Épülettervek/Hallgatói terv

La Défense 2050 – I. helyezett terv bemutatása

1/15

La Défense 2010 - elszigetelődés - Nikhil A. Chaudhary

La Défense 2025 - választás - Nikhil A. Chaudhary

La Défense 2050 - fényes jövő - Nikhil A. Chaudhary

Világgazdaság 2011 - Francois-Xavier Desprez, Nikhil A. Chaudhary

Világgazdaság 2050 - Francois-Xavier Desprez, Nikhil A. Chaudhary

Nagy Párizs policentrikus modell - Nikhil A. Chaudhary

LifeLine - Ikue Tsunemitsu

Polaritás rajz - Mikes Bence

Szerkezeti átalakulás - Nikhil A. Chaudhary

TGV állomás - Mikes Bence

TGV állomás - Mikes Bence

Nagy Párizs modell - Phuong Nguyen Minh

Nagy Párizs modell - Phuong Nguyen Minh

La Défense élet 2050 - Mikes Bence, Nikhil A. Chaudhary

?>
La Défense 2010 - elszigetelődés - Nikhil A. Chaudhary
?>
La Défense 2025 - választás - Nikhil A. Chaudhary
?>
La Défense 2050 - fényes jövő - Nikhil A. Chaudhary
?>
Világgazdaság 2011 - Francois-Xavier Desprez, Nikhil A. Chaudhary
?>
Világgazdaság 2050 - Francois-Xavier Desprez, Nikhil A. Chaudhary
?>
Nagy Párizs policentrikus modell - Nikhil A. Chaudhary
?>
LifeLine - Ikue Tsunemitsu
?>
Polaritás rajz - Mikes Bence
?>
Szerkezeti átalakulás - Nikhil A. Chaudhary
?>
TGV állomás - Mikes Bence
?>
TGV állomás - Mikes Bence
?>
Nagy Párizs modell - Phuong Nguyen Minh
?>
Nagy Párizs modell - Phuong Nguyen Minh
?>
La Défense élet 2050 - Mikes Bence, Nikhil A. Chaudhary
?>
1/15

La Défense 2010 - elszigetelődés - Nikhil A. Chaudhary

La Défense 2025 - választás - Nikhil A. Chaudhary

La Défense 2050 - fényes jövő - Nikhil A. Chaudhary

Világgazdaság 2011 - Francois-Xavier Desprez, Nikhil A. Chaudhary

Világgazdaság 2050 - Francois-Xavier Desprez, Nikhil A. Chaudhary

Nagy Párizs policentrikus modell - Nikhil A. Chaudhary

LifeLine - Ikue Tsunemitsu

Polaritás rajz - Mikes Bence

Szerkezeti átalakulás - Nikhil A. Chaudhary

TGV állomás - Mikes Bence

TGV állomás - Mikes Bence

Nagy Párizs modell - Phuong Nguyen Minh

Nagy Párizs modell - Phuong Nguyen Minh

La Défense élet 2050 - Mikes Bence, Nikhil A. Chaudhary

La Défense 2050 – I. helyezett terv bemutatása
Épülettervek/Hallgatói terv

La Défense 2050 – I. helyezett terv bemutatása

2011.11.11. 11:47

Jelentős nemzetközi sikert könyvelhet el Mikes Bence, aki egy nemzetközi csapat tagjaként – első magyar diákként – vett rész a Les Ateliers francia szervezet által meghirdetett idei francia workshopon, ahol rögtön el is nyerték az I. helyezést. A verseny témája - La Défense 2050 - Párizs üzleti negyedének újragondolása volt. Mikes Bence LifeLine csapatának projektjét most részletesen is bemutatjuk.

La Défense 2050 LifeLine project  - I. helyezés
A csapat tagjai: Ingrid Boutet (Franciaország), Nikhil A. Chaudhary (India), Minh Phuong Nguyen (Vietnam), Francois-Xavier Desprez (Franciaország), Ikue Tsunemitsu (Japán) és Mikes Bence (Magyarország).

 

 

 

A terv előkészítése:
A konkrét tervezés előtt mindenki elképzelt egy fényes jövőt és egy sötét jövőt a Défens-szal kapcsolatban. Ez az elgondolás jó alapötletnek tűnt, a fantáziánkat hamar beindította gazdaság-társadalom-építészet terén. Innen egyenesen következett, hogy a sötét jövőt elkerülő, fényes jövőbe menő stratégiát dolgozunk ki.

LifeLine és az „X"- projekció
2050, azaz időtartam 40 év, amennyi időt még valamelyest lehet előrelátni, illetve városépítészeti szempontból elegendő ahhoz, hogy érdemi arculatváltozások  menjenek végbe – gondoljunk csak a mai Défense kialakulására. Gazdasági nyelven ez egy olyan hosszú időtartam, ahol egy cég képes a profilját-technológiáját lecserélni.

Gazdasági vizsgálatainkra támaszkodva  kijelentettük, hogy ahhoz, hogy a Défense meg tudja tartani a gazdasági motor szerepét a metropoliszban, nyitnia kell, változatosabbnak kell lennie, az emberek számára vonzóbbá kell a helyet tenni. 2050-re, az agglomerációt is beleszámítva, Párizs lakosságának száma előreláthatóan 2,5 millió fővel fog emelkedni a mostani 10,3 millióhoz képest. Az élet továbbra is gyorsulni fog, ami odavezethet, hogy egy héten elég lesz majd 4 napot dolgozni napi 8 órában. Az üzleti élet lebonyolítható lesz akár otthonról is, és csak egyeztetésekre fognak bejárni az emberek. Mindezek következménye, hogy az irodaigény csökkenni, a szabadidő ilyen formában meg emelkedni fog. A felhőkarcolók nem csupán az üzleti világ központjai, hanem a hétköznapi élet színterei is lesznek.

A gazdasági válság utáni statikus állapot elindul majd egy dinamikus irányba, melynek hajtóereje az új energiák biztosítása, újfajta energiaforrásokra lesz szükség. Körülbelül 40 évre elegendő a Föld kőolajkészlete. A 3. ipari forradalom ideje egyértelműen be fog következni, ami a föld-, víz-, nap- és szélenergiák újrahasznosításával foglalkozó iparágakat fogja felemelni, a régi iparágak hanyatlása mellett.

 

La Défense 2010 - elszigetelődés - Nikhil A. Chaudhary
1/15
La Défense 2010 - elszigetelődés - Nikhil A. Chaudhary

La Défense 2025 - választás - Nikhil A. Chaudhary
2/15
La Défense 2025 - választás - Nikhil A. Chaudhary

La Défense 2050 - fényes jövő - Nikhil A. Chaudhary
3/15
La Défense 2050 - fényes jövő - Nikhil A. Chaudhary

 

 

Ez a fajta  gazdasági felfogás az „X"-projekció. Az, hogy 40 évre elegendő a kőolajkészlet, nem azt jelenti, hogy utána már nem lesz, hanem azt, hogy ennek a ritmusú gazdasági növekedésnek új, hatékonyabb energiakészletre kell majd támaszkodnia.

Charles Darwinnak volt egy mondása az élővilággal kapcsolatban: „Nem az a faj fogja túlélni az időket, amelyik a legerősebb, hanem az amelyik képes a változtatásra". Ezzel teljesen egyetértek, és úgy láttuk csapatunkban, hogy a nagy változások ideje hamarosan eljön. Ahhoz hogy az éghajlat ne melegedjen, a széndioxid-kibocsátást jelentősen csökkenteni kell. Az emberiség attól emberiség, hogy a kezében a kulcs a változtatásokra, nem szabad, hogy olyan állati szintre süllyedjen, ahol a természetnek teljes mértékben ki van szolgáltatva. 2030-ra az úgynevezett zöldenergia-felhasználás utoléri a hagyományos energiahordozókat, míg 2050-re beáll egy új egyensúlyi állapot.

Ahhoz, hogy ez az új egyensúly bekövetkezzen, a Défense-nak vezető szerepet kell vállalnia világszinten. Egy komplex negyednek kell létrejönnie, a környező kerületekkel együttműködve a fejlődést decentralizálni kell ugyanúgy, ahogy az üzleti negyed létrejött. Viszont itt nem egy új központ kiépítése a cél, hanem egy különleges vonal által generált, regionális szintű szerkezeti átalakulásról van szó. Ez a vonal a Lifeline!

A koncepció
A Lifeline létrejötte – a gazdasági és társadalmi perspektívákat figyelembe véve –  olyan regionális fejlődést tűz ki célul maga elé, ahol a Défense negyed megőrzi vezető üzleti szerepét, amellett, hogy életet lehel a negyedbe és vonzáskörzetébe. A jövő fenntartható városépítészetének alapkérdése az energiaszolgáltatás optimalizálása, ami a helyi-gazdasági szektorok felélénkülését eredményezi majd. Energiahatékonyság: nagy ellátás rövid úton, rövid időn belül helyi, megújuló energiákból (urban heating), ami városon belüli sűrűsödést jelent majd.

