// EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15.
Közélet, hírek

Lezárult a Debrecenbe költöző Magyar Közlekedési Múzeum építészeti ötletpályázata

1/9

Az Archiko Kft. I. díjas pályaműve. Forrás: Lázár János/Facebook

Az Archiko Kft. I. díjas pályaműve. Forrás: Lánszki Regő/Facebook

Az Archiko Kft. I. díjas pályaműve. Forrás: Lánszki Regő/Facebook

Az Archiko Kft. I. díjas pályaműve. Forrás: Lánszki Regő/Facebook

Az Archiko Kft. I. díjas pályaműve. Forrás: Lázár János/Facebook

A DPI Design II. díjas pályaműve. Forrás: Lázár János/Facebook

A DPI Design II. díjas pályaműve. Forrás: Lázár János/Facebook

A DAW Építész Studio III. díjas pályaműve. Forrás: Lázár János/Facebook

A DAW Építész Studio III. díjas pályaműve. Forrás: Lázár János/Facebook

?>
Az Archiko Kft. I. díjas pályaműve. Forrás: Lázár János/Facebook
?>
Az Archiko Kft. I. díjas pályaműve. Forrás: Lánszki Regő/Facebook
?>
Az Archiko Kft. I. díjas pályaműve. Forrás: Lánszki Regő/Facebook
?>
Az Archiko Kft. I. díjas pályaműve. Forrás: Lánszki Regő/Facebook
?>
Az Archiko Kft. I. díjas pályaműve. Forrás: Lázár János/Facebook
?>
A DPI Design II. díjas pályaműve. Forrás: Lázár János/Facebook
?>
A DPI Design II. díjas pályaműve. Forrás: Lázár János/Facebook
?>
A DAW Építész Studio III. díjas pályaműve. Forrás: Lázár János/Facebook
?>
A DAW Építész Studio III. díjas pályaműve. Forrás: Lázár János/Facebook
1/9

Az Archiko Kft. I. díjas pályaműve. Forrás: Lázár János/Facebook

Az Archiko Kft. I. díjas pályaműve. Forrás: Lánszki Regő/Facebook

Az Archiko Kft. I. díjas pályaműve. Forrás: Lánszki Regő/Facebook

Az Archiko Kft. I. díjas pályaműve. Forrás: Lánszki Regő/Facebook

Az Archiko Kft. I. díjas pályaműve. Forrás: Lázár János/Facebook

A DPI Design II. díjas pályaműve. Forrás: Lázár János/Facebook

A DPI Design II. díjas pályaműve. Forrás: Lázár János/Facebook

A DAW Építész Studio III. díjas pályaműve. Forrás: Lázár János/Facebook

A DAW Építész Studio III. díjas pályaműve. Forrás: Lázár János/Facebook

Lezárult a Debrecenbe költöző Magyar Közlekedési Múzeum építészeti ötletpályázata
Közélet, hírek

Lezárult a Debrecenbe költöző Magyar Közlekedési Múzeum építészeti ötletpályázata

2024.10.16. 15:30

Az Archiko Kft. terve nyerte el a Budapestről Debrecenbe költöző Magyar Közlekedési Múzeum anonim ötletpályázatát. A bírálóbizottság érvelése szerint a beérkezett 18 pályamű közül a debreceni építésziroda “bátor és kifinomult építészeti alkotása" volt a legegyedibb, és ez felelt meg leginkább a kiírás ikonikussággal kapcsolatos kritériumainak.

 

A hírt Lázár János építési és közlekedési miniszter tette közzé Facebook-oldalán. Ahogy írja, a pályázat célja az volt, hogy a debreceni helyszínen megvalósuló Magyar Közlekedési Múzeum olyan jövőbe mutató, gépjármű központú kiállítást kínáló, emblematikus épület legyen, amely megfelel a legmodernebb múzeumtechnológiai követelményeknek, és egyúttal kiegészíti a szomszédos BMW Group gyár látogatóközpontját. A pályázat zárójelentése, melyben az egyes pályaművekről részletesebben is olvashatunk, itt érhető el. A dokumentum a bruttó 18 millió forinttal díjazott Archiko Kft. tervével kapcsolatban így fogalmaz: "A vasbeton héjszerkezet formanyelve és, mint technológia – tekintettel a hasonló építészeti előképek sokaságára - nem hoz újszerűséget, megvalósíthatóság és üzemeltetés szempontjából is számtalan kérdést vet fel, mégis, összességében harmonikus és elegáns, „landmark"- szerű, a pályaművek között más alkotással össze nem téveszthető az építészeti imidzs. "

A DPI Design II. díjas pályaműve. Forrás: Lázár János/Facebook
6/9
A DPI Design II. díjas pályaműve. Forrás: Lázár János/Facebook

A második, bruttó 16 millió forintos díjat a DPI Design munkája érdemelte ki, amely a miniszter jellemzése szerint “markáns építészeti - tájépítészeti koncepciójával" tűnik ki. A bírálóbizottság szerint az önmagába visszaforduló spirál alaprajza érdekes, kreatívan ötvözi a hagyományos múzeumi struktúrákat a modern formavilággal, írja. 

