Építészfesztivál: Future Perfect / 07.01.-07.03. / Építészfesztivál: Future Perfect / 07.01.-07.03. / Építészfesztivál: Future Perfect / 07.01.-07.03. / Építészfesztivál: Future Perfect / 07.01.-07.03. / Építészfesztivál: Future Perfect / 07.01.-07.03. / Építészfesztivál: Future Perfect / 07.01.-07.03. /
Emberek/Portré

Macskaként sütkérező házak

1/5

Álvaro Siza - Eduardo Souto de Moura: Abade Pedrosa Múzeum, Santo Tirso, Portugália (Forrás: dezeen.com)

?>
Álvaro Siza - Eduardo Souto de Moura: Abade Pedrosa Múzeum, Santo Tirso, Portugália (Forrás: dezeen.com)
?>
Álvaro Siza (Forrás: canadianarchitect.com)
?>
Leça Strandfürdő, Matosinhos, Portugália (Forrás: archdaily.com)
?>
Serralves Kortárs Művészeti Múzeum (Forrás: alvarosiza.divisare.pro)
?>
Szűz Mária templom, Marco de Canavese, Portugália (Forrás: archdaily.com)
1/5

Álvaro Siza - Eduardo Souto de Moura: Abade Pedrosa Múzeum, Santo Tirso, Portugália (Forrás: dezeen.com)

Macskaként sütkérező házak
Emberek/Portré

Macskaként sütkérező házak

2018.06.25. 11:47

Cikkinfó

Szerzők:
Pesti Monika

Földrajzi hely:
Portugália

Építészek, alkotók:
Alvaro Siza

Álvaro Siza szerint a hagyomány és az újítás nem ellentétes, hanem egymást kiegészítő fogalmak. A portugál mester, akinek házai – tanítványa, Eduardo Souto de Moura szerint – olyanok, mint a napsütésben heverésző macskák, ma ünnepli 85. születésnapját.

Az Álvaro Sizától származó mondás, amely szerint „az építészek nem találnak fel semmit, hanem átalakítják a valóságot", jól magyarázza a Pritzker-díjas építész visszafogott stílusa mögötti logikát. A munkássága a modernizmus kiforrott modelljeire épül, amelyek népszerűsége az elmúlt évtizedek folyamán hol nőtt, hol csökkent, de Siza hozzáállását ez lényegében nem befolyásolta, a stílusában hosszú életútja során csak árnyalatnyi változások tapasztalhatók. Modernizmusa (amelyre Alvar Aalto is nagy hatással volt) azonban egy költői modernizmus, „az építészet szeretet nélkül idegesítő" – mondja. 

Siza épületei tanítványa, Eduardo Souto de Moura szerint olyanok, mint a napon sütkérező macskák. Ahogy Siza a Vladimir Belogolovsky-nak adott interjújában (Archdaily, 2017. jan. 11.) elmondta, valóban arra törekszik, hogy az általa tervezett házak a legtermészetesebb „testtartást" vegyék magukra, a lehető legegyszerűbb gesztusokkal forduljanak a külvilág felé.

Kenneth Frampton a kritikai regionalizmus kategóriájába sorolja Sizát, amit a portugál mester is helyénvalónak tart. Fontos számára, hogy folytassa a helyi tradíciókat, de ezt mindig a globális diskurzuson belül megtéve. „A hagyományok vagy változnak, átalakulnak, vagy meghalnak" – mondta a már említett interjúban. A tradíció szerinte nem jelenthet bezárkózást vagy mozdulatlanságot. Ellenkezőleg, a hagyományok értéke éppen a fejlődésre való nyitottságban van. A tradíció nem az ellentéte az innovációnak, hanem a kiegészítője, a komplementere.


Álvaro Siza (Forrás: canadianarchitect.com)
2/5
Álvaro Siza (Forrás: canadianarchitect.com)

 

Álvaro Joaquim de Meio Siza Vieira 1933. június 25-én Porto Matosinhos nevű külvárosában született. Eredetileg szobrásznak készült, ami a munkáin érződik is. Az építészet irányába egy Barcelonába tett utazás terelte, ahol megismerte Gaudi épületeit. 1955-ben végzett a portói egyetemen, ezután rövid ideig Fernando Tavora építészprofesszorral dolgozott együtt.

