Közélet, hírek

Papa, mama, gyerekek a kávéfőző ablakában

1/10

Gianni Braghieri professzor

Gianni Braghieri professzor
Paolo Guido Spinelli, Olaszország budapesti nagykövete
Vincze Miklós, VAM Design
Gianni Braghieri professzor
Paolo Guido Spinelli, Olaszország budapesti nagykövete
Vincze Miklós, VAM Design
1/10

Gianni Braghieri professzor

Papa, mama, gyerekek a kávéfőző ablakában
Közélet, hírek

Papa, mama, gyerekek a kávéfőző ablakában

2007.09.17. 11:21

Cikkinfó

Szerzők:
Biczó Gabriella

Építészek, alkotók:
Aldo Rossi

Aldo Rossi építész halálának tizedik évfordulóján kiállítás nyílt a Vam Design Galériában. A világon elsőként Budapesten emlékeznek az építész-designerre, október 4-én konferenciát is rendeznek.

Gianni Braghieri professzor
1/10
Gianni Braghieri professzor

Paolo Guido Spinelli, Olaszország budapesti nagykövete
2/10
Paolo Guido Spinelli, Olaszország budapesti nagykövete

A Vam Design Center és a Budapesti Olasz Kultúrintézet szervezésében létrejött Aldo Rossi kiállítás az építész-designer grafikáit, színházi díszleteit és design tárgyait mutatja be. Utóbbiak között találjuk a kiállítás címét is viselő kávéfőzőt, amelyen a firenzei dóm kupolája látható. A kérdésre, miszerint mit keres a kupola a kávéfőzőn, a legegyszerűbb válasz az, hogy ez Aldo Rossi. Ebben az egy momentumban összesűrűsödik mindaz, amit képviselt az építészetben és a tárgyaiban egyaránt. Hogy tudniillik a történeti építészet motívumait fel lehet használni, beépíteni, sőt játszani vele.

Rossinak minden építészet volt. Ahogy a megnyitón Gianni Braghieri professzor, Rossi egykori munkatársa, a Bolognai Egyetem Aldo Rossiról elnevezett építészeti tanszékének vezetője elmondta, a Rossi által tervezett design tárgyak tervei között, találunk olyat, ahol a kávéfőzőnek ablaka van, az ablakokban pedig bámészkodó családok tekintenek ránk.

Színházi díszleteire is jellemző, hogy a várost, a város épületeit, annak meghatározó motívumait illeszti be a színpadképbe. Talán Rossi legismertebb akciója az 1979-es velencei biennáléra tervezett úszószínház, amely a közönség és a szakma elismerését egyaránt elnyerte. A Teatro del Mondo hasáb alakú, fából készült tornyával részben arra reagált, hogy Velence félig élő-félig halott város, részben pedig arra az ellentmondásra hívta fel a figyelmet, hogy az úszó-lebegő város házai kőből épültek, és nem fából.


3/10

10/10

4/10


Rossi hallhatatlansága abban rejlik, hogy a '70-es, '80-as években felismerte, hogy a város mindannyiunk kollektív emlékezete, egyaránt köz- és magánterek helyszíne. Egy város egyediségét pont az adja meg, hogy benne létezve láthatjuk, érezhetjük a történelmet, a múltat, utazhatunk az időben. Mielőtt nézeteit kialakította és alkalmazni kezdte, számos kutatást végzett, tanulmányokat, cikkeket, könyvet publikált. A La Tendenza csoport tagjaként újraértelmezte az olasz racionalista építészetet, visszatért a tiszta geometriai formákhoz, mint a kúp vagy a kocka. Követői az arassociati csoport építészei, akik a '80-as években Rossi közvetlen munkatársai voltak.

Olaszországban a Pritzker-díjas építész halálának tizedik évfordulója alkalmából jövő év januárjában rendeznek nagyszabású konferenciát. A Vam Design Galériában a kiállítás október 12-ig látogatható, és ahhoz kapcsolódóan október 4-én „A tartózkodó építész” – Aldo Rossi: építész, urbanista és designer címmel rendeznek konferenciát*.

szöveg: Biczó Gabriella
fotók: Kresalek Dávid


5/10

6/10

7/10

8/10

Vincze Miklós, VAM Design
9/10
Vincze Miklós, VAM Design



* színhelye a VAM Design Center (Budapest, VI. Király utca 26.)
Vélemények (0)
Új hozzászólás

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk