építészet : környezet : innováció

Hungária Fürdő és a Hotel Zara – hiteles történet egy kivételes házról és együttműködésről

Már több – sok tekintetben zavaró és téves - híradás megjelent a Hotel Zara elkészültéről, de itt és most a két vezető tervező, Hegedűs Péter (Petur Stúdió) és Vékony Péter (nirmana építésziroda Kft.) közösen mutatják be a rommá züllesztett Hungária Fürdő exkluzív Zara Hotellé alakításának folyamatát. Csak tiszta forrásból: itt nem csak a ház és a képek (Zsitva), hanem az alkotás-történet is fontos.

A Hungária Fürdő története
Az épület története csak az egész, valaha volt fürdőkomplexum történetével együtt értelmezhető. Az első fürdőépület Gamperl András selyemkereskedő elhatározásából született az akkori Nyár utca 215., ma nagyjából a Nyár utca 5-7. területén. A hajdani "vasas" fürdőt 1831-ben nyitották meg. A korabeli tudósítások szerint "[…] elrendezése czélszerű, több fürdőszobák, 4 vendégszoba s egy csinos kert vannak benne." A Dohány utca és a Nyár utca saroktelkén eleinte földszintes lakóépületek álltak, majd 1873-ban Kirschenbaum és Preisz terveztek ide impozáns háromszintes lakóházat. Ezt az épületet végül 1913-ban alakítják át az 1970-es évekig üzemelő Continental szállóvá. A Ringer testvérek, már 1897-ben megvásárolják a Gamperl-féle vasfürdőt, és nagyarányú fejlesztésekbe kezdenek.

 

Hotel Zara - vezető tervezők: Hegedűs Péter, Vékony Péter, fotó: Zsitva Tibor
Hotel Zara - vezető tervezők: Hegedűs Péter, Vékony Péter, fotó: Zsitva Tibor

 

A fürdőcsarnok tervezésével 1907-ben az akkorra már jó nevű Ágoston Emil építészt bízzák meg. Ágoston terve monumentális és ambiciózus, az épület engedélyeztetése azonban elhúzódik különféle problémák miatt és csak 1909 januárjában kapja meg a végleges engedélyeket, de már ugyanazon év májusában megnyitja kapuit a fürdővendégek előtt.

Az impozáns homlokzat mögött nagyvonalú, bizánci pompával megjelenített terek húzódnak, nemes anyagokkal, a kor legmagasabb színvonalán kivitelezve. A ruskicai márványborítású íves oszlopok a víz alól indulnak, a belső kiképzés pazar kivitelű és rendkívül változatos. A 40 yard hosszú, versenyek rendezésére is alkalmas medence legmélyebb része 3 méter, korában ez is, és a felette kinyitható elmés üvegezett dongaszerkezet is technikai bravúrnak számít. A központi épületben vendéglátó egységek, hamam-ok, masszázshelyiségek és más, kényelmet szolgáló egységek nyernek elhelyezést. A boldog békeidők utolsó évei a Hungária Fürdő számára is sikert és elismerést hoznak, ugyanakkor a fürdőkomplexum finanszírozása egyre nehezebben oldható meg. A funkcióváltás keretében először mozinak, később színházaknak, varietéknek ad otthont.

 

 
Hotel Zara - vezető tervezők: Hegedűs Péter, Vékony Péter, fotó: Zsitva Tibor
Hotel Zara - vezető tervezők: Hegedűs Péter, Vékony Péter, fotó: Zsitva Tibor
Hotel Zara - vezető tervezők: Hegedűs Péter, Vékony Péter, fotó: Zsitva Tibor
Hotel Zara - vezető tervezők: Hegedűs Péter, Vékony Péter, fotó: Zsitva Tibor

 

Pusztulása a szomszédos Continental szálló bezárása után gyorsul fel végletes mértékben, a többszöri tulajdonoscsere és az elvetélt hasznosítási kísérletek után az épületegyüttes nagy részét 1998-tól 2002-ig tartó zavaros időszakban kétes körülmények közt szinte teljesen lebontják.

