Nézőpontok/Történet

Raktári történetek: Víziók a modern lakásról

1/4

A modern lakószoba tartozékai: kinyitható bárszekrény, beépített rádió és csővázas zsúrasztalka. Lakószoba látványterve, 1930-as évek közepe. Révész Zoltán. MÉM MDK Múzeumi Osztály

A két irányba forduló ülőgarnitúra miatt felvetődik, hogy ez egy rendelő váróterme lehet. Lakószoba, esetleg várószoba látványterve, 1930-as évek közepe. Révész Zoltán. MÉM MDK Múzeumi Osztály

Lakószoba látványterve, 1930-as évek közepe. Révész Zoltán. MÉM MDK Múzeumi Osztály

Építészek az állványzaton: balról Révész Zoltán és Körner József az 1930-as évek első felében. Fortepan/Preisich-család

?>
A modern lakószoba tartozékai: kinyitható bárszekrény, beépített rádió és csővázas zsúrasztalka. Lakószoba látványterve, 1930-as évek közepe. Révész Zoltán. MÉM MDK Múzeumi Osztály
?>
A két irányba forduló ülőgarnitúra miatt felvetődik, hogy ez egy rendelő váróterme lehet. Lakószoba, esetleg várószoba látványterve, 1930-as évek közepe. Révész Zoltán. MÉM MDK Múzeumi Osztály
?>
Lakószoba látványterve, 1930-as évek közepe. Révész Zoltán. MÉM MDK Múzeumi Osztály
?>
Építészek az állványzaton: balról Révész Zoltán és Körner József az 1930-as évek első felében. Fortepan/Preisich-család
1/4

A modern lakószoba tartozékai: kinyitható bárszekrény, beépített rádió és csővázas zsúrasztalka. Lakószoba látványterve, 1930-as évek közepe. Révész Zoltán. MÉM MDK Múzeumi Osztály

A két irányba forduló ülőgarnitúra miatt felvetődik, hogy ez egy rendelő váróterme lehet. Lakószoba, esetleg várószoba látványterve, 1930-as évek közepe. Révész Zoltán. MÉM MDK Múzeumi Osztály

Lakószoba látványterve, 1930-as évek közepe. Révész Zoltán. MÉM MDK Múzeumi Osztály

Építészek az állványzaton: balról Révész Zoltán és Körner József az 1930-as évek első felében. Fortepan/Preisich-család

Raktári történetek: Víziók a modern lakásról
Nézőpontok/Történet

Raktári történetek: Víziók a modern lakásról

2024.02.25. 07:54

A MÉM MDK Múzeumi Osztályán a legtöbb jelentős magyar építésztől találhatók változatos méretű és összetételű hagyatékok: a skála a több polcot betöltő teljes könyvtáraktól és bútorhagyatékoktól kezdve a maroknyi, töredékes együttesekig tart. Révész Zoltán (1907-1944) építésztől, a két világháború közötti modern építészet tragikusan korán elhunyt alakjától csupán három terv található a gyűjteményben. A három látványterv ismeretlen helyszínre, ismeretlen megbízónak készült. Mi több mondható még el ezekről a tárgyakról? És ki volt Révész Zoltán?

Képzeljünk magunk elé egy kis tervezőirodát az 1930-as évek elején: két fiatal építész, Körner József (1907-1971) és Révész Zoltán még a Műegyetemen ismerkedtek össze, majd Jaschik Álmos (1885-1950) grafikus, iparművész, aki ekkor ott tanított szépírást, mindkettőjüket meghívta rajziskolájába. 1929-ben egy plakátpályázaton is közösen vettek részt. 1933-ban egy évre közös irodát nyitnak Újlipótváros szélén, a Váci úton, főként pavilonokat és üzletportálokat terveznek együtt, többször Bakos Istvánnal kiegészülve.[1] A gazdasági válság után járunk, nagyobb volumenű megbízásra aligha számíthatnak. Esetleg egy magán megbízóban reménykedhetnek, aki saját villáját vagy lakását nem neobarokk pompával, hanem a hazánkba épp ekkor begyűrűző modern építészet letisztult vonalaival, arany falikarok helyett krómozott csőbútorok csillogásával képzeli el. A Jaschiknál nevelkedett, jó grafikai készséggel megáldott két építész ontja magából a belsőépítészeti látványterveket: a többfunkciós lakószobákban csőasztalok, krómozott zsúrkocsik, beépített rádiók hirdetik az új, korszerű építészetet. Révész és Körner a CIAM magyar csoportjához[2] is csatlakozik, amely három kiállítást rendez az 1930-as évek elején a korszerű lakhatás témájában.[3]

Az Újlipótvárosban élő, művészkörökben mozgó Révész Radnóti Miklósné Gyarmati Fanni Naplójában is többször felbukkan:

"Révész Zolinál vagyunk. Nagyon harmonikus, szép dolgozó-lakás, kedves vendéglátás, és összevissza elég link dumák. A háziúr pedig csöndben szenved, foga fáj. Nagyon sajnálom utólag szegénykét."[4]

Sőt, a napló alapján felmerül egy olyan lakásberendezés megbízása is, amely más forrásokban nem szerepel: "(…) még Révész Zolit is magával hozta. Kicsit kínos a helyzet, Laci nem akarta Andrist, és különösen a Révész Zolit nem, akivel rossz viszonyban váltak el a lakás berendezkedésénél. De Zoli észreveszi, és a Széna téren máshoz csatlakozik."[5]

