Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Nézőpontok/Kritika

Gráci múzeumbővítés és hévízi szépségközpont az A10 legújabb számában

1/2

A10

Hirdetés
?>
A10
?>
1/2

A10

Gráci múzeumbővítés és hévízi szépségközpont az A10 legújabb számában
Nézőpontok/Kritika

Gráci múzeumbővítés és hévízi szépségközpont az A10 legújabb számában

2012.01.18. 10:53

Cikkinfó

Szerzők:
Garai Péter

Vélemények:
1

Az A10 43., január-februári száma az innovatív fényhasználat legújabb példáit mutatja be - benne a hévízi szépségközponttal -, emellett többek között a gráci Johanneumsviertel térszín alatti bővítéséről, észt és cseh villákról, a varsói közterek átalakítási terveiről, Brno modern építészeti adatbázisáról, illetve rotterdami kortárs építészeti csokorról olvashatunk.

A10
1/2
A10

Az A10 legújabb számának fókusztémája az innovatív fényhasználat (Light interventions), amelybe több, az épülettömegeket és a belső tereket hangsúlyozó megvilágítás példáját gyűjtötték össze. Ezek között szerepel a Kalmár László és Zsuffa Zsolt tervezte hévízi szépségközpont, amelynek üvegfelületei és a belső terek fényhasználata a nap folyamán állandóan változó megjelenést adnak a homlokzatoknak.

Az oroszországi Surgut-ban álló, Erick van Egeraat tervezte Vershina kereskedelmi és szórakoztató központ fénycsíkokkal szabdalt fémburkolatú homlokzataival a budapesti Allee egyik tömbjét idézi. A projekt egyik érdekessége, hogy az elektromos tervezés az SMG-SISU budapesti iroda nevéhez fűződik. A stockholmi nemzetközi vásárközpont bővítését a Rosenberg Arkitekter iroda jegyzi, a belső tereket és a kosárfonatot idéző homlokzatokat egyaránt LED-fényforrások világítják meg.

A Start rovatban - a szlovén Enota iroda Kranjska Gora-ba tervezett wellnessközpontja mellett - Varsó két terének újjászületéséről olvashatunk, amely öt helyi építésziroda (BudCud, MokoArchitects, Centrala, WWAA és KAPS) közreműködésével valósul meg. A projektet több civil szervezet és a Varsói Modern Művészeti Múzeum is támogatja, a megvalósításhoz magánbefektetőket keresnek.

Ivona Jerković, Josip Jerković, Marta Lozo, Damir Petric és Hrvoje Vidović már a 2009-es győztes pályázat óta dolgozik a Split délkeleti tengerpartján, a Trstenička-öbölben építendő turisztikai központ tervein, amelynek legmarkánsabb eleme a gyalogos tengely végpontját jelző 22 szintes torony lenne, ahonnan mozgólépcsők vezetnének a tengerhez. A kongresszusi központot, hotelt, mozit, üzleteket, éttermeket és parkolót magában foglaló, horizontális kiterjedésű komplexum a platóról hármas terasz-rendszerrel lépcsőzik le a part szintjére.

Az Interview rovatban a soknemzetiségű feld72 építésziroda tagjai - Anne Catherine Fleith, Michael Obrist és Mario Paintner - mesélnek az építészet határait feszegető városrendező és művészeti tevékenységükről, a munkájukat meghatározó alapelvekről, illetve arról, hogy számukra mit jelent építésznek lenni. Anne Isopp írásában az építészek legújabb munkáit is felvillantja, amelyek között döntően ausztriai iroda-, és lakóházak szerepelnek.

A Ready rovatban ezúttal több megvalósult közép-kelet európai épületet találhatunk. Litvánia első PPP-beruházásban megvalósult iskolája skandináv elvek alapján készült el 2003-2011 között, amelynek „építészete új irányt jelöl ki az ország oktatási intézményei számára". A Sigitas Kuncevičius vezette tervezőcsapat nemcsak modern eszközökkel felszerelt oktatótereket alkotott 400-600 diák számára, hanem a Vilnius külvárosát alkotó település, Balsiai közösségi életének egyik fontos helyszínét is, könyvtárral, tágas tornacsarnokkal, sportpályával és előadóteremmel. A mérföldkőnek titulált projekt mellett a város vezetése további iskolákat szándékozik építeni ezen modell alapján.

Az észt Kamp Arhitektid jegyezte faburkolatú villa szabálytalan alaprajzát a területen álló fák határozták meg. Az egy szinten elhelyezett helyiségekhez fél szinttel megemelt dolgozó-műterem csatlakozik, ebben „csúcsosodik ki" az origami geometriáját felhasználó ház tömege. A csehországi Pernink településen a FAM Architekti tervezte Mountain Buliding nevet viselő családi ház fehér kubusa léptékében ugyan illeszkedik a környezet beépítéséhez, karakteres modern formavilágával azonban éles kontrasztot teremt.

