Helyek

K-vonal — 2. rész: Kiskörte, nagyKá

1/12

esőteszt a Ferenciek terén, nem nyerő

A K-kő és a kiskocka ónos eső után

részlet a Kiskörúti arculati tervből

K-kő csendélet

Fővám téri új gránit burkolat

K, mint Kálvin

Bolondbiztos, de gondok is vannak vele

Egy jó megoldás a kényes részeken

K-kő és villamospálya a Kálvin téren

Török szőnyeg a Szent István téren - barokkos túlzás

Tudja vajon, hogy a belvárosban áll?

?>
esőteszt a Ferenciek terén, nem nyerő
?>
A K-kő és a kiskocka ónos eső után
?>
részlet a Kiskörúti arculati tervből
?>
K-kő csendélet
?>
Fővám téri új gránit burkolat
?>
K, mint Kálvin
?>
Bolondbiztos, de gondok is vannak vele
?>
Egy jó megoldás a kényes részeken
?>
K-kő és villamospálya a Kálvin téren
?>
Török szőnyeg a Szent István téren - barokkos túlzás
?>
Tudja vajon, hogy a belvárosban áll?
?>
1/12

esőteszt a Ferenciek terén, nem nyerő

A K-kő és a kiskocka ónos eső után

részlet a Kiskörúti arculati tervből

K-kő csendélet

Fővám téri új gránit burkolat

K, mint Kálvin

Bolondbiztos, de gondok is vannak vele

Egy jó megoldás a kényes részeken

K-kő és villamospálya a Kálvin téren

Török szőnyeg a Szent István téren - barokkos túlzás

Tudja vajon, hogy a belvárosban áll?

K-vonal — 2. rész: Kiskörte, nagyKá
Helyek

K-vonal — 2. rész: Kiskörte, nagyKá

2009.01.21. 11:07

Cikkinfó

Szerzők:
Bardóczi Sándor

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Meglehet, hogy a 4-es metró beruházás egy nem várt újszülöttet segített a világra. Még az is előfordulhat, hogy ebből az újszülöttből trend lesz. A kiskörúti rehabilitációban debütáló, rejtélyes K-kő genezise körüli szálakat Bardóczi Sándor bogozgatja.

A 4-es metró kiskörúti felszínrendezői körébe bevonásra került Skardelli György (KÖZTI), Dévényi Sándor (Dévényi és Társa Építésziroda Kft.) és Grabner Balázs (Grabner Táj- és Kertépítész Iroda). A Fömterv-et a felszínrendezés kapcsán az időközben nyugdíjba vonult Braxatoris Andrea képviselte. A munkafelosztás tekintetében pedig az a döntés született, hogy Dévényi Sándor és fia, Dévényi Márton a Fővám téren (zöldfelületrendezés: Grabner iroda), a Skardelli Stúdió az s73-mal közösen a Kálvin téren tervez, a Vámház krt. és a Múzeum krt. szakaszán pedig a Braxatoris-Grabner páros (majd Braxatoris nyugdíjba vonulásával Grabner) lesz felelős a felszínrendezésért. Már ebben az első körös ismerkedésben a fókuszba került egy kiskörúti, brand-értékű egyedi burkolat kérdése, aminek megoldásához hárman is hozzákezdtek.1

 

esőteszt a Ferenciek terén, nem nyerő
1/12
esőteszt a Ferenciek terén, nem nyerő

A K-kő és a kiskocka ónos eső után
2/12
A K-kő és a kiskocka ónos eső után

 

