Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Épületek/Középület

Krematórium, Baumschulenweg, Berlin

1/13

?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/13

Krematórium, Baumschulenweg, Berlin
Épületek/Középület

Krematórium, Baumschulenweg, Berlin

2003.03.11. 10:22

Projektinfó

Az Épületek rovatot támogatja a 

Földrajzi hely:
Berlin, Németország

Építészek, alkotók:
Axel Schultes, Charlotte Frank

Építész tervezõk: Axel Schultes és Charlotte Frank

 

Axel Schultes és Charlotte Frank - a délkelet-berlini Baumschulenweg-re kiírt krematórium-pályázat nyertesei - olyan megoldást találtak a nyugati kultúrában történelmi háttérrel nem rendelkezõ "halottégetés" rituáléjára, amely nem a hallálal és búcsúzással kapcsolatos szentimentalizmusra, hanem a nagyfokú érzékenységre teszi a hangsúlyt.



Az eredetileg a 19. században kialakított temetõben a tervezôk új axist hoztak létre, amely az érkezõt ráirányítja a szimmetrikus, egyszerûségében is méltóságteljes épület keskeny, magas bejáratára.



Koncepciójuk fókuszában egy "égigérõ", a födémet átszakító nyersbeton oszlop-fákkal szabálytalanul teleültetett absztrakt liget áll, amely a mennyei fényt a zárt, teremszerû térbe irányítja. A gyászolók e térben várakoznak a ceremónia elõtt és után, itt beszélgethetnek vagy magukra maradhatnak - a tér lehetõséget ad arra, hogy mindenki a maga módján búcsúzhasson. E tér közepén egy szabályos kör alakú, nyugodt felszínû, a széleken túlfolyó vízû kis medence van, a családi generációkra utaló úszó tojással a közepén. Az épületnek talán ez az egyetlen szentimentalizmusra hajló eleme. A ligetbõl nyíló, a temetõre és a bejárathoz vezetõ axisra nézõ kápolnák már magára a ceremóniára koncentrálnak: minden nyugodt, rendezett, szabályos. Az üvegfalon automatikus vezérlésû zsalurendszer szûri meg a kintrõl bejutó fényt.



A krematórium technikailag is átgondolt: több száz halott búcsúztatását képes ellátni - ennek ellenére az építészek elérték, hogy mégis a liget, a barlang, a sír archetípusaira válaszoló gyengéd, érzékeny terek és az épület méltósága, emberiessége és nagyvonalúsága marad meg bennünk.

PF



Fotók: Bojti András, Hegedûs Péter

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.