A maradék utcai front megóvását a műemlékké nyilvánítás segítette ugyan, de a megújulást a Zeina Hotels beruházásában épülő új, 272 szobás Continental Zara szállodájának megépítése hozta el. A tulajdonos, korábbi sikeres, de ennél jóval kisebb volumenű és jelentőségű szállodáját tervező stábot kérte fel a tervezési munkák elvégzésére. Hegedűs Péter a műemléki tömb megtervezésére a korábbi tervezőket kérte fel, ami elegáns és nagyvonalú gesztus volt. A Berzsák-Vékony tervezőpáros szétválása után a tervezésben domináns szerepet betöltő Vékony Péter építész által alapított nirmana építésziroda vitte tovább az egyértelműen hozzájuk köthető munkát. Az iroda azzal a feltétellel vállalta a közreműködést, hogy a maximális együttműködés mellett, a műemléki tömb külső és belső tereivel kapcsolatban teljesen szabad kezet kap.

 

 
Hotel Zara - vezető tervezők: Hegedűs Péter, Vékony Péter, fotó: Zsitva Tibor
Hotel Zara - vezető tervezők: Hegedűs Péter, Vékony Péter, fotó: Zsitva Tibor
Hotel Zara - vezető tervezők: Hegedűs Péter, Vékony Péter, fotó: Zsitva Tibor
Hotel Zara - vezető tervezők: Hegedűs Péter, Vékony Péter, fotó: Zsitva Tibor

 

A tervezés folyamata
Az elsőként engedélyezett tervek a műemléki tereket megsemmisült térként kezelik - sajnos joggal -, és fel sem merül a kötelező szobaszám miatt annak lehetősége, hogy a volt úszócsarnok tereit valamilyen formában visszaállítsák. A tervezési folyamat rövid ideig bemerevedett és a megbízás visszaadása is felmerült. Az áttörést egy - a korábbiaktól eltérő – új koncepció felvázolása, majd egy modell és látványtervek jelentették. Hegedűs Péternek elévülhetetlen érdemei vannak a szállodai blokk áttervezésében - ami nem volt egyszerű feladat a szintek különbözősége miatt -, e nélkül nem lehetett volna kiszabadítani a történelmi tereket. A tervezésnek ebben a szakaszában nyerték el Bor Ferenc és alkotótársai a restaurátori munkákra vonatkozó megbízást. Az igazán izgalmas alkotómunka ekkor vette kezdetét. A homlokzat és annak részei jelentették a kisebb gondot, hisz arról kiváló fotók maradtak fenn, részben Ráday Mihály archívumából, részben a fellelhető fotóanyagból, amelyek az épület egykori átadása után a „Magyar Építőművészet”-ben megjelentek.

A belső terek problematikája az eredeti fürdő funkciót követő eleven és nyüzsgő színházi korszakban való átépítésekből fakadt. Az úszócsarnok eredeti dongás, gipszstukkókkal, bronzzal borított szecessziós pompájával ellentétes, barokkos kiképzések jelennek meg a színházi korszakban, amelyek a korábbi részletekre ráolvadnak, azok nagyvonalúságát nagyjából úgy veszik figyelembe, mint egy gyönyörű kagylóba beköltöző meztelen csiga. A galéria ennek a korszaknak a legnehezebben emészthető maradványa.

 

 
Hotel Zara - vezető tervezők: Hegedűs Péter, Vékony Péter, fotó: Zsitva Tibor
Hotel Zara - vezető tervezők: Hegedűs Péter, Vékony Péter, fotó: Zsitva Tibor
Hotel Zara - vezető tervezők: Hegedűs Péter, Vékony Péter, fotó: Zsitva Tibor
Hotel Zara - vezető tervezők: Hegedűs Péter, Vékony Péter, fotó: Zsitva Tibor

 

A galéria térproblematikáját nem elegendő azzal magyarázni, hogy „nem védett, és különben is kell, amúgy meg történelmi”. A galéria egyértelműen a színházi korszakhoz köthető! A valaha volt kupolás tér durva horizontális megosztása a mozi-színházi funkció hozománya. Az uszodatér felől teljesen új kontúrt kellett tervezni a valaha volt előkelő páholyok helyére. A mennyezetvilágítás - barrisol - anyagtalanná teszi, ellebegteti a galéria födémlemezét. Funkcionalitása, irracionalitása egyértelmű.