Kő kövön
Dévényi Márton például első körben egy olyan természetes térkőben gondolkodott, amiben lenyomatszerűen megjelenik a Duna budapesti alaprajza. Később a bonyolult formát elvetve áttért arra a koncepcióra, hogy a kőbe marva a kerület római számozása kapjon helyet. Skardelli egy fémbetétes műkő formáció kialakításán ügyködött, míg Mohácsi Sándor (s73) egy belvárosi alaprajz absztrakció köré fűzte a koncepcióját. Utóbbi ötlet Mohácsiban még akkor körvonalazódott, amikor a Teampannon alvállalkozásában a Budapest Szíve problematikán kezdett dolgozni. Már akkor beleégett a pesti belváros régi városfalai által formált ötszög képe, és hogy ezzel a formával valamit - a szimbólum szintjén - lehetne kezdeni. Az anyagot tekintve Skardelli és Mohácsi eleve műkőben gondolkodott, azaz olyan burkolatot szerettek volna létrehozni, ami nagy tömegben, reálisan és költség-hatékonyan előállítható, nem csak gyalogos, de időszakos nehézgépjármű okozta terhelés elviselésére is alkalmas, és mindenek előtt köthető Budapesthez. Annyit pedig láttak, hogy az iszonyatos költségek és a használhatósági szempontok miatt ez a törekvés természetes kőből még a gazdagabbnak számító Bécsnek sem sikerült. Míg a másik két ötletgazda koncepciója fokozatosan kopott ki a tervezés során a viszonylagos bonyolultságuk, költségvonzatuk, kivitelezhetőségi problémáik miatt, addig Mohácsi 30x30-as befoglaló méretű, a kérdéses ötszögből és annak K betűt formázó inverz párjából álló műköve – hála Skardelli emberi és szakmai támogatásának – rendre átment a tervrostákon. Lassan kirajzolódott tehát egy lehetséges kiskörúti egyedi burkolat lehetősége, ami formáját tekintve a pesti belvárosból eredeztethető, és járulékos „haszonként" a kő párja a Kálvin tér és a Körút ’K’ betűjét adja, összeillesztve pedig mind kötésben, mind raszteresen fektethető.

 

részlet a Kiskörúti arculati tervből
3/12
részlet a Kiskörúti arculati tervből

K-kő csendélet
4/12
K-kő csendélet

Fővám téri új gránit burkolat
5/12
Fővám téri új gránit burkolat


 

2006 júniusára a K-kő névre keresztelt koncepciót Skardelli vezető tervezőként – rendkívül lovagias gesztussal, és átlátva a kőben rejlő gondolatot – teljesen a magáévá tette, és annak létjogosultságát minden további tervfórumon és egyeztetésen konzekvensen, meglehetősen erőteljesen képviselte2. Sokáig az is vita tárgyát képezte, hogy a Kálvin téri református templom műemléki környezete előtt létjogosultságot kaphat-e egy műkő burkolat a természetes kövekkel szemben. Ám egyrészről az s73 által minden tervfázisban (arculati terv, engterv, tenderterv) konzekvensen lerajzolt K-kő, másrészt Skardelli súlya mind a társtervezőket, mind a KÖH-öt meggyőzte arról, hogy a kiskörút teljes első ütemében jogosultsága van az új térkőnek3. Grabner Balázs vetette fel a tervegyeztetések során, hogy az eredeti 30x30-as méretezést 50x50-es befoglaló méretté kellene emelni, ami a követ egy dekoratívabb, elegánsabb kivitelű kővé tehetné. és egyszersmind kiemelné a „két hullámkő méretű térkövek" alacsonyabb minőségi megítélésű kategóriájából.

 

K, mint Kálvin
6/12
K, mint Kálvin

Bolondbiztos, de gondok is vannak vele
7/12
Bolondbiztos, de gondok is vannak vele

 

