utcából áll, addig Mexikóban a települések sugaras felépítésűek. Mindez azt is jelentette, hogy az alkotóknak nélkülözniük kellett a valós falvak és közösségek kulturális és építészeti hagyatékát. Az így létrejött alkotói szabadság eredménye egy olyan fúzió, amelyet a világvárosokból érkezett építészek nemzetközi csoportja ideálisnak tart.




A FALU projekt - Hello Wood 2015 - fotó: Glódi Balázs
48/57
A FALU projekt - Hello Wood 2015 - fotó: Glódi Balázs





A Hello Wood Falujának installációi reflektálnak korunk fontos társadalmi kérdéseire: a migráció problémájára, a vallások közötti különbségekre, a magántulajdon és a közösségi gazdálkodás ellentétére. Foglalkoznak a modern faluközösségek infrastrukturális szerkezeteivel, például a víz- és az áramellátással; de a falusi közösség olyan fontos intézményeivel is, mint a falumozi, a kocsma, vagy éppen a színház.

Idén először a Hello Woodon készült alkotások koherens településegységet alkotnak. A Falu éppen emiatt egy heterogén és innovatív épületrendszer, ahol a résztvevő építészek és diákok testközelből tapasztalhatták meg egy közösség létrehozásának nehézségeit és kihívásait. Például azt, hogy nem csupán az épületeket, hanem az épületek közötti tereket is bele kellett vonni a tervezés folyamatába. Vagy éppen azt, hogy egy többszáz kilós installáció megmozdításához nem elég a tervező csapat tagjainak összefogása, az egész közösség segítségére szükség van.



A FALU projekt - Hello Wood 2015 - fotó: Glódi Balázs
50/57
A FALU projekt - Hello Wood 2015 - fotó: Glódi Balázs




A FALU PROJEKT 2015 egy három évig tartó építészeti kísérlet első része: 2016-ban az előző év tapasztalatai alapján fejlesztik tovább a falu-közösséget, míg 2017-ben a Falu leépülését, amortizációját vizsgálja a független oktatási szervezet.

A Hello Wood Falut július 18-án mutatták be, ahol a szakmai panel - Nagy Tamás, Babarczy Eszter, Szemerey Samu, Emiel Lamiers, dr. Veres Bálint - és a csoportvezetők együtt értékelték az alkotásokat. Az installációk július 24-től augusztus 2-ig a vigántpetendi Tókertben a Művészetek Völgye egyik központi koncert- és bulihelyszínének adnak otthont. Az építmények később a Sziget Fesztiválon és a Budapesti Design Héten lesznek megtekinthetőek.



A FALU projekt - Hello Wood 2015 - fotó: Glódi Balázs
45/57
A FALU projekt - Hello Wood 2015 - fotó: Glódi Balázs






forrás: sajtóközlemény



Hello Wood 2015 Falu Projekt

A Hello Wood hatodik alkalommal megrendezett építészeti táborában a világ több mint harminc országából érkező építészek és diákok célja az volt, hogy olyan építészeti együttest hozzanak létre, mely újraértelmezi a falu fogalmát. Az alkotók olyan konstrukciókat hoztak létre, amelyek egymáshoz kapcsolódnak és egymásra reflektálnak, megalkotva a Hello Wood résztvevőinek ideális faluközösségét. A FALU PROJEKT ellenpontozza a lassan alakuló, bukolikus falu romantikáját és egy működő, instant község létrehozását célozta meg egy hét alatt. A falu főbb funkcionális egységeit; a közösségi tereket, lakóházakat és a piacot egy hagyományos település mintájára jelöltük ki, de a tábor során ezek egyben a szórakozás, öröm és együttlét tereivé váltak.


Ghost in the house (Szellem a házban)

Csapatvezető/Team Leader: Katsuya Fukushima
Csapat/Team: Alex Rieveley , Egyed Csongor, Gelesz Hanna, James Foskett, Kou Zongjie, Petrányi Luca, Monika Krčméryová, Ryo Morimoto, Victoria Guinet
típus: lakóegység

A modern nagyvárosi létben az élet hagyományos körforgása, a születés és a halál fontossága teljesen háttérbe szorul. A japán építészeti hagyományokat a modern falu igényeivel ötvöző épület három szintből áll: a földszintből, amely a főzés és az evés színtere; az első emeletből, amely a szeretkezés és az alvás helye; illetve a második emeletből, amely az emlékezés tere. Bár az építészet konkrét, materiális kifejezésforma, a tervezők szerint minden ház átjáró az emberi és a szellemvilág között. Ugyanúgy, ahogy az emberi élet is csupán egy állomás a születés és a halál által keretezett utazás során.

