építészet : környezet : innováció

Falu a faluban - Hello Wood 2015

A Hello Wood csapatai idén egy egész falut felépítettek. Nem a hagyományos értelemben, hiszen olyan konstrukcióban gondolkodtak, ahol az építmények egymáshoz kapcsolódnak és egymásra reflektálnak, megalkotva a tökéletes faluközösséget. Az alkotótáborban jártunk. 

Rem Koolhaas világhírű holland építész és urbanista szerint a kortárs építészetben aránytalanul sok figyelem irányul a városra, emellett szükséges lenne sokkal többet foglalkozni a vidékkel. Az Architizer A+ Award-nyertes Hello Wood hatodik alkalommal megrendezett építészeti táborában a világ több mint harminc országából érkező építészek és diákok célja az volt, hogy olyan építészeti együttest hozzanak létre, mely újraértelmezi a falu fogalmát. A korábbi évektől eltérően az alkotók olyan konstrukcióban gondolkodtak, ahol az építmények egymáshoz kapcsolódnak és egymásra reflektálnak, megalkotva a Hello Wood ideális faluközösségét.

Az installációk között található migrációs ház, közösségi színpad, szentély, a születés és a halál körforgását megörökítő lakóépület, kilátóba épített zuhanyzó, sőt még egy guruló kocsma is. A csórompusztai táborban felépült installációk a tábor után a Művészetek Völgye egyik központi helyszínére, Vigántpetendre kerültek.



A FALU projekt - Hello Wood 2015 - fotó: Glódi Balázs



"A FALU PROJEKTNEK nem célja, hogy megoldást kínáljon Koolhaas problémafelvetésére és a vidék problémájára, hiszen a falu kialakulása lassú folyamatok eredménye. A falu szerkezete saját történelmi, társadalmi és környezeti összefüggésrendszerének leképződése. Amivel kísérletezünk, az az, hogy értelmezhető-e ez a folyamat fordítva? Létrehozható-e egy falu egy hét alatt, helyszíni településtervezéssel, ahol a résztvevők nem csupán élhető építményeket, hanem közösséget is építenek? A FALU PROJEKT ellenpontozta a lassan alakuló, bukolikus falu romantikáját és egy működő, instant község létrehozását célozza meg." - nyilatkozták a nemzetközi alkotófesztivál szervezői.

A Hello Woodra érkezett építész-csapatoknak nem volt célja, hogy már létező falustruktúrákat másoljanak, vagy azokat megpróbálják áthelyezni a csórompusztai alkotótábor kontextusába. A csoportvezető építészek a világ minden tájáról érkeztek Chilétől Japánig, és hamar kiderült, hogy sokszor teljesen különböző nézeteket vallanak a falu szerkezetéről: amíg például a magyar falu lineáris szerkezetű, vagyis legtöbbször egy hosszú utcából áll, addig Mexikóban a települések sugaras felépítésűek. Mindez azt is jelentette, hogy az alkotóknak nélkülözniük kellett a valós falvak és közösségek kulturális és építészeti hagyatékát. Az így létrejött alkotói szabadság eredménye egy olyan fúzió, amelyet a világvárosokból érkezett építészek nemzetközi csoportja ideálisnak tart.




A FALU projekt - Hello Wood 2015 - fotó: Glódi Balázs




A Hello Wood Falujának installációi reflektálnak korunk fontos társadalmi kérdéseire: a migráció problémájára, a vallások közötti különbségekre, a magántulajdon és a közösségi gazdálkodás ellentétére. Foglalkoznak a modern faluközösségek infrastrukturális szerkezeteivel, például a víz- és az áramellátással; de a falusi közösség olyan fontos intézményeivel is, mint a falumozi, a kocsma, vagy éppen a színház.

Idén először a Hello Woodon készült alkotások koherens településegységet alkotnak. A Falu éppen emiatt egy heterogén és innovatív épületrendszer, ahol a résztvevő építészek és diákok testközelből tapasztalhatták meg egy közösség létrehozásának nehézségeit és kihívásait. Például azt, hogy nem csupán az épületeket, hanem az épületek közötti tereket is bele kellett vonni a tervezés folyamatába. Vagy éppen azt, hogy egy többszáz kilós installáció megmozdításához nem elég a tervező csapat tagjainak összefogása, az egész közösség segítségére szükség van.



A FALU projekt - Hello Wood 2015 - fotó: Glódi Balázs



A FALU PROJEKT 2015 egy három évig tartó építészeti kísérlet első része: 2016-ban az előző év tapasztalatai alapján fejlesztik tovább a falu-közösséget, míg 2017-ben a Falu leépülését, amortizációját vizsgálja a független oktatási szervezet.

A Hello Wood Falut július 18-án mutatták be, ahol a szakmai panel - Nagy Tamás, Babarczy Eszter, Szemerey Samu, Emiel Lamiers, dr. Veres Bálint - és a csoportvezetők együtt értékelték az alkotásokat. Az installációk július 24-től augusztus 2-ig a vigántpetendi Tókertben a Művészetek Völgye egyik központi koncert- és bulihelyszínének adnak otthont. Az építmények később a Sziget Fesztiválon és a Budapesti Design Héten lesznek megtekinthetőek.



A FALU projekt - Hello Wood 2015 - fotó: Glódi Balázs





forrás: sajtóközlemény



Hello Wood 2015 Falu Projekt

A Hello Wood hatodik alkalommal megrendezett építészeti táborában a világ több mint harminc országából érkező építészek és diákok célja az volt, hogy olyan építészeti együttest hozzanak létre, mely újraértelmezi a falu fogalmát. Az alkotók olyan konstrukciókat hoztak létre, amelyek egymáshoz kapcsolódnak és egymásra reflektálnak, megalkotva a Hello Wood résztvevőinek ideális faluközösségét. A FALU PROJEKT ellenpontozza a lassan alakuló, bukolikus falu romantikáját és egy működő, instant község létrehozását célozta meg egy hét alatt. A falu főbb funkcionális egységeit; a közösségi tereket, lakóházakat és a piacot egy hagyományos település mintájára jelöltük ki, de a tábor során ezek egyben a szórakozás, öröm és együttlét tereivé váltak.


Ghost in the house (Szellem a házban)

Csapatvezető/Team Leader: Katsuya Fukushima
Csapat/Team: Alex Rieveley , Egyed Csongor, Gelesz Hanna, James Foskett, Kou Zongjie, Petrányi Luca, Monika Krčméryová, Ryo Morimoto, Victoria Guinet
típus: lakóegység

A modern nagyvárosi létben az élet hagyományos körforgása, a születés és a halál fontossága teljesen háttérbe szorul. A japán építészeti hagyományokat a modern falu igényeivel ötvöző épület három szintből áll: a földszintből, amely a főzés és az evés színtere; az első emeletből, amely a szeretkezés és az alvás helye; illetve a második emeletből, amely az emlékezés tere. Bár az építészet konkrét, materiális kifejezésforma, a tervezők szerint minden ház átjáró az emberi és a szellemvilág között. Ugyanúgy, ahogy az emberi élet is csupán egy állomás a születés és a halál által keretezett utazás során.

The Hedge of Hello Wood (A Sövény)

Csapatvezetők/Team Leaders: Ákos Juhász / Charley Brentnall
Csapat/Team: Edward Crooks, Elzbieta Czyzewska, Marxreiter Adrienne, Matteo Aricò, Natasa Kitiri, Neal Hitch, Varga Zsófia
típus: élvezetek tere: színház

A színpad és a közösségi tér minden faluban központi elem. A Sövény a harmónika formáját idézi, és miközben folyamatosan a mozgás illúzióját kelti a megfigyelőben, egyszerre szolgálhat színpadként és szónoki térként. Formájából adódóan a Sövény körbeöleli azt, aki előtte áll - legyen az egyetlen személy vagy éppen egy egész zenekar. Mivel két sorból áll, ezért a színpad mögötti rész akár backstage-ként is használható. Az installáció összecsukható és szállítható - így pedig még inkább alkalmas arra, hogy összehozza a közösséget, hiszen felállításához a használók szoros együttműködésére van szükség.


