| CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Épülettervek/Hallgatói terv

Koncertterem – Lipták Dávid diplomamunkája

1/25

Koncertterem – Lipták Dávid diplomamunkája.

Koncertterem – Lipták Dávid diplomamunkája.

Koncertterem – Lipták Dávid diplomamunkája.

Koncertterem – Lipták Dávid diplomamunkája.

Koncertterem – Lipták Dávid diplomamunkája.

Koncertterem – Lipták Dávid diplomamunkája.

Koncertterem – Lipták Dávid diplomamunkája.

Koncertterem – Lipták Dávid diplomamunkája.

Koncertterem – Lipták Dávid diplomamunkája.

Koncertterem – Lipták Dávid diplomamunkája.

Koncertterem – Lipták Dávid diplomamunkája.

Koncertterem – Lipták Dávid diplomamunkája.

Koncertterem – Lipták Dávid diplomamunkája.

Koncertterem – Lipták Dávid diplomamunkája.

Koncertterem – Lipták Dávid diplomamunkája.

Koncertterem – Lipták Dávid diplomamunkája.

Koncertterem – Lipták Dávid diplomamunkája.

Koncertterem – Lipták Dávid diplomamunkája.

Koncertterem – Lipták Dávid diplomamunkája.

Koncertterem – Lipták Dávid diplomamunkája.

Koncertterem – Lipták Dávid diplomamunkája.

Koncertterem – Lipták Dávid diplomamunkája.

Koncertterem – Lipták Dávid diplomamunkája.

Koncertterem – Lipták Dávid diplomamunkája.

Koncertterem – Lipták Dávid diplomamunkája.

?>
Koncertterem – Lipták Dávid diplomamunkája.
?>
Koncertterem – Lipták Dávid diplomamunkája.
?>
Koncertterem – Lipták Dávid diplomamunkája.
?>
Koncertterem – Lipták Dávid diplomamunkája.
?>
Koncertterem – Lipták Dávid diplomamunkája.
?>
Koncertterem – Lipták Dávid diplomamunkája.
?>
Koncertterem – Lipták Dávid diplomamunkája.
?>
Koncertterem – Lipták Dávid diplomamunkája.
?>
Koncertterem – Lipták Dávid diplomamunkája.
?>
Koncertterem – Lipták Dávid diplomamunkája.
?>
Koncertterem – Lipták Dávid diplomamunkája.
?>
Koncertterem – Lipták Dávid diplomamunkája.
?>
Koncertterem – Lipták Dávid diplomamunkája.
?>
Koncertterem – Lipták Dávid diplomamunkája.
?>
Koncertterem – Lipták Dávid diplomamunkája.
?>
Koncertterem – Lipták Dávid diplomamunkája.
?>
Koncertterem – Lipták Dávid diplomamunkája.
?>
Koncertterem – Lipták Dávid diplomamunkája.
?>
Koncertterem – Lipták Dávid diplomamunkája.
?>
Koncertterem – Lipták Dávid diplomamunkája.
?>
Koncertterem – Lipták Dávid diplomamunkája.
?>
Koncertterem – Lipták Dávid diplomamunkája.
?>
Koncertterem – Lipták Dávid diplomamunkája.
?>
Koncertterem – Lipták Dávid diplomamunkája.
?>
Koncertterem – Lipták Dávid diplomamunkája.
1/25

Koncertterem – Lipták Dávid diplomamunkája.

Koncertterem – Lipták Dávid diplomamunkája.

Koncertterem – Lipták Dávid diplomamunkája.

Koncertterem – Lipták Dávid diplomamunkája.

Koncertterem – Lipták Dávid diplomamunkája.

Koncertterem – Lipták Dávid diplomamunkája.

Koncertterem – Lipták Dávid diplomamunkája.

Koncertterem – Lipták Dávid diplomamunkája.

Koncertterem – Lipták Dávid diplomamunkája.

Koncertterem – Lipták Dávid diplomamunkája.

Koncertterem – Lipták Dávid diplomamunkája.

Koncertterem – Lipták Dávid diplomamunkája.

Koncertterem – Lipták Dávid diplomamunkája.