The Hedge of Hello Wood (A Sövény)

Csapatvezetők/Team Leaders: Ákos Juhász / Charley Brentnall
Csapat/Team: Edward Crooks, Elzbieta Czyzewska, Marxreiter Adrienne, Matteo Aricò, Natasa Kitiri, Neal Hitch, Varga Zsófia
típus: élvezetek tere: színház

A színpad és a közösségi tér minden faluban központi elem. A Sövény a harmónika formáját idézi, és miközben folyamatosan a mozgás illúzióját kelti a megfigyelőben, egyszerre szolgálhat színpadként és szónoki térként. Formájából adódóan a Sövény körbeöleli azt, aki előtte áll - legyen az egyetlen személy vagy éppen egy egész zenekar. Mivel két sorból áll, ezért a színpad mögötti rész akár backstage-ként is használható. Az installáció összecsukható és szállítható - így pedig még inkább alkalmas arra, hogy összehozza a közösséget, hiszen felállításához a használók szoros együttműködésére van szükség.


The Hedge of Hello Wood (A Sövény) csapatvezetők/ team leaders: Ákos Juhász / Charley Brentnall  - fotó: Pásztor Erika Katalina
6/57
The Hedge of Hello Wood (A Sövény) csapatvezetők/ team leaders: Ákos Juhász / Charley Brentnall - fotó: Pásztor Erika Katalina


 

 


Village cinema (Falumozi)

Csapatvezetők/Team Leaders: Rufus van den Ban / Suzana Milinović
Csapat/Team: Florian Beukeboom, Karig Fruzsina, Joanna Stolarek, Matthew Mitchell, Rafael Silveira, Dema Tamás, Yichen Song, Sarkadi Zsolt
típus: élvezetek tere: mozi

A Falumozi egyszerre működik obszervatóriumként, ahonnan a helybéliek egymás életébe nyerhetnek betekintést, illetve filmszínházként, ahonnan a valóságot egy új perspektívából ismerhetik meg. A Falumozi a periszkóp mintájára a külvilág tükörképeként működik. Mivel az installációnak kerekei is vannak, ezért a moziban különböző műfajú filmeket nézhetnek a betérők: ha például az erdő szélére tolják, élőben figyelhetik a leghitelesebb természetfilmet. A Falumozi alkotói úgy gondolják, a hétköznapi élet történései éppen olyan izgalmasak, mint a mozivásznon látható fordulatok, a falusiaknak pedig lehetősége lesz jobban megismerni egymást és önmagukat. Mint minden rendes filmhez, a Falumoziban látható alkotásokhoz is jár filmzene: egy sínen guruló fémgolyó folyamatosan változó hangjai szolgáltatják a zenei aláfestést.


Village Cinema (Falumozi) csapatvezetők/Team Leaders: Rufus van den Ban / Suzana Milinović
8/57
Village Cinema (Falumozi) csapatvezetők/Team Leaders: Rufus van den Ban / Suzana Milinović





Migration house (Migrációs Ház)

Csapatvezetők/Team Leaders: Marcin Kurdziel / Danny Wills from URBAN THINK-TANK
Csapat/Team: Amalia-Alexandra Skamagkouli, Charlotte Balmer, Eleőd Huba, Jesus Sanchez, Sárdi Krisztina, Lorenzo Marconi, Martin Spalek, Kőműves Márton, Bálint Viola
típus: fogadó - menekült szálló - zarándokház

A projekt egyesíti a középkori európai zarándokház tipológiáját az Urban-Think Tank azon ambíciójával, hogy minden embernek méltóságteljes lakóhelye legyen. A befogadó ház struktúrája egy nap alatt összeállt, de az egy hetes folyamat közben alakult ki az, hogy az építménynek milyen igényeknek kell megfelelnie és a falu mely részén helyezkedjen el. A migránsokat elszállásoló épület a szituációhoz alkalmazkodik: bővíthető, ha több ember érkezik a falun kívülről. Különösen fontos a beutazók integrálása a közösségbe. Az Összetartó Kerítés a Migrációs Házon vezet keresztül, a ház felett pedig egy híd ível át szimbólikusan összekötve és elválasztva a tereket. A ház fél óra alatt szétszedhető és felépíthető. A vendéglátó részlegben függőágyak és egyéb alvó-alkalmatosságok mellé polcokat szereltek be, amelyek egyben lépcsőként is szolgálnak.