 

Világgazdaság 2011 - Francois-Xavier Desprez, Nikhil A. Chaudhary
4/15
Világgazdaság 2011 - Francois-Xavier Desprez, Nikhil A. Chaudhary

Világgazdaság 2050 - Francois-Xavier Desprez, Nikhil A. Chaudhary
5/15
Világgazdaság 2050 - Francois-Xavier Desprez, Nikhil A. Chaudhary

 

 

Azt a döntést hoztuk, hogy a negyed fejlődése a történelmi tengely folytatásával nem menne végbe, további ridegséget hozna létre, inkább a tengelyre felfűzött kereszt-diagonális irányú kapcsolatok kiépítése jelentene előrelépést, erősítvén ezzel a Nagy Párizs policentrikus modelljének elképzelését, az első és második gyűrűt.

 

 

Nagy Párizs policentrikus modell - Nikhil A. Chaudhary
6/15
Nagy Párizs policentrikus modell - Nikhil A. Chaudhary

 

Kivehető tehát, hogy ez az új elméleti-organikus vonal új életet teremt majd. Négy határa szimbolikusan négy földrajzi pont. Északon Gennevilliers ipari kikötő, délen Mount Valérien festői hegye, nyugaton és keleten a Szajna partja és az azon túli zöld területek.

 

LifeLine - Ikue Tsunemitsu
7/15
LifeLine - Ikue Tsunemitsu

 

 

A LifeLine kifejlődése - Lépték 1
A negyednek nemcsak fizikai határai vannak. Ez jól észlelhető, ha az érzelmeinkre hallgatva végigjárjuk a negyedet. A Défense, mint egy óriás tekint a szomszédos környékre. Nem szabad hagyni, hogy a negyed további tágulása bekebelezze a szomszédos területeket. A gazdasági átalakulások egy új ipar létrejöttét sürgetik, ami a negyed egy másik centruma tudna lenni, egy kutató-egyetemi központ kiépítésével együtt funkcionálva. Ezzel a területi kétpólusossággal a fejlődés kiterjed a szomszédos kerületek határaira, figyelembe véve azok önálló régi városközpontjait. A két centrum között kialakul egy összekötő, intermodális kapcsolat, köszönhetően az új Grand Paris expressznek, egy új TGV állomásnak, egy új stadionnak valamint kulturális központnak. Ez a fajta diffúzió új funkciókat és összekötéseket teremt majd. A LifeLine projekt  lesz az új összekötő kapocs a kerületek között.

 

 

Polaritás rajz - Mikes Bence
8/15
Polaritás rajz - Mikes Bence

Szerkezeti átalakulás - Nikhil A. Chaudhary
9/15
Szerkezeti átalakulás - Nikhil A. Chaudhary

 

TGV-állomás
A negyed jövőjében továbbra is nagy szerepe van az új szimbólumoknak. Az általunk javasolt fejlesztési erővonalak között szerepel egy TGV-állomás kiépítése. Az infrastruktúra jövője nagyrészben a város gazdasági-társadalmi berendezkedésén alapul. Látni kell azt, hogy az energia optimazilásának egyik eszköze a fejlett infrastruktúra. Javaslatunk volt, hogy 2050-re épüljön ki egy autómentes társadalom. Az Ile-de-France-on belül a szén-dioxid-kibocsátás nagy része (20%) a gépjárműforgalomból adódik, azon belül is meghatározó az egyszemélyes gépkocsihasználati hányad. Összehasonlítva a szén-dioxid-kibocsátást más szektorokkal, a légi közlekedés kerozin égéséből 37% származik, háztartásoknál 20% ez az arány.

Amire felkaptam egyik előadáson a fejemet, az a városi resiliencia fogalma. A város belső erejéről van szó, arról a képességéről, ahogyan bármilyen katasztrófa bekövetkezte után újra tud épülni. Ilyen például a hadi katasztrófa, Varsóban  a II. Világháborúban a lakosság és a város 60%-a megsemmisült, vagy a természeti katasztrófa megelőzése, például Rotterdamban gátak építése. De ugyanúgy a resiliencia témaköréhez tartozik az is, ha a városi infrastruktúrát nemcsak tömegközlekedésre, hanem nyersanyag és árutermék szállítására is használjuk: nappal tömegközlekedés, éjszaka kereskedelem. A resiliencia tehát a városi innováció szerves része.