Szerbia talán legismertebb építészei, Dejan Miljković és Jovan Mitrović Belgrád egyik villanegyedébe (Senjak) terveztek egy hat luxuslakásból álló épületet. A lejtős területről egyedülálló panoráma nyílik a városra, a szimmetrikusan elrendezett, 200-250 m2 alapterületű, északnyugati, illetve délkeleti tájolású egységek egy központi közlekedő tengelyre fűződnek fel. A nagyobb lakásokhoz egy felső szint és egy tetőkert is tartozik.

A gráci Johanneum múzeumot 1811-ben alapították, mára 17 különböző gyűjteményt foglal magában, 13 helyszínen a városban. 2006-ban írtak ki pályázatot a Johanneum Negyed átfogó felújítására, amelynek fő célja a három különböző korszakból származó épület összeköttetésének megteremtése, valamint az új látogatóközpont, előadóterem, könyvtár és raktárak elhelyezése volt. A győztes koncepciót a Nieto Sobejano spanyol és az eep grazi iroda jegyzi; a pályázók közül egyedül ők javasoltak térszín alatti bővítést, felette az udvaron pedig közteret alakítottak ki. Hatalmas tölcsérszerű bevilágítók árasztják el fénnyel a föld alatti tereket - a legnagyobb, 13 m átmérőjű a levezető mozgólépcsőket rejti -, az íves üvegfelületeken pedig a történeti múzeumépületek homlokzatai tükröződnek. A megújult épületegyüttest 2011 novemberében nyitották meg.

A lap Ana Kovenc-Vujic Serbian Architects 2000-2010 című könyvét ajánlja figyelmünkbe, amely mintegy száz, szerb építészekhez köthető - hazai és Szerbián kívüli - alkotást mutat be, három tanulmánnyal kísérve. Vesna Vučinić recenziójában kiemeli, hogy a bemutatott projektek nagy része - köztük sok díjnyertes - már ismerős lehet az immár hagyományosnak számító, évente megrendezett belgrádi Salon of Architecture kiállításairól. A kiadványban szereplő épületek döntően a fővárosban és környékén találhatóak, a lakófunkció pedig túlságosan domináns szerepet kap. Sajnálatos módon hiányzik a házak részletes leírása és főbb adataik. A szerzők tanulmányaikban több érdekes kérdést boncolgatnak, mint például az építészeti kritika létezése az országban, az építészet társadalmi szerepe, elfogadottsága, illetve a külföldön élő szerb építészek tapasztalatai és kapcsolatai otthon maradt kollégáikkal. Mindezek együtt érdekes keresztmetszetét nyújtják az adott „átmeneti korszak" építészetének és társadalmi összefüggéseinek.

Brno elsősorban a Mies van der Rohe tervezte Tugendhat-villáról ismert, azonban a város emellett még számos felfedezni való épületet tartogat. A Brno Architectural Manual projektnek köszönhetően 14 útvonalon járhatjuk be az 1918-1945 közötti időszak 96 építészhez fűződő 383 épületét. A cseh-angol-német nyelvű weboldal mellett az adott házakra a járdán speciális jelzések is felhívják a figyelmet. Az internetes adatbázisban név, épülettípus, évszám és építészek szerint kereshetünk, az épületeket számos archív és mai felvétel illusztrálja, a tájékozódást pedig részletes, felhasználóbarát térkép segíti. A projekt keretében a közeljövőben klasszikus építészeti útikönyv megjelentetését is tervezik erről a korszakról.

Emiel Lamers Rotterdam, large and small írásában a hollandiai város 30, általa legérdekesebbnek tartott kortárs építészeti alkotását gyűjtötte egy csokorba, mintegy virtuális - de a valóságban is pár nap alatt teljesíthető - építészeti túraként. A válogatás az 1992-2011 közötti időszakot öleli fel, az épületek zöme az elmúlt pár évből származik. A két legrégebbi, emblematikus példa az OMA tervezte Kunsthal (1992), illetve az UN Studio jegyezte Erasmus-híd (1996), a legfrissebb pedig a Team CS és Maarten Strujis nevéhez fűződő, 2013-ra ígért új központi vasúti pályaudvar (Centraal Station). Az épületek léptéke változatos, többségük lakó-, iroda-, és kulturális funkciójú, emellett egy-két érdekességgel, mint például a városi irodáknak helyet adó Stadstimmerhuis homlokzatára tervezett „vertical garden" (2012 Architecten), vagy a 2010-ben elkészült új metróvonal elegáns Blijdorp állomása  (Maarten Strujis).

Garai Péter

Vélemények (1)
aferi
2012.02.02.
20:53

Azt tudja esetleg valaki hogy itthon hol lehet hozzájutni? Mostanában sehol nem láttam újságosnál, ott sem, ahol régen volt...

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.