Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Egyéb cikkek

Kossuth tér térépítészeti tervpályázat

1/13

?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/13

Kossuth tér térépítészeti tervpályázat
Egyéb cikkek

Kossuth tér térépítészeti tervpályázat

2007.08.22. 10:32

II. díjban részesült 11-es sorszámú pályamű:Városi Tájkép Csoport Kft. Tervezők: Szöllőssy Barbara formatervező, Pyka Zsolt formatervező Zsuffa és Kalmár Építész Műterem Kft. Tervező: Zsuffa Zsolt építész P-ART Műterem Tervező: Papp Glória építész

II. díjban részesült 11-es sorszámú pályamű:
Városi Tájkép Csoport Kft.
Tervezők: Szöllőssy Barbara formatervező, Pyka Zsolt formatervező

Zsuffa és Kalmár Építész Műterem Kft.
Tervező: Zsuffa Zsolt építész

P-ART Műterem
Tervező: Papp Glória építész

Továbbá:
Sound design: Iván Solano
Közmű tervek: Fejes Tamás gépészmérnök
Közlekedés tervezés: Szirbek Etelka okl.közlekedésépítő üzemmérnök

1/13

2/13

3/13

4/13

5/13

6/13

7/13

8/13

9/13

10/13

11/13

12/13


Részletes bírálat
A terv egységes, átgondolt burkolat – utcabútor - zöldfelületképzés koncepcióra épül, modern javaslatot ad a hármas tagolásra, annak egységeit gyalogos passzázsrendszerrel összeköti. Az Országház ortogonális tengelyeihez igazodó, hangsúlyosan észak-déli fő sétányokat finoman, a valós közlekedési irányoknak megfelelően köti össze, vezeti a keskenyebb, szögben csatlakozó utakkal, amelyek egy másik derékszögű koordinátarendszert alkotnak.
A tematikus kertek gondolata egyéni és kiemelendő. A déli részen a vizek kertje, az északi egységben a Zen hangok kertje támogatandó és érdekes színfolt lenne a város életében. A vízfelületet szépen, a tematikus koncepcióba illően alkalmazza – a vizek kertjében a gyalogos forgalom vezetését hangsúlyozza.
A beton utcabútorok és a Duna hullámzását felidéző burkolatként javasolt PRESS beton (grafikai beton) egyedi, egységesen kidolgozott, azonban annak finomítása szükséges, tekintettel az Országház történelmi környezetére és a takaríthatóságra és járhatóságra (különösen reprezentáció során). Érdekes megoldás, hogy az utcabútorok este világítótestként is működnek. Az eltolható ládák és a pályázat ennek megvalósítására vonatkozó ötlete kiváló.
A többi pályázathoz képest a téren belüli kapcsolatok sokrétűbbek, kiválóan felismeri a külső kapcsolatrendszert és a belső használat irányait. A Pályamű erénye, hogy a kapcsolatrendszerekre szervezi az alapkoncepciót, azt tudatosan és elegánsan megvalósítja. A Metró felőli bevezetés a főtengely, az Alkotmány utca tengelyét továbbvezeti az Országház előtti nagy, egybefüggő tér felé, a Szabadság tér - Vértanúk tere felől érkező gyalogosforgalmat vizuálisan is rávezeti a térre a gyalogos út menti vízsávval, továbbá a gyalogos rendszert rávezeti a Dunára. A főirányok mellett kijelöli a mellékterek használatát a rendszerbe tökéletesen illő belső rendszerrel. Ezekkel a gesztusokkal a Kossuth teret városi térré teszi, bevonja a város életébe.
A Pályamű javaslata a Nádor utca lezárására az átmenő forgalom elől kedvező, a Kossuth tér használatát így kibővíti és ezáltal az Országháztól szemben álló két műemléki épület a tér valóságos térfalává válik. Azonban annak a mélygarázsba való lehajtókkal való indítása ellentmondásos. A Bírálóbizottság nem tartja kívánatosnak a teljes forgalom kizárását, a gyalogos rendszer helyett javasolható a korlátozott forgalmúvá alakítás.
A belső zónát kordonnal határolja, azonban annak kialakítása jelzésszerű. A tér külső lezárására sövénnyel és térdfallal történik. A széles zöld sávba foglalt villamosvágány mind városi szempontból, mind védelmi szempontból figyelemre méltó, jó megoldás, erős eleme a tervnek.
A szobrokat eredeti helyükön tartja, önálló, hangsúlyos, burkolt terekkel emeli ki. Az ’56-os emlékműveket az észak-déli tengelyre helyezi.

A látogatóközpontot jó helyen helyezi el, közel a főbejárathoz.
A Pályamű hiányossága, hogy a közműrendszert és a közlekedést csak jelzésszerűen mutatja be.
A pályaművet a Bírálóbizottság több elemét is tekintve egyéninek és kiemelkedőnek ítélte, és ezért 3.5 millió Ft-os II. díjban részesítette.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.