The Hedge of Hello Wood (A Sövény) csapatvezetők/ team leaders: Ákos Juhász / Charley Brentnall - fotó: Pásztor Erika Katalina

 

 


Village cinema (Falumozi)

Csapatvezetők/Team Leaders: Rufus van den Ban / Suzana Milinović
Csapat/Team: Florian Beukeboom, Karig Fruzsina, Joanna Stolarek, Matthew Mitchell, Rafael Silveira, Dema Tamás, Yichen Song, Sarkadi Zsolt
típus: élvezetek tere: mozi

A Falumozi egyszerre működik obszervatóriumként, ahonnan a helybéliek egymás életébe nyerhetnek betekintést, illetve filmszínházként, ahonnan a valóságot egy új perspektívából ismerhetik meg. A Falumozi a periszkóp mintájára a külvilág tükörképeként működik. Mivel az installációnak kerekei is vannak, ezért a moziban különböző műfajú filmeket nézhetnek a betérők: ha például az erdő szélére tolják, élőben figyelhetik a leghitelesebb természetfilmet. A Falumozi alkotói úgy gondolják, a hétköznapi élet történései éppen olyan izgalmasak, mint a mozivásznon látható fordulatok, a falusiaknak pedig lehetősége lesz jobban megismerni egymást és önmagukat. Mint minden rendes filmhez, a Falumoziban látható alkotásokhoz is jár filmzene: egy sínen guruló fémgolyó folyamatosan változó hangjai szolgáltatják a zenei aláfestést.


Village Cinema (Falumozi) csapatvezetők/Team Leaders: Rufus van den Ban / Suzana Milinović




Migration house (Migrációs Ház)

Csapatvezetők/Team Leaders: Marcin Kurdziel / Danny Wills from URBAN THINK-TANK
Csapat/Team: Amalia-Alexandra Skamagkouli, Charlotte Balmer, Eleőd Huba, Jesus Sanchez, Sárdi Krisztina, Lorenzo Marconi, Martin Spalek, Kőműves Márton, Bálint Viola
típus: fogadó - menekült szálló - zarándokház

A projekt egyesíti a középkori európai zarándokház tipológiáját az Urban-Think Tank azon ambíciójával, hogy minden embernek méltóságteljes lakóhelye legyen. A befogadó ház struktúrája egy nap alatt összeállt, de az egy hetes folyamat közben alakult ki az, hogy az építménynek milyen igényeknek kell megfelelnie és a falu mely részén helyezkedjen el. A migránsokat elszállásoló épület a szituációhoz alkalmazkodik: bővíthető, ha több ember érkezik a falun kívülről. Különösen fontos a beutazók integrálása a közösségbe. Az Összetartó Kerítés a Migrációs Házon vezet keresztül, a ház felett pedig egy híd ível át szimbólikusan összekötve és elválasztva a tereket. A ház fél óra alatt szétszedhető és felépíthető. A vendéglátó részlegben függőágyak és egyéb alvó-alkalmatosságok mellé polcokat szereltek be, amelyek egyben lépcsőként is szolgálnak.



Migration house (Migrációs Ház) Csapatvezetők/Team Leaders: Marcin Kurdziel / Danny Wills from URBAN THINK-TANK - fotó: Pásztor Erika Katalina





Rolling pub (Guruló Kocsma)

Csapatvezetők/Team Leaders: Bart Jan Polman / Johanna Muszbek / Maurizio Bianchi Mattioli
Csapat/Team: Kiss Ábel, Agnieszka Turczynska, Anna Smyczyńska, Szabó Áron, Ben Summers, Danique van Hulst, Komlóssy Dóra, Guiseppe Ferrigno, Laura Nica
típus: kocsma

A kocsma minden faluban központi szereppel bír. Fontos megbeszélések, döntések helyszíne, ugyanakkor a bulik is itt zajlanak. A Guruló Kocsma mindhárom típusú alkoholfogyasztónak megfelel: a Magányosnak, a Szociálisnak és az Exhibicionistának. A lépcsőt azok azok az alkoholfogyasztók érezhetik magukénak, akik közösségben szeretnek lenni, a nyugágy a magányosoké, a színpad pedig az exhibicionistáknak ad fellépésre lehetőséget. Az installáció minden oldalról megközelíthető, és mivel két hatalmas kereke miatt rendkívül mobilis, ezért a Falu bármely pontját a közösségi ötletelés, döntéshozatal és kikapcsolódás középpontjává tudja varázsolni.


