Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Egyéb cikkek

Pécsi konferencia- és koncertközpont

1/14

?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/14

Pécsi konferencia- és koncertközpont
Egyéb cikkek

Pécsi konferencia- és koncertközpont

2007.05.07. 14:40
MÉD

Díjazásban nem részesült pályamű Felelős tervezők: Gunther Zsolt, Csillag Katalin

Díjazásban nem részesült pályamű

Felelős tervezők: Gunther Zsolt, Csillag Katalin (3h építésziroda)
Tervezők: Török Áron, Pataj Orsolya, Szabó Kinga
Akusztikus: Fürjes Andor
Látványtervező: Kápolnás Gergely
Makett: Csizmazia Géza
Tanácsadók: Sörös István, Gőz László

 

 


Részlet a műleírásból:

 

Telepítés
A beépítési koncepció szerint három sáv alakul ki kelet-nyugati irányban: a 6-os út mentén található emelt sétány, a tudásközpont, a kollégium és a koncertterem által definiált épületsáv, valamint a vasúti töltésig terjedő nyírfaliget sávja. A 6-os bevezető szakasza melletti épületsáv bontásával egy, a belvárost és a Zsolnay-gyárat összekötő gyalogossávot tervezünk. A sáv a Nagy Lajos utca és a koncertterem közötti szakaszon városias promenád, a barcelonai “La Rambla" az előképe. A sétány a 48-as téren lépcsővel kezdődik, egy hídon ível át az út felett, majd két épület között
egy további hídon keresztül jut el a szűken vett várostervezési területre. A sétány végig +3.50 m-es magasságban halad. Váltakozva iroda-, szolgáltató épületek valamint teresedések szegélyezik két oldalról. Ezek a teresedések dél felé egy pációt szegélyeznek. A sétány magasban való futtatásával az alsó terület kereskedelem és vendéglátás illetve további mélygarázsol számára szabadul fel. A 6-os út is határozott térfallal van leválasztva.

A sétány a koncertterem előtti tér után a Balokány ligetén keresztül jut el a Zsolnay-gyár Basamalom utcai homlokzatáig. A sétány belesimul a fák által dominált területbe, a város felé vezető irányt csupán egy frissen ültetett fasorral jelezzük. Innen – terveink szerint egy nagyobb homlokzati megnyitással – lehet bejutni a kulturális központtá átalalkuló gyárba. A
szemközti gyárépületbe a meglévő földalatti alagút felhasználásával lehet átsétálni. Fennáll a veszélye annak, hogy a két kulturális épület (tudásközpont és koncertterem) egymással építészetileg konkurálhat. Ezért a két épület más irányba tájolt: a koncertterem a 6-os útra nyíló városi térre, a tudásközpont pedig a Nagy Lajos utca felé nyit. A két épületet
elválasztja a kollégium tömbje.

A koncertterem előtti városi tér folytatja a koncertterem épületének formálási logikáját. A teret egy fasor választja le a 6-os út forgalmától. A Zsolnay sétány átfut a téren, a Balokány menti karéj síkjában elhelyezett szökőkútsávok szegélyezik. A téren az alatta található mélygarázs
íves hátú bevilágítói padokként, “nyugágyakként használhatóak. A koncertterem mélygarázsát a Nagy Lajos útról induló szervízútról illetve a déli szervízútról lehet megközelíteni. A koncertterem feltöltése egy bemélyített, nyugati rakodórámpáról történik, mely az épület belsejében található.

 

Tömegformálás, belső térképzés
A tömegképzést a szabályos, négyzetalaprajzú hasáb és az ezt szabdaló, a hely irányaira reagáló szabálytalan és puha bemetszések határozzák meg. Az átlátszó hártya (elmosódott és kristálytiszta) mögött két főtömeg található: a koncertterem és a filharmonikusok hasábja. A köztes terek ívesen kivágott födémlemezek és az ezek egymásfölöttiségéből eredő térből metsződnek ki. A keletkező terek puhák, ugyanakkor határozottak, lendületesek, de az épület peremén megtorpannak. A belső térképzésbe szintén átvittük a zene szabályossága és kiszámíthatatlansága közötti jótékony feszültséget.


Homlokzat, anyagok, szerkezetek
A Zsolnay-porcelánminták inspiráltak a homlokzat kialakításakor. A mintákhoz hasonló vonalvezetés üvegre történő transzponálásával, felüleletének modulálásával torzított képek keletkeznek. Ez a homlokzati felület vonul végig az épület három oldalán. Két üveghártya fogja össze az épület peremén található tartószerkezetet. A külső, egy bordás osztás nélküli síküveg felület, a belső pedig változóan torzító üveg, mely az üvegre vitt speciális réteg segítségével készül.


A kubusban található bemetszések közül a felső, paraboloid köpeny átlátszó üvegből készül, tartószerkezete filigrán, részben alulfeszített acéltartó. Az alsó, körpalást formájú bemetszések aranyszínű üvegmozaik burkolatúak. Déli irodarész homlokzatán a tömör felület a nyílások helyein puhán befelé hajlik. A nyílások kör alakúak, szabálytalan elrendezésük számított plasztikává nemesül a felületen. A homlokzat anyaga fehér színű, fényes üvegmozaik. Az épület belső homlokzat a déli homlokzat logikájának átfordítása.. A puha benyomódásokat nem szeli függőleges síkban
üveg, hanem ívesen záródva, lágyan tagolják a felületet. A koncertterem kubusa sötétbarna, a filharmonikusok tömbje fehér színű.
Az igényesen kialakított közönségforgalmi terekben (aula, előtér stb.) halványszürke színű terrazzo burkolatot terveztünk. A próbatermek, étterem, irodák csaphornyos parkettával burkoltak. A mosdókban, vizes helyiségekben emelt szintű greslap burkolat készül.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.