A két irányba forduló ülőgarnitúra miatt felvetődik, hogy ez egy rendelő váróterme lehet. Lakószoba, esetleg várószoba látványterve, 1930-as évek közepe. Révész Zoltán. MÉM MDK Múzeumi Osztály
2/4
A két irányba forduló ülőgarnitúra miatt felvetődik, hogy ez egy rendelő váróterme lehet. Lakószoba, esetleg várószoba látványterve, 1930-as évek közepe. Révész Zoltán. MÉM MDK Múzeumi Osztály

Saját tervezésű csőbútorai, óvodabútorai és néhány üzletportál mellett 1932-ben felépül Révész első önálló épülete is: Popper Ágnes rózsadombi játszóiskolája, amit a következő évben duplájára bővít. Ha a Körnerrel közösen készített tucatnyi látványtervből nem is valósult meg sok, de a színes rajzok láttán megbízást kapott barátjától, Preisich Gábor (1909-1998) építésztől a Bartók Béla úti Simplon mozi és bérház előcsarnoka belsőépítészeti terveinek kidolgozására[6], majd több lakásberendezési munkára is[7].

Lakószoba látványterve, 1930-as évek közepe. Révész Zoltán. MÉM MDK Múzeumi Osztály
3/4
Lakószoba látványterve, 1930-as évek közepe. Révész Zoltán. MÉM MDK Múzeumi Osztály

A felívelő pálya az 1930-as évek második felében megtörik: részben zsidó származása, részben baloldali beállítottsága miatt már alig jut megbízáshoz – ha mégis, azt magas művészi fokon teljesíti. Megélhetését bútortervezéssel és más építészek számára készített perspektívák rajzolásával sikerül biztosítania. 1937-ben tervez egy meghökkentő luxusvillát Holitscher Géza mérnök számára a budai hegyoldalba. Utolsó munkáját 1939-1940-ben már Fischer József neve alatt tervezi: egy ikervillát a Pasaréti út 117. alatt. 1944-ben második alkalommal hívják munkatáborba, ahonnan nem tér vissza.

Építészek az állványzaton: balról Révész Zoltán és Körner József az 1930-as évek első felében. Fortepan/Preisich-család
4/4
Építészek az állványzaton: balról Révész Zoltán és Körner József az 1930-as évek első felében. Fortepan/Preisich-család

Család és utódok hiányában hagyatéka elveszett. A jelenleg zajló életműfeldolgozáshoz leginkább a pályatársak visszaemlékezései és a korabeli sajtómegjelenések adnak támpontot. Így a szóban forgó három akvarell is egészen más színben tűnik fel: egy ígéretes életpálya szinte utolsó megmaradt darabjaiként.

Magyaróvári Fanni Izabella
Magyar Építészeti Múzeum és Műemlékvédelmi Dokumentációs Központ

A három tárgyból kettő március 17-ig (Körner József születésének 117. évfordulójáig) látható a Walter Rózsi-villa Színtér és Lakótér – Modern lakóházak Magyarországon 1928-1945. című kiállításában.

Köszönettel tartozom Ferkai Andrásnak és Körner Andrásnak a kutatásban nyújtott segítségükért.

 

Felhasznált irodalom

  • Körner Józsefné emlékei Révész Zoltánról. Magántulajdon/Körner András
  • Ferkai András: Buda építészete a két világháború között. MTA Művészettörténeti Kutató Intézet, Budapest. 1995.
  • A CIRPAC Magyarországi csoportjának munkáiból – Révész Zoltán. Tér és Forma 1934/1. 30-32.
  • Életút interjú Rácz György építésszel. Készítette: Szabóné Dér Ilona 1988. április-június. MÉM MDK Múzeumi Osztály/ Rácz György hagyatéka
  • Életem. Elmondja: Rácz György. MÉM MDK Múzeumi Osztály/ Rácz György hagyatéka
  • Preisich Gábor: Emlékezés Révész Zolira. 1987. március.12. Levél Ferkai Andrásnak
  • Gábor Eszter: A CIAM magyar csoportja (1928-1938). Akadémiai Kiadó, Budapest, 1972.

 

[1] Győri Textilművek kiállítási standja (Bakos-Körner-Révész), 1933; Magyar Kender-len-és jutaipar Rt., Kiházasító Rt., Arkansas ajándékbolt, és Markovits pavilonja, 1933. (Körner-Révész)

[2] A Congres Internationaux d´Architecture Moderne ("Modern Építészet Nemzetközi Kongresszusa") egy 1928-ban alakult nemzetközi szervezet volt, amely a modern építészet elveinek kialakítását, terjesztését tűzte ki célul. Magyar csoportját Molnár Farkas és Fischer József vezették.

[3] 1931-ben Révész az Őszi Lakberendezési Vásár keretén belül rendezett Kollektív ház (Kolház) egyik kiállítója volt és az 1932-ben a Tamás Galériába szervezett tárlat előkészítésében is közreműködött.

[4] Radnóti Miklósné Gyarmati Fanni: Napló 1935-1946. 2018. Jaffa Kiadó. 328. o, 1938. szeptember 22.

[5] Gyarmati Fanni testvére, Gyarmati László és Fodor Lenke lakásának berendezéséről lehet szó, akik 1934 nyarán házasodtak össze. Otthonuk Újlipótvárosban, a Gyöngyház utcában volt. Radnóti Miklósné Gyarmati Fanni: Napló 1935-1946. 2018. Jaffa Kiadó. 27. 1935. március 24. vasárnap

[6] A Budapest XI. Bartók Béla (volt Horthy Miklós) út 62-64 alatti a Simplon mozi és bérház 1934-ben épült fel Preisich Gábor és Vadász Mihály tervei alapján. Az egykori mozi előcsarnokában jelenleg étterem működik.

[7] Balatonföldvári nyaraló (tervezte: Preisich Gábor és Vadász Mihály) és dr. Zoltán István lakásában várószoba berendezése.

 

Szerk.: Hulesch Máté

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.