A galéria megcsonkította és átírta a teret. Ez is és az udvarokkal való kapcsolat is a tervezői koncepció nélkülözhetetlen elemévé vált. A belsőépítészet a kényszerű tércsatlakozások miatt nehezen találta meg a „saját hangját". A restaurátorok a rekonstruált – rekonstruálható - történelmi részletek által meghatározott belső világ, míg a nirmana és az általa felkért Fülöp Krisztina a belső kiképzés kortárs jellege mellett tették le a voksot. Végig élő és eleven párbeszéd zajlott, nem egymás legyőzése volt a cél. Egymás meggyőzése se feltétlenül, a cél egymás megértése és az egyre központibb helyet betöltő közös siker vált prioritássá.

 

 
Hotel Zara - vezető tervezők: Hegedűs Péter, Vékony Péter, fotó: Zsitva Tibor
Hotel Zara - vezető tervezők: Hegedűs Péter, Vékony Péter, fotó: Zsitva Tibor
Hotel Zara - vezető tervezők: Hegedűs Péter, Vékony Péter, fotó: Zsitva Tibor

 

A volt úszócsarnok elegáns tere a szállodai vendégek számára kialakított lobbyként, kávézóként szolgálja az ide érkezőket. A tulajdonos, Mazen al Ramahi, a műemléki szárny tervezője Vékony Péter, és a Bor Ferenc művészettörténész által irányított restaurátorok a homlokzatot eredeti állapotának megfelelő igényességgel állíttatták helyre, a műemléki tömb és annak belső tere a Hegedűs Péter által magas színvonalon megtervezett szálloda éke lett. A valaha volt úszócsarnok pompás részletei és a kortárs elemek harmonikus egysége, a terek arányaival együttesen finoman utalnak az egykori fürdő világára. Az esti fényben az üvegfal tükröződő felületén feltűnik egy rég letűnt világ méltatlanul elpusztított, nagyszerű fürdőcsarnokának képe.

Vékony Péter építész
nirmana építésziroda Kft.


Hotel Zara
Dohány utca 42-44.

A tervezés indulását több új, félresikerült jogszabály életbelépése keserítette meg, a jogászok által sokféleképpen értelmezhető OTÉK, valamint a rosszul fordított és az érvényes minősítéseken elegánsan átlépő OTSZ. A tervnek ugyanakkor egyszerre kellett megfelelnie az akkor hatályos és a jóváhagyás előtt álló, új kerületi szabályozási tervnek is.

 

Hotel Zara - vezető tervezők: Hegedűs Péter, Vékony Péter, fotó: Zsitva Tibor
Hotel Zara - vezető tervezők: Hegedűs Péter, Vékony Péter, fotó: Zsitva Tibor
Hotel Zara - vezető tervezők: Hegedűs Péter, Vékony Péter, fotó: Zsitva Tibor
Hotel Zara - vezető tervezők: Hegedűs Péter, Vékony Péter, fotó: Zsitva Tibor
Hotel Zara - vezető tervezők: Hegedűs Péter, Vékony Péter, fotó: Zsitva Tibor

 