Koncertterem – Lipták Dávid diplomamunkája.

Koncertterem – Lipták Dávid diplomamunkája.

Koncertterem – Lipták Dávid diplomamunkája.

Koncertterem – Lipták Dávid diplomamunkája.

Koncertterem – Lipták Dávid diplomamunkája.

Koncertterem – Lipták Dávid diplomamunkája.

Koncertterem – Lipták Dávid diplomamunkája.

Koncertterem – Lipták Dávid diplomamunkája.

Koncertterem – Lipták Dávid diplomamunkája.

Koncertterem – Lipták Dávid diplomamunkája.

Koncertterem – Lipták Dávid diplomamunkája.

Koncertterem – Lipták Dávid diplomamunkája.

Koncertterem – Lipták Dávid diplomamunkája
Épülettervek/Hallgatói terv

Koncertterem – Lipták Dávid diplomamunkája

2023.11.06. 16:20
MÉD

Projektinfó

Földrajzi hely:
Szolnok, Magyarország

Építészek, alkotók:
Lipták Dávid

Cég, szervezet:
BME Építészménöki Kar

Koncertterem

Tervezés éve:
2023

Bruttó szintterület:
2237 m2

Stáblista

Építész fő konzulens: Fonyódi Mariann (BME Urbanisztika Tanszék)
Külsős építész konzulens: Álmosdi Árpád
Kiemelt szakági konzulens: Détári György (BME Épületszerkezettani Tanszék)

Dosszié:

MÉD:

Letölthető dokumentumok:

Diplomamunkám alapját az a személyes észrevétel adta, hogy az utóbbi 10-15 évben szülővárosomban, Szolnokon, a könnyűzenei élet általános visszaszorulása figyelhető meg; mára egy hely kivételével az összes jelentősebb koncerthelyszín bezárt. Célkitűzésem egy olyan – elsősorban – kistermes koncerthelyszín megteremtése volt, amely részben pótolhatná a mára megszűnt ikonikus szórakozóhelyeket, ezáltal növelve a város lakosságmegtartó erejét.

A helyszín kiválasztásakor két kritérium mentén folytattam a keresést:

  • Egyfelől meglévő épület revitalizációjában gondolkodtam, mert úgy vélem, hogy egy majdan – föltételezhetően – inkább fiatalok által látogatott helynek, ahol többnyire kortárs, feltörekvő, underground előadók lépnek fel, jót tesz egy kis meglévő kopottasság, patina.
  • Másfelől olyan helyen kerestem alulhasznosított vagy használaton kívüli épületet, amely relatíve könnyen megközelíthető, de egyúttal kellően távol van azoktól a sűrűn lakott területektől, ahol annyi embert zavar a koncertzaj (és még inkább a látogatóközönség hangoskodása), hogy a lakóközösség ellenállása végül a hely megszűnésével járna.

Koncertterem – Lipták Dávid diplomamunkája.
10/25
Koncertterem – Lipták Dávid diplomamunkája.

Ez utóbbi kritériumnak megfelelően, a város belső lakóövének déli-délnyugati határán fekvő sáv adódott a legígéretesebbnek. Itt végül a vasútállomás közvetett szomszédságában található Véső úti ipari zárványban találtam meg egy régi malomépületet, valamint a hozzá kapcsolódó épület- konglomerátumot, amely kiméretében megfelelőbb volt, mint a keresési területen található többi épület, valamint építészetileg is rendelkezett a századfordulós – XX. századi ipari építészet tetszetős attribútumaival, amit a magam részéről megmentésre érdemesnek találtam.

A telken mind az épületek állapotában, mind a fellelhető használatmódokban jelentős a szórás:

A malomépület meglehetősen romos állapotban van, az északról hozzákapcsolódó íves raktárat jelenleg is eredeti funkciójának megfelelően használják, a malomhoz nyugatról csatlakozó kétszintes épület egy villamostechnikai cég székhelyéül szolgál, a telek nyugati oldalán található sorház jelenleg is lakott.

Koncertterem – Lipták Dávid diplomamunkája.
11/25
Koncertterem – Lipták Dávid diplomamunkája.