Innen jött az ötletem, hogy tervezzek egy TGV-állomást, ami ezt a kettőst funkciót ellátja, miközben egy új ipari központ, regionális stratégia részévé, helyi nemzeti piacteremtés eszközévé válik. Építészeti szempontom volt annak a városképnek a megváltoztatása, ami a Grande Arche utáni teraszossággal létrejött. A történelmi tengely ezen a ponton megszakad, nincs meg az intermodális központ feltétele, az összeköttetés. Erre én egy TGV-vonat  formáját lekövető, dinamikus életteret javasolok a teraszok statikusságával szemben. A közösségi fogadótér egy a föld alá nyúló támadáspontja az állomásnak.

 

TGV állomás - Mikes Bence
10/15
TGV állomás - Mikes Bence

TGV állomás - Mikes Bence
11/15
TGV állomás - Mikes Bence

 

 

Ökológiai környezet - Lépték 2
A zöld területek megvédése mellett az ipari kikötőkben tapasztalható környzetetudatosság is fontos szempont a hajózás szemszögéből. Párizs kikötőjének, Gennevilliers-nek fejlesztése mellett döntő fontossággal bír egy új kikötő kiépítése Achéres-ben, északi-csatornán keresztüli hajózással a Benelux Államok irányába.

Nagy Párizs - Lépték 3
A Nagy Párizs léptékében tervünk új kapcsolatokat (ipari, logisztikai) épít ki a CDG reptérrel, Gennevilliers és Achéres kikötőkkel valamint az Orly reptérrel.

 

Nagy Párizs modell - Phuong Nguyen Minh
12/15
Nagy Párizs modell - Phuong Nguyen Minh

Nagy Párizs modell - Phuong Nguyen Minh
13/15
Nagy Párizs modell - Phuong Nguyen Minh

 

 

Konklúzió
La Défense területének jövője a regionális gazdaságra támaszkodó, megújuló energiákkal fenntartható rendszeren alapszik. Ez a szektor profitálni fog, főleg hosszú távú befektetések eredményeként. A nyugati gazdaságokban el fog fogyni a kőolaj és földgáz, ezért a vezető iparág az újrahasznosítás lesz. A készárucsere helyett inkább az újrafeldolgozás játssza majd a főszerepet, ezért a kikötőkben folytatott ipar újra megélénkül, a feldolgozás után a vízi úton történő szállítás játssza majd a főszerepet, mindezért Achére kikötőjének az északi, Benelux Államokkal való összekötése megalapozott. Az újrafeldolgozó iparágak a helyi piacra fognak támaszkodni, ami  kiváló lehetőség lesz számukra Alfred Marshallnak a „helyi gazdaságok a városi gazdaságon belül" elmélete szerint.

Ezután az új ipari forradalom után egy merőben más gazdaság fog kialakulni. Fokozatos kiegészítésekkel megy majd végbe az átállás az új rendszerbe, mialatt a korábbi termelés hanyatlásnak indul. Az újrahasznosító ipar, a megújuló energiaforrások,a  helyi feldolgozóipar, a high-tech vállalatok (biotechnológia, nanotechnológia), az egyetemek és kutatóintézetek, a pénzügyi szolgáltatások a Défense negyedben,a  logisztikai-ipari szolgáltatások a kikötőkben valamint az embereknek szánt hétköznapi szolgáltatások (mind kulturális, mind lakásépítés azok számára, akik a közelben szeretnének lakni) el fognak terjedni a térségben, ami odavezet, hogy az egész La Défense térség együtt fog élni...

Ezért ez a térség új kapcsolataival, a második és harmadik gyűrű bővítésével a policentrikus Nagy Párizs modell fejlődésének hajtómotorja lesz, ami annak is köszönhető, hogy a LifeLine alkalmazkodóképes a Jövő változásaival szemben.

 

La Défense élet 2050 - Mikes Bence, Nikhil A. Chaudhary
14/15
La Défense élet 2050 - Mikes Bence, Nikhil A. Chaudhary

 

 

A workshopról bővebben
A jelszavunk örök: „My Home is Nowhere without You"   
A LifeLine-csapat nevében:

Mikes Bence

La Défense 2050 – nemzetközi workshop I. helyezés magyar résztvevővel

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.