Migration house (Migrációs Ház) Csapatvezetők/Team Leaders: Marcin Kurdziel  / Danny Wills from URBAN THINK-TANK - fotó: Pásztor Erika Katalina
9/57
Migration house (Migrációs Ház) Csapatvezetők/Team Leaders: Marcin Kurdziel / Danny Wills from URBAN THINK-TANK - fotó: Pásztor Erika Katalina






Rolling pub (Guruló Kocsma)

Csapatvezetők/Team Leaders: Bart Jan Polman / Johanna Muszbek / Maurizio Bianchi Mattioli
Csapat/Team: Kiss Ábel, Agnieszka Turczynska, Anna Smyczyńska, Szabó Áron, Ben Summers, Danique van Hulst, Komlóssy Dóra, Guiseppe Ferrigno, Laura Nica
típus: kocsma

A kocsma minden faluban központi szereppel bír. Fontos megbeszélések, döntések helyszíne, ugyanakkor a bulik is itt zajlanak. A Guruló Kocsma mindhárom típusú alkoholfogyasztónak megfelel: a Magányosnak, a Szociálisnak és az Exhibicionistának. A lépcsőt azok azok az alkoholfogyasztók érezhetik magukénak, akik közösségben szeretnek lenni, a nyugágy a magányosoké, a színpad pedig az exhibicionistáknak ad fellépésre lehetőséget. Az installáció minden oldalról megközelíthető, és mivel két hatalmas kereke miatt rendkívül mobilis, ezért a Falu bármely pontját a közösségi ötletelés, döntéshozatal és kikapcsolódás középpontjává tudja varázsolni.


 Rolling pub (Guruló Kocsma) csapatvezetők/ team Leaders: Bart Jan Polman / Johanna Muszbek / Maurizio Bianchi Mattioli
31/57
Rolling pub (Guruló Kocsma) csapatvezetők/ team Leaders: Bart Jan Polman / Johanna Muszbek / Maurizio Bianchi Mattioli





The Towers (A Tornyok)

Csapatvezetők/Team Leaders: Jan Vondrák / Jan Mach / Lukáš Holub from MJÖLK ARCHITECTS
Csapat/Team: Anna Ladurner, Karner Dóra, Trauer Kamilla, Kim-Fabian Dallarmi, Louis Bruno Bindernagel, Melissa Jin, Paulina Frankowska
típus: infrastruktúra: jel, tájékozódás

Az infrastruktúra az építészet egyik láthatatlan alapköve: akkor működik jól, ha észre sem vesszük, honnan jön a víz vagy az áram, amit használunk. A modern falu mozgatórugója az ötletesen megtervezett és funkcionáló infrastruktúra. A tervezőcsapat a közösségi infrastruktúra jegyében éppen ezért nem az esztétikai szempontot, hanem korunk urbanisztikai igényeit helyezte előtérbe. A három torony első darabja a Hello Wood falu vízellátásáért felelős, sőt a torony tetején négy zuhanyzó és egy fürdőkád is található. A második torony a híradás és a hangosbeszélők központja, hogy a faluban minél gyorsabban és közvetlenebbül terjedhessen az információ.


The Towers (A Tornyok) csapatvezetők/ team leaders: Jan Vondrák / Jan Mach / Lukáš Holub fromMjölk Architects - fotó: Pásztor Erika Katalina
30/57
The Towers (A Tornyok) csapatvezetők/ team leaders: Jan Vondrák / Jan Mach / Lukáš Holub fromMjölk Architects - fotó: Pásztor Erika Katalina





Sanctuary (A szentély)

Csapatvezetők/Team Leaders: Jennifer Argo / Lee Ivett
Csapat/Team: Flavia Notarianni, Hajdú Bianka, Joe Ridealgh, Johannes Fandl, Kate McAleer, Pablo Martínez, Rab Sarolta, Raya Boyukova, Tomasz Budnicki, Kőműves Zsófia
típus: templom

Létre lehet-e hozni egy olyan szentélyt, amely spirituális találkozóhelyként szolgálhat minden vallás hívei számára? Sok templomra jellemző, hogy a betérők elveszettnek érzik magukat a belső térbe lépve, hiszen a templom méreteinél és kialakításánál fogva egy felsőbb hatalom nagyságát és erejét hivatott bemutatni. A Szentély alkotóinak célja, hogy a belépők úgy tudjanak meditálni, imádkozni, vagy éppen csak gondolkodni, hogy semmilyen hierarchiához nem kell alkalmozkodniuk. A kövek és kristályok biológiai struktúráján alapuló szerkezet emlékeztet az emberiség első szentélyeire, melyet barlangokban alakítottak ki. A Szentély három fő részből áll: az átlényegülést segítő bejáratból; egy beszélgetőtérből; illetve egy egyszemélyes elmélkedő-térből, ahonnan a betérő gondolkodás közben a fölötte kitáruló égboltot figyelheti.