Siza a 60-as években a szülővárosában épült Leça Strandfürdővel és a – még Tavorával közösen tervezett – Boa Nova Teaházzal lett ismert, amelyek rendkívül érzékenyen simulnak bele a tengerpart sziklás vidékébe. A Portugáliában a hetvenes években lezajlott politikai változások lehetővé tették egy olyan szociálisan érzékeny építészet kibontakozását, amelynek jó példája a Siza által a SAAL program keretében tervezett Bouça lakónegyed Portóban.


Serralves Kortárs Művészeti Múzeum (Forrás: alvarosiza.divisare.pro)
4/5
Serralves Kortárs Művészeti Múzeum (Forrás: alvarosiza.divisare.pro)

 

Az ugyanebben az időszakban épült családi házak (például a Beires-ház) és banképületek után a ´80-90-es években legjelentősebb művei a Portói Egyetem Építészkara számára tervezett épületek, köztük a műteremház (Carlos Ramos Pavilon). A nemzetközi ismertségnek köszönhetően Síza külföldön is sokat tervezett. Egy pályázati első díj eredményeképpen Berlinben 1984-ben készült el a Bonjour Tristesse lakóegyüttese, itt később egy óvodát is épített, 1988-ban pedig Hágában hozott létre egy szociális lakótömböt. A rá általában jellemző fehérre vakolt felületek mellett ekkor jelenik meg épületein a nyerstégla burkolat, amelyet aztán más műveinél is alkalmazott (például Vitra üzemcsarnok, Weil am Rhein; multifunkcionális csarnok, Gondomar vagy a két éve Barcelona mellett elkészült színház). A nyolcvanas-kilencvenes évek fordulóján jön létre a Galíciai Kortárs Művészeti Központ Santiago de Compostela-ban, amit később más spanyol és brazíliai projektek is követnek.


Szűz Mária templom, Marco de Canavese, Portugália (Forrás: archdaily.com)
5/5
Szűz Mária templom, Marco de Canavese, Portugália (Forrás: archdaily.com)

 

1991-99 között épült fel tervei alapján Portóban a Serralves Alapítvány Kortárs Művészeti Múzeuma. Szintén a ´90-es évek végének nagy dobása az 1998-as EXPO Portugál Pavilonja Lisszabonban. A portugál fővárosban más munkák is megörökítik a nevét, urbanisztikai léptékű tervei egész városrészekre voltak hatással.

Az ezredforduló környékén építi Marco Canaveses városkában a Szűz Mária templomot a hozzá kapcsolódó parókiával és közösségi házzal, valamint a Camilianos Kulturális Központot és a Városi Könyvtárt Viana do Castelo városában.


Álvaro Siza - Eduardo Souto de Moura: Abade Pedrosa Múzeum, Santo Tirso, Portugália (Forrás: dezeen.com)
1/5
Álvaro Siza - Eduardo Souto de Moura: Abade Pedrosa Múzeum, Santo Tirso, Portugália (Forrás: dezeen.com)

 

Tanítványával, Souto de Moura-val a Serpentine Pavilon (2005) és a 2012-es Velencei Biennále pavilonpárja után közösen tervezték a pár éve elkészült Abade Pedrosa Múzeumot a portugáliai Santo Tirso városban. A múzeum egy kolostor vendégházának rekonstrukciójaként jött létre, amelyet egy új, a kortárs szobrászati gyűjteménynek helyet adó szárny egészít ki.

A 2010-es években Siza épített Kínában és Dél-Koreában is. (A Mimesis Museum Dél-Koreában már nemcsak emlékeztet egy sütkérező macskára, hanem Siza első skiccei konkrétan egy macskát ábrázoltak.) 2016-ban adták át a Nadir Afonso Alapítvány művészeti múzeumát Portugáliában, Chavesben, ez év februárjában pedig Franciaország breton vidékén készült el egy új temploma. Jelenleg New Yorkban folyik egy 35 emeletes lakóház kivitelezése a tervei alapján.

1998-ban Alvar Aalto-medállal tüntették ki. 1992-ben kapta meg a Pritzker-díjat, 2001-ben a művészeti Wolf-díjat, 2009-ben a RIBA aranyérmét, 2012-ben pedig ő nyerte el a Velencei Biennále Arany Oroszlánját.

Pesti Monika

 

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

ÁLLATSZOBROK // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:30
00:07:33

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

Nézőpontok/Történet

SZABADSÁG HÍD // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:27
00:07:16

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk