Épülettervek

Millenáris Széllkapu ötletpályázat - Fülöp Tamás és Pauer Dániel munkája

1/8

Látványterv

?>
Látványterv
?>
Látványterv
?>
Látványterv
?>
Látványterv
?>
Közlekedés
?>
Közlekedés
?>
Arányok
?>
Fülöp Tamás, Pauer Dániel
1/8

Látványterv

Millenáris Széllkapu ötletpályázat - Fülöp Tamás és Pauer Dániel munkája
Épülettervek

Millenáris Széllkapu ötletpályázat - Fülöp Tamás és Pauer Dániel munkája

2014.04.01. 11:15

Projektinfó

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Építészek, alkotók:
Fülöp Tamás, Pauer Dániel

Millenáris Széllkapu ötletpályázat

Tervezés éve:
2014

Bemutatjuk Fülöp Tamás és Pauer Dániel munkáját, melyet a Millenáris Széllkapu ötletpályázatára készítettek.

Terület vizsgálata

Gyalogos és közösségi közlekedés
A helyszíni bejárás során megfigyeltük, hogy a területen átmenő vagy azt érintő gyalogos forgalom a Millenáris park felé irányul, tehát a Széll Kálmán térről és a Széna térről vagy a területen keresztül vagy a Fény utcán keresztül zajlik jelentős gyalogos forgalom. A területen a gyalogos forgalom az ott közlekedő autók valamint a kiépítetlen és átgondolatlan járdák miatt nehézkes, sőt veszélyes.

Kerékpáros közlekedés
A kerékpáros közlekedés elsősorban a rakpart felől a Varsányi Irén utcán keresztül történik a Széll Kálmán tér felé. Javasoljuk a Kis Rókus utcában és a Jurányi utcában kerékpáros sáv létrehozását, így bekapcsolva a meglévő és a létesítendő parkot kerékpárút hálózatba. Valamint javasoljuk, hogy a park Fény utcai részén létesüljön Közösségi kerékpár (BUBI) pont.

Látványterv
4/8
Látványterv

Autós közlekedés
A területet jelenleg főként parkolásra használják. Az átmenő forgalom csekély, így a parkolás megszűnésével együtt javasoljuk az átmenő út és a Fény utcának a parkot érintő részén az autós forgalom megszüntetését.

Épületek vizsgálata
A tervezési területen három épület áll, ezek közül az egykori gazdasági minisztérium épületét történetileg értéktelennek és a levegő áramlása szempontjából károsnak találjuk, bontása indokolt. A Ganz Villamossági Művek épületei a közelmúltig műemlékként voltak nyilvántartva. A melegpörgető épülete, mint gép és mint épület, értékes emléke az egykor itt zajló munkának, ezért megtartását és felhasználását javasoljuk. A csarnoképületet, mint egykori ipari műemléket szintén értékesnek tartjuk ám részleges bontását javasoljuk annak érdekében, hogy a légáramlást ne akadályozza.

Koncepció

Létesítendő funkciók 
A terület nagyságából és városi elhelyezkedéséből adódóan nyilvánvaló volt, hogy egymáshoz jól kapcsolódó, több funkció tudja kielégíteni a kiíró és a várost használó emberek igényeit. Így a terület legnagyobb része zöld park lett, amely nem csak pihenésnek, hanem a múzeumhoz kapcsolódó tematikus parknak is helyet ad. A megmaradó épületek, illetve épületrészek kiállítási célra szolgálnak, ahol a magyar feltalálók találmányai kerülenk bemutatásra. A múzeum témáját azzal indokoljuk, hogy a Rubik Múzeum igénye már korábban is felmerült, (bár a döntött kocka alakú épület építészeti megfogalmazását túlzónak találjuk), valamint a Millenáris park nyitásakor már hasonló tárlatot mutatott be, így a funkció illeszkedik a hely szellemiségéhez.

Telepítés 
A csarnoképület részleges elbontásával egy tér képződik, ahol a megtartott pillérek, kiállítási tárgyak, installációk és telepített növényzet sajátos hangulatot ad a parknak. A jelenlegi Millenáris parkot átszelő sétány egy gerincet határoz meg, amelyet továbbhúzva a legtisztább és legrövidebb módon jutunk el a Margit körútig. Az új sétány így a terület szélén húzódik, ezért egyfajta ellensúlyként és egyben a teret lehatároló elemként egy kiszolgáló fejépület építését tartjuk szükségesnek. A fejépületből két, a parkon átívelő függőfolyosó vezet a kiállítási térbe, melyek tartószerkezetéül a megmaradó pillérek szolgálnak. A melegpörgető épülete előtt üresebb tér található, ahol nagyobb rendezvények (pl. szimfonik live) tarthatók. A tér alatt mélygarázs épül.

Közlekedés
6/8
Közlekedés

Múzeumról
A Rubik Múzeum három részre osztható: Az első zóna, a park bejáratánál lévő szolgáltatóépület, ahol jegypénztár, étterem, ajándékbolt, vizesblokk és értkmegörző funkciók szolgálják ki a múzeumba és a parkba látogatókat egyaránt. A második zóna a két épület közötti park, ahol installációk, járművek (repülőgép) helyezhetők el, melyekre küldönleges rálátst biztosítanak a 10 m magasan átívelő folyosók. A múzeum harmadik és egyben legnagyobb zónája a csarnoképület megmaradó része, ahol a beltéri kiállítás kap helyet. A csarnokot a „metszésnél" üveghomlokzat fedi, mögötte teljes magasságú kiállító térrel. A csarnok belsőbb részén galériák osztják szintekre az épületet.

Galériáról
A Ganz Galéria a melegpörgető épületében létesül, a földszint rendezésével és padlójának egy síkba hozatalával körülbelül 350m2 kiállítótér létesülhet. A galériában a Ganz gyárakban folyó munkának és az itt készült termékeknek eszközöknek állítanánk emléket, valamint az épület önmagában is bemutatásra kerülne. A melegpörgető rendezvénytérre néző oldalán kilyukasztanánk az épületet megmutatva a hihetetlenül vastag betonfalakat.

A parkról
A létesítendő új intézmény és a Millenáris park fontos hogy egy egészként működjön, ezért itt megszüntetnénk az autós forgalmat, és a gyalogosoké valamint a kerékpárosoké lenne a főszerep. A park öt részből áll, a körút felé egy térből, majd befelé haladva egy fás ligete parkból, az épület vázát magába foglaló tematikus parkból, és a millenáris mellett lévő rendezvény térből valamint a köztük lévő „pihenő oázisokból" áll. A tematikus park alkalmas a magyar találmányok bemutatására, a kevésbé fás jellege miatt itt elhelyezhetők járművek és nagyobb méretű a múzeumhoz kapcsolódó tárgyak.

Látványterv
3/8
Látványterv

Átvezető utak
A tervezett park a Millenárissal együtt működve megörökölte annak gyalogos tengelyét, ami a Margit körút felé szélesedve burkolt térben végződik, ezzel előteret adva a parknak és a múzeumnak. A park Belső útjai két irányba jönnek létre, az egyik irány a körút felé tör, a másik a csarnok tengelyét követi, a kialakított gyalogos hidak alatt.

Parkolás
A területen jelenleg működő parkolást mélygarázzsal váltjuk ki, amely a rendezvénytér alatt létesülne, három szinten. A garázs körülbelül háromszor ezerötszáz négyzetméteren 250 parkoló autónak adna helyet kielégítve a múzeum számára szükséges helyeket és pótolva a felszámolt parkolót. A mélygarázs be és kijáratát a Kis Rókus utca felől terveztük.

 

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

ÁLLATSZOBROK // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:30
00:07:33

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

Nézőpontok/Történet

SZABADSÁG HÍD // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:27
00:07:16

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk