Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Közélet, hírek

Lezárult a Debrecenbe költöző Magyar Közlekedési Múzeum építészeti ötletpályázata

1/9

Az Archiko Kft. I. díjas pályaműve. Forrás: Lázár János/Facebook

Az Archiko Kft. I. díjas pályaműve. Forrás: Lánszki Regő/Facebook

Az Archiko Kft. I. díjas pályaműve. Forrás: Lánszki Regő/Facebook

Az Archiko Kft. I. díjas pályaműve. Forrás: Lánszki Regő/Facebook

Az Archiko Kft. I. díjas pályaműve. Forrás: Lázár János/Facebook

A DPI Design II. díjas pályaműve. Forrás: Lázár János/Facebook

A DPI Design II. díjas pályaműve. Forrás: Lázár János/Facebook

A DAW Építész Studio III. díjas pályaműve. Forrás: Lázár János/Facebook

A DAW Építész Studio III. díjas pályaműve. Forrás: Lázár János/Facebook

?>
Az Archiko Kft. I. díjas pályaműve. Forrás: Lázár János/Facebook
?>
Az Archiko Kft. I. díjas pályaműve. Forrás: Lánszki Regő/Facebook
?>
Az Archiko Kft. I. díjas pályaműve. Forrás: Lánszki Regő/Facebook
?>
Az Archiko Kft. I. díjas pályaműve. Forrás: Lánszki Regő/Facebook
?>
Az Archiko Kft. I. díjas pályaműve. Forrás: Lázár János/Facebook
?>
A DPI Design II. díjas pályaműve. Forrás: Lázár János/Facebook
?>
A DPI Design II. díjas pályaműve. Forrás: Lázár János/Facebook
?>
A DAW Építész Studio III. díjas pályaműve. Forrás: Lázár János/Facebook
?>
A DAW Építész Studio III. díjas pályaműve. Forrás: Lázár János/Facebook
1/9

Az Archiko Kft. I. díjas pályaműve. Forrás: Lázár János/Facebook

Az Archiko Kft. I. díjas pályaműve. Forrás: Lánszki Regő/Facebook

Az Archiko Kft. I. díjas pályaműve. Forrás: Lánszki Regő/Facebook

Az Archiko Kft. I. díjas pályaműve. Forrás: Lánszki Regő/Facebook

Az Archiko Kft. I. díjas pályaműve. Forrás: Lázár János/Facebook

A DPI Design II. díjas pályaműve. Forrás: Lázár János/Facebook

A DPI Design II. díjas pályaműve. Forrás: Lázár János/Facebook

A DAW Építész Studio III. díjas pályaműve. Forrás: Lázár János/Facebook

A DAW Építész Studio III. díjas pályaműve. Forrás: Lázár János/Facebook

Lezárult a Debrecenbe költöző Magyar Közlekedési Múzeum építészeti ötletpályázata
Közélet, hírek

Lezárult a Debrecenbe költöző Magyar Közlekedési Múzeum építészeti ötletpályázata

2024.10.16. 15:30

Az Archiko Kft. terve nyerte el a Budapestről Debrecenbe költöző Magyar Közlekedési Múzeum anonim ötletpályázatát. A bírálóbizottság érvelése szerint a beérkezett 18 pályamű közül a debreceni építésziroda “bátor és kifinomult építészeti alkotása" volt a legegyedibb, és ez felelt meg leginkább a kiírás ikonikussággal kapcsolatos kritériumainak.

 

A hírt Lázár János építési és közlekedési miniszter tette közzé Facebook-oldalán. Ahogy írja, a pályázat célja az volt, hogy a debreceni helyszínen megvalósuló Magyar Közlekedési Múzeum olyan jövőbe mutató, gépjármű központú kiállítást kínáló, emblematikus épület legyen, amely megfelel a legmodernebb múzeumtechnológiai követelményeknek, és egyúttal kiegészíti a szomszédos BMW Group gyár látogatóközpontját. A pályázat zárójelentése, melyben az egyes pályaművekről részletesebben is olvashatunk, itt érhető el. A dokumentum a bruttó 18 millió forinttal díjazott Archiko Kft. tervével kapcsolatban így fogalmaz: "A vasbeton héjszerkezet formanyelve és, mint technológia – tekintettel a hasonló építészeti előképek sokaságára - nem hoz újszerűséget, megvalósíthatóság és üzemeltetés szempontjából is számtalan kérdést vet fel, mégis, összességében harmonikus és elegáns, „landmark"- szerű, a pályaművek között más alkotással össze nem téveszthető az építészeti imidzs. "

A DPI Design II. díjas pályaműve. Forrás: Lázár János/Facebook
6/9
A DPI Design II. díjas pályaműve. Forrás: Lázár János/Facebook

A második, bruttó 16 millió forintos díjat a DPI Design munkája érdemelte ki, amely a miniszter jellemzése szerint “markáns építészeti - tájépítészeti koncepciójával" tűnik ki. A bírálóbizottság szerint az önmagába visszaforduló spirál alaprajza érdekes, kreatívan ötvözi a hagyományos múzeumi struktúrákat a modern formavilággal, írja. 

A dobogó harmadik helyére a DAW Építész Studio pályaműve került, amely szerint az épületnek az autózásról kell szólnia, a szabadságot, a sebességet és az innovációt bemutatva. Az építésziroda bruttó 14 millió forint díjazásban részesül.

A 18 közül bruttó 6 millió forintért kiemelt megvételt nyert:

  • az Építészkohó Kft.,
  • a VH Stúdió Kft. és a
  • Tecton Kft. pályaműve,

és 3 millió forintért megvételt nyert:

  • Fülöp Tamás,
  • az UNITEF´83 Zrt. és
  • a TSPC Kft. pályaműve.

A DAW Építész Studio III. díjas pályaműve. Forrás: Lázár János/Facebook
9/9
A DAW Építész Studio III. díjas pályaműve. Forrás: Lázár János/Facebook

A pályázati kiírásról júliusban számoltunk be. Cikkünkből az is kiderül, hogy Vitézy Dávid szerint miért tévút egy Debrecen melletti, nehezen megközelíthető külterületbe költöztetni az intézményt.

 

 

Vélemények (3)
Csak én
2024.10.19.
16:32

Nekem tetszenek ezek a pályaművek. Nehéz dolguk volt az építészeknek: rövid idő alatt kellett cselekedni, ennek ellenére a tervek mégis átgondoltak, jól néznek ki, válaszolnak a kor kihívásaira. Laikusként úgy gondolom, ilyen kihívás volt a telek – amit balról az autópálya, szemből a lehajtó, jobbról pedig a BMW gyár fog közre - a klímaváltozás, az épület tömegformálása és hogy mi kerüljön bele. Ráadásul, a telken még egy nagyfeszültségű vezeték is keresztülfut, úgy tűnik. A facebookon bírálják a pályaműveket, de szerintem teljesen logikus hazánk, nyaranta 40 fokot is meghaladó klimatikus környezetébe, egy vasbeton épület, a magas karbon lábnyom ellenére is, hiszen árnyékot ad majd a látogatóknak. A tó is jó ötlet, mert a környéken nem lehet vitorlázni, így viszont erre lehetőséget kapnak a debreceniek. Azt mondják a múzeum gumikerekes járművek számára fog készülni,ezért így elsőre meglepő lehet a repülők, vonatok és hajók látványa, de ha belegondolunk, mindnek van kereke. Egyedül az zavar, hogy ezt az egészet körbeveszik egy autóúttal és így nem lehet majd a telket hasznalni. Ez valószínűleg nem is baj, hiszen a második helyezett is csak versenypályát tervezett oda. A harmadik helyezett is tetszik: sok az üveg, nincsenek árnyékolva így jó a kilátás. Jó ötlet a nagy, aszfaltozott parkoló látványa ami az érkezőket fogadja, így könnyebb lesz helyet találni. Röviden összefoglalva, a tervező csapatoknak ideje lenne hivatást váltani.

Szentpáli Áron
2024.10.18.
16:08

Provinciális giccs a semmi közepén. Elcsépelt esztétikai nyelvezet, Közlekedési Múzeumnak alkalmatlan belső tér. Középszerű próbálkozás. Nem lehet egy napon említeni a Budapestre tervezett verzióval semmilyen szempontból sem. De,hogy mondjak valami pozitívat is; Olyan nehezen lehet a tervezett helyszínt megközelíteni, hogy kevés embert fog zavarni a látvány.

turista
2024.10.16.
16:16

(1) Az épített környezet védelme és alakítása során érvényesíteni kell a) a polgári jó ízlés és az építészeti minőség elvét, b) a szükséges minimum elvét, c) a hagyományokon és a mai tudáson alapuló helybe illesztés elvét, d) a természeti rendszerek megőrzésének elvét, e) a barnamezős területek elsődlegességének elvét, f) az építészeti örökség megóvásának és méltó hasznosításának elvét, g) az emberi életminőség és az egyetemes tervezés elvét, h) a hazai ellátásbiztonság elvét, i) a digitalizáció elvét, j) a szabályozó felelősségének elvét.

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.