Hársfa utcai óvoda, Budaörs
Az épület méretét tekintve gyermekléptékű, izgalmas formai megjelenésével gyermek közeli, koncepciójában pedig gyermek és család centrikus. A felajánlott belső és külső terei harmonizálnak a szakmai programban megfogalmazottakkal, mely terek a gyermekek és felnőttek számára egyaránt átláthatók, és könnyen bejárhatók.megvételt nyert (1. díjkategória) a 46. sz. pályamű: vezető építész tervező Lévai Tamás; munkatársak Árva József és Jószai Ágnes
megvételt nyert (1. díjkategória) a 46. sz. pályamű
vezető építész tervező: Lévai Tamás
munkatársak: Árva József, Jószai Ágnes
Részletes bírálat
Telepítés
A szabályos ellipszisbe szerkesztett „filodendron" vagy „pók" alakú épület formáját tekintve rendkívül egyedi és formabontó, mely ikonszerű építménnyé teszi. Szándékosan nem igazodik a telek alakjához, az épület körülbelül a telek közepére került. Tájolása szokatlan megoldás, bár egy csoportszoba az északkeleti tájolásával nem a legelőnyösebb helyiségek közé tartozik. Az épület középpontjában található aula egy nagyon izgalmas tér, ahonnan minden irányban ki lehet látni a kertre.
Az építmény kialakításának egyik fő koncepciója a jelenlegi növényzet minél nagyobb arányban történő megtartása, ami rendkívül értékes gondolat, bár a telek jelenlegi növényállománya nem képvisel nagy értéket, de a faegyedek lassú lecserélésével értékessé válhat.
Szokatlan, a tervek közt teljesen egyedülálló ötlet a kétszintes épület egyik szintjének kis mértékben a terepszint alá történő süllyesztése. Bár ennek mértéke nem jelentős, a területre jellemző talajvízviszonyok miatt mégis meggondolandó ötlet. Az alsó szinten gépészet, raktárhelyiségek, irodák, tálaló található, az épület az óvoda funkciójának megfelel.
Az épület nyúlványai közt kis szeparált játszóudvarok helyezkednek el csoportszobánként. A főbejárat nagyon hangsúlyos, a híddal való megközelítése nagyon szép. A gazdasági bejárat gépkocsival való megközelíthetősége kérdéses a főbejárat hídja alatt.
Építészet
Az egyedülálló beépítés egy filodendron levél alakjára emlékeztet. A telek közepére került a ház, és meg tud maradni az út mentén a fák, bokrok jelentős része. Ez a zöldbe ágyazottság a koncepció erős eleme.
Alapvetően földszintes az épület, de néhány kiszolgáló funkciót alagsorként a földbe süllyesztett tervező. Ezek megközelítése - főleg áruszállításnál – nincs megoldva. A főbejárathoz e földbe süllyesztett udvar felett ívelő hídon jutunk. Az aulából, mint központi térből nyílóan 6 „csápon" helyezkedik el a 6 csoportszoba a mellékhelyiségeivel. Az egyes „ujjak" közti udvarok – teraszok- olyan bensőséges, gyerek léptékű terek, melyek jó időben a kiscsoportos foglalkozástól az ebéd utáni alvásig sok mindenre használhatók. Innen továbbmenve a gyerekek a házat félkaréjban körbevevő kertbe érnek, mely alkalmas a közös játékra.
A lapostetős ház alaprajzában erősen tagolt tömege nagy üvegfelületeivel könnyed, pavilonszerű. Egy erdőbe, egy liget fái közé úsztatva telitalálat lehet a tervezett épület. Itt sajnos a telek is, a növényzet is kicsi, túl behatárolt egy ilyen koncepcióhoz. A metszetein bemutatott terek a belső kertekkel szépek, bár a hátteret adó, nem éppen lényegtelen növényzet grafikája nem a legsikerültebb.
Bíráló Bizottság értékelte a terv atmoszférateremtő erejét, egységességét és a gyerekek világához közel álló léptékét, és megvételben részesítette a pályaművet.
Oktatási-nevelési szakmai kritériumok
Az épület méretét tekintve gyermekléptékű, izgalmas formai megjelenésével gyermek közeli, koncepciójában pedig gyermek és család centrikus. A felajánlott belső és külső terei harmonizálnak a szakmai programban megfogalmazottakkal, mely terek a gyermekek és felnőttek számára egyaránt átláthatók, és könnyen bejárhatók. Az öltözők és az aula kapcsolata rendkívüli módon inspirálja az óvodahasználó családokat a kapcsolatteremtésre, kommunikációra, többek között ezért is sajnálatos, hogy a családi szoba (szülői fogadó) nem kaphatott a mindenki által naponta érintett földszinten helyet. A játékos tanulás, a nagymozgás, az egyéni és kiscsoportos fejlesztés, a családokkal való kapcsolattartás, valamint a szükség szerinti elkülönítés logikusan, és jól tagolt terekben zajlik. A csoportszobákban, illetve a külső terekben egyaránt kialakíthatók a szakmai program szerinti tanulási színterek.
Összegezve: A tervpályázat a szakmai szempontoknak – eltekintve a családi szoba emeletre történő telepítésétől - magas szinten megfelel.