építészet : környezet : innováció

Közösségi Gellérthegy - Petrus Ferenc és a Facebook közönségének javaslata

Petrus Ferencék a szokványostól eltérően indultak neki a Gellérthegy ötletpályázatra való tervezésnek. Mivel az ötletpályázat keretei elég szabadok voltak, ezért egyfajta közösségi tervezést kezdeményezve Facebook oldaluk követőitől kértek ötleteket a Citadella átalakítására - a kapott javaslatokat pedig be is építették a környezet újragondolásánál.

A Citadella

Az erődöt Ferenc József császár építette, azzal a céllal, hogy innen a város bármelyik pontját lőni lehessen. Értelemszerűen a pestiek sosem szerették, a magyarok elnyomásának egyik jelképe lett, ezért is kellett viszonylag korán bezárni, és használhatatlanná tenni - azonban jelentős történelmi emlék.

Mit csinálhatunk mi egy ilyen rommal? A válaszunk az, hogy bajuszt rajzolunk neki!

Az elnyomás jelképéből a szabadság jelképét hozzuk létre. De nem valami pátoszos, emelkedett, elvont formában, hanem mindenki számára kézzelfoghatóan, megtapasztalhatóan.

Mert mi adhat annál nagyobb szabadságélményt, mint

  • békát kergetni a város tetején?
  • átsuhanni a Duna, a város, az autók és a hidak felett egy szál drótkötélen?
  • egy kifeszített hálóban lebegni több mint kétszáz méteres magasságban?
  • görkorival szaltót ugrani a világ legszebb városa felett?
  • léghajóval felemelkedni, hogy onnan belássuk szinte az egész országot?


A Citadella igazi családi pihenőhely lenne. - építész: Petrus Ferenc


Környezet

A Gellérthegy jelenleg rekreációs zöldövezet, részben természetvédelmi terület. A turisták és a városlakók elsősorban kirándulóhelyként használják, sokakat vonzanak színvonalas játszóterei és nagy zöldfelülete. Jelen terv ezen nem kíván változtatni, sőt, erősíteni javasolja ezt a funkciót. Javasoljuk még több szabadidős felület elhelyezését a hegyen. Ezek jó részét a Citadella épületében tesszük, így a zöldfelület nem csökkenne.

Bob felvonó

A hegy lábánál álló, jelenleg kihasználatlan Balettintézeti épületet fogadóépületté javasoljuk átalakítani, melynek tetejéről egy egyszerű, bobos felfonó kialakítását tervezzük. Ez a felvonó a fák lombkoronája között futó csőpályán, huzalos csörlővel húzott kis kocsik segítségével szállítaná a Citadellához az embereket. Újabb hangulatelem, hogy természetesen a bobokkal le is lehetne csúszni ide. Mind a lassú, felfelé vezető úton, mind a gyorsabb lecsúszásnál alkalom nyílik arra, hogy a kirándulók megcsodálhassák Budapest páratlan panorámáját, akár az északi, akár a déli irányba nézve. Magyarországon tucatnyi ilyen felvonó üzemel, természetvédelmi területeken is, így kialakításának sem anyagi, sem más korlátját nem látjuk.


Panorámamedence - építész: Petrus Ferenc


Kabinos felvonó

Több javaslat is született már a Citadella és a pesti Duna-part kabinos felvonóval történő összekötésére - mi is ezt javasoljuk. A pesti Duna-parton, jelenleg üres, elkerített magánparkolók vannak, ezek megnyitásával lehetne pl. buszparkolókat kialakítani a felvonó indítóállomásának tövében. Illetve pontosan ide érkeznek most a nemzetközi turistahajók, amelyek utasait buszok szállítják a Citadellához. Ezekre a buszokra sem lenne már szükség. Számos világváros látképéhez hozzátartoznak ezek a felvonók, Rio vagy Barcelona mellett Budapesten is érdemes lenne kialakítani ilyet.


Libegő - építész: Petrus Ferenc


Szabadság park

Az adottságok lehetővé teszik egy olyan pihenőpark kialakítását, ami egyben hatalmas kilátóteraszként is funkcionál. Egy ilyen körpanorámás park egy metropolis tetején már önmagában egyedülálló.

A parkban természetes módon működő tórendszert helyeztünk el, melynek sekélyebb, vízinövényekben gazdag része szűri a mélyebb, akár fürdőzésre is alkalmas rész vizét. Ez egy létező elterjedt, és bevált technológia.

Az épület kiszögellései közzé hálót feszítünk, melyben lehetőség van pihenni a város felett. A hálók egyben feleslegessé teszik korlátok építését, így érdekesebb térélményt kapunk.

A park hátsó részében egy freestyle pályát helyeztünk el, ahol BMX-esek, gördeszkások, rolleresek sportolhatnak. Helyet kapott itt egy nagy mászófal és streetfitnesz eszközök is. Ezekből a sportolási helyszínekből kevés van a városban, hasonló fekvésű pálya viszont valószínűleg sehol a világon nincsen.


Mászófal és gördeszkapark - építész: Petrus Ferenc


Schwarz Dávid léghajóétterem

A léghajóétterem ötlete nem is annyira légből kapott: a Westend bevásárlóközpont tetején öt évig üzemelt egy egyszerű hőlégballon, ami 150m magasra emelkedett, és egyszerre 30 embert tudott a magasba emelni.

Az első merev vázas léghajót Schwarz Dávid készítette, halála után szabadalmát Zeppelin gróf vásárolta meg és fejlesztette tovább. Ez a léghajóétterem annyiban különbözik a zeppelinektől, hogy csak függőleges mozgást végez. Ezzel a megoldással nagyon olcsón lehet nagy tömeget nagyon magasra emelni. A léghajó testét acélsodronyok stabilizálják és húzzák vissza óránként az épület tetejére. Az étteremben svédasztalos felszolgálás van, az előkészítés az épületben zajlik, a léghajó kabinja csak fogyasztótér.

A léghajó formája glóriaként lebeg a Szabadságszobor felett, mivel se nem épület, se nem torony, megjelnése a városképben nagyon egyedi, éjszakai megvilágításban még különlegesebb látványt nyújthat.


A Citadella a leghajó étteremmel - építész: Petrus Ferenc


Budapest periszkóp

A legenda szerint a Citadella minden lőrésében állt egy megtöltött ágyú, melyet a város egy-egy fontos pontjára irányítottak. Mi ezeket az ágyúkat optikai periszkópokra cseréljük, melyek a város egy-egy részletét bevetítik az épület belsejébe. Így a közönség úgy ismerkedhet meg a város múltjával, hogy közben látja, mi történik a valóságban. Bemutatjuk például a Nemzeti Múzeum lépcsőjét, ahol Petőfi szavalt 1948-ban, miközben azt is látjuk, hogy éppen abban a pillanatban egy fiú megfogja egy lány kezét a múzeumkertben. Arra is lehetősége van, hogy egy helyen az érdeklődő megtekintse a város nevezetességeit, és eldönthesse, hová szeretne még ellátogatni.


Bárpult és kilátás - építész: Petrus Ferenc


Megközelítés

A kialakult városszerkezet és a szűk utcák miatt a Gellérthegy közúti megközelítése korlátozott. Álláspontunk szerint ez jó is így, egy rekreációs területnek nem használna a jelentős autóforgalom. A várható látogatószám-emelkedést, más, tömegközlekedés-jellegű, a terület karakteréhez jól illeszkedő megoldásokkal javasoljuk kielégíteni.

Parkolók

A Citadella környékén a parkolás megoldatlan. Ha az épület új funkciót kap, még több parkolóra lehet szükség, viszont a környék zöldfelületében nem szeretnénk kárt tenni. A Citadella nyugati oldalán egy mesterségesen létrehozott földsánc áll, melyet az épülettel egy időben építettek, jelentős növényállomány nem található rajta. Terveink szerint a parkolókat a sánc alá rejtenénk, a parkolóház tetején pedig szabadtéri színpadot alakítanánk ki páratlan panorámával.


A még drámaibb panoráma érdekében korlátok helyett hálókat feszítünk ki, ezekben a bátrabbak pihenhetnek is. - építész: Petrus Ferenc


A Citadella átalakításával egy igazán vagány, világviszonylatban is különleges helyet javaslunk kialakítani. Egy olyan különleges parkot, ami remélhetőleg sok millió ember bakancslistájára felkerül majd.

Petrus Ferenc

 

 

vélemény írásához jelentkezzen be »