Cohesive fence (Az összetartó kerítés)
Csapatvezetők/Team Leaders: Pablo Kobayashi / Eke Dániel
Csapat/Team: Agnieszka Wir-Konas, Billy Morgan, Kató Dalma, Nagy Dániel, Denise Feldbacher, Heini Wandersstud, Jambrik Máté, Joanna Woś
típus: infrastruktúra: kerítés, ülőfelület

A kerítés a modern urbanisztika egyik legellentmondásosabb eleme: szétválaszt, megoszt, határokat alakít ki. Az összetartó kerítés alkotói azonban úgy gondolják, hogy a kerítés nem csupán a magán- és a köztulajdon, vagy éppen az országhatárok elszeparálására alkalmas, hanem arra is, hogy kapcsolatot alakítson ki a különböző épületek, városi rendszerek között. Bár a kerítés egybefüggő, mégsem fal-szerű, hiszen a lécek között át lehet látni. Magasságából fakadóan a kerítésre rá is lehet ülni, így a terek szigorú szétválasztása helyett a kerítés feladata az, hogy az épületek, utcák, installációk közötti átjárás lehetőségének érzését erősítse.


Cohesive fence (Az összetartó kerítés) Csapatvezetők/Team Leaders: Pablo Kobayashi / Eke Dániel - fotó: Pásztor Erika Katalina
7/57
Cohesive fence (Az összetartó kerítés) Csapatvezetők/Team Leaders: Pablo Kobayashi / Eke Dániel - fotó: Pásztor Erika Katalina





Agóra (Performative agora)

Csapatvezetők/Team Leaders: Lux Nieve / Pep Tornabell
Csapat/Team: Anastasia Bordian, Antony Plumb, Sean Brunswick, Carla Llaudó, Ewa Cempel, Isabel Halpern, Tamás László, Maria Nunez, Yara Valente
típus: főtér / infrastruktúra: köztéri ülőhely / agora

A színházak és országgyűlések közös jellemzője, hogy középpontjukban egy színpad vagy emelvény áll. Ez az elrendezés nem túl demokratikus, hiszen így a figyelem középpontjában mindig egy ember, vagy egy kiemelt csoport áll. Az Agóra csapata úgy véli, hogy minden a székek elrendezésén múlik: éppen ezért installációjukban a székek sorrendje, helye és magassága is változik. Az alkotók tervei szerint installációjuk a tökéletes demokrácia megvalósulása, ahol mindenkire pontosan ugyanannyi figyelem jut. Ebben az is segít, hogy a székek mobilisak: ahogy Theo Jansen szobraiban a szél a fő mozgató- és alakító erő, úgy az Agórában az oda betérők irányítják a történéseket. Az Agóra díszítéséhez a csapat Balaton-felvidéki lilakáposztából készített festékanyagot használt.


Agóra (Performative agora) Csapatvezetők/Team Leaders: Lux Nieve  /  Pep Tornabell - fotó: Pásztor Erika Katalina
35/57
Agóra (Performative agora) Csapatvezetők/Team Leaders: Lux Nieve / Pep Tornabell - fotó: Pásztor Erika Katalina






Tea totem (Teaház)

Csapatvezetők/Team Leaders: Lukasz Pastuszka from MOOMOO Architects and Illés Zsófi from COLLECTIVE PLANT
Csapat/Team: Aitana Miriam Villanova, Anais Outurquin, Kopácsi Anna, Cseszlai Barnabás, Jung Attila Daniel, Facer Lucas, Jun Ming Kong, Bernardo Zacka
típus: piac

A gyógynövény-szárító és teaház a Wallpaper Magazine által a világ 30 legjobb fiatal építészirodája közés sorolt MOOMOO építészének, és a városkörnyéki erdők és mezők terményeit gyűjtögető Collective Plant alapítójának az együttműködéséből született. A 2 x 2 méteres árusító helyiségbe két ajtón keresztül léphetünk be, ám csak a szobába belépve pillanthatjuk meg partnerünket. Eladó és vevő intim hangulatú teázóban kóstolhatja meg közösen a hat méter magas toronyra felfüggesztett gyógynövényeket. A falu közössége a Kezemura kerámia edényeiből fogyaszthatja a gyógynövényekből készült gasztronómiai különlegességeket.