Absztrakt, ámde „bolondbiztos"
A „bolondbiztos kő"4 tervét a megvalósíthatóság igényével felkeresett műköves cégek először bizalmatlanul szemlélték. Érdekes adalék, hogy a Magyarországon másodjára5 fordult elő az (ami Németországban viszont általános), hogy a tervező új formákkal jelentkezik, amelyet a térkőgyártók sajtoló sablon készítésével realizálnak. A K-kő megszületése tehát ebből a tekintetből is trendgenerálónak számít. A hosszadalmas egyeztetések sorozatát követően ugyanis, a 2008 augusztusára tisztázódott helyzetben, amikor már az összes lehetséges szakmai grémium főépítészestül együtt rábólintott a K-kő születésére, Schieder Zoltán (Semmelrock) karolta fel az ötletet, és a cég technikai tapasztalatait felhasználva 10 hét alatt, rohammunkában készült el a sablon a Semmelrock beszállító Rampf Formen GmbH műszaki tervei alapján. Schieder szerint ez az első olyan, a hely szelleméhez köthető térkő a cég (de valószínűleg a teljes magyar gyártói vertikum) történetében, amelyet magyar köztértervezők ötlete nyomán hoztak létre. Sokáig a nyakukra is jártak az s73-nak, hogy – egyébként rendkívül sportszerűen – biztosítsák Mohácsi számára a szerzői jogokat, aki azonban a dolog ezen részével egyszerűen „nem akar foglalkozni". Mohácsi ugyanis úgy látja, hogy a K-kő kialakulása egy közel 3 éves csapatmunka eredménye, amiben mindenkinek megvolt a holtpont átlendítéséhez szükséges, nélkülözhetetlen szerepe. A történetben - az ő elmondása szerint - legnagyobb fizetségként más jutalmat kapott: egy internetes blogon6, a kő első kiskörúti debütálása után pár nappal, tőlük teljesen függetlenül megjelent egy formaelemzés, ami a követ a pesti belvárossal hozta összefüggésbe, mintegy ráérezve arra a mondanivalóra, amit ők a kőnek eredendően szántak.

 

Egy jó megoldás a kényes részeken
8/12
Egy jó megoldás a kényes részeken

K-kő és villamospálya a Kálvin téren
9/12
K-kő és villamospálya a Kálvin téren

 

K, mint kérdés
A gyártási folyamattal párhuzamosan az AutoCad fejlesztésekkel is foglalkozó Grabner Balázs megalkotta a kő AutoCad-es elemkészletét is. Grabnernek azonban fenntartásai is vannak a térkővel kapcsolatosan. A K kő hegyesszögei ugyanis a tervezett körúti szakasz több részletében olyan nem túl szép átmetsződéseket eredményeztek a szegélyeknél, hogy ez – véleménye szerint – erősen korlátozza a kő közterületi (főként járda szélességű) felhasználhatóságát. Így a követ a teresedések kivételével a járdafelületen jellemzően szőnyegszerűen tudták csak alkalmazni, ahol e szőnyegek szegélyeit és a berendezési sávokat kiskockakő burkolat egyenlíti ki. Gondok vannak a várható anyagszükséglet terén is az új kővel. A darab K-kövek mellé a kritikus helyeken ugyanis szépen csak az egész kövekből lehet bevágni a pótlásokat. (Egy haszna azonban bizonyosan van a méretes lapoknak: viszonylag nehéz azokat az új pesti tömegsport – értsd: utcai harcok – során felhasználni.)

Annyi már bizonyos, hogy a K-kő az Astorián, a Károly körúton és a József Attila utcában is „teret fog nyerni". Legalábbis a köztér rehabilitációt (itt ér össze a 4-es metró felszínrendezése a Budapest Szíve projekttel) ott vezénylő Város-Teampannon Kft és a Lépték-Terv Tájépítész Iroda tervezői szerint, akik magukévá tették azt a koncepciót, hogy a történelmi belvárost majdan, a szebb jövőben egy K-kő „keret" vegye körül. Arra a kérdésre, hogy mindez nem jelenti-e egyben egy kincstári beszállító kinevezését is a belvárosi kiskörúti feladatokra, a megkérdezett szakértők többsége azt a választ adta, hogy a kő „bolondbiztossága" nem csak a kivitelezés, lerakás tekintetében nyilvánul meg, hanem abban is, hogy a viszonylag egyszerű forma gyakorlatilag bármely műkőgyártó számára nagyon gyorsan saját termékcsaláddá fejleszthető, relatíve alacsony, pár millió forintos befektetéssel. Itt azonban felmerül még az anyagösszetétel kérdése is, mert a K-kő egy olcsó változatban akár „halálos" is lehet – ahogyan Balogh Péter István (s73) fogalmaz.7

 

Török szőnyeg a Szent István téren - barokkos túlzás
10/12
Török szőnyeg a Szent István téren - barokkos túlzás

Tudja vajon, hogy a belvárosban áll?
11/12
Tudja vajon, hogy a belvárosban áll?