Ezt az entrópikus helyzetet mindenképpen fel akartam számolni, így azonban szükségesség vált egy egész telekre megalkotott koncepció, amely a következőket mindenképpen magában foglalja:

  • A jelenleg telken működő cég és lakók kivásárlása.
  • Egy összművészeti kultúr-kert kialakítása, melyben a malom revitalizációja, mint első ütem szerepel, végeredményben pedig a telken található épületek részben vagy egészben művészeti profilú egyesületek használatába kerülhetne.

Az előképek vizsgálata során több tanulság is adódott, ezek közül a fontosabbak:

  • A klubhelyiségekre jellemző egyfajta gazdasági „többlábúság", mely úgy értendő, hogy a koncerteken kívül sok egyéb más rendezvényt is tartanak bennük, valamint a bevételeik legnagyobb része az italárusításból adódik, ennek megfelelően minél nagyobb „árusító felület" kialakítása volt kívánatos.
  • A színpadhoz tartozó backstage, raktárak, gépészeti helyiségek legalább akkora helyet foglalnak el, mint a közönségtér. A könnyű anyagmozgatás – de még inkább a menekülés biztosítása érdekében – ezeket érdemes egy szinten, a földszinten tartani.
  • Koncertteremnek olyan tér felel meg leginkább, ahol semmilyen tartószerkezeti vagy más elem nem akadályozza a vizuális kontaktust a színpaddal. (Megjegyzendő, hogy ez nem minden esetben van így, pl. egy techno előadónál ez nem föltétlenül erős kritérium.)

Koncertterem – Lipták Dávid diplomamunkája.
6/25
Koncertterem – Lipták Dávid diplomamunkája.

Már a tervezés elején látszott, hogy diszkrepancia van a választott épület és a funkció között. A malomépület tartószerkezetét tekintve vasbeton vázas, hossztengelyében pillérsor található, kevesebb mint 4,5m rasztertávolsággal, így nemigen alkalmas kistermes előadásokra.

Mivel az eredeti tartószerkezetet nem akartam megbolygatni, így a tervezés egy kulcskérdése az lett, hogy a malomépületen kívül hol helyezkedjen el a koncertterem meglehetősen nagy tömege? A régi és új épületrészek közötti reláció milyen legyen?

A tervezési folyamat végén a következő konklúzióra jutottam: kívánatosabb hogyha a hangsúlyt a meglévő épületre fókuszálom és az új épületrészek nem uralják le túlságosan, hanem egyfajta keretként közrefogják, illetve kiemelik azt.

Koncertterem – Lipták Dávid diplomamunkája.
15/25
Koncertterem – Lipták Dávid diplomamunkája.

Ezek alapján a következő épületegységek jöttek létre:

Meglévő malomépület

A csatlakozó épületek teljes vagy részleges bontását követően, a malomépület felújítása a teljesség igénye nélkül a következőket foglalja magában:

  • A jelenleg hiányzó tetőszerkezet pótlását
  • A homlokzatok vakolattól való megtisztítását, ezáltal láthatóvá válik a nyers tégla homlokzat.
  • A jelenleg életveszélyes pallófödém bontását, valamit annak helyére utólagos monolit vasbeton készítését.
  • A nyílászárók teljes cseréjét.
  • Utólagos hőszigetelést.

Az egyes emeletek hasonló alaprajzi elrendezést kaptak: mindegyik emelet közepén található egy funkcionális mag: ez jellemzően egy úszópultot + vizes helyiségeket, raktárakat jelent.

A földszinten található bár helyiség közvetlen kapcsolatban áll az előtérrel, a keleti homlokzaton bontással létrehozott nyílásokon keresztül. Közepén úszópult található, ez a helyiség alapvetően azokat a vendégeket szolgálja ki, akik két előadás között a nagytermen kívül tartózkodnak vagy esetlegesen nem koncertre érkeztek. Az ő részükre számos ülőhelyet alakítottam ki.

Az első szinten galéria található, melynek célja a földszintről a malom vázszerkezetének legalább részbeni megmutatása, valamint az alaprajzi monotónia elkerülése volt. Ezen a szinten egy kisebb befogadóképességű, meghittebb bárt alakítottam ki, ahova nem szűrődik be a koncertzaj. Innen közvetlenül elérhető az előtér tetején kialakított terasz, valamint a lépcsőzetes kiülő, amin keresztül elérhető a földszinti kerthelyiség, melyek jelentősen növelik a vendégszámot.

A második szinten helyet kapott egy kisebb táncterem, melyben inkább az elektronikus zenei műfajok előadására nyílik lehetőség. A tánctermen kívül vizes helyiségek és egy pult található.

A harmadik emeleten egy nagy összefüggő teret alakítottam ki, melyet flexibilisen lehet használatra kiadni, valamint sportközvetítéseket, táncestet, állófogadást, közönségtalálkozót stb.-t lehet benne rendezni.

Koncertterem – Lipták Dávid diplomamunkája.
21/25
Koncertterem – Lipták Dávid diplomamunkája.

Lépcsőház

A nyugati homlokzaton egy általános függőleges közlekedésre szolgáló lépcsőházat alakítottam ki. Megközelítése az előtérből vagy a földszinti báron keresztül lehetséges. A lépcsőház szerkezetét tekintve acél váz, a termikus buroknak nem képezi részét. Külső burkolata mindazonáltal kettős, belülről kifelé haladva egy réteg függőleges helyzetű kopolit üvegpalló, ill. kívül perforált kazettás corten acél homlokzatburkolat, melyek védik a bent közlekedőket a csapóesőtől, széltől. A perforált homlokzatburkolatnak köszönhetően az esti órákban a kiszűrődő fény a malom kontúrját festi meg, így landmarkként funkcionál, amely ráerősít az épület tektonikus, nyújtott ház formájára.

Bejárat/előtér

A bejáratot egy kissé beugratva helyeztem el, annak érdekében, hogy alaprajzi értelemben egy öböl, illetve függőleges értelemben kapuzat jöjjön létre, amely egyértelműen jelzi a bejáratot az udvar felől nézve. A nyugati homlokzathoz csatlakozó előtér közvetlen kapcsolatban van a malom földszintjén kialakított bárral. Közvetlenül a bejárat mellett a ruhatár található, a koncertterem felé haladva egy megnyitást alakítottam ki a nyugati oldalon, amely a kerthelyiségbe vezet. Tovább haladva a férfi WC, ill. a bejárattal szemközti oldalán a koncertterem bejárata található. A tetején egy terasz, valamint egy onnan a szintén kerthelyiségbe vezető kiülő/lépcsősor kapott helyet. Ez a lépcsősor külön építészeti elemként funkcionál, amely fölfele irányítja a tekintetet a malomra, valamint növeli a vendégek számára igénybevehető felületet.

Koncertterem – Lipták Dávid diplomamunkája.
19/25
Koncertterem – Lipták Dávid diplomamunkája.

Koncertterem

Az előtérből közvetlenül nyílik és a malom déli homlokzatához csatlakozik egy 500 ember befogadására alkalmas koncertterem. A megérkezés oldalról történik, középen egy hangosító-pult, az egyik végében a színpad, a másik végében egy bárpult található, annak érdekében, hogy a látogatónak még az italvásárlás erejéig se kelljen elhagynia az előadást. Tömegalakítás szempontjából a koncertterem egyszerű téglatest formát kapott, annak érdekében, hogy semleges hatású legyen a malom mellett.

Kiszolgáló blokk

A kiszolgáló blokk „L" alakban húzódik végig az épület déli és keleti oldalán. Ebben egyetlen szervízfolyosóval elérhető a zenekari backstage, ahol külön vizes helyiségek állnak a művészek rendelkezésére, valamint rögtön, a hátsó bejárat közelében helyezkedik el egy színpadra vezető rámpa, amelyen a hangszerek és egyéb színpadi berendezések könnyen mozgathatóak. Ebben a blokkban található továbbá a vezetőség irodája, a dolgozók öltözői, vizes blokkjai, illetve a gépészeti helyiség.

Lipták Dávid

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.