Tea totem (Teaház) csapatvezetők/ team leaders: Lukasz Pastuszka from MOOMOO Architects and Illés Zsófi from COLLECTIVE PLANT
11/57
Tea totem (Teaház) csapatvezetők/ team leaders: Lukasz Pastuszka from MOOMOO Architects and Illés Zsófi from COLLECTIVE PLANT






Tower gate (A Kapu)

Csapatvezetők/Team Leaders: Márta Fischer / Oliver Sales
Csapat/Team: Daphne Zografou, Davor Dušanić, Dominique Tang, Jonathan Schweizer, Kudar Máté, Sergio Sanz Vela, Sofie Berg, Tatiana Muñoz
project: TOWER GATE
típus: infrastruktúra: kapu, jel, torony

Az építészetben gyakran előfordul, hogy az elkészült munkák “önzőek", vagyis önmagukkal foglalkoznak, és nem lépnek interakcióba használóikkal. A megérkezés ugyanis fontos szereppel bír, azonban ez a nagyvárosi hétköznapokban könnyen jelentéktelenné válik. A tervező csapat számára fontos volt, hogy ne szögletes formákat használjanak, hanem a természetben többször előforduló, otthonosabb háromszög-alakokból építsék fel az installációt. A csoportvezető építészek és a diákok nagy hangsúlyt fektettek arra, hogy az installáció valóban interaktív, játékos legyen: A Kapu csapata számára a játékosság a boldogság legfőbb záloga.


Sleepingtories (Az alvóhelyek)

Csapatvezetők/Team Leaders: Jocelyn Froimovich / Bence Komlósi
Csapat/Team: Villányi Fábián, Ingvild Stokke, Kéri Juli, Koen Fraijman, Marta Ząbik, Tian Jiayi, Valentin Desmarais, Técsi Zita
típus: közösségi szállás

Az alvás egyszerre létszükséglet és örömforrás, mely nélkülözhetetlen az emberi élethez. Sokszor előfordul azonban, hogy az ember alvásritmusa és alvásigénye nem egyezik meg azzal, amit a többségi társadalom elvárna tőle. A Hello Wood falujában mindenkinek lehetősége van akkor aludni, amikor álmos: ebben segítenek az Alvóhelyek, melyek között van kifejezetten nomádoknak való, gurítható faágy; mozgatható hálózsákok; illetve közösségi alvótér, ahol egy egész baráti társaság pihenhet együtt.


Sleepingtories (Az alvóhelyek) Csapatvezetők/Team Leaders: Jocelyn Froimovich / Bence Komlósi - fotó: Pásztor Erika Katalina
2/57
Sleepingtories (Az alvóhelyek) Csapatvezetők/Team Leaders: Jocelyn Froimovich / Bence Komlósi - fotó: Pásztor Erika Katalina





Cmmunity 'work in progress' (Közösségi munkahely)

Csapatvezetők/Team Leaders: Ifigeneia Dilaveraki / Rikkert Paauw
Csapat/Team: Tóth Árpád, Ayelen Peressini, Bartosz Zabiega, Eva Liisa Kubinyi, Jyothi Pillay, Lena Margarete Antonie Breitenborn, Roman Ledesma, Thiago Flores
típus: falu központ, közösségi ház

Az építészek arra keresték a választ, hogyan térhetünk vissza a vidéki életformához, anélkül, hogy a múlt irányába haladnának. Hogyan tarthatjuk meg a város nyújtotta társadalmi-gazdasági előnyöket és kulturális lendületet úgy, hogy nem veszítjük el a vidéki életre jellemző nyugalmat és stabilitást? A csapat olyan faluközpontot épített, amely szétszedhető és mozgatható, és ennek köszönhetően nem veszíti el azt a képességét, hogy mindig a tartalomnak és formai igénykenek megfelelően tudjon alkalmazkodni. Az épület egyszerre szolgál hosszú-távú és ideiglenes célokat és segíti a közöséget abban, hogy új dolgokat, elképzeléseket, gondolatokat is meg tudjon valósítani. Az építmény esztétikájának meghatározó része, hogy a csapat a Csórompuszta környéki erdőkből és mezőkről összeszedett hulladék-anyagokat is felhasználta az építkezéshez.