 

Persze ehhez az is kell, hogy arculati koncepció szülessen a fővárosi és kerületi szinteken, és ezek ráadásul egymással némi konzisztenciát mutassanak. Magyarra lefordítva ez azt is jelentheti, hogy a K-kő megjelenése a palettán nem biztos, hogy egy reményteljes kezdetről szól, hanem a díszburkolati téren uralkodó belvárosi káosz továbbgyűrűzéséről. Ne így legyen. A keretes mű, avagy a történelmi városfalakat némi csúsztatással követő kiskörúti rehabilitáció (Vámház Krt. – Múzeum Krt. – Károly Krt. – József Attila utca) azonban ekkor is – vélhetően markáns elemként – új gondolati töltettel gazdagodik majd, és e gondolati töltetet nem kis részben a K-kő – és az ebbe fektetett alkotói energia – adja majd a köztéri rehabilitációhoz. A budapesti városi köztereken most egy óriási harc tanúi lehetünk, aminek még koránt sincs itt a vége. Erről szól majd a K-vonal harmadik, befejező része.

(folyt. köv.)

Bardóczi Sándor


1 Hogy maga a dolog egyáltalán felmerült, abban Dévényi Mártonnak nagy szerep jutott, hiszen nagyjából ő vetette fel azt, hogy meg lehetne próbálni az egyedi burkolat kiharcolását a projekt keretén belül. Mindez Németországban már rutinszerűen működik. Dévényi maximalizmusa és a német előkép tehát egy nagy lökést adott az egyedi burkolat megszületésének irányába.

2 Skardelli vezényletével a tervezőcsapat és a tervtanács a kő színezésében és felületkezelésében is megtalálta azt a minőséget, ami együtt hordozza az új és a műemléki környezethez való alkalmazkodás képességét. A Kálvin téri villamosmegállóban már lerakott kő a fotózáskor tapasztalható ónos esőben számomra is jól teljesített: a K-kövön viszonylag biztosabbnak éreztem a talajt.

3 Dévényiék a Fővám térre természetes kőburkolatot (gránit) képzeltek el és terveztek meg. A kőbe süllyesztett szimbólika koncepciója végül az állékonysági, tisztán tartási problémákon és a kerületek ellenállásán futott zátonyra, de a gránitlapok megmaradtak. Úgy tűnik, hogy Dévényi a belvárosi terek esetében a természetes kövek majdhogynem feltétlen híve, nem véletlen, hogy ő emelte be korábban e budapesti széttagolt tematikába a Szent Gellért térre az édesvízi mészkő (travertin) burkolatok és pollerek lehetőségét.

4 Mohácsi Sándor így aposztrofálta az ötletét, aminek kialakítása meglehetősen megnehezíti a dolgát az egyébként nagyon „kreatív" építőipari szakmunkásoknak a burkolati kiosztás önhatalmú megváltoztatásában. A „láttam én már északjelet megépítve" szállóigével jellemezhető építőipari egyedi gyártásoknak és kivitelezéseknek ugyanis Mohácsi szerint csak „bolondbiztos" struktúrákkal lehet elejét venni.

5 Az első ilyen felderíthető eset Andor Anikó tájépítész (Land-A) nevéhez főződik, aki egy 20x60-as méretarányú műkő igényével jelentkezett 2003 táján a Hosszúréti lakópark sportközponti fejlesztése során. E burkolat azonban csak méretarányaiban jelentett még újítást különösebb szimbolikai töltet nélkül. Ebbe a vonalba most nem beszámítható a Török Péter által képviselt egyedi kövek esete, ahol nem a sorozatgyártás, hanem a kövezet egyedi és megismételhetetlen, szobrászi igényű intarziáival vagy véseteivel találkozunk, mint az a Nemzeti Színháznál vagy a Szent István téri „Török szőnyegnél" megfigyelhető.

6 Forrás: Budapest:Városképpen

7 Az azonos forma mellett ugyanakkor méret- és színkombinációk is lehetségesek bizonyos technológiai kötöttségekkel, amelyek sokszínű, mégis egységes burkolati töltettel gazdagíthatnák belvárosi köztereink szürkeségét, avagy tompíthatnák a mai – sokszínűnek mondott – káoszt.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.