Rolling pub (Guruló Kocsma) csapatvezetők/ team Leaders: Bart Jan Polman / Johanna Muszbek / Maurizio Bianchi Mattioli




The Towers (A Tornyok)

Csapatvezetők/Team Leaders: Jan Vondrák / Jan Mach / Lukáš Holub from MJÖLK ARCHITECTS
Csapat/Team: Anna Ladurner, Karner Dóra, Trauer Kamilla, Kim-Fabian Dallarmi, Louis Bruno Bindernagel, Melissa Jin, Paulina Frankowska
típus: infrastruktúra: jel, tájékozódás

Az infrastruktúra az építészet egyik láthatatlan alapköve: akkor működik jól, ha észre sem vesszük, honnan jön a víz vagy az áram, amit használunk. A modern falu mozgatórugója az ötletesen megtervezett és funkcionáló infrastruktúra. A tervezőcsapat a közösségi infrastruktúra jegyében éppen ezért nem az esztétikai szempontot, hanem korunk urbanisztikai igényeit helyezte előtérbe. A három torony első darabja a Hello Wood falu vízellátásáért felelős, sőt a torony tetején négy zuhanyzó és egy fürdőkád is található. A második torony a híradás és a hangosbeszélők központja, hogy a faluban minél gyorsabban és közvetlenebbül terjedhessen az információ.


The Towers (A Tornyok) csapatvezetők/ team leaders: Jan Vondrák / Jan Mach / Lukáš Holub fromMjölk Architects - fotó: Pásztor Erika Katalina




Sanctuary (A szentély)

Csapatvezetők/Team Leaders: Jennifer Argo / Lee Ivett
Csapat/Team: Flavia Notarianni, Hajdú Bianka, Joe Ridealgh, Johannes Fandl, Kate McAleer, Pablo Martínez, Rab Sarolta, Raya Boyukova, Tomasz Budnicki, Kőműves Zsófia
típus: templom

Létre lehet-e hozni egy olyan szentélyt, amely spirituális találkozóhelyként szolgálhat minden vallás hívei számára? Sok templomra jellemző, hogy a betérők elveszettnek érzik magukat a belső térbe lépve, hiszen a templom méreteinél és kialakításánál fogva egy felsőbb hatalom nagyságát és erejét hivatott bemutatni. A Szentély alkotóinak célja, hogy a belépők úgy tudjanak meditálni, imádkozni, vagy éppen csak gondolkodni, hogy semmilyen hierarchiához nem kell alkalmozkodniuk. A kövek és kristályok biológiai struktúráján alapuló szerkezet emlékeztet az emberiség első szentélyeire, melyet barlangokban alakítottak ki. A Szentély három fő részből áll: az átlényegülést segítő bejáratból; egy beszélgetőtérből; illetve egy egyszemélyes elmélkedő-térből, ahonnan a betérő gondolkodás közben a fölötte kitáruló égboltot figyelheti.

Cohesive fence (Az összetartó kerítés)
Csapatvezetők/Team Leaders: Pablo Kobayashi / Eke Dániel
Csapat/Team: Agnieszka Wir-Konas, Billy Morgan, Kató Dalma, Nagy Dániel, Denise Feldbacher, Heini Wandersstud, Jambrik Máté, Joanna Woś
típus: infrastruktúra: kerítés, ülőfelület

A kerítés a modern urbanisztika egyik legellentmondásosabb eleme: szétválaszt, megoszt, határokat alakít ki. Az összetartó kerítés alkotói azonban úgy gondolják, hogy a kerítés nem csupán a magán- és a köztulajdon, vagy éppen az országhatárok elszeparálására alkalmas, hanem arra is, hogy kapcsolatot alakítson ki a különböző épületek, városi rendszerek között. Bár a kerítés egybefüggő, mégsem fal-szerű, hiszen a lécek között át lehet látni. Magasságából fakadóan a kerítésre rá is lehet ülni, így a terek szigorú szétválasztása helyett a kerítés feladata az, hogy az épületek, utcák, installációk közötti átjárás lehetőségének érzését erősítse.


Cohesive fence (Az összetartó kerítés) Csapatvezetők/Team Leaders: Pablo Kobayashi / Eke Dániel - fotó: Pásztor Erika Katalina




Agóra (Performative agora)

Csapatvezetők/Team Leaders: Lux Nieve / Pep Tornabell
Csapat/Team: Anastasia Bordian, Antony Plumb, Sean Brunswick, Carla Llaudó, Ewa Cempel, Isabel Halpern, Tamás László, Maria Nunez, Yara Valente
típus: főtér / infrastruktúra: köztéri ülőhely / agora

A színházak és országgyűlések közös jellemzője, hogy középpontjukban egy színpad vagy emelvény áll. Ez az elrendezés nem túl demokratikus, hiszen így a figyelem középpontjában mindig egy ember, vagy egy kiemelt csoport áll. Az Agóra csapata úgy véli, hogy minden a székek elrendezésén múlik: éppen ezért installációjukban a székek sorrendje, helye és magassága is változik. Az alkotók tervei szerint installációjuk a tökéletes demokrácia megvalósulása, ahol mindenkire pontosan ugyanannyi figyelem jut. Ebben az is segít, hogy a székek mobilisak: ahogy Theo Jansen szobraiban a szél a fő mozgató- és alakító erő, úgy az Agórában az oda betérők irányítják a történéseket. Az Agóra díszítéséhez a csapat Balaton-felvidéki lilakáposztából készített festékanyagot használt.


Agóra (Performative agora) Csapatvezetők/Team Leaders: Lux Nieve / Pep Tornabell - fotó: Pásztor Erika Katalina





Tea totem (Teaház)

Csapatvezetők/Team Leaders: Lukasz Pastuszka from MOOMOO Architects and Illés Zsófi from COLLECTIVE PLANT
Csapat/Team: Aitana Miriam Villanova, Anais Outurquin, Kopácsi Anna, Cseszlai Barnabás, Jung Attila Daniel, Facer Lucas, Jun Ming Kong, Bernardo Zacka
típus: piac

A gyógynövény-szárító és teaház a Wallpaper Magazine által a világ 30 legjobb fiatal építészirodája közés sorolt MOOMOO építészének, és a városkörnyéki erdők és mezők terményeit gyűjtögető Collective Plant alapítójának az együttműködéséből született. A 2 x 2 méteres árusító helyiségbe két ajtón keresztül léphetünk be, ám csak a szobába belépve pillanthatjuk meg partnerünket. Eladó és vevő intim hangulatú teázóban kóstolhatja meg közösen a hat méter magas toronyra felfüggesztett gyógynövényeket. A falu közössége a Kezemura kerámia edényeiből fogyaszthatja a gyógynövényekből készült gasztronómiai különlegességeket.


Tea totem (Teaház) csapatvezetők/ team leaders: Lukasz Pastuszka from MOOMOO Architects and Illés Zsófi from COLLECTIVE PLANT





Tower gate (A Kapu)

Csapatvezetők/Team Leaders: Márta Fischer / Oliver Sales
Csapat/Team: Daphne Zografou, Davor Dušanić, Dominique Tang, Jonathan Schweizer, Kudar Máté, Sergio Sanz Vela, Sofie Berg, Tatiana Muñoz
project: TOWER GATE
típus: infrastruktúra: kapu, jel, torony

Az építészetben gyakran előfordul, hogy az elkészült munkák “önzőek”, vagyis önmagukkal foglalkoznak, és nem lépnek interakcióba használóikkal. A megérkezés ugyanis fontos szereppel bír, azonban ez a nagyvárosi hétköznapokban könnyen jelentéktelenné válik. A tervező csapat számára fontos volt, hogy ne szögletes formákat használjanak, hanem a természetben többször előforduló, otthonosabb háromszög-alakokból építsék fel az installációt. A csoportvezető építészek és a diákok nagy hangsúlyt fektettek arra, hogy az installáció valóban interaktív, játékos legyen: A Kapu csapata számára a játékosság a boldogság legfőbb záloga.


Sleepingtories (Az alvóhelyek)

Csapatvezetők/Team Leaders: Jocelyn Froimovich / Bence Komlósi
Csapat/Team: Villányi Fábián, Ingvild Stokke, Kéri Juli, Koen Fraijman, Marta Ząbik, Tian Jiayi, Valentin Desmarais, Técsi Zita
típus: közösségi szállás

Az alvás egyszerre létszükséglet és örömforrás, mely nélkülözhetetlen az emberi élethez. Sokszor előfordul azonban, hogy az ember alvásritmusa és alvásigénye nem egyezik meg azzal, amit a többségi társadalom elvárna tőle. A Hello Wood falujában mindenkinek lehetősége van akkor aludni, amikor álmos: ebben segítenek az Alvóhelyek, melyek között van kifejezetten nomádoknak való, gurítható faágy; mozgatható hálózsákok; illetve közösségi alvótér, ahol egy egész baráti társaság pihenhet együtt.


