Nézőpontok/Kritika

Főutcák, üzletutcák – megújulás és fejlesztés

1/6

Főutcák, üzletutcák – megújulás és fejlesztés c. könyv bemutatója

Főutcák, üzletutcák – megújulás és fejlesztés c. könyv bemutatója

Főutcák, üzletutcák – megújulás és fejlesztés c. könyv bemutatója

Főutcák, üzletutcák – megújulás és fejlesztés c. könyv bemutatója

Főutcák, üzletutcák – megújulás és fejlesztés

Főutcák, üzletutcák – megújulás és fejlesztés

?>
Főutcák, üzletutcák – megújulás és fejlesztés c. könyv bemutatója
?>
Főutcák, üzletutcák – megújulás és fejlesztés c. könyv bemutatója
?>
Főutcák, üzletutcák – megújulás és fejlesztés c. könyv bemutatója
?>
Főutcák, üzletutcák – megújulás és fejlesztés c. könyv bemutatója
?>
Főutcák, üzletutcák – megújulás és fejlesztés
?>
Főutcák, üzletutcák – megújulás és fejlesztés
1/6

Főutcák, üzletutcák – megújulás és fejlesztés c. könyv bemutatója

Főutcák, üzletutcák – megújulás és fejlesztés c. könyv bemutatója

Főutcák, üzletutcák – megújulás és fejlesztés c. könyv bemutatója

Főutcák, üzletutcák – megújulás és fejlesztés c. könyv bemutatója

Főutcák, üzletutcák – megújulás és fejlesztés

Főutcák, üzletutcák – megújulás és fejlesztés

Főutcák, üzletutcák – megújulás és fejlesztés
Nézőpontok/Kritika

Főutcák, üzletutcák – megújulás és fejlesztés

2016.03.29. 08:00

Cikkinfó

Szerzők:
Szabó Árpád DLA

Építészek, alkotók:
Kocsis János Balázs

Nemrég mutatták be a L'Harmattan Kiadó Kívül Belül sorozatának részeként, Kocsis János Balázs által szerkesztett a „Főutcák, üzletutcák – megújulás és fejlesztés" címmel megjelent könyvet. Szabó Árpád DLA könyvismertetője. 

A vásárlás és a közterek

Elhangzott 2016. március 2-án a L'Harmattan Kiadó Kívül Belül sorozatának részeként megjelenő „Főutcák, üzletutcák –megújulás és fejlesztés" című könyv (szerkesztő: Kocsis János Balázs) nyilvános bemutatóján a Magyar Urbanisztikai Társaság székházában.

A városok létrejöttének egyik legnyilvánvalóbb magyarázata az, hogy elsődleges szerepük az árucsere és a kereskedelem tereinek biztosítása. A piacok illetve az ezzel sokszor térben is összekapcsolódó főutcák és üzletutcák nem csak a város gazdasági identitásának tükrei és hordozói, hanem egyszerre a települések legintenzívebben használt közterei is. A főutcákat használó városi közönség legalább annyira a szociális kapcsolatok, mint a vásárlás miatt fordul meg ezeken a köztereken. A piacozás vagy éppen a főutca elegáns boltjai előtt való korzózás sokszor pont ugyanannyira szól a szükséges árucikkek beszerzésének kényszeréről, mint a városi közéletben való részvételről.

A 20. század végének egyre inkább konzumerista, globalizálódó és ennek eredményeképpen uniformizálódó folyamatai azonban ezt a szinergikus, helyspecifikus viszonyt erodálni kezdték. Amikor 2001-ben a Harvard Design School megjelentette Guide to Shopping című lexikonnyi méretű könyvét, a szerzők arról beszéltek, hogy a kereskedelem az urbanizáció motorja; a bevásárlás a modern város meghatározó eleme, sőt bizonyos esetekben a létének egyetlen meghatározója. A vásárlást az utolsó megmaradt közösségi tettként aposztrofálják, mely teljesen felváltotta a városi élet minden korábbi megnyilvánulását. Szerintük a kereskedelmi tevékenységek a szociálisan és épületfizikailag is kontrollált zárt terekbe vonultak vissza, miközben a megmaradó üresség ragadozó módjára kolonizálta a város korábbi közösségi tereit. A főutcák elkezdtek kihalni, mint ahogy azt például a budapesti Kis- és Nagykörúton is megtapasztalhattuk az 1990-es évek végén, és ahogy erre Ongjerth Richárd is utal a könyvben lévő tanulmányával.

Szerencsére azonban ezzel ellentétes folyamatok is elkezdődtek a városközpontokat felértékelő rehabilitációs folyamatok részeként. Amikor Janette Sadik Khan, aki 2007 és 2013 között a New York City Department of Transportation vezetője volt, az egyik legnézettebb - 850 000 megtekintést számoló - várostervezésről szóló TED videóban New York város köztereinek a megújításáról beszél; azok sikerességét a könyvben is említett Times Square esetében és a Brooklyn-ban található Dumbo házcsoport közterének megújítás során is a megújuló terek közvetlen környezetében megnövekvő kiskereskedelem forgalomnövekedésével jellemzi.