A dobogó harmadik helyére a DAW Építész Studio pályaműve került, amely szerint az épületnek az autózásról kell szólnia, a szabadságot, a sebességet és az innovációt bemutatva. Az építésziroda bruttó 14 millió forint díjazásban részesül.

A 18 közül bruttó 6 millió forintért kiemelt megvételt nyert:

  • az Építészkohó Kft.,
  • a VH Stúdió Kft. és a
  • Tecton Kft. pályaműve,

és 3 millió forintért megvételt nyert:

  • Fülöp Tamás,
  • az UNITEF´83 Zrt. és
  • a TSPC Kft. pályaműve.

A DAW Építész Studio III. díjas pályaműve. Forrás: Lázár János/Facebook
9/9
A DAW Építész Studio III. díjas pályaműve. Forrás: Lázár János/Facebook

A pályázati kiírásról júliusban számoltunk be. Cikkünkből az is kiderül, hogy Vitézy Dávid szerint miért tévút egy Debrecen melletti, nehezen megközelíthető külterületbe költöztetni az intézményt.

 

 

Vélemények (3)
Csak én
2024.10.19.
16:32

Nekem tetszenek ezek a pályaművek. Nehéz dolguk volt az építészeknek: rövid idő alatt kellett cselekedni, ennek ellenére a tervek mégis átgondoltak, jól néznek ki, válaszolnak a kor kihívásaira. Laikusként úgy gondolom, ilyen kihívás volt a telek – amit balról az autópálya, szemből a lehajtó, jobbról pedig a BMW gyár fog közre - a klímaváltozás, az épület tömegformálása és hogy mi kerüljön bele. Ráadásul, a telken még egy nagyfeszültségű vezeték is keresztülfut, úgy tűnik. A facebookon bírálják a pályaműveket, de szerintem teljesen logikus hazánk, nyaranta 40 fokot is meghaladó klimatikus környezetébe, egy vasbeton épület, a magas karbon lábnyom ellenére is, hiszen árnyékot ad majd a látogatóknak. A tó is jó ötlet, mert a környéken nem lehet vitorlázni, így viszont erre lehetőséget kapnak a debreceniek. Azt mondják a múzeum gumikerekes járművek számára fog készülni,ezért így elsőre meglepő lehet a repülők, vonatok és hajók látványa, de ha belegondolunk, mindnek van kereke. Egyedül az zavar, hogy ezt az egészet körbeveszik egy autóúttal és így nem lehet majd a telket hasznalni. Ez valószínűleg nem is baj, hiszen a második helyezett is csak versenypályát tervezett oda. A harmadik helyezett is tetszik: sok az üveg, nincsenek árnyékolva így jó a kilátás. Jó ötlet a nagy, aszfaltozott parkoló látványa ami az érkezőket fogadja, így könnyebb lesz helyet találni. Röviden összefoglalva, a tervező csapatoknak ideje lenne hivatást váltani.

Szentpáli Áron
2024.10.18.
16:08

Provinciális giccs a semmi közepén. Elcsépelt esztétikai nyelvezet, Közlekedési Múzeumnak alkalmatlan belső tér. Középszerű próbálkozás. Nem lehet egy napon említeni a Budapestre tervezett verzióval semmilyen szempontból sem. De,hogy mondjak valami pozitívat is; Olyan nehezen lehet a tervezett helyszínt megközelíteni, hogy kevés embert fog zavarni a látvány.

turista
2024.10.16.
16:16

(1) Az épített környezet védelme és alakítása során érvényesíteni kell a) a polgári jó ízlés és az építészeti minőség elvét, b) a szükséges minimum elvét, c) a hagyományokon és a mai tudáson alapuló helybe illesztés elvét, d) a természeti rendszerek megőrzésének elvét, e) a barnamezős területek elsődlegességének elvét, f) az építészeti örökség megóvásának és méltó hasznosításának elvét, g) az emberi életminőség és az egyetemes tervezés elvét, h) a hazai ellátásbiztonság elvét, i) a digitalizáció elvét, j) a szabályozó felelősségének elvét.

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.