Sleepingtories (Az alvóhelyek) Csapatvezetők/Team Leaders: Jocelyn Froimovich / Bence Komlósi - fotó: Pásztor Erika Katalina




Cmmunity 'work in progress' (Közösségi munkahely)

Csapatvezetők/Team Leaders: Ifigeneia Dilaveraki / Rikkert Paauw
Csapat/Team: Tóth Árpád, Ayelen Peressini, Bartosz Zabiega, Eva Liisa Kubinyi, Jyothi Pillay, Lena Margarete Antonie Breitenborn, Roman Ledesma, Thiago Flores
típus: falu központ, közösségi ház

Az építészek arra keresték a választ, hogyan térhetünk vissza a vidéki életformához, anélkül, hogy a múlt irányába haladnának. Hogyan tarthatjuk meg a város nyújtotta társadalmi-gazdasági előnyöket és kulturális lendületet úgy, hogy nem veszítjük el a vidéki életre jellemző nyugalmat és stabilitást? A csapat olyan faluközpontot épített, amely szétszedhető és mozgatható, és ennek köszönhetően nem veszíti el azt a képességét, hogy mindig a tartalomnak és formai igénykenek megfelelően tudjon alkalmazkodni. Az épület egyszerre szolgál hosszú-távú és ideiglenes célokat és segíti a közöséget abban, hogy új dolgokat, elképzeléseket, gondolatokat is meg tudjon valósítani. Az építmény esztétikájának meghatározó része, hogy a csapat a Csórompuszta környéki erdőkből és mezőkről összeszedett hulladék-anyagokat is felhasználta az építkezéshez.


Mazzochio

Csapatvezetők/Team Leaders: Martial Marquet / Nicolas Polaert
Csapat/Team: Andrea Ballesteros Beato, Carina Zabini, Tajnafői Gábor, Juan Ezcurra, Weichinger Sára, Sonya Falkovskaia, Vojtech Nemec
típus: infrastruktúra / főtér: közvilágítás / rotunda

Paolo Uccello a reneszánsz egyik legnevesebb festője volt, aki bátran kísérletezett a perspektívákkal. A geometriai formák, különböző nézőpontok ötvözése és újraértelmezése nem csupán a képzőművészetben, hanem a kísérletező építészetben is rendkívüli fontossággal bír. A Mazzocchio egy rotonda (kerek tér), amely a Falu középpontjában áll, mely közösségi találkozóhelyként és koncerttérként funkcionál. A Mazzocchio tetején fénysorok futnak körbe, amelyek határvonalat rajzolnak az installáció köré.


Mazzochio Csapatvezetők/Team Leaders: Martial Marquet / Nicolas Polaert - fotó: Pásztor Erika Katalina




Biwak (Bivak)

Csapatvezetők/Team Leaders: Eleőd Ákos / Kalászi Zoltán / Máté Tamás / Vass-­Eysen Áron
Csapat/Team: Barbora Tothova, Maria Roy Deulofeu, Marina Mylonadis, Schmidt Márta, Mathilde Garcia-Drimmer, Riccardo Onnis
ttípus: lakóház: közösségi, vendégház

Szinyei-Merse Pál egyik leghíresebb festménye, a Majális az ember és természet közötti harmónia egyik legszebb megfogalmazása a magyar képzőművészetben. Ez a kép ihlette a Bivak készítőit, amely a kavicsok formavilágát idéző menedékhelyként, illetve a falu szélén álló tanyaként is funkcionál. Az installációnak nincsen ajtaja, ferde-tört síkokból áll, hasonlóan az ember által ősidők óta használt menedékhelyekhez, a barlangokhoz. A Bivak egyszerre lehet búvóhely, pihenőhely, vagy a falubéli szerelmesek titkos találkozóhelye.


Biwak (Bivak)Csapatvezetők/Team Leaders: Eleőd Ákos / Kalászi Zoltán / Máté Tamás /






7 vélemény | vélemény írásához jelentkezzen be »