Akkor milyen is ma a kereskedelem és a közterek viszonya? Jelenleg, amikor minőségi időtöltésére alkalmas, mindenki számára hozzáférhető közösségi terek szükségességéről beszélünk, a kereskedem vajon a városi közéletnek egy elengedhetetlen velejárója, egy esetleges plusz rétege, a sikerességének indikátora, vagy esettől függően mindez; meg persze még sok minden más is egyben.

Jelen könyvben különleges közterekről, sajátos utcákról van szó. Olyanokról, amelyek kimondottan a kereskedelemnek vannak szentelve, és ily módon az adott városok gazdaságának mozgatórugói, miközben megtestesítik a város szellemi és gazdasági identitásának lényegét.

A könyv Budapest, Bécs, Łódź, Berlin, Madrid, New York, Birmingham, Lipcse, Cork, Edinburgh és a kaliforniai Pasadena példáján keresztül mutatja meg a főutcák, üzletutcák megújításának lehetőségeit. Az egyes írásokban szó esik integrált tervezési folyamatról és multidiszciplinaritásról; társadalmasításról és térhasználati kísérletekről; a menedzsment fontosságáról a modern bevásárlóközpont menedzsment elveinek átültetésével, és az ehhez szükséges szervezeti háttér megteremtéséről; az utcák vonzerejének javításáról mind az építészet, a tájépítészet, a környezetalakítás eszközeivel, mind a terek valós funkciókkal való megtöltésével; az időbeliségről és az ideiglenes térhasználatok szerepéről; a civil szervezetek bevonásának fontosságáról és még sok minden másról. Nem célom, hogy minden szempontot illetve tanulságot itt részletesen felsoroljak, mert a könyv zárófejezete ezt nagyon pontosan megteszi. A szerkesztők tanulmányai mind a kötet elején, mind a végén a tőlük megszokott precizitással és szakmaisággal vezetik fel a témát, és szűrik le annak tanulságait.

A könyvet gondozók hármasa – mert Kocsis János Balázson túl most Dúll Andreát és Ongjerth Richárdot is szerkesztőnek titulálom – vagyis egy szociológus, egy környezetpszichológus és egy építész (persze csak ha nem számolok a számtalan további képesítéseikkel) – is jelzi, hogy a könyv egy multidiszciplináris és nyitott, sokszínű szemléletet hordoz. Mellettük építész, urbanista, szociológus, közgazdász, környezetpszichológus, geográfus, környezetmérnök, kommunikáció szakértő vett részt a munkában, vagyis név szerint Dékány Anett, Germán Tibor, Kassay Gergő, Katona Petra Eszter, Kozák Balázs, Negyedes Liliána, Ország Petra, Pintér Lívia, Szendrei Zsolt, Vakli Adrienn. Ezen sokszínűségből adódóan a szövegek szakmai megközelítése valamelyest más szempontokat helyez előtérbe. A példák jellegéhez hasonlóan a szövegek is különbözőek, ami nem zavaró, sőt sokszínűvé és könnyebben befogadhatóvá teszi a megközelítések tárházát.

Szerintem városépítészetről – nyilván a tervező-oktatói szakmai elkötelezettségeim miatt gondolom ezt – akkor jó könyvet olvasni, ha a szövegek egy adott probléma ismertetésén túl eszközöket adnak saját problémáink, viszonyrendszerünk, urbanisztikai identitásunk újraértelmezéséhez. Ehhez nem feltétlenül csak a csillogó, pozitív, minden szempontból sikeres esettanulmányokat kell megismernünk, hiszen azok sokszor kevesebb tanulsággal szolgálnak. Ezért is volt számomra különösen hasznos pl. a lipcsei Georg Schwarz Straße-ról, a lodzi Ulica Piotrkowska-ról, az edinburghi Royal Mile-ról és Princes Street-ről vagy akár a corki Opera Lane-ről olvasni, melyek mind léptékükben, mind az adott társadalmi-gazdasági környezet adottságai és hasonlóságai miatt hasznos tanulsággal szolgálhatnak akár a budapesti kerületközpontok, akár a vidéki városaink főutca projektjei kapcsán. És az is kirajzolódik a könyvből, hogy a megoldások sem mindig egyértelműek. Sőt az sem feltétlenül igaz, hogy mindig, minden egyes utca megújítása egyértelmű sikertörténet, de a globalizáció negatív hatásai miatt csak akkor van esély a megújításukra, ha foglalkozunk velük.

Végül hadd ragadjak ki a könyvből egy Jane Jacobs idézetet:
Ha egy városra gondolunk, mi jut eszünkbe? Az utcái. Ha egy város utcái érdekesnek tűnnek, akkor a város is érdekesnek látszik; ha az utcák unalmasak, a város is érdektelennek tűnik."

Én a „Főutcák, üzletutcák" kötetet pont így, a részleteiben találtam tanulságosnak, így szívesen ajánlom minden szakmabeli és nem szakmabeli olvasó figyelmébe!

Szabó Árpád DLA
BME, Építészmérnöki Kar
Urbanisztika Tanszék
2016. 03. 02.




Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.