Mazzochio

Csapatvezetők/Team Leaders: Martial Marquet / Nicolas Polaert
Csapat/Team: Andrea Ballesteros Beato, Carina Zabini, Tajnafői Gábor, Juan Ezcurra, Weichinger Sára, Sonya Falkovskaia, Vojtech Nemec
típus: infrastruktúra / főtér: közvilágítás / rotunda

Paolo Uccello a reneszánsz egyik legnevesebb festője volt, aki bátran kísérletezett a perspektívákkal. A geometriai formák, különböző nézőpontok ötvözése és újraértelmezése nem csupán a képzőművészetben, hanem a kísérletező építészetben is rendkívüli fontossággal bír. A Mazzocchio egy rotonda (kerek tér), amely a Falu középpontjában áll, mely közösségi találkozóhelyként és koncerttérként funkcionál. A Mazzocchio tetején fénysorok futnak körbe, amelyek határvonalat rajzolnak az installáció köré.


Mazzochio Csapatvezetők/Team Leaders: Martial Marquet / Nicolas Polaert  - fotó: Pásztor Erika Katalina
10/57
Mazzochio Csapatvezetők/Team Leaders: Martial Marquet / Nicolas Polaert - fotó: Pásztor Erika Katalina





Biwak (Bivak)

Csapatvezetők/Team Leaders: Eleőd Ákos / Kalászi Zoltán / Máté Tamás / Vass-­Eysen Áron
Csapat/Team: Barbora Tothova, Maria Roy Deulofeu, Marina Mylonadis, Schmidt Márta, Mathilde Garcia-Drimmer, Riccardo Onnis
ttípus: lakóház: közösségi, vendégház

Szinyei-Merse Pál egyik leghíresebb festménye, a Majális az ember és természet közötti harmónia egyik legszebb megfogalmazása a magyar képzőművészetben. Ez a kép ihlette a Bivak készítőit, amely a kavicsok formavilágát idéző menedékhelyként, illetve a falu szélén álló tanyaként is funkcionál. Az installációnak nincsen ajtaja, ferde-tört síkokból áll, hasonlóan az ember által ősidők óta használt menedékhelyekhez, a barlangokhoz. A Bivak egyszerre lehet búvóhely, pihenőhely, vagy a falubéli szerelmesek titkos találkozóhelye.


Biwak (Bivak)Csapatvezetők/Team Leaders: Eleőd Ákos / Kalászi Zoltán / Máté Tamás /
33/57
Biwak (Bivak)Csapatvezetők/Team Leaders: Eleőd Ákos / Kalászi Zoltán / Máté Tamás /







Vélemények (7)
Bódis Lajos
2015.08.10.
13:54

Imre, ha ismered a szerkesztőt, kérlek szépen, add át a kérést, hogy posztolás után az építészfórum ne változtasson a linken, mert lehetetlenné teszi a megosztást. Rövid időn belül másodszor történik meg józsefvárosi témában, most az Diószegi-Kőris sarokra tervezett diplomatervnél. Nagyon köszönöm! Ráadásul ott nem lehet kérni, mert csak "klubtagok" beírását engedélyezték.

Pákozdi Imre
2015.08.09.
09:28

Kobayashi úrnak a dán városépítészetről kialakult becsmérlő véleménye hosszan olvasható a Magyar Nemzet e hétvégi számában, miközben Pablo Kobayashi Hello Wood-os alkotása nem volt látható a vigántpetendi kiállításon. Pedig nagy tisztesség érte őt, hiszen alkotótársa az az Eke Dániel, aki a tavalyi, talán legjobb installáció társalkotója volt.

zim
2015.08.10.
21:13

@Pákozdi Imre: Nagyon csúnyán összelapátolt ez a MN cikk. (Koppenhágától még van mit tanulnunk.)  A szerkesztők vigyázó szemüket egyébként inkább a 16-os Biennálé, s annak kurátora a chilei Alejandro Aravena (Elemental) felé vethetnék...

Pákozdi Imre
2015.08.11.
07:11

@zim: Kobayashi kritikájában nyilván nem a kritizálás ténye a bosszantó, hiszen akár Jan Gehl nézetei is megkérdőjelezhetők - pl. a tegnapi, würzburgi belvárosi, "utcakapcsolatos" szállodai tapasztalataim alapján, amikor a hőség miatt kényszerűen nyitva tartott ablakon egész éjszaka behallatszott a főtéri hajléktalanok részeg ordibálása. De Kobayashi gondolattalan indulatossága elfogadhatatlan. 

zim
2015.08.11.
20:36

@Pákozdi Imre: Sajnos Jan Gehl is átment marketingesnek, hogy a konzulensi szolgáltatásait minél több helyen eladhassa, de amíg Bp. nem tud felmutatni a koppenhágai "biciklis-kigyóhoz" hasonló projektet  http://www.dac.dk/en/dac-life/copenhagen-x-gallery/cases/the-bicycle-snake, addig jobb nem fennhangon hirdetni a 'nálunk is van tanyabájk' lózungot, amit egyébként a cikkben elsősorban H. A. D. jegyez...

alfoldi2011
2015.08.11.
21:03

@zim: Manapság szinte külön tudomány lett az, hogy bárki bármilyen véleményébe bele lehet kötni, így JG véleményébe is.

Nehezebben lehetne JG-t lejáratni, ha a határozott vélemény megfogalmazója elolvasná az Élhető városok című könyvét. 

Nem lehet büntetlenül figyelmen kívül hagyni azt a tényt, hogy a város életének egyik leglényegesebb, meghatározó tényezője a városi közlekedés módja!

Sajnálatos, hogy sokan hajlamosak ezt a tényt figyelmen kívül hagyni, nyilván elemi ismeretek híján, pusztán hatalmi pozícióból, egy mérnöki szakterület mindenhatóságára hivatkozva.

Számomra érdekes az, hogy közlekedési ismeretek nélkül is lehet a városra meghatározó döntéseket hozni. Mekkora lenne a felhördülés a fordított helyzetben!

Szívesen olvasnék inkább arról, hogy milyen módon lehet a közlekedési szakterület döntési pozícióit javítani.

 

Pákozdi Imre
2015.07.24.
12:55

Ez a kiállítás pont olyan, mint egy kiállítás. Semmi köze sem a faluhoz (történetesen Vigántpetendhez), sem a faluhoz, azaz bármiféle, akár mexikói, akár magyar faluképhez. Persze, ha valami olyan, mint ő maga, az nem baj. Hogy tovább vigasztaljam a nagyot álmodókat, hozzáteszem, hogy az egész terület jól néz ki. A topológia, bár lazán, de tettenérhetően tervezett: az egyes alkotásoknak meglepően sok teret hagyó, igényes kiállítás ez, amelynek rendezői előnyben részesítették a láthatóságot és látogathatóságot a tavalyi exkluzív elvonultsággal szemben. Ez annak ellenére előrelépés, hogy a tavalyi helyszín az egyes projektek számára is sokkal inkább megadta a splendid isolation aurateremtési esélyét.

Az idei „termés” színvonalas, amelynek vannak kiemelkedő alkotásai, de nincs olyan – a műfaj adta lehetőségeket zseniálisan kihasználó – csúcs-darabja, mint amilyen a tavalyi, a kukoricásba sétáló absztrakt dinoszaurusz (a Cornwalk) volt. Sőt, a művek 2014-es hármas felosztása (játékok, szobrok és a Cornwalk) egészében is lehetetlen; idén ui. hiányoznak a játékok. Minden idei mű többé-kevésbé szobor, illetve vagy szobor vagy tréfa-számba vehető parafrázis. Kiemelkedőnek találtam a Falumozit és teljesen más okból a Szentélyt, elismerés az alkotóknak. A Falumozi Don Quijote-i világa megkapó; mind a forma, mind a funkció valaha volt valódi formák és valódi funkciók kedélyes, meseszerű, de nem nosztalgikus és végképp nem giccses körültáncolásából született. Az arányok jók, a részletek humorosak, a Bordo feliratú üvegektől a xilofont mintázó vasrudakig. Ez az egyedüli mű, amely valamelyes halovány kapcsolatot tart a környezetével, de ez is csak annyiban, hogy láthatóan gurul, azaz – feltételezhetően - saját kerekein került le a csórompusztai major mellől a vigántpetendi háromszögletű rétre.

A Szentély viszont építészeti alkotásnak kiváló. Egy vázlat, egy skicc, de mi is lehetne az adott időkeret és anyagfajta adottságai mellett? Arányai, utalásszerű használhatósága, a lépcsős út, annak emelkedő, zegzugos, szabdalt térben haladó jellege mind-mind telitalálat. Le a kalappal, ha lenne (nincs) rangsor, ezt az alkotást elsőként helyezném.