A szabályozási terven kívül a beépítést meghatározta a Hungária Fürdő épülete, annak olyan mértékű rekonstrukciója, hogy az elbontott donga fürdőtér részbeni visszaépítése, felidézése lehetővé váljon. A műemléki épületrész a szálloda hallja és galériája. A Continental szálló helyén épülő szárny lényegében az elbontott épület beépítését állítja vissza. A Nyár utca és Dohány utca sarkán lévő bejárat - az eredeti sarokoszlopok visszaépítésével - a szálló éttermének külső bejárata lett. A teljes régi térstruktúra helyreállítása azonban már azért sem volt lehetséges, mert korábban az összes udvar beépített volt, 100% beépítettséggel. A két nagy udvarba pázsitos és dísznövényes kert épült. A belső homlokzatok természetes anyagú, kétárnyalatos, világos szálcement burkolata a fényvisszaverődések miatt világos belső tereket eredményez. A garázs-rakodó bejárat a Nyár utcáról, a személyzeti bejárat a Klauzál utcáról nyílik, a főbejárat pedig a Dohány utcáról, az egykori Hungária fürdő főbejáratával azonos.

A föld alatt emelt belmagasságú garázst alakítottunk ki, amely 110 parkolóhelyen kívül kisteherautós rakodást is lehetővé tesz. A zöldfelületek híján lévő kerület a lehető legtöbb növényzet telepítését igényli. Ennek elérése érdekében az udvarokon kívül a tetőn is kertet létesíttetünk. A szálloda bárja a műemléki épület galériáján kapott elhelyezést. Az eredeti alapján rekonstruált fényűző belső tér innen tárulkozik fel teljes gazdagságával.

 

 
Hotel Zara - vezető tervezők: Hegedűs Péter, Vékony Péter, fotó: Zsitva Tibor
Hotel Zara - vezető tervezők: Hegedűs Péter, Vékony Péter, fotó: Zsitva Tibor
Hotel Zara - vezető tervezők: Hegedűs Péter, Vékony Péter, fotó: Zsitva Tibor
Hotel Zara - vezető tervezők: Hegedűs Péter, Vékony Péter, fotó: Zsitva Tibor
Hotel Zara - vezető tervezők: Hegedűs Péter, Vékony Péter, fotó: Zsitva Tibor
 

 

A Klauzál utcai szárny földszintjére tervezett nagyterem alternatív külső bejáratával a kerületi közösségek igényeit is szolgálhatja. A három további konferenciaterem összenyitásokkal flexibilisen hasznosítható. Az emeletekre tervezett 272 hotelszoba **** kategóriát elérő színvonalú. A szobákat négy lépcsőház és négy lift szolgálja ki. Minden folyosó egyetlen központi elosztótérbe vezet, ahonnan a harmadik emelettől a műemléki épületrész hátsó, rekonstruált homlokzata is megtekinthető. A tervezett 6. emelet homlokzati vonala az utcai oldalon, az ott lévő szobák rovására visszahúzott. Az így kialakuló teraszos apartmanok a sarok apartmanokkal együtt az épület exkluzív egységei. A tetőszinten, a lehető legtávolabbi részen, a belső oldalon kapott helyet a hangvédő fallal ellátott épületgépészeti központ. A Dohány utcai oldalon nyitott medence és napozóterasz, ami kapcsolódik a Hungária Fürdő épületrész izgalmas tetőterében lévő wellness-, valamint az alatta lévő fitnesz központhoz.

A műemlék épület rekonstrukciójával az eredeti értékek bemutatása mellett új érték teremtődött. Az új homlokzatok az eklektika régi méretű téglájának (7,5-15 cm) méretlépcsőjével lettek megmozgatva. A fény-árnyék hatások így a környezetéhez hasonlóan alakulnak. A véletlenszerűen kiugratott ablakkeretek gondolata pedig bizonyos értelemben „tisztelgés” a Hungária Fürdő homlokzatából előreugró kövek art-décos játéka előtt. Az új épület megjelenése, magassága nem szándékozik megzavarni a zsidónegyed kialakult hangulatát és képét, és végképp nem akar versenyezni a főmotívum, a Hungária fürdő homlokzatával.

Hegedűs Péter
Petur Studió Bt.

 

 

2 vélemény | vélemény írásához jelentkezzen be »