Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Helyek/Infrastruktúra

Jó ütemben épül Románia két kilométeres dunai függőhídja

1/4

A romániai Brăilában épülő Duna-híd látványterve. Forrás: Astaldi

A romániai Brăilában épülő Duna-híd látványterve. Forrás: Astaldi

A romániai Brăilában épülő Duna-híd látványterve. Forrás: Astaldi

A romániai Brăilában épülő Duna-híd látványterve. Forrás: Astaldi

Hirdetés
?>
A romániai Brăilában épülő Duna-híd látványterve. Forrás: Astaldi
?>
A romániai Brăilában épülő Duna-híd látványterve. Forrás: Astaldi
?>
A romániai Brăilában épülő Duna-híd látványterve. Forrás: Astaldi
?>
A romániai Brăilában épülő Duna-híd látványterve. Forrás: Astaldi
1/4

A romániai Brăilában épülő Duna-híd látványterve. Forrás: Astaldi

A romániai Brăilában épülő Duna-híd látványterve. Forrás: Astaldi

A romániai Brăilában épülő Duna-híd látványterve. Forrás: Astaldi

A romániai Brăilában épülő Duna-híd látványterve. Forrás: Astaldi

Jó ütemben épül Románia két kilométeres dunai függőhídja
Helyek/Infrastruktúra

Jó ütemben épül Románia két kilométeres dunai függőhídja

2020.05.13. 16:11

Cikkinfó

Szerzők:
Kovács Dániel

Földrajzi hely:
Románia, Brăila

Építészek, alkotók:
Astaldi

Az ország történetének legnagyobb hídprojektje zajlik Romániában: az új dunai függőhíd teljes hossza meghaladja majd a kétezer métert, a 192 méter magas pilonok közötti, középső hídnyílás pedig az 1120 métert.   

A tervek szerint 2023-ra elkészülő átkelő a Duna legdélebbi részén fekvő, 180 ezres Brăila városát köti össze a túlparttal – azaz Moldávia és Dobrudzsa között teremt újabb közúti kapcsolatot. Tervezése és építése több mint három évtizednyi vizsgálat, előkészítés és tervezgetés után 2018-ban kezdődött meg; a 435 millió eurósra tervezett büdzsé nagy részét európai uniós forrásokból fedezik.

A romániai Brăilában épülő Duna-híd látványterve. Forrás: Astaldi
1/4
A romániai Brăilában épülő Duna-híd látványterve. Forrás: Astaldi

A 2194,3 méter hosszú híd szélessége meghaladja a 30 métert, a tornyok magassága pedig a 192 métert – ez nagyjából a Semmelweis Egyetem Nagyvárad téri toronyházának a duplája. A szabad nyílás magassága eléri a 38 métert a legmagasabb vízállásnál, ezzel megfelel a dunai hajózási elvárásoknak. A fejlesztés része összesen 23 kilométernyi kapcsolódó út kivitelezése is. Ez lesz Románia negyedik Duna-hídja.

Kevés ehhez hasonló léptékű függőhíd található a kontinensen. Az Isztambulban található első Boszporusz-híd (hivatalos nevén Július 17-i Mártírok hídja) az épülő romániai Duna-hídnál valamivel rövidebb: 1560 méter hosszú, 1074 méteres középnyílással. Az 1988-ban befejezett második Boszporusz-híd középnyílása 1090 méter, míg a 2016-ban megnyitott harmadiké jóval hosszabb: 1408 méter. A szintén építés alatt álló törökországi Çanakkale 1915 híd 2023 méteres középnyílásával jelenleg a világ leghosszabb, építés alatt álló hídja.

A híd tervezési és kivitelezési megbízását 2018-ban nyerte el az olasz Astaldi és a japán IHI Infrastructure Systems Co. konzorciuma, az előbbi a munkák 60%-áért felel. Az Astaldi (amely egyébként egy török céggel az említett harmadik Boszporusz-hidat is kivitelezte) romániai portfoliója a közelmúltban haladta meg az egymilliárd eurós értéket: a napokban nyertek el egy közbeszerzést a Nagyszeben és Pitesti városait összekötő új autópálya 30 kilométeres szakaszának kivitelezésére 356 millió euró értékben. 

 

Javítás, 2020. 05. 14. A cikkben korábban az az információ szerepelt, miszerint a Brăila-híd a világ leghosszabb, építés alatt álló függőhídja, illetve elkészülte után Európa öt leghosszabbja közé fog tartozni. Olvasónk visszajelzése nyomán megbizonyosodtunk róla, hogy ezek az információk tévesek; a cikket javítottuk.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.