Amúgy a Hello Wood évek óta növekvő sikere több dolognak köszönhető: egyrészt hogy fiatal, leendő építészek kezében van, akiknek a szakmai programjuk – életprogramjuk? – a hasznos, a szép, az új, a megvalósítható, a karizmatikus és a befogadható közötti, gazdaságilag determinált egyensúlykeresés. A második sikertényező az, hogy a mozgalom nem veszítette el kézműves jellegét, a harmadik, hogy az alkotók kétkezi munkásként lelkes amatőrök, a negyedik pedig, hogy az egész mozgalom, kiágazásaival együtt, mélyen szociális elkötelezettségű. Ilyen, emlékezetes „kiágazás” volt a szánkógúla két évvel ezelőtt a MÜPÁ-nál, Karácsony táján; ilyen volt a Budapest installáció a Hősök terén és ilyen a szalagléc-kapu (vagy mi) Alsóörsön.

Úgy gondolom, hogy a fenti keretek bőven adnak kifutást a következő száz évre, különösen, mert a Hello Wood nem a semmiből jött. Itthon a famunkás építésztáboroknak évtizedes, nagyon mély gyökerei vannak. A tavalyi Velencei Biennálé magyar kiállításának legfontosabb képi anyaga éppen az elmúlt majd’ 40 (!) év ilyen profilú alkotó táborainak millió pillanatfelvétele volt.

Az idei Hello Wood szervezői, mecénásai, kurátorai és résztvevői iránti tiszteletem mellett is úgy vélem, hogy nem használ a mozgalomnak, ha fölösleges narratívákkal terhelik. Nem szükséges „faluvá” szervezni az egyedi alkotásokat, már csak azért sem, mert azok nem házak. Kerettörténet nélkül is, láthatóan minden csapatnak megvan a maga ötlete, egy héten át lelkesen követett „fejlövése”, amely, ha elkészül, esetenként nagyot szól; évente legalább három-négy közülük megtartásra érdemes, annak ellenére, hogy az anyag és az idő korlátai miatt szinte minden vázlatos, ami a táborban születik. És ha mégsem, ha teljes értékű műnek sikerül, akkor sem azért, mert kivételes mértékben kidolgozott, hanem mert fejben, ötletben, gondolatilag, művészi mondandójában jól kiérlelt alkotás. 

A "falu" mint keret azért erőltetett, mert a valós falvaknak történelmük, demográfiájuk, szociológiájuk, továbbá topológiájuk és sajátos építészetük van. Mindez függ a természeti és gazdasági adottságoktól, a tágabb környezettől. A Hello Wood mégoly szellemes, gondolatgazdag és jószándékú installációinak halmaza viszont a fentiekből semmit sem tükröz, nem is tükrözhet, hiszen mindeze nincs neki.

A mozgalom égisze alatt igen szerteágazó, nagyon klassz kezdeményezések születnek. Javaslom, hagyjuk ezeket továbbra is a maguk, szellemében-szándékában összefogott, de programjában és megvalósulásában egyedi módján érvényesülni.

----

U.i.: Klassz dolog, hogy a Bosch asztalosipari gépekkel segíti a Hello Woodot de nem tudható, hogy adnak-e hozzá (akár a Bosch, akár a szervezők) munkavédelmi oktatást. Meglehet, nem; legalábbis a képek között van egy - a hátulról számított 14-ik - amelyiken egy szép, fekete hajzuhatag mintegy 30 cm-re megközelít egy körfűrészt. Ez a nagyon veszélyes pillanat egy "valódi" asztalos- vagy lakatosműhelyben, vagy profi építkezésen nem fordulhat elő. A képen látható helyzetben ui. a női munkatársak kendőben, a hosszú hajú férfiak pedig pl. hajhálóban kell dolgozzanak, elkerülendő a legszörnyűbb balesetek egyikét, a forgó gépek által véletlenül végrehajtott skalpolást. Idézet egy fiataloknal szóló munkavédelmi utasításból: "Forgó géprészek közelében bő ruházat, kesztyű, kibontott hosszú haj, ékszerek (pl. nyak- vagy karlánc, gyűrű) viselése tilos!" Ld.: http://www.civitas.hu/dokumentum/1333_OMMFszakmai_anyag.pdf